Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Blue Hors Matine..
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 16:28

Som nogen måske ved er Blue hors Matine fornygligt blevet brandemærket med krone og bølge, dette er sket efter vm i Achen hvor det jo som bekendt er blevet til individuelt sølv og bronze..

Jeg syntes bare DV er sunket for lavt, man brandemærker en hest fordi den klare sig godt så man kan bruge den som reklame..

Er det bare mig???

Ungheste og Følhopper fra førende tyske avlere formidles.

Se mere på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

tjahhh
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 16:39

Hun er jo en DV´er F2 mener jeg - og da DV vel i bund og grund handler om præstationsavl og ikke om guldrandede stamtavler, så synes jeg egentlig at det er helt ok...men det er måske bare mig

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt følge dig
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 17:18

Jeg synes desværre at DV indimellem både gør alt for reklame, og også er blevet et rygklapper-forbund. Det irriterer mig også grænseløst at folk, der brokker sig kan få kåret deres DS-hopper op i DH og såmænd også få opdrættermedaljer til ikke-fuldstammede hopper.

Eftersom Silver Moon ikke havde avlsgodkendelse i DV, på avlstidspunktet så kan Matine aldrig blive en DV'er. Jo, af kåring men ikke af avl.

0
0
Svar på denne tråd

Lige et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 17:51

Måtte B.H Silver moon så godt bedække Matines mor?

Ja altså hvis han ikke var avlsgodkendt dengang.

M.V.H Stine....
0
0
Svar på denne tråd

Trakehner
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 17:53
Silver Moon var kåret i TAF, og måtte derfor godt bedække. Afkommet blev bare en LU-hest.
0
0
Svar på denne tråd

Bortset fra det
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 17:59
Så har der jo været mange speulationer, om DV ville dispensere fra den manglende afstamning og kåre Matiné i DH. Det kan jeg så se at de har valgt IKKE at gøre. Matine er 30. august optaget i F2. Men ifølge HesteData er hun slet ikke mærket.
0
0
Svar på denne tråd

Nej, ikke bare dig
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 18:28

Hej Janus

Nej, det er ikke bare dig.

Vi er mange der har snakket om netop dette brændemærke.

Men sådan er DV jo engang. De laver regler som håndhæves hårdt indtil det ikke passer dem længere.

Og gu er det da ærgerligt, at Matine ikke har krone og bølge når det nu er alletiders reklamescoop, så det har de da bare gjort noget ved.

DV i en nøddeskal.

MVH Nanna ;-)

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

bjpfdsbojsrtp
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 18:35

Jamen er der ikke noget med at hingste som e blevet afvist ved hingste kåring, kan bliver godkendt avlshingste, hvis de præstere ud over udsædvanlige?

Hvis ja , hvorfor er det så ikke iorden at gøre det ved denne talentfulde hoppe? den har jo bevist den værd?

Eller tager jeg bare fejl??

Kik ind på vores hjemmeside : www.nymarksgaard.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Krone og bølge
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:11
Det er jo det samme med Uffe Korshøjgaard. Han er også kåret p.g.a. gode præstationer. Synes også det er lavt. Fortsætter DV sådan, vil jeg nødig se det om 10 år :-( Og det er jo surt når forbundet ellers er utrolig velfungerende.

Mvh.

LovePhoebe

Med DV hoppen Goosemary Z

www.adm4you.dk

0
0
Svar på denne tråd

Skal lige høre.. ???
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:11

Matiné er vel bare en F2 hoppe, som kun kan lave F3 afkom eller har de lavet det om?

Hvis de har lavet noget om pga. hun har vundet sølv og bronce, så er DV ikke ret meget værd.. (min mening)

Deres regler er, at hvis hoppen har stamtavle og eksteriøer dertil kan den kåres i DH. Har hoppen ikke det bliver den kåres i F1, F2, F3, DR eller DS.

Hvorfor skal DV lave deres regler om?.. fordi de har fundet ud af at det ikke kun er heste med fuld stamtavle der kan noget???

Hvis reglerne skal "laves" om for én, skal den gælde for alle der har eksteriøer til at blive kåret højere end forregister.

Jeg har med spændning ventet på, hvad DV ville gøre ved, at netop en F2 hoppe fik disse placeringer, om de så ville lave reglerne om.

Men.. er det er kun for indviede heste???

Vedr. det med at en hingst der bliver afvist, senere kan kåres fordi den er god i sporten? Lyder det ikke også lidt underligt?

Skal man lade sin hingst forblive hingst i håb om, at den om 10 år kan kåres fordi den har klaret sig flot indenfor ridesporten?

Øhh.. mig forbi??

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man så har regler??

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

LovePhoebe...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:13

Er desværre 200 % enig med dig.

Øv...

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Rideheste
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:18

Nu er det jo sådan at vi DV-avlere laver rideheste, og derfor er der også mening i, at en hingst med et måske ikke 100% eksteriør senere bliver kåret, når den har bevist at den KAN og VIL yde top-præstationer. At jeg så ind imellem undrer mig over at der bliver kåret hingste, der kun har egenpræstation på mellem-niveau, er en anden sag.

@Bolette: Hvis nu du læser hvad jeg har skrevet længere oppe, så er Matiné kun blevet optaget i F2, hvor det for øvrigt er ganske normalt at ikke tidligere mærkede heste, bliver mærket med "Krone&Bølge".

0
0
Svar på denne tråd

Hun var mærket..
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:20
Hun var lu mærket i forvejen...

0
0
Svar på denne tråd

Synes det er i orden
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:23

DV´s avlsmål hedder "ridehest", men at der så er set igennem fingrene med en masse regler og kronen + bølge er endt på hendes lår er så som I nævner nok mest reklame.

Personligt synes jeg ideen med opnåede point er super, for med en rytter på ryggen er det i bund og grund det der tæller mest når man avler rideheste. Det virker som mange forbund har en brugsafdeling og en glansbillede afdeling og det synes jeg er synd.

DV har hentet brugsheste hos rigtig mange racer rundt omkring men har jo ikke endnu lukket stambogen så hvorfor ikke tage imod denne hoppe med kyshånd? Hun har styrken til hård konkurrence, og har endda en trumf af en piaffe som jeg ikke engang har set hos hingste.

Næææh som ikke DV avler tror jeg faktisk mange af Jer havde stået i kø efter sæd hvis dette havde været en hingst. Tager jeg fejl?

HeidiS

* Søger hjælp til tilridning af 3 års*

0
0
Svar på denne tråd

Øhh...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:29

CharlotteGC: er hendes mor kåret i DV? Altså F1, nu når Janus skriver at hun var LU-mærket?

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Matadie
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:32

Ja, Matiné's mor er DV-kåret. Hun er optaget i F1. Ifølge Hestedata er Matiné IKKE mærket, men det kan da være at det er blevet slettet i forbindelse med kåringen/mærkningen.

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:34

Så er jeg helt lettet igen. Tak CharlotteGC

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hurra hurra
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:38

Hej

Hurra for præstetionsavl, jeg ville 100 gange hellere købe et afkom efter en F2 hoppe der har fået sølv til VM end at købe en efter en uduelig RDH hoppe, som har tilkæmpet sig sit R på en meget fattig baggrund, hvor mange af de R hopper kommer til at vise noget på konkurrence banerene? det jeg vil med det er at jeg syntes det er urimeligt for de hopper der virkelig viser noget i sport som for eks. Martine og andre B og A heste, at det bliver vægtet på lige fod med en rideprøve, det er meget forkert, nu er jeg heller ikke avler men en rytter der rider lidt konkurrencer for sjov, og jeg kan ikke bruge det til noget om det er en RDH der er moderen til hesten men hvis derimod moderen har været B eller A hest i pågældene disiplin jeg nu interessere mig for, så er min interesse straks fanget.

Angående om en ældre hingst kan kåres pga. fremragende præsteioner i sport, ja så syntes jeg bare det er helt genialt, alt for mange hingste viser ikke den kvalitet vi vil have i vores rideheste, så når endelig der kommer en der er super, som for eks. Matador jammen så er det bare med at få den kåret, i Tyskland og Frankrig vil de grine af os hvis vi ikke vil avle præstetionsavl, jeg kan godt forstå at DV gerne vil have Martine som reklame søjle, at man så kan grine lidt af at det er en F2 hoppe der skal gøre så god en reklame for DV er sku lidt sjovt, DV er nok også ved at få øjenene op for at det er rideheste der tæller og sælger,ikke nødvendigvis glansbillederne, man kan jo ikke kun ride på udseendet, der er nødt til at være noget præstetionsblod bag

0
0
Svar på denne tråd

bljdfhbæodre
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:40

Ja jeg er altså ikke helt ening med jer..

Nu er DV jo ikke en race men en kombination af mange racer, hvor vi stræber efter den "perfekte" ridehest..

Så når en hingst eller en hoppe virkelig beviser at hun er værd at avle vidre på, ja så kan jeg ikke se den store hurdle i at brændemærke hoppen med krone/bølje.. og hingste der ikke lige slippede igennem nålet øjet , men et kæmpe taltent for enten spring eller dressur... ja er det ikke det vi stræber efter?

Og Martine som jeg har forstået er en F2 hoppe, bliver alle F2 hopper ikke brændemærket? så kan ikke lige se hvad problemet er..

0
0
Svar på denne tråd

bdkzbsdafrb
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:42
bianca1

0
0
Svar på denne tråd

Enig...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:52

bianca1.

Men rideheste kan ikke altid kåres og derfor vil avlen ikke blive anderkendt, det er der problemet ligger for en hoppe som Matiné.

Der er ikke et eneste af hende måske kommende hingsteføl der kan bruges til andet end rideheste.

Og ja.. jeg ville også heller avle på de hopper der har bevist noget, men det er sq nogle gange lidt svært, når de heste som regel ikke er til at komme til for penge.

Solstrejf3: jo alle F2 afkom bliver brændemærket.

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

præstationsavl
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 19:53

Jeg vil give jer fuldstændig ret i, at det er præstationsavl vi skal stræbe efter.

Det jeg er imod er, at DV's regler bliver bøjet på den måde.

Har de lavet et sæt regler som gælder alle medlemmer, ja så skal de altså også selv følge dem.

Jeg har haft en LU hoppe, som var efter en DV-afkåret hingst. Den blev så efter nye regler Dv-kåret fordi faderen jo så gik ind under betegnelsen EU-hingst.

Men hoppen var allerede LU-mærket og selvom hun nu er kåret i DS og har fulde papirer med kårede forældre i tre led, ja så har hun altså ikke kunne få krone og bølge.

Igen så mener jeg bare, at det er vigtigt for et forbund, at det følger egne regler,hvis det skal bevare respekten fra sine medlemmer, og omend endnu vigtigere for ikke-medlemmer.

MVH Nanna ;-)

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 07:27
Skal reglerne være ens for alle - det kan ingen vist blive uenige om - så måske DV generelt skulle satse lidt mere på præstationer og lidt mindre på eksteriør-kåringer - den fremgangsmåde har man da efter sigende haft stor succes med i Frankrig - især når det kommer til springheste...
0
0
Svar på denne tråd

Nanna...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 08:45

regler ændres af og til.. nu ved jeg ikke hvornår din hest er kåret/registreret.. men jeg mener at der nu kræves at en F1 hoppe efter kåring bliver brændemærket hvis hun ikke er det.. og hvis et føl bliver LU brændt men moderen senere kåres mener jeg altså godt det kan brændes om... men det giver jo to brændemærker..

Skimmel 4 års tilredet allround hoppe på 164cm i stg sælges

0
0
Svar på denne tråd

Matine
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 10:13

Synes det er helt fint som de har kåret Matine!

Jeg ville nu heller ikke have ondt i r... hvis de kårede et evt super hingsteafkom efter hende, hun har jo bestemt vist sit værd som ridehest og det er det vi avler, og hvis jeg kunne få muligheden for at få noget af det blod fra en avlshingst ville jeg da synes det var fedt...

Det eneste problem med brændemærket er hvis Silvermoon ikke var kåret i DV på bedækningstidspunktet, så skal hun selvfølgelig ikke brændes med krone og bølge...

mvh. Heidi, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Blis DS 5040 efterlyses

Blå fodertønder sælges - se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke kåret
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 13:34

Nej, SilverMoon var IKKE kåret på bedækningstidspunktet.

Det er det jeg mener med bøjning af reglerne.

MVH Nanna ;-)

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

Nannaj
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 13:48

Vi er helt enige om at det er dumt at de omgår reglerne mht brændemærkning - det var bare det jeg ville sige, ved ikke noget om hvornår Silvermoon blev kåret i DV...

Men vi er vist enige :-)

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

dispensation
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 14:05

de fleste avlsforeninger kan vel give dispensation af den ene eller anden art.. ved brug af en EU hingst kan DV altså godt godkende en hoppe til kåring...

istedet for at skyde med skarp synes jeg istedet det bør vendes om til at der nu kommer et styk reklamemærke på Matiné som kan komme andre DV folk til gode..

der var jo f.eks en fransk registreret hest med til VM med krone og bølge på numsen... tænk bare Marzoghan var registreret i DV, men flere avlsforbund ønskede jo at tage lidt ære for ham..

det er lidt fedt at en ikke fuldstammet hest kan få medalje til et VM synes jeg..

0
0
Svar på denne tråd

Netop...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 14:14

Man ved aldrig om den næste OL vinder, bliver en hest som Matiné (eller hende selv) og derfor er det et kæmpe plus for ikke fuldstammede heste og det kan være at der ikke længere bliver rynker på næsten af disse heste.

Har selv en F1 hoppe (kåret oldenborg far/ ingen papire på moderen) Hun har ikke startet noget endnu, men det kommer.

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nu må i styre jer
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 19:34

Den prestetion som Matine og Andreas har leveret er da noget af det smukkeste ridning jeg længe har set, så for min skyld kan DV brændemærke hende på halsen.

Leif

Leiffr
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 08:06

hej

helt enig med Leif

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

kåringsgrad
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 08:50

Jeg må lige høre alle jer kloge... En hoppe der er kåret i F1, F2 eller F3, kan dens afkom aldrig blive kåret i højere grad end hoppen?

Håber I forstår hvad jeg mener?

Mvh Heidi

DV avlshoppe købes, mindst DH kåret, gerne med skade, så den er uegnet til ridebrug.
0
0
Svar på denne tråd

jente...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 09:04

Jo, det kan hoppen godt.

Hvis eksteriøret er dertil, så kåres en F1 hoppes hoppeafkom F2, en F2 hoppes hoppeafkom F3, og en F3 hoppes hoppeafkom kan kåres i DR, DS eller DH.

Hingste kan ikke kåres før mor og mormor minimum er kåret i DS.

Med mindre vi taler f.eks. om dansk oldenborg, som har fået dispentation.. Der bliver en kåret oldenborg hoppe kåret som F1 og dennes (hvis en kåretDV hingst er brugt) afkom kan bliver kåret direkte i DR, DS eller DH.

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

vkbfjvæae
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 09:05

Leif

jente: jo en F1 (tror nok det er det højeste i F`erne )

Nå men en F1 hoppe kan godt få et DS hoppeføl, dog er jeg lidt usikker om den kan gå op og blive DH

0
0
Svar på denne tråd

Intet med avl at gøre
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 09:24

Det har da intet med avl at gøre overhovedet!!

Det er en smuk præstation, så langt er vi enig. Men efter min mening har det da absolut intet med avl at gøre. OG slet ikke diverse-avl (som vi kalder DV). Hehe...

Det er jo så grinagtigt som noget kan være, de stiller regler op, og så bryder de nærmest samtlige, fordi de lige ønsker at ta' æren for en hest, som på ingen måde symbolisere det DV står for. Ha ha... vi griner stadig her. DV er og bliver aldrig et kløgtigt avlsforbund.

Det er da værd at nævne, at på det tidspunkt Matinés mor blev insemineret med Silvermoon, ja der ville DV end ikke kendes ved Silvermoon. Alene det gør hun aldrig kan blive en DH-hoppe eller for så vidt mærkes... oven i sit LU mærke... Hold da op hvis det er proceduren... så er der da nogle hingste der burde ha tre fire brændemærker... hvor er de snart henne altså?!!

Vi undres, og priser os lykkelige for den slags ALDRIG kommer til at foregå i vores avlsforbund.

Avlsmæssigt er hendes værdi jo også tvivlsom. Måske er hun blot et lucky punch... hendes stamtavle er så blakket at man ikke aner hvad der bliver spyttet ud i næste generation, måske er Matiné blot slutproduktet?

Næste gang kommer der måske er stor og grov oldenborg... ingen ved det. Derfor synes jeg og mange andre ikke hun har nogen som helst avlsværdi.

Hvis det er standarden for DV, hvorfor skipper de så ikke kravene om 3-4 led... nøjes dog med et eller to... og se på præstationer, hvis det er det man vil. Men dete kan man altså aldrig kalde et avlsforbund. Du gode gud... man skal høre meget for ørerne falder af, men vores er snart faldet af. Hehe

Besøg vores website:

www.ad-edition.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 09:58

ikke se hvorfor DV skal rakkes sådan ned pga Matiné hun er da "kun" kåret i F2 og en F2 hoppe får altså kronen på numsen.. at Silvermoon så nok ikke lige var godkendt på dette tidspunkt kan der vel dispenseres for.. han har jo været godkendt efterfølgende.. og han var jo EU på det tidspunkt.. mener reglerne er afkom efter EU hingste blok kræver 7 i helhed (det kan måske også være ændret siden)...

istedet for at rakke ned burde vi glæde os over at en DANSK OPDRÆTTET hest kan klare sig i eliten.. slutprodukt eller ej.. det er da uden lige reklame der vil noget for DANSK avl.. mod de stærke tyske og hollandske avlsforbund (dressur) og franske (spring)...

det kan jo også betyde højere priser for danskavlede heste og måske kan dette også gælde andre racer, nu der jo vil komme fokus på den danske avl..

og da DV jo ikke er et raceforbund men ridehesteavlsforbund bør gode præsentationer da også belønnes... og vi bør være stolte af det... for ud over Matiné, Marzog og Matador (hey det er alle med M *SS) hvor mange danskavlede heste har været helt til tops...

0
0
Svar på denne tråd

men et brændemærke på et brændemærke?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 10:20

Et brændemærke på et brændemærke?

Det er sort for mig...

OG jeg ændre ikke sådan lige min mening. Det er ikke ligefrem første gang DV prøver at ta' æren for noget de aldrig nogensinde har kunne kalde dansk varmblod, da det har haft ukendte led.

Men der er så meget i DV jeg ikke forstår, og aldrig kommer til. Heldigvis for det...

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

et eksempel
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 10:29

hvis du har en hoppe med papirer bedækker dem med enten en palomino eller pintohingst. vil føllet blive en LU.. hvis føllet bliver en hoppe kan denne fremstilles uanset farve til kåring..

en broget hoppe der bliver kåret skal efter kåring brændemærkes med pintomærket uanset om den i forvejen har LU mærket eller ej.. det samme mener jeg er gældende for en palomino...

så netop med brændemærke over brændemærke er reglerne det samme om det heller DPA, Pinto eller DV.. det er så de eneste forbund jeg har undersøgt det ved så skal ikke sige om det gælder de andre..

0
0
Svar på denne tråd

Uffe Korshøjgård
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 10:51
er ikke den eneste Blue Hors hingst kåret på præstationer. Faktisk blev Blue Hors Cavan også afvist ved kåringen som 3 års, men efterfølgende taget til nåde. Med venlig hilsen Lene
0
0
Svar på denne tråd

I vrøvler
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 11:07

BH Cavan er IKKE kåret på præstation, han har bare aflagt sin rideprøve via konkurrencer, da han dumpede til sin materialeprøve. Underligt år iøvrigt, alle talenterne dumpede, mens "rideskolehestene" bestod med topkarakterer.

BH Silver Moon havde ligeledes avlsgodkendelse som 3-års, men aflagde en meget dårlig matrialeprøve i Tyskland. Derfor fik han ikke forlænget sin avlsgodkendelse, men blev det der idag kaldes en EU-hingst idet han var kåret i TAF. Pga. gode afkom og egne rideresultater blev han taget til nåde sammen med Heslegårds Weltmeister og Bodyguard.

At Matiné er blevet optaget i F2 og mærket kan ikke genere mig, da det er hendes ret. Men hvis de havde kåret hende i DH, som de gjorde med fam. Holstein's hopper, så ville det have generet mig.

Hendes karakterer generer dog mit øje, for så perfekt er hun trods alt ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Anne G - og mange andre!
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 11:10

Spis nu lige brød til!

For det første er Matinés mor, Matadie kåret i FOR.

Om det så er efter tidligere gældene regler, er Matadies afkom Matajo e. Picandt, som 3-års blev kåret i DS og som 4-års fik tildelt sit R på baggrund af bestået egnethedstest. Også afkommet Tikwa e. Picandt er kåret i DS. - Altså ingen F2 her...

Anne G:

"Avlsmæssigt er hendes værdi jo også tvivlsom. Måske er hun blot et lucky punch... hendes stamtavle er så blakket at man ikke aner hvad der bliver spyttet ud i næste generation, måske er Matiné blot slutproduktet?"

Som nogen af jer måske ved, blev Matajo senere kendt som Ballaseyr Royale og deltog ved VM i Jerez, OL i Athen, EM i Hickstead og World Cup finalen i Göteborg med engelske Richard Davison. Ekvipagen var på det bronzevindene hold ved EM i Hickstead og blev syvende ved World Cup finalen.

Matadie er desuden mor til vallaken Matador-Mix e. Belucci, der har vundet MA-springning.

Summasumarum har Matadie vist sig som værende en hoppe der nedarver overvejende positive ride- og konkurrenceegenskaber, hvorfor Matiné også må betragtes som et plus for den fremtidige sportshesteavl.

Dermed ikke sagt, at generne ikke kan spille os et puds, og levere et umoderne og ligeud sagt; dårligt føl, men jo mere stammen beviser sig selv, desto mindre bliver sandsynligheden derfor.

Problemet med alle de mindre avlsforbund som Trakehner- (i mindre grad), Oldenborg- og Frederiksborgforbundet, er netop at der ikke er fokus på præstationsavlen i samme grad som der er det i DV.

At DV kan have svært ved at opfylde alle dets egne krav, er jo til dels pga. at forbundet - efter min mening, med de bedste intentioner - har mange bolde i luften på en gang; vi vil have topsportsheste, men med et ordentligt eksteriør - Vi vil have ordentlige springheste, men rideligheden skal også være i top osv. osv.
Alt dette kan være svært at kombinere, men jeg mener, at dette netop er fremtiden - det holdbare eksteriør, den store ridelighed og naturligvis præstationsevner i top.

Kigger man fx på de tyske avlsforbund, er der oftest meget mindre fokus på hestenes eksteriør, hvis de kan springe eller spadsere fantastisk - specielt i holsten har dette udviklet sig til lidt af et problem; manglende fokus på fundament og den dertilhørende holdbarhed mod megen fokus på springevnerne - resultat; rigtigt mange gode springheste - men endnu flere heste med skidt benstilling og generelt problematisk eksteriør.

Nu skal man tage dette med et gran salt, selvfølgelig er ikke alle holstenere uholdbare topspringheste, men det er et faktum at det har været en dårlig trend, der stadig udvikler sig.

Tilbage til de små forbund i Danmark - ved at udelade gode hingste eller hopper fra andre forbund, forhindrer man samtidig racen i at tage større skridt af gangen i retning mod præstationsheste frem for en flot rød farve eller andet.

Min mening med det ovenstående; Man skal altså ikke være ubetinget sortseer i forhold til DV - Der bliver gjort et godt stykke arbejde af avlerne, og jeg mener ikke at der er noget problem i, at reglerne af og til bøjes for hopper som Matiné - it's for the greater good! :-)

Tilbage til Matiné; på trods af flere små uoverensstemmelser, er Matiné avlet i DV-regi - hoppen er avlet af, hvad jeg betragter som en passioneret DV-avler, på en i DV kåret hoppe (oldenborg-forbundet havde nok ikke inviteret hoppen ind i deres stambog), med en dansk avlet DV-hingst som morfar (May Sherif).

Matiné er altså efter VM blevet kåret i ROR-F2 - her "Tildelt R på baggrund af sølvmedalje i dressur Grand Prix Kür ved VM 2006."

Grunden til at hun ikke er blevet kåret direkte i DH (ligesom hendes søskende kunne have været blevet det), er vel at Silver Moon ikke var kåret i DV på bedækningstidspunktet.

Og til hele debaklen om, hvorvidt DV har brudt deres egne regler - står der altså i deres reglement således;

' 1

REGLER FOR KÅRING AF HOPPER

"Stk. 5: Avlsledelsen kan i særlige tilfælde godkende anden afstamning, men der tages stilling fra sag til sag, og præcedens kan ikke påberåbes."

Så kom ned af jeres høje heste og vær glade for at denne fantastiske hoppes kommende afkom nu er sikret en fremtid i dansk avl!

Positivt samarbejde og dialog mellem forbund er altså mere konstruktivt end gensidig mudderkastning!

Mvh Flo

Ryttere og hestepassere søges til spændende jobs i Tyskland

Flere stillinger ledige bl.a. som rytter på holstenerstutteri

Kontakt Flo (dansk) på tlf.+45 40758484

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 11:12

Hvilke karaktere har de tildelt hende?

Det har jeg ikke lige fået tjekket.

Jeg undre mig bare over man overhovedet brændemærker heste der er brændt i forvejen. Pudsig ting i mine øjne!

Hun er jo ikke et glansbillede som sådan, hun er meget lang...

Men det ser dog ikke ud til at hæmme hende ;-)

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

åh du gode
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 11:48

kære lille flo...

hvis vi i trakehneravlsforbundet ikke havde præstationsstærke heste... hvorfor henter de i DV så roserne for hingste der er kåret i TAF.

Vi husker vidst alle hvor strenge de var ved Schwadroneur.

Fokuserer I på præstationer... hvorfor er der så ikke flere internationale præstationer. Med ALLE de heste der avles i DV, i forhold til det antal der hvert år avles i TAF...

tsk tsk... der var min morgenmad nær kommet retur.

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

Er det bare
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 13:17

Er det bare typisk dansk det her!!

Sikke en debat om en hest, som man, hvis man blot ejer lidt nationalfølelse, burde være stolt af.

Rønnebærrene er godt nok sure!

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

tina...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 13:27

lige mine ord!

Carina og hestedyrene!
0
0
Svar på denne tråd

stolthed
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 16:28

tror nu alle herinde er meget stolte af Matiné som danskavlet hest. Det der gør at jeg får en mærkelig smag i munden er, at DV igen tager æren for noget jeg ikke mener er deres.

Flo: at Matiné mor har lavet gode afkom, for det har hun jo i hvert fald, er jo så absolut ikke ensbetydende med at det Matiné kan spytte ud, er noget at råbe hurra for! Man ved ingenting! og det er ikke det jeg forstår ved avl, at "fremstille" heste i blinde.

og med hensyn til Trakehneren, ja der kan jeg kun give AG ret, prøv lige at kig på, hvor stor en procentdel af Trakehnere der er i toppen i forhold til DV og deres mængde. tsk tsk. Der ser man vel netop beviset for, at man kan avle renracede topheste!!

Synes dælme at det ville være synd, hvis det hele blev en stor gang misk mask...

0
0
Svar på denne tråd

Karakterer
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 16:46

Matiné er såmænd tildelt:

9 for type

9 for hoved/hals

10 for skulder/manke

10 for overlinie/bagpart

8 for forlemmer

8 for baglemmer

9 for skridt

10 for trav

9 for galop

9 for helhed

Og jeg må da indrømme at jeg ikke synes at fx. hendes trav er fremragende, piaffe/passage kan ikke diskuteres men det er jo ikke den gangart DV bedømmer.

0
0
Svar på denne tråd

Anne G, Dianna...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 17:24

Allerførst kan du godt droppe den patroniserende tone - den er der ikke brug for!

Læg mærke til denne parantes bag trakehner i mit tidligere indlæg; "(i mindre grad)" - måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok. Dermed menes, at trakehneravlsforbundet i mindre grad end de andre nævnte avlsforbund, mangler fokus på præstationsavlen.

Jeg vil absolut ikke hævde, at der ikke findes topheste fra trakehnerforbundet - for der findes da en del, indenfor dressuren i hvert fald. Men størrelsesmæssigt er trakehner-forbundet jo en del større end DV - her snakker jeg selvfølgelig om det tyske og det danske tilsammen.

Jeg er bare ikke af den mening, at DV stjæler æren for traki-hingstene... Det er da vel netop en cadeux til trakehnerforbundet, at deres hingste benyttes i så stor grad og har så stor en indflydelse på et forbund som DV.

Og netop trakehnerhingstene gør det godt på DV-heste, og efter min helt subjektive mening, måske endda bedre på DV-heste end på trakehnerne selv...

Anne G: "hvorfor henter de i DV så roserne for hingste der er kåret i TAF."

Jeg kan ikke se, hvordan DV henter roserne for trakehnerhingstene?

Har du et eksempel - måske er jeg bare for "lille" i avlersammehæng til at huske dette...

Bevares, jeg er udemærket klar over, at mange heste med en stor andel trakehnerblod, betragtes som "ægte" DV'er (eks. Marzog, Hertug osv. - der dog begge er avlet i DV-regi, og derfor også "stemplet" med krone og bølge) - men det er jo netop hvad DV er; et blandingsforbund. En sammensmeltning af, hvad der i DV-regi betragtes som de bedste hingste/det bedste blod fra forskellige avlsforbund.

- der er altså ingen grund til at have så ondt i røven over et forbund som DV!

Dianna: "Flo: at Matiné mor har lavet gode afkom, for det har hun jo i hvert fald, er jo så absolut ikke ensbetydende med at det Matiné kan spytte ud, er noget at råbe hurra for! Man ved ingenting! og det er ikke det jeg forstår ved avl, at "fremstille" heste i blinde."

Jeg har heller ikke påstået at Matiné er specielt avlssikker, men det vil vel kun være fair, at give hende chancen!

Mvh Flo

0
0
Svar på denne tråd

Vil blot ytre
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 17:45

...min opbakning til Flo's og Lene Farvings indlæg.

Hvor må man have det grimt med sig selv for at komme med så nederdrægtige indlæg som Anne G.! Der er altså et minimumskrav til omgangstone, som vi alle burde kunne forvente herinde og en seriøsitet med lidt større faglig baggrund end blot at påstå, at det ene forbund er bedre end det andet og hvem, der vil tage æren for hvad... Som Tina siger : Det er helt utåleligt dansk :)

Jeg vender tilbage med flere kommentarer til Matadie/Matajo og Matiné :)

Mvh Thomas
www.macohl.com
0
0
Svar på denne tråd

vbkdsbfæak
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 18:31

sikke en gang mudderkastning, det er blevet til herinde..

men holder nu stadig ved min holdning,og kan virkelig ikke se hvad problemet er? kan dog godt se det er lidt nogle vilde karakter hun er blevet tildelt.. men det må dommerne jo kunne forsvare??

0
0
Svar på denne tråd

Tak til Flo
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 18:40

for gode indlæg til debatten, der bærer præg af stor baggrundsviden. Dejligt at du formår at holde tonen på et sobert niveau. Og til Anne G.: Mage til højr...hed skal man lede længe efter. Som Thomas antyder, hvem kan da bruge det til noget som helst.

Venlig hilsen

Ann

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 20:23
Ja hold da op for nogle karakterer! Ingen tvivl om at Matinés brugsmæssige egenskaber er i top, men eksteriøret og gangarterne er da efter min mening slet ikke til så høje karakterer. Der kunne da vist godt trækkes 1-2 fra samtlige karakterer, uden det gjorde noget. Der skal vel ikke tildeles højere karakterer, bare fordi hesten har lavet et super resultat til VM? Det bliver dens eksteriør da ikke bedre af. Tvivler da på at en tilsvarende ej berømt hoppe, der kom til eksteriørkåring ville få de karakterer. 10 for overlinie!!!
0
0
Svar på denne tråd

Synes godt nok
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 21:24

at det er forkasteligt, at bare fordi hesten viser at være noget værd i ridesporten, så må den godt få krone og bølge... Men ikke hvis den "bare" er en hest...

Synes simpelt hen at det virker som om de scorer noget der slet ikke er deres fortjæneste...

Zamangah

Palomino hoppeføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hvor skal man nu begynde...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 00:29

Sikken redelighed :)

Jeg har meget svært ved at forstå, at nogen i stedet for at glæde sig over de flotte resultater kan have så ondt i måsen. Jeg kan godt forstå, at det kan se ud som om, at DV skynder sig at stemple hoppen for at få del af kransekagen og den store PR, der ligger i Matiné's succes, men det finder jeg ganske naturligt. Som flere i dette indlæg har forsøgt at slå fast - desværre uden at nå igennem til de tungeste ordkløvere - så er Matiné født af en DV-hoppe og er hjemmehørende i DV. De tekniske årsager til den manglende registrering som føl er vist meget klart beskrevet ovenfor. Der er da nogen logik i, at man ikke blot kan benytte en på bedækningstidspunktet ukåret hingst - uden visse problemer til følge.

Jeg forstår heller ikke helt, hvorfor nogen har problemer med at kåre hingste som Silver Moon, Uffe Korshøjgaar og Cavan på baggrund af resultater i ridesporten. Charlotte, jeg ved ikke, om hingste tilbage i 1998 kunne bestå deres rideprøve via konkurrenceklasser, som i har diskuteret - faktisk mener jeg, at det er korrekt, at Cavan blev kåret på baggrund af internationale resultater på S-niveau som 8-års. Det stod der i hvert fald dengang i Ridehesten. Om det er det ene eller det andet er jo også lige gyldigt. Blot synes jeg netop, at det er meget vigtigt i avlen at indlemme heste med betydelige sportspræstationer, når man skønner, at disse kan relateres til hestens nedarvningspotentiale.

Der er vist ikke tidligere nævnt i dette indlæg, at Matiné er blevet udmærket med Dansk Varmblods fortjenstmedalje i guld! Denne udmærkelse er tidligere tildelt heste som Marzog, Andiamo og Matador, så vidt jeg husker.

Flo - glimrende indlæg :) Du ved sikkert godt, at May Sherif ikke er morfar til Matiné - det er Matador. Det var sikkert bare en skrivefejl :)

Du nævner meget rigtigt søsterens Matajo's meritter og at hun under navnet Balleseyr Royale havde en stor international karriere under Richard Davison, indtil hun for to år siden gik i avlen i England og fik så vidt jeg husker føl efer Jazz i 2005. Der er vist ikke nogen, der har nævnt, at Matajo også har vundet det danske 6-års championat (tror jeg nok) med Sanne Henningsen i sadlen.

Med disse to døtre - Matajo/Balleseyr Royale og Matiné - har hoppen Matadie vist en helt utrolig gennemslagskraft i avlen. Det er meget sjældent set, at én og samme hoppe ud af meget få afkom har flere OL/VM deltagere. Helt i særklasse.

Så er det jo også helt i særklasse tåbeligt af Dianna at tale om at avle i blinde og at det ikke er hvad hun forstår ved avl og hvad vil Matiné ikke spytte ud... SUK hvor er der altså nogle totalt underfrankerede input i den her debat. Hvem gavner det at påstå, at Matiné er et slutprodukt og at DV blot tager æren fra... Ja, fra hvem egentligt? Matiné er en varmblodshest. Hun er hverken trakehner eller oldenborg eller noget andet.

Tilbage til avl med Matadie og måske en dag Matiné, så vil jeg lige indskyde, at Matadies mor ikke var nogen "grov oldenborg", som Anne G vist nok antydede - ja, man husker knapt det ene usamgelige indlæg fra det andet - men en lækker ridehest, som Bent Jensen (nu Florida) på et tidspunkt red. Hoppen var så vidt jeg er orienteret oldenborg/fuldblod af ukendt afstamning, hvilket jo ikke nødvendigvis gør den til en gammeldags type.

Alt dette er - selv om Dianna nok ikke kan forstå det - nemlig essensen af avl. Det at en hoppe har præsteret to SÅ betydelige afkom, som Matadie har. Det er netop det præstationsavl handler om. Det handler ikke om at formere, men om bevidst at videreudvikle hoppestammer, der har bevist en suveræn præstationsformåen.

Blot fordi at Matiné er halv trakehner betyder jo ikke, at hun er noget slutprodukt. Hvad med alle de gode Schwadroneur hopper, der har avlet topheste? Og Ibikushopper osv osv. Jeg synes netop, at Matinés ædle blod fra Silver Moon kombineret med den ekstremt præstationsstærke mor gør hende ualmindeligt spændende i dressurhesteavlen og som Lene Farving håber jeg da også, at hun en dag bliver hingstemor.

Det påstås, at DV bøjer sine regler og laver undtagelser. Jamen er det ikke udvikling? Skal man læne sig tilbage og lade succes'erne gå forbi og fornakket holde fast ved, at verdens pt mest spektakulære dressurhest ikke er DV... Hvorfor skulle man have så fastlåst et reglement, der ikke tillader at lukke op for sådanne succesheste som Matiné?

Nå, jeg stopper her :)

PS. Anne G, du fortæller kæphøjt om, hvordan der i TAF fødes meget færre føl end i DV og hvordan der i TAF laves mange flere topheste. Det er nok ikke særlig kendt af ret mange herinde, så det ville være interessant, om du kunne lave et separat indlæg herom og forklare dig lidt bedre. Jeg overværede Kür finalen i Aachen i august og der var da et par DV'ere... sjovt nok kan jeg ikke lige komme i tanker om noget TAF-heste :)

Mvh Thomas
www.macohl.com
0
0
Svar på denne tråd

dressuravler...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 02:18

Lige et spørgsmål??

Hvis nu reglerne skal bøjes lidt.. for udviklingen, skal det så betyde at man i håb om en kåring.. eller andet.. f.eks. ikke skal kastrere sin hingsteplag.. sæt nu den gik OL om 10-12 år?? Og derfor måske kunne kåres til trods for stamtavlen??

Jeg er bare nysgerrig.. for hvis reglerne skal bøjes lidt.. så skal man hele tiden tænke over de konsekvenser det kan have, hvis man på nuværende tidspunkt kastrere sin plag og den går OL om 10-12 år.. Så er det jo for sent.. ??

Selvfølgelig skal vi være stolte over Matiné.

Og alle regler er til for at blive "bøjet"

Med venlig hilsen

Bolette

~~Hastværk er lastværk~~

www.stald-westphal.dk

0
0
Svar på denne tråd

Thomas
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 05:59

Nej, jeg er heller ikke sikker på at hingstene kunne bestå der rideprøve gennem konkurrenceresultater da Cavan mm. blev kåret.

Men det er jo egentligt heller ikke essensen af det jeg ville skrive. Cavan mm. var alle godkendt pga. eksteriør som 3-års og det var kun udefrakommende ting der gjorde at de ikke bestod deres prøve i første forsøg. Når de så har vist at de til fulde lever op til kravet om evner/ridbarhed, så er det jo bare om at slå til.

Jeg har nu også svært ved at finde Trakehnere i det hele taget indenfor top-dressursport. Renæssaince Fleur var et eksempel, desværre kom hun alt for tidligt og ulykkeligt af dage. Men ellers er der langt imellem dem.

0
0
Svar på denne tråd

nu vil jeg lige
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 07:35

høre. CharlotteGH: Du siger at Renæssaince Fleur desværre kom hun alt for tidligt og ulykkeligt af dage, er den her ikke mere, så forstår jeg ikke det nyhedsbrev fra york i juni i år. eller har jeg sovet i timen.

Kaiser Wilhelm venter føl med verdens måske bedste Trakehner hoppe ! 21. juni 2006

I dag er verdens måske bedste Trakehner hoppe, Renaissance Fleur TSF (1992) scannet drægtig med Kaiser Wilhelm.

Renaissance Fleur er efter Tuareg ud af Regatta med Seeadler som morfar; ejet og opdrættet af Elke v. Lingelsheim i Tyskland.

Renaissance Fleur er vinder af utallige Grand Prix dressur konkurrencer og vandt bl.a. World Cup afd, i Neumunster med Monica Theodorescu.

Renaissance Fleur var A-Kader Trakehner dressur hest og var årets Trakehner både i 2001 og 2002.
I 2003 blev Renaissance Fleur alvorligt skadet lige før de høje forventninger til de olympiske lege skulle indfris, men hoppen er nu heldigvis reddet for avlen.

Knus hoffa

0
0
Svar på denne tråd

Thomas dog
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 08:36

Nu plejer du jo at ytre dig på en pæn og sober måde herinde!

Hvorfor går du så med på vognen og selv bruger skændselsord og kalde folk tåbelig/kæphøj mv.?

Sagen er jo den, at er man til den ene form for avl, så forsvarer man den, og er man til den anden form for avl så forsvarer man den linie.

Ligegyldig hvad man vil avle, så er det hamrende svært! Dem der tror andet, har ikke helt den erfaring der nok skal til for at udtale sig.

Som avler i 30 år ved jeg, at uanset hvor meget man tror, og mener man har gjort rigtig i gennem flere generationer, så kan man stadig blive såvel positiv som negativ overrasket. En ting er dog sikkert, har man avlet flere afkom efter samme hoppe eller børn af denne der, beviseligt kan bruges i sporten, så er CHANCERNE for at søskende, døtre, kan bruges større end hvis der intet er bevist i avlen, - men naturligvis ingen garanti! I hesteavlen må man prøve sig frem, ens hingstekombinationer på helsøskende falder ikke nødvendigvis ens ud, ej heller præstationsmæssigt, men måske kunne en anden hingst på den ene hoppe været bedre og vise versa. (som et lille men i denne sammenhæng yderst vigtigt indspark, så er præstationen jo meget afhængig hvor "heldig" avleren er til at sælge sin hest/pony til en dygtig rytter)

Avl er utrolig svær!

Problematikken her er, at alle vil sole sig i lyset af det fantastisk gode resultat Martiné har lavet. Trakehnerne fordi det er en trakehner hingst der er far, og DV som tidligere beskrevet.

Martiné var altså bare ikke født hvis ikke trakehneren Silvermoon havde bedækket LU-DV'en. Det betyder ikke at en 100% identisk bror/søster havde været lige så god, men MULIGHEDEN havde naturligvis været der. Imidlertid er det jo det der er det skønne i avl, at have trakehneravlen ikke avlet Silvermoon og havde der ikke være en oldenborgavl og havde der ikke været en DV avl der avlede Matador, så havde Martiné ikke stået der hvor den står idag. Sådan kan alle eksistere hver for sig og sammen!

Lad os derfor hellere sole os lidt alle sammen over Martiné - Trakehneravlen, DV, LU (intet avlsforbund, men snart det største "registreringsforbund"), Oldenborg avlen, og hvem der nu gerne vil være med, og så hver i sær optimere vor hesteavl. Renracerne optimerer deres, og DV gør dette ved at blande disse racers bedste individer. Hvorfor slås når der er plads til at gøre hvad man vil og iøvrigt glæde sig over de dejlige heste i stedet for?

Hej

Falo

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 08:43

dejligt at nogle fx som Thomas, gider at skrive så langt, godt og uddybende indlæg!!! Desværre så tror jeg bare, at de der virkelig gå i så små sko, at de synes at det er helt forfærdeligt at Martiné nu har fået krone, bølge alligevel ikke "forstå"..

Bolette: Mht at kastrere sin hingsteplag eller ej, så tror jeg de fleste selv kan se nå de har noget der er så ekseptionelt godt, at det måske senere har en chance få at kunne begå sig internationalt, eller kan de måske ikke?? Ved godt at mange både avlere og ryttere synes at de har "guld" stående, men jeg tror bestemt ikke der er mange der kommer i en situation, hvor man ligefrem må ærge sig over at have kastreret en hingst

hilsener Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Dagen derpå
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 10:22

Falo, du har helt ret i, at jeg jo længere jeg kom ind i indlægget røg med på den bistre tone :) ...ren frustration over følelsen af ikke af kunne gøre sig klart forståeligt.

Jeg står dog ved, at der i denne debat er mange gode og ligeledes mange tåbelige indlæg og nogle med en meget kæphøj tone. Vi er nødt til at holde os til facts og tænke lidt over, hvad vi skriver.

Charlotte, du har ret i det med, at hingste som Silver Moon og Cavan allerede var kårede som 3-års og dermed "godkendt med hensyn til type og eksteriør" og efterfølgende ikke udelukkende er godkendt på eksteriør.

Det forklarer måske også Bolette lidt om, at der INGEN grund er til at afholde sig fra at kastrere sin unghingst, medmindre den besidder et klart hingstepotentiale og dermed typemæssigt er fremragende. Her kan jeg også kun give Bianca ret.

Hej Hoffa :) Renaissance Fleur ifol med Kaiser Wilhelm - det var dog dejligt nyt. Ja, hun var jo tæt på at nå højder som Matiné, men brækkede inden hun nåede helt ind i varmen på det tyske landhold desværre et ben! Det tog over et år, ja vel et par år, før det var sikkert, at ville overleve og der gik mange historier om, at det var dyrplageri mv. Det glæder mig meget at høre, at hun tilsyneladende er frisk nok og stærk nok til at bære et føl. Flot PR for York.

Iøvrigt Falo, fint indlæg og du fik rundet af med nogle af de ting, vi andre ikke fik sagt :) Jeg er helt enig i, at vi alle burde glæde os over Matiné. Det er netop derfor, at jeg efter at have set denne tråd i flere dage til sidst måtte ytre mig. Jeg synes, at det er meget kedeligt, at man beskylder nogen for at tage æren for noget, der ikke er deres osv.

Som repræsentant for TAF her i tråden synes jeg nok, at Anne G på en positiv måde kunne belyse, hvordan diverse trakehnerhingst har haft en betydelig virkning i ridehesteavlen i både Danmark og Tyskland i stedet for at forsøge at latterliggøre DV.

Vi har altid selv brugt trakehnerhingste til forædling på vores hoppestamme, så jeg ser meget positivt i trakehneren som forædler i ridehesteavlen. Desværre er der dog kun meget få rene trakehner individer, der virkeligt er fremragende - efter min mening - men som varmblodsavler følger jeg interesseret trakehneravlen og er altid på udkig efter en mulig forædlerhingst :)

For at vende tilbage til Silver Moon så har han til dato lavet to meget betydelige internationale GP heste. Matiné ved vi jo er lavet på en DV-hoppe ud af en oldenborgstamme. Den anden, Succes, er lavet på en gangstærk hannoveranerhoppe efter World Cup. Så selv om han nok har været mindst lige så meget anvendt i TAF somi DV, så er det altså i DV regi, at han har haft succes. Havde han ikke en søn, Cadeau, på Hörstein i Tyskland - hvad blev der af den?

Ovenstående var ikke for igen at sammenligne TAF og DV, men blot for at sige, at vi i DV har haft stor fornøjelse af mange trakehnerhingste som f.eks. Donauwind, Ibikus, Schwedengruss, Schwadroneur, Gribaldi m.fl. og det synes jeg, at der er god grund til for trakehnerfolket at være stolte over, i stedet for som i denne debat at fremstille det hånende.

Som mange har skrevet tidligere : Lad os da alle glæde os over Matiné's succes og lad os glæde os over, at hun er blevet kåret og at hendes opdrætter, ejer og rytter er blevet hædret for den enorme indsats og det dygtige management.

Nogle af os håber sikkert også på, at hun en dag bliver mor til nogle DV-føl og en dag måske tilmed bliver hingstemor. Jeg tror, at det trods manglende kendt afstamning vil være en meget interessant hoppestamme at have bag en avlshingst - uanset om der er FOR-hopper i stammen :) Det vigtigste er, at der er PRÆSTATIONER i den stamme ;)

Mvh Thomas
www.macohl.com
0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 10:22

Jeg forstår slet ikke problemet...Matinés mor er en kåret (ganske vist kun i forregister, men kåret er hun sgu )hoppe.

Matinés far er en trakhener hingst der ganske vist ikke på bedækningstidspunktet var kåret i DV, men som efterfølgende blev det...ergo mor er DV, far er DV = følbamse er DV

Også selvom følbamsen så ni år senere vinder medaljer ved VM og der så pludselig bliver grund til ueninghed.

Hvis hun "kun" spadserede lille tur ville der sikkert ikke være den helt store polemik.

Personligt mener jeg, at Matinés mor har udvist så store avlsmæssige resultater, at hun må betegnes som en usædvanlig stærk "hoppestamme" selv om hun står ganske alene til at bære æren herfor.

Derfor mener jeg bestemt det er oplagt, at Matiné når tiden er inde overgår i avlen - og jeg så også gerne kårede hingste efter hende, hvis de vel at mærke måtte have den rette kvalitet.

Hvad angår hendes kåringskarakterer, er der jo tale om en hest i ABSOLUT topform - og så er overlinien altså væsentligt bedre end på en uredet tre-års...at der så stadig er nogle stykker der er i overkanten, det er så hvad det er...

Men egentlig havde jeg slet ikke regnet med sådan en debat - alle der har med DV at gøre burde være stolte af Matiné og glæde sig over at hun nu (langt om længe) bliver stemplet, så alle kan se hvad hun er for en.

Målet med DV er vel at avle rideheste med præstationsblod, det er vel derfor man lystigt blander de bedste heste fra de forskellige avlsforbund.

0
0
Svar på denne tråd

Matine
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 10:59

Godt der endelig kom nogen på banen der kunne belyse problemstillingen på en fornuftig måde :-)

Godt skrevet Thomas & Falo...

Må indrømme at jeg stod af da AnneG gik i selvsving...

Troede faktisk ikke at man brændemærkede en F2 hoppe, og da Matine blev født anede jeg knap hvad en DV var, men i denne sag er det eneste "problem" vel at Silvermoon ikke var DV kåret på bedækningstidspunktet? Men de kunne vel egentlig have søgt om dispensation til brug da han var kåret i et EU forbund dengang?

Prøver bare at finde ud af om de overhovedet har omgået reglerne...

For min skyld må de som jeg tidligere har skrevet hjertens gerne kåre et hingsteafkom efter hende... Den ville klart komme i betragtning til mine hopper :-)

Men lad os alle dele æren for Matine som den Danske Varmblodsblanding hun er !!!

Stutteri High

0
0
Svar på denne tråd

pudsigt...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 12:11

Selvsving eller ej...

Jeg er til stadighed af den opfattelse det er voldsomt at kåre den hest med de karakterer. OG som før nævnt... Hvor mange brændemærker skulle Don Schufro så ha?

Man skummer fløden af noget der aldrig bliver DVs fortjeneste.

Det pudsige er... vi til DM alle beundrede Matiné, for det er ved gud en smuk oplevelse når den udfolder sig på banen. Samtidig var vi MANGE der snakkede om, gad vidst hvor længe der går før de får den indlemmet, til trods for ikke ret mange andre heste med de "mangler" ville blive det. Men den skulle da sikkert nok få vilde karaktere. OG hvad skete der... og her sidder vi alle med et smil på læben. Hvad sagde vi...

Nu må I da lige slappe af. Husk på en samtale går glip af meget uden kropssprog. Så tag dog og spis brød til, vi har alle vores meninger. Dem skal der vel være plads til.

Når nogen skriver stolpe op og stolpe ned om DVs (i mine øjne) selvmodsigende og uholdbare regler... Så tænker jeg åh du gode, og det skal man vel ha lov til. Ligesom nogen har tænkt det om mine ytringer. Og heldigvis for det. For hvor ville det være kedeligt hvis vi alle synes det samme.

I kan da godt kalde Hertug DV, og ja han har Dvbrand. Men han er da kun fremkommet ved at krydse de rigtige trakehnerstammer. Det kan ingen ta fra ham, at han er renstammet trakehner.

Det er også sjovt at de kalder Schufro for DV, det er jo det sidste han er.

Men det hele bliver først sjovt, når man leger med tanken om... at de ligeså godt kunne tillade alt avl uanset om der er foregået selektion. Dvs man kunne jo lave DV til et araber-like forbund. Hvor alt må krydses med alt. Hihi... Hvorfor ikke...

Jeg kan stadig ikke helt se hvad Matiné kan bidrage med, jo hun er en flot hest og kan præstere. Men hun får da aldrig lavet en kåret hingst, det skal der da vidst nok et par generationer til.

Men lad nu det ligge. Der er jo en grund til vi alle har valgt hver vores race. Og vi må vel nok være stolte af vi har en lukket stambog uden folk kalder det snobberi :-)

Og må I alle ha' en god weekend..

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

Er det moderne at nedgøre DV?
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 15:48

Tak for jeres glimrende indlæg, Flo, Lene Farving og Thomas, og I andre som har indset at efter en kåring er det ok at brændemærke hesten med avlsforbundets mærke.

Og resten af jer... citerer I bare "Hest og Rytter"-redaktionen, eller har I selv fundet på jeres vildfarelser???

Karen

-Som synes DV er et glimrende avlsforbund

0
0
Svar på denne tråd

Trakehner. uden præstationer??? HA HA
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 17:06

Til Charlotte:

Esprit finalist ved World Cup Dressur.

Windfall finalist ved OL i Military.

Münchausen nr 2 ved VM for ungheste, Intanational dressur.

Abdullah vinder af OL Springning.

Renaissance Fleur TSF, international Dressur.

Monteverdi, international Dressur.

Partout, international Dressur under Anky Van Grusven.

Gribaldi, International Dressur.

Fridensfürst, International dressur under Lisa Wilcoks.

Shannon TSF, International dressur.

Heops, International Springning, Finalist ved de tyske mesterskaber 2 år i træk.

Biotop, International Dressur under Reimer Klimke.

Bare for at nævne et lille udsnit..

0
0
Svar på denne tråd

Til Janus
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 17:20

Okay, hvis vi skal begynde på det, hvor er mesterskabs-medaljerne så henne. Jeg kan ikke rigtigt huske nogen på dressursiden siden Ultimo tilbage i 70'erne. Og så Abdullah i spring i '84.

Mht. Rennaissance Fleur så mente jeg at have læst at hun var aflivet, men det er da kun godt at det er lykkedes at redde hende.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 18:45

Puha, spændende tråd med rigtig mange gode, fornuftige og velovervejede indlæg - og så desværre også en del sure, fornærmede og "I er dumme"-indlæg.

Jeg kan heller ikke se andet, end at Matiné hører hjemme i DV

Nu med baby Sebastian i armene

- men uden Athene hest

Se Sebastians hjemmeside på www.123hjemmeside.dk/SebastianFBR

0
0
Svar på denne tråd

til charlotteGC
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 21:44

du kunne jo have nogle oplysninger et andet sted fra, men det er da bedre at den er i fol end borte.

Knus hoffa.

0
0
Svar på denne tråd

som renavlsavler
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 23:18

kan jeg sagtens forstå Anne G - vi laver grundlaget for det, som DV markedsfører som deres - men på den anden side tjener vi jo også på, at DV skummer vores fløde..Det er vel også derfor trakehnerhingstene (og alle de andre renavlede) bliver kåret i DV, for det er der pengene og prestigen er.

Hvis man anskuer DV som et markedsføringsfirma er det vel klart nok, at de vil have deres logo på en vinder, måske Andreas har fået penge for at Matiné nu er at sammenligne med en håndboldspiller med "Arla" på numsen/brystet/ryggen?

Det med den nationale stolthed er jeg blank overfor - skal jeg falde i svime over en tyskavlet hest fordi der sidder en dansker på ryggen af den? (Og jo, jeg ved godt, at Matiné er avlet i DK).Skal jeg græde snot fordi Anjas ungarnske pige vinder VM i klubhåndbold? Skal jeg pludselig elske en doped amerikaner/italiener fordi han kører for et cykelhold ejet af en udenlandsk sponseret dansker?

Jeg synes ubetinget at Matiné og Andreas er et smukt syn uanset i hvilket forbund hesten hører hjemme og hvilken nationalitet rytteren har, men diskussionen drejer sig vel om DV`s dobbeltspor, hvor de på den ene side søger avlssikkerhed ved at kræve 4 led før de for alvor anerkender hesten og på den anden side dispenserer og giver fuldstændigt vanvittige karakterer til en hest, fordi den bliver nr. 2 i VM - her er det for mig at se ok at sætte et ? ved hvad det egentligt er forbundet står for.

Det er vel sådan set derfor vi er nogen, der sværger til renavl og andre, der mener, at præstationsavl er vejen frem - problemet i denne sag er vel bare, at DV sætter sig på begge eller mellem 2 stole? Eller at renavlsforbundet ikke kan sætte sig på den ene stol, fordi de så kommer til at sige, at blandinger kan være ok?

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Ullan..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 00:12

så præcist sagt, det er præcis de tanker vi alle går med.

OG jeg er da ligeglad med om DV bruger vores hingste.

Der kan vel næppe være tvivl om vi alle synes Matiné og Andreas leverer nogle hårrejsende præstationer. Men jeg mener stadig at ja præcis som du siger det, at det er det renstammende der har leveret startmaterialet til det de bruger som reklamesøjle, og så er den vel ikke længere.

Jeg tror personligt, at hvis jeg var DV avler ville jeg sidde med en mærkelig smag i munden, og det kan jeg da se der er et par stykker der også gør, bla med ytringer som: Om man bare skal gemme sin hingst til den er 10-12 år og måske går grandprix. Tja muligheden foreligger, også for LU heste ;-)

Avlssikkerhed kan man i hvert fald aldrig nogensinde kalde Matiné et ikon for, ikke før vi ser hvad hun spytter ud engang. Og med de karakterer... så må man da næsten kalde hende et slutprodukt, hvilken hingst skal kunne give hendes afkom fremgang, når hun selv høster topkarakter for sit eksteriør? Det har vi moret os med at prøve at finde ud af...

Det er på mange måder bare så komisk, fordi vi til DM lige præcis snakkede om hvor morsomt det var at DV ikke helt kunne ta æren for den hest her, men samtidig diskuterede hvor længe der mon gik før de dispenserede for Silvermoon feks ikke var godkendt osv.

Men Ullan... det er vel derfor vi avler renavl, der er aldrig nogen der kommer til at føle sig snydt i den retning. Ellers havde vi vel også givet Zardin dispensation om nogle år? :-)

Men men men... som med MArzog bliver man her heller aldrig enig om hvem der skal ha' æren for hvad. Og for så vidt er jeg ligeglad, vi ved jo allesammen hver i sær, hvilke heste vi har og avler og tror på.

Mht nationalfølelse, så rører den mig heller ikke det store som Ullan beskriver det. Men det frerøver ikke at den præstation Andreas lavede med Matiné var så flot så flot. Vi sad mange og fik gåsehud, særligt fordi vi i sommers til DM havde æren af at se Matines piaf og passage live. Flot flot flot!

Og nu skal der som sagt ikke herske tvivl om hvor vidt jeg synes Matiné er en prægtig hest på dressurbanen. Dette kan da også bevises på understående hjemmeside, hvor der netop er mange billeder af Matinés dejlige præstationer under DM i 05 og 06.

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

Dispensation
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 06:25

Som DV's(og EU's) regler er i dag, så kræves der faktisk ikke nogen form for dispensation for at Matiné kan kåres i DV.

Hvis jeg ønsker at bruge en tysk Hannoveranerhingst på mine hopper, så kan jeg hvis den er god nok søge om at bruge den. Men hvis enten hingsten ikke er god nok på papiret eller jeg er nærig, så søger jeg ikke om at bruge den udvalgte hingst, og afkommet vil få LU-brand. Men den dag mit hoppeføl bliver 3, så slæber jeg den til kåring, får den kåret i DH og mærket i hoved/r*v.

Så kan man diskutere DV's avlmål, som der er et par renavlsfolk, der gerne vil, men det har jo intet med sagen at gøre.

0
0
Svar på denne tråd

Så må vi jo
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 09:25

Hej

Så må vi jo til at lave et forbund som kun avler på præstetion, og så blande DV uden for, på den måde at det kun er heste der er kvalificeret som minimum som B-hest for hopper og A-hest for hingste i en af disiplinerne der er i præstetions avlsforbundet, det vil bevirke, at det kun er de lidt ældre hingste og hopper der kan optages, men også hellere det end DV`s uhyggelige dårlige rideprøver som i virkeligheden ingenting siger om hesten virkelig dur i sport, kunne det måske være en mulighed?

Forbundet ville blive lille med kun kanon rideheste som avlsdyr, og hvis der fandtes sådan en forbund så ville jeg da noget hellere købe af avlere fra sådan et sted, hvor du ved du får noget der har den ridemæssige bagrund iorden, det var bare en tanke, men hvad siger i? tror i at Danmark er for lille til sådan et forbund? man kunne jo også lave det sådan man kunne bruge de udenlandske hingste der havde opnået samme resultater som de danske eller selvfølgelig endnu bedre resultater?

0
0
Svar på denne tråd

sikke en
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 11:12

lang tråd det er blevet !1

Det som egentlig undre mig er at hvor ALLE andre heste/ponyer som er over 3 år pænt må have det gamle navn i parantes bag ved det nuværende så har Matine åbenbart nu en status så det slipper hun for..

Hvor DV indplacere hende i deres avlsprogram, så skal reglerne godt nok ændres meget for at hun kan blive hingste mor.

Matine er en fin dansk hest uanset hvor hun er kåret, kårings tallene kan man diskutere meget, hun har godtnok fået i den høje side. Jeg har set hende mange gange både med og uden sadel og hun er da en fin hest men SÅ fin ??..!! Hun er er produkt af dansk avl øg hører derfor som det blandings produkt hun nu er hjemme i DV, at hun får kronen på er jo naturligt når hun kåres.

Og dansk varmblod det er hun... altså varm(blodet) Lad os håbe aat danmark får glæde af hende i mang år endnu i dressursporten.

0
0
Svar på denne tråd

På den ene..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 12:38

side er jeg lidt ligeglad.. Men på den anden så er det da lidt urimeligt, for der er da helt sikkert andre hopper der er ligeså fin som Matine, de kan måske ikke lige gå Kür, men bygningsmæssigt ligeså fine eller pænere..

Jeg syntes der er en del heste på Blue Hors, der bare skulle være rideheste og ikke avlsheste.. Men det er jo en helt anden diskusion, der er for mange heste dernede der er kåret pågrund af navnet og ikke deres udsende..

Krone og bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Midtjylland

Frieserhopper sælges

0
0
Svar på denne tråd

halløjsa
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 12:58

Hej

Det er jo sådan inden for OX arabere at der er show heste og brugs heste, det kan være DV skulle lave show heste og nogle andre skulle koncentere sig om at lave brugsheste, bare lige en tanke igen.

0
0
Svar på denne tråd

Matines karakterer
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 13:02

Hmm, nu har jeg fulgt lidt med på sidelinien.. Og jeg kan starte med at sige, at jeg absolut ingen erfaring har med avl.. Jeg interesser mig udelukkende for hestens ridemæssige brugbarhed..

MEN at så mange anfægter Matines kåringskaraktere virker på mig mærkeligt... så jeg kaster lige et par bolde op i luften..

Er DV's avlsmål ikke netop at lave den ideelle RIDEHEST (konkurrencehest/dressurhest)?

Og i så fald bør en hoppe som Matine, der i så stor grad har vist, at hun - resultaterne taget i betragtning - vel nok BØR kaldes den ideelle ridehest, så ikke netop få topkarakterer?

(Jeg ved godt, at Matine måske er lidt oversensibel og måske ikke har et ideelt temp., men nu mener jeg rent fysiologisk og eksteriøsmæssigt?)

Min pointe går på, at hvis ikke en hest som Matine, der p.t. jo er en af verdens bedste RIDEHESTE (Dressurheste) kan få topkarakterer hos DV - hvem kan så?? Den smukke glansbilledagtige hest, som måske aldrig nogensinde vil kunne leve op til bare halvdelen af Matines præsentationer, SELV om den ville få lignende træning, men som har de mål, som DV på papiret har nedfældet?

Det spørgsmål, der trænger sig på i mit hoved er, om man ikke bør se på, om Matine netop har nogle afvigende træk i sit eksteriør, som måske ikke er det man ØNSKER, men som måske i virkeligheden er det, man bør ønske - taget hendes resultater i betragtning??

Der hvor jeg vil hen er, om man ikke bør lade Matine være ideelet for fremtige rideheste istedet for at presse Matine ind i DV's ideal ?

M.v.h. Jenny

Stübben springsadel sælges se billede her
0
0
Svar på denne tråd

Jenny..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 18:34

fordi en hest er en FIN ridehest behøver den ikke have et eksteriør som er 100% korrekt i forhold til det perfekte, og den perfekte hest er det slet ikke sikkert man kan ride på !!

Det er stadig i forhold til det AVLSMÆSSIGE man kårer en hest og her er det eksteriøret man vurderer.. ikke om hesten har startet GP, fordi der går XXX antal heste rundt i GP som har store eksteriørmæssige fejl.

(bare prøv at gå en tur i DM stalden når ingen af dem har sadel på..)

0
0
Svar på denne tråd

Matine
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 19:00

Okay lang debat.Vil gerne gi folk ret i at eksteriør karaktererne er lidt overdrevne men med hensyn til resten og debatten om hvorvidt Matine skulle brænes eller ej, vil jeg også mene, at hvis dv sigter efter at avle den perfekte ridehest, så skal Matine selvfølgelig brændes og ha topkarakter. der en detalje som jeg synes er meget væsentlig og det er temperamentet. En hest som Matine som måske ikke har det perfekte eksteriør kommer kun til tops fordi den har et helt suværent temperament.Ridelighed og temperament er trods alt noget af det aller vigtigste og derfra kommer vigtigheden af præstations avl efter min mening. Ingen kan jo se hvordan en tre års hest tager imod rigtigt arbejde.

Lige en anden ting Trakener avlsforbundet sloges som vilde og gale med DV for at få lov til at brænde Matine.. Synes det er lidt sjovt.

0
0
Svar på denne tråd

Emma...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 19:51
hvis den har så perfekt et temerament så ville jeg nødigt se en med et dåligt...1!! Selv hestepasseren var nærmest bange for hende ..
0
0
Svar på denne tråd

TAF...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 20:31

Jeg tvivler godtnok stærkt på, at TAF var helt vilde efter at brændemærke Matiné, da det mig bekendt er en lukket stambog og Matinés mor er absolut ikke trakehner.

Og man er da som Jytte er inde på nødt til at bedømme eksteriøret udfra de normer man har for det perfekte eksteriør og ikke udfra at den trods eksteriørfejl er en fantastisk ridehest. Hvordan skulle man ellers bedømme en 3-års? Man kan da f.eks ikke give topkarakterer for et elendigt sadelleje, bare fordi hesten går de høje klasser.

0
0
Svar på denne tråd

Matiné og temperament...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 20:55

Hvordan truntens (Matinés)temperament er i dag skal jeg ikke kunne sige...

Men jeg har været hendes stald/stævne-passer tilbage i Aug.2001-januar.2003, og dengang var der ikke noget at sætte på hendes temperament.

Hun var den rareste, hyggeligste og mest pudsige hest at have i hænder. Hun var utroligt kærlig og nem at omgåes. Hun elskede at blive puslet om og var en helt speciel personlighed. Også i ridningen var hun nem at varme op og skridte ture på - hun var fantastisk arbejdsom i longearbejdet og gjorde sit bedste for at tilfredsstille de mennesker der havde hende i hænder...

Dermed være sagt - hvis hun er besværlig i dag og folk ligefrem er bange for hende - Så skulle man måske nærmere tage et kig på de mennesker der omgiver hende i dag... Hun har ikke alle dage været besværlig!

Det var en lille sidebemærkning (Synes det er utroligt ærgerligt, at høre noget så negativt om min gamle yndling... 8-) )

Nå - tilbage til den "rigtige" diskussion... Eftersom DV ikke er en speciel race, men en blanding af mange racer, må Matiné vel også gå derunder. Hun er født i Danmark ud af en DV-hoppe med Trakehner-far. Hun har ikke fuld stamtavle - deraf bliver hun kun kåret i forregister. Hendes karakterer vil jeg ikke tage stilling til, da jeg helt ærligt ikke er nok inde i DV's avlsmål til at kunne udtale mig.

Udfra det ovenstående, kan jeg ikke se noget galt i at hun er blevet kåret i DV og står som reklame-søjle for DV... Hun ER DV - og hun repræsenterer racen på et højt plan.

Det kan da kun være positivt for DK - hvor mange danske vamblod bliver ikke solgt til udlandet og angivet som andre racer end DV? Vi så det da så sent som til VM :-) Set fra det synspunkt, synes jeg kun det er godt hun får kronen og bølgen, så der ingen tvivl er om hendes oprindelse i tilfælde af, at hun en dag bliver solgt til udlandet...

Måske giver dette netop det fokus på DV, der kan hjælpe til udbredelsen af vores danske sportshest :-)

Så nej, jeg synes ikke det er for lavt... :-)

0
0
Svar på denne tråd

ChristineS
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 16:32

Er det nu ikke lidt voldsomt at kalde DV for en race?

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

ChristineS
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 16:51

NEJ hun er ikke DV... DV ville ikke brændemærke hende da hun var ung.. men nu hvor hun klare sig godt, så skynder de sig ud og brandemærke hende.. jeg syntes det er noget mærkeligt noget...

Til tidligere indlæg: Hertug er rigtig nok mærket dv, men kun fordi avleren var sur på TAF da han blev født, for mig vil han altid være TRAKEHNER.

0
0
Svar på denne tråd

Anne G og Janus
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 17:20

Anne G: Jeg skriver jo netop at DV IKKE er en race :-)

Janus - Uanset hvordan du vender og drejer den er hun jo født ud af en DV mor. Hun er en dansk hest og hun er varmblod, så jo i mine øjne ER hun DV :-)

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 17:29

Ja moren er dv, faren er trakehner.. Avleren var godt klar over at hun ikke ville kunne få brandetmærket sit føj i dv og var også lige glad, hun var helt vild med Silver Moon og ville bare bruge ham.. Hun er en dansk med en Dv Mor og en tysk trakehner far..

0
0
Svar på denne tråd

Har jeg
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 17:36

Har jeg forstået det rigtigt, at trakehner-folkene her hellere så Matiné forblev en hest i "ingenmandsland" så intet avlforbund skulle kunne høste evt. successer med hendes evt. afkom senere? "Hvis ikke vi kan få hende, så skal ingen andre have hende, nå!!!"

Matiné er vel ikke mere trakehener end hun er DV, medmindre man tillægger faderen størst betydning. Hvis hun absolut skal "trækkes" ind i et forbund, må det vil blive det, der efterfølgende kan godkende begge forældre.

At DV er et blandingsforbund med regler der giver lov til dispensation, er vel bare hensigtsmæssigt?

At renavl - af naturlige årsager - ikke kan gøre det samme, er der jo bare ikke noget at gøre ved.

For en god ordens skyld, så har jeg ingen interesser i DV.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Så undrer jeg mig ligesom Tina...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 18:05

Hvis det ikke er korrekt at optage hende i DV, hvilket avlsforbund skal så optage hende?

Hun er ikke en renavlet hoppe, så for mig at se er det eneste sted da DV. Og eftersom moderen ER kåret i DV, kan jeg ikke se andre steder hun hører til?

0
0
Svar på denne tråd

ChristineS og ang brandTAF
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 18:13

"Hun ER DV - og hun repræsenterer racen på et højt plan."

citat ChristineS

Det skrev du ellers selv om DV, eller sådan tolker jeg ovenstående.

Og TAF har da aldrig nogensinde ville mærke Matiné, det ville aldrig kunne lade sig gøre. Den slags går man ikke på kompromis med i renavlsforbundende.

Matiné må gerne tilhøre DV for min skyld. Men jeg synes det samme som Janus må jeg sige...

Om det er rigtigt eller forkert, den opfattelse vi har, tja.

Den eneste som mig bekendt kan ta æren for Matiné er hendes avler, for hun turde åbenbart bruge en kombination der ikke just var godkendt i DV (på daværende tidspunkt)

Og eftersom der er mest trakehnerblod (som er kendt) i Matiné´, så vil den da altid hælde mere til den side. Selvom den aldrig kan godkendes i TAF.

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

Anne G
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 19:19

Slåfejl fra min side - men hvis du kigger længere oppe i mit indlæg - skriver jeg faktisk:

"Eftersom DV ikke er en speciel race, men en blanding af mange racer, må Matiné vel også gå derunder. Hun er født i Danmark ud af en DV-hoppe med Trakehner-far. Hun har ikke fuld stamtavle - deraf bliver hun kun kåret i forregister."

Så jeg har jo givet udtryk for at DV ikke er en race.

Hvad der er sket i den tid hun har været ved avleren angående forsøg på at få hende godkendt i DV ved jeg ikke, men jeg ved fra min tid på BH, at de aldrig forsøgte at få hende godkendt til avl, som ung. Hun var mærket som ridehest grundet den manglende stamtavle - og udfra hvad jeg læser længere oppe, ja så har avler heller ikke forsøgt at få hende optaget i DV.

Så set med mine øjne er det muligt DV aldrig har taget stilling til hende, da hun ikke har været stillet til "optagelse" i DV. Og så er det jo muligt, at BH har besluttet de gerne ville trække et føl på en hoppe med de egenskaber ( men om BH har besluttet det er rene spekulationer fra min side! )

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 19:43

enhver "so" synes jo bedst om sine egne grise!!!

Der er vist ingenting i vejen med hendes hestepasser !!

selv Andreas siger jo hun er temlig varm og sensibel, så der må jo være noget om snakken !!

0
0
Svar på denne tråd

ChristineS
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 19:59

godt ord igen så :-)

Så er vi jo helt enige... har lige skrevet en besked til dig også...

Besøg vores website:

0
0
Svar på denne tråd

JytteH
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 20:37

Og jeg siger stadig - hun har ikke altid været sådan :-)

Derud over skal en hest altså have en vis portion tænding for at kunne gøre sig på topplan :-) Men tænding er jo ikke det samme som et skidt temperament - og jeg mener bestemt ikke Matiné har et skidt temperament :-)

Da jeg havde hende i hænder, var hun en rigtig hyggetrold, der nød skridtturene i fulde drag og bare tulrede afsted i sit eget tempo... Stoppede op og kiggede sig lidt omkring - kiggede ind af vinduerne for at følge med... Man kunne ikke gå ind i boksen til hende uden man skulle have en ordentlig omgang nussen og hun gjorde hvad hun kunne for at få ens opmærksomhed. Hun var nem både at sadle op, klippe om vinteren, flette, trimme og varme op... Så nej, jeg kan ikke se et dårligt temperament.

AnneG - Ja - ingen sure miner :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jytte..
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 20:57

Jamen Jytte, så forstår jeg da vist slet ikke noget, når du skriver:

"fordi en hest er en FIN ridehest behøver den ikke have et eksteriør som er 100% korrekt i forhold til det perfekte, og den perfekte hest er det slet ikke sikkert man kan ride på !!"

Hvis det i forhold til eksteriøret slet ikke er sikkert, at man kan ride på den "perfekt/ideelle" hest - har man så ikke nogle helt forkerte mål?

Og når du så skriver følgende:

"Det er stadig i forhold til det AVLSMÆSSIGE man kårer en hest og her er det eksteriøret man vurderer.. ikke om hesten har startet GP, fordi der går XXX antal heste rundt i GP som har store eksteriørmæssige fejl."

Jamen, kan man så kalde det "eksteriørfejl", hvis de ingen betydning har for hesten præsentationsevne?

Jeg ved godt, at avl er kompliceret, og at en masse mennesker har viet en stor del af deres liv til det...

Men min undren går bare på, at når Matine nu er så god og har sådan en ekstraordinær piaf og passage - hvad er det så, der gør, at den har det?

Er det et specielt måske "afvigende fra det idelle"-træk?

Og selv om den måske har "mange" eksteriørfejl, vil den så alligevel ikke anses som noget nær den perfekte ridehest - og derved mange avleres mål?

Ja, jeg ved det ikke, jeg undrer mig bare... (Og håber på, at en eller anden erfaren person kan forklare mig Matines stærke og svage eksteriørmæssige sider..)

M.v.h. Jenny

Stübben springsadel sælges se billede her
0
0
Svar på denne tråd

Jenny...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 22:33

Jenny:

Du skal betragte det på denne måde; hvis Matiné havde en bedre overlinie, måske en kortere lænd, ville hun have lettere ved for eksempel at samle sig, At hun til trods for, at hun har en lidt længere ryg end det tilstræbes, formår den grad af samling hun gør, må tilskrives hendes vilje, gode karakter og selvfølgelig den hensigtsmæssige uddannelse og so-to-say "bodytoning" hun har fået.

Man tilstræber sig jo netop det, i vores øjne, ideale eksteriør, for at lette hestens arbejdsopgaver så meget som muligt - Som eksempel: en lænd af passende længde, en muskuløs overlinie og et godt sadelleje, vil gøre det lettere for en hest at bære en rytter gennem de øvelser vi kræver af dem.

Når det så er sagt, er det, som Jytte skriver det, ikke nødvendigvis den hest med det bedste eksteriør der bliver den bedste eller mest vindende konkurrencehest - dertil kommer et utal af faktorer såsom temperament, vilje, uddannelse og mange mange flere - men stadigvæk, vil den hest med det bedste eksteriør, fysisk belastes mindst under rytter og i udførelsen af øvelser.

Jeg ved ikke om det besvarer dit spørgsmål tilfredsstillende, men nu har jeg da forsøgt... :-)

Mvh Flo

0
0
Svar på denne tråd

Lige glad..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 08:39

Jeg er totalt lige glad med at DV kåre Matine, det er deres sag..

Det der går mig på, er at de nu bruge hende som reklame, når det ikke er deres produkt..

Alt det der med at de kåre ende med nogen måske lidt høje karaktere er mig lige meget, jeg syntes på også det er udemærket at der nu er et forbund hvor eventuele afkom efter hende kan optages..

0
0
Svar på denne tråd

jfryhjmfyxrrjx j
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 12:26
mener det var i hest og rytter avis.. hvor de faktisk viser et billed af Matiné´s lår hvor man tydligt kan se LU brændmærke!

M.V.H

Katrine

>>E-Line Af Hvarre<<

~Evigt Kærlighed! Til døden skiller os ad..~

EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG!

*~Alle der siger man ikke kan købe lykke, har glemt alt om heste~*

0
0
Svar på denne tråd

du fredsens...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 16:10

.. helt ærligt, hvad er problemet.

Lige meget hvordan man vender og drejer det, vil Matine altid kunne kåres i DV. Spørgsmålet er hvor højt?

Som ovenfor nævnt er det muligt for DV at dispensere i særlige tilfælde, og det er det, de har gjort. Eller har det?

Hun indeholder blod fra en race som DV anerkender, og har ovenikøbet en stamtavle til at bevise det.

Jeg vil til enhver tid hævde, at Matine kunne være kåret i F2 ligemeget om hun havde aldrig så mange præstationer bag sig.

Så hvad er problemet?

I øvrigt tror jeg ikke at DV ved egen kraft henvender sig og siger "må vi lige komme vores logo på bagdelen af hoppen?".

Det er nok nærmere Blue Hors, som har spurgt DV om det kunne lade sig gøre ;-)

DV er jo ikke en fabrik, som kan tage "æren" for noget.

DV er en slags kvalitetsvaremærke, som nogle heste er født til og andre kåres til via forregisteret.

Nu er der så bare en ekseptionel god hest i forregisteret. Det er da værd at være glade for.

- Og om Matine kan videbringe noget. Herregud, hun er en hoppe. Det er lidt begrænset hvad hun kan nå at "ødelægge" for DV, hvis hun avler helt af helvede til.

Og gør hun endeligt det, så kan de jo bare lade være at avle på hende.

At hun er kåret, giver jo ikke krav om, at hun skal levere føl.

Skal du se Den Blå Karrusel? www.nytdanskmusikteater.dk

Kender du Laban?

0
0
Svar på denne tråd

:) skøre mennesker..
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 03:17

Hmm ja endnu en af de LANGE interesante tråde...

Vil starte med at starte at skrive at jeg synes det er helt fint hun er blevet kåret, fordi der for mig at se ikke er overtrådt nogle regler..: moderen kåret i F1 og Matine i F2.. hva er problemet?? det kan "alle", hopper, i og med at dv er baceret på blandingsheste..

noget andet er om man skal alve efter ridelighed og præsterstion, eller "bare" eksteriør?? læste i et blad ( tror det var ridehesten ) en gang, at man efterhånden avlede mere efter eksteriør end efter ridelighed og temperament, og det jo var en forkert udvikling.. Det lyder i mine øre rigtig, men jeg er os selv rytter fremfor avler..

At DV "tager æren for matine" - la dem der er jo ingen andre der vil...! -Bare min holdning..

Desuden lyder den ren-race-klub en lille bitte smule snobbet.. ( for sjov Anne G )

Håber ikke der er nogen der er blevet stødt, da disse debatter jo ikke er til for at svine hinanden til, men for at man kan diskutere visse ting.. - Som voksne mennesker, uden mudderkastning..

0
0
Svar på denne tråd

Bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 08:53
Louise Christensen > Lige mine ord. Det har jeg længe haft lyst til at skrive

Glædelig Jul!

Ønskes I af Rikke/MissFejrskov

0
0
Svar på denne tråd

Kåring-avl!?
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 17:34

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, så måske jeg gentager nogle andre... Men CharlotteGC skriver et sted, at BH Matiné aldrig kan blive en "ægte" dv'er "af avl" - altså rent avlsmæssigt, må du mene.

Nu er det jo sådan, at DV aldrig nogensinde har haft som mål at være et renavlet avlsforbund. Vi består ikke af bestemte racer, men vi er et avlsforbund med nogle specifikke mål for vores KONKURRENCEDYR. Præstationer bør derfor være i højsædet for alle DV-avlere, og derfor vil en hoppe med Matinés egenskaber, udseende og kvaliteter da være fuldt ud relevant for DV at optage i vores forbund.

Mange af de unge hingste, som bliver kåret i Herning, er jo holstenere, trakhenere, hannoveranere og renavlede fuldblodshingste. Hvorfor i alverden kan vi så ikke også optage hopper fra renavlede avlsforbund uden at andre folk skal kalde os et "rygklapperforbund"? Det giver for mig ingen mening.

Charmerende og smart 4-års DV-vallak sælges

Startet i LC dressur

Se billeder på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Silver Moon
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 17:42

Jeg har også fulgt og læst denne tråd (flere gange)

Jeg har en hoppe efter Silver Moon, med en RDS kåret mor. Min hoppe er født året før Matine`... Og er kåret i F3 pga afstamning,- hvis det var mit ønske, burde min hoppe så ikke også kunne blive mærket med krone og bølge??

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Jente...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 18:15
Jo, din hoppe kan også mærkes med Krone&Bølge hvis det er det du ønsker.
0
0
Svar på denne tråd

Thomas, Lene og Falo!
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 18:45

Nogle har forstået forbundet DANSK VARMBLODS målsætning, nemlig at stå for PRÆSTATIONSAVL, og det vil sige lave RIDEHESTE med præstationer. Det har I sobert bevist i denne debat.

Andre har bevist de er ekstremt snævertsynet!!!

Og så kan jeg ikke helt se hvor det er at DV bøjer eller lemper for deres regler? Hoppen er kåret,(pga. dens resultater) og ifølge deres kåringsreglement har den dermed også retten til at bære deres brændemærke. Dens far er far til yderligere heste med PRÆSTATION, og dens morfar er kåret pga. sine egne internationale resultater, og har tilmed lavet flere dressurheste af international format. Morfars far havde ikke selv nogle nævneværdige reultater, men er far til RIGTIGT mange dressurheste af international format. Matiné må da om nogle være et produkt af PRÆSTATIONSAVL!!! Ingen andre avlsforbund vil have den optaget i deres bøger, og det er da kun til stor gavn for Dansk Varmblod. For så er da håb for at endnu en betydelig hoppestamme kan blive grundlagt. Til gavn for avlere og ikke mindst RYTTERNE, som gerne skulle have noget godt at repræsentere de dansk farver i fremtiden :-) Så hvorfor skulle Dansk Varmblod ikke også tage æren herfor? Det ville alle andre avlsforbund nok også gøre...hvis chancen forelå!

Hvis man er SÅ snævertsynet og flintrende ligeglad med DV, og tilmed hånende over hoppens blakkede afstamning, så kan jeg vitterligt ikke forstå hvorfor man har så ondt i rumpetten over at den nu også er brændemærket med krone og bølge, og samtidigt længere nede i debatten gøre opmærksom på at den jo mere eller mindre alligevel er "mere" trahkener" og samtidigt kommentere at heldigvis ville den aldrig kunne blive brændemærket med TAF mærke, for TAF er kun for renracede heste, og lukkede bøger.

Hvorfor ikke bare glæde sig over at avlsforbundene i "fællesskab" kunne lave et produkt som har vist særdeles stor RIDELIGHED? For i bund og grund er det vel det vi alle stræber efter i den sidste ende? Nemlig at kunne lave heste som kan RIDES og PRÆSTERE?

Med hensyn til hoppens kåringskarakterer. Er der nogle af jer som har ondt i rumpetten over disse karakterer, som har set hesten uden sadel, trense og rytter stå helt stille og dermed set den med egne øjne?

Fpr år tilbage var der lidt samme "ondt i rumpetten" mentalitet over Supermax Sacha´s" efterkåring. Hoppen var som ung kåret i DS og efter Anne Grethe Tørnblad købte hoppen og fik den bygget op i muskulaturen, ja så blev den endnu engang stillet til kåring og endte i DH. Men hoppen havde rent faktisk ændret eksteriør til det bedre qua dens opbyggede muskulatur.

Der er hentydet lidt til hoppens temprement. Hvad er problemet?

Den er hoppe(de kan jo være en smule sensible) den er meget ung i dette internationale felt, og har ikke været ret meget ude i manegen, memn klarede trods alt at blive sølvmedaljevinder ved VM. Meget afventende på sin rytter, ørerne fremme konstant. Hvorimod jeg ved VM så ret mange heste(i den gode ende) som har været med i dette felt en del længere tid, med et par år mere på bagen, og tilmed var vallakker, som viste et "kedeligt" temprement. Nogle manglede glimt i øjnene, nogle tværede på biddet, men andre havde ørerne tilbage og vægrede sig ved at udføre øvelserne.

Hvis nogle af Jer vil gøre Jer den ulejlighed at gå ind at læse tråden, Vallenbæk, hvem gik videre! vil I netop kunne læse indlæg fra henholdsvis Thomas(dressuravler) og Dorthe (DMJHorses) om netop vigtigheden i HOPPESTAMMER contra PRÆSTATIONSAVL/RIDEHESTE.

Og så er det muligt at Matiné´s mor ikke har lavet så mange afkom, men procent mæssigt kakn mamn da vist roligt sige hun hører til i Verdenseliten med hensyn til at levere afkom med PRÆSTATION!!! KVALITET frem for KVANTITET.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil lige på forhånd
Forfatter: 
Dato:  25-12-2006 22:54
Jeg vil lige på forhånd undskylde, hvis jeg gentager, eller har overset noget i alle de millioner af svar til denne tråd. Men synes alligevel jeg ville give et bidrag til diskussionen.

Nu synes jeg personligt at Martiné er langt fra de smukke glansbilleder som man tilsyneladende stiler efter i dag, men til gengæld har hun andre kvaliteter som man måske skulle åbne øjnene for.. Hun har eksempelvis en power, som jeg synes mangler hos mange rideheste man ser i dag.
Havde hun været en springhest, tror jeg ikke der havde været nogle protester om, hvorvidt hun var berettiget til brændemærke, eller DH status for den sags skyld. "Giraffer" er i større grad accepteret indenfor springhesteavl, så længe de kan løfte benene tilpas højt.

Det er også her jeg er lidt tabt.. Jeg er som flere ovenfor, også en stor tilhænger af præstationsavl, og synes for eksempelvis at det er uforståeligt at hopper kan kåres i DH kun på baggrund af eksteriør!?
I mine øjne burde DH være forbeholdt hopper der havde vist at de kunne klare sig i sport, og at de kunne holde til det fysisk og psykisk.
Der er for mange hopper der bryder sammen relativt unge, og så tænker folk at "så kan hun jo bare bruges/sælges som avlshoppe". Jeg ville ønske at der var større kontrol med dette inden for hoppeafdelingen, da der kunne spares en del generationer inden holdbarheden blev forbedret.

Det er også tankevækkende at flere af de hingste med størst indflydelse indenfor sportsheste, i sin tid blev afvist på grund af type. Her kan bl.a. nævnes Almé, der nærmest måtte igennem flere lande inden han som aldrende hingst blev anerkendt i kraft af sine bemærkelsesværdige afkom, endda på relativt dårligt hoppemateriale. Også en af de førende hingste indenfor springheste avl i Sverige, Irco Marco, måtte finde sig afvist flere gange inden hans type blev accepteret, i kraft af egne og hans afkoms præstationer.

Ja, det kan godt være at Martinés føl bliver bryggerheste, men det kunne også være de kunne tilføre noget nyt, der kan komme til at betyde noget for den fremtidige avl. Jeg håber da bare ikke at chance for fornyelse, vil blive stoppet af forstokkenhed og konservatisme.

Det er for mig uforståeligt at folk bliver fortørnede over at DV slækker på reglerne, og kårer en hoppe der i den grad har vist sit værd.
DV, eller Dansk Varmblod, er det største mix max af racer og typer, og folk avler til højre og til venstre med Musse på marken der tilfældigvis havde en stamtavle, godt nok bestående af plov og køreheste, men dog en stamtavle og heldigvis var hun ikke alt for svajrygget da hun blev fremvist til eksteriørkåring.
Varmblod er vel ikke som så en decideret race, men en ridehestetype, der ligger et sted imellem fuldblods og koldblods. Da denne race endvidere er udviklet med henblik på præstationer under rytter, burde en hest som Martiné nærmest kåres med guldrandede papirer.
Og hvis regler aldrig bliver lavet om, er der da ingen chance for at komme med i forreste række når det gælder præstationsavl.

Som et P.S. vil jeg slutte af med at sige, at jeg ikke forstår problemet med, at afkom efter en efterkåret hingst ikke kan blive registreret eller kåret…? Er hingsten kåret, er det vel fordi den har vist at den havde avlsmæssigværdi, og derfor må dens tidlige afkom da være af tilsvarende kvalitet som dens efterfølgende i mine øjne. Det må da være avlernes problem om de vil tage chancen og risikerer at deres føl ikke kan kåres eller…?
Mvh Lise
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider