Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Homozygot skimmel??
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 15:48
Nu ved jeg jo godt at der inden for den brogede verden findes homozygot'er, men findes det indes for skimler?? Altså en skimmel hingst, hvor uanset hvilken farve hoppe du sætter til ham, så vil afkommet skimle?

Sjetmandspony -den var go' :D
0
0
Svar på denne tråd

ja, da
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 16:10

det gør der

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

ja det gør
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 17:44

... der. Lippizanere er næsten altid homozygote.

0
0
Svar på denne tråd

Hvem...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 20:00

er der nogen der kender en homozygot skimmel hingst?

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 15:08

Hvis jeg har forstået det korrekt, så betyder homozygot, at de kun kan avle deres egen farve videre.. er det rigtigt?

Men så vidt jeg ved fødes der a og til brune lippizanere som aldrig skimler.

Det er vist endda også en regel at der SKAL være en brun lippizaner hoppe i stalden på den spanske rideskole. De har haft krise i nogle år i 1960erne eller noget, fordi de fødes ret sjældent.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd

nej asferg
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 15:50

... det er ikke helt rigtigt. Homozygot betyder "ens", og her henviser, ordet til at der er to gener, som er ens.

Men farvegenerne sidder på forskellige alleller, så en hest kan godt være homozygot sort, og selv være brun

Men. Skimmelfarven er så dominant, at en homozygot skimmel altid vil give "sin egen farve" videre. Så på den led har du ret.

og ja, det er rigtigt, at der af og til fødes lippizanere, som aldrig skimler.

For at det sker, skal hesten have forældre, som enten er ensfarvede eller kun heterozygote bærerer af skimmelgenet.

Hvis det sidste, er der 25% chance for, at føllet bliver ensfarvet.

Det samme kan siges om den altid sorte friser. Der dukker også indimellem en rød friser op.

0
0
Svar på denne tråd

er også interesseret i at vide hvilke
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 16:28

vi overvejer at købe en hoppe, som vi håber på skimmelt føl på, hvorfor vi derfor søger skimmel hingst, der er homozygot.

så som Line spørg: er der nogle skimlede hingste i DK der er homozygot. Hingsten vi søger skal være omkring 165 i stg. ca. (+/- 5 cm) og af ædel type.

Ansvarlig rytter søges til ridning 2-3 gange om ugen på vores hingst, samt 1-2 andre af vores heste.
Opstaldet på ridecenter V. Ringe.
Babysitter søges i Ringe, mandage ml. 15.00 og 20.00.
0
0
Svar på denne tråd

Skimmelhingste
Forfatter: 
Dato:  16-09-2006 16:35

I DK tror jeg ikke man finder homozygote Varmblodshinsgte, der skal man vist over i Welsh eller Connemara.

Det er nok muligt at finde en tysk Holstenerhingst, der er homozygot. Men de er ikke nemme at finde, jeg ved at AA-hingsten Ramzes og så Carano's far Capitol I var homozygote.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 10:55

Tusind tak for svarene. Jeg anede ikke ar det var muligt. Det vil altså sige at hvis jeg bedækker min skimlede hoppe med en skimmelhingst, så er der chancer for at føllet bliver homozygot?

Er det ikke korrekt forstået, at det er sådan det opstår?

Sjetmandspony -den var go' :D
0
0
Svar på denne tråd

Rigtigt
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 11:04

Jo, det er helt rigtigt.

Du vil få 25% ikke-skimlede, 50% heterozygote skimler og 25% homozygote skimler.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider