Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Udvikling på to års
Forfatter: 
Dato:  13-06-2002 14:49
Jeg har en to års hoppe efter calato(holstener). Den er allerede meget høj(168ca.) men stadig noget spinkel og kantet. Det er tydeligt at den ikke er færdigudviklet. Dens hals er noget tynd og måske en anelse lavt sat.
Mit spørgsmål er om halsen stadig kan udvikle sig så den bliver lidt mere højtstillet. Det er jo ellers det holstenere skulle være.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Udvikling på to års
Forfatter: 
Dato:  13-06-2002 18:44
Hej Mille!

Jeg tror man skal passe på med at piske en stemning op når man bedømmer sin plag, for de er jo - som du selv skriver - langt fra udvoksede, og vil fortsætte med at vokse i alle retninger til de er en 3-4 år. Man må bare affinde sig med at der er nogle måneder hvor de ser forfærdelige ud :-P og andre hvor de ligner en million B-)...det er sådan det skal være! Når det så er sagt, er jeg selv den lykkelige ejer af en dejlig etårs hopeplag der også vokser i alle retninger og giver mig meget at tænke på ;-)

At din plag er så høj, kan godt være med til at hun virker lidt ranglet...men hun har jo alt andet end lige heller ingen ordentlige muskler endnu, så dete rbare et spørgsmål om tid - du skal se, efter en tur på sommergræs, ser hun nok helt anderledes ud når hun kommer hjem (y)
Det er også min umiddelbare erfaring at høje plage ser langt mere ufærdige ud end lidt lavere plage...

Det med halsansætningen tror jeg heller ikke du skal ligge for meget i. Hvis hun er høj bagtil, som plage jo ofte er, vil hun automatisk komme til at se ud som om hun går ned ad bakke og har en lavt ansat hals.

Bare rolig - hun skal nok blive en fin hest! Husk på at det er teenageårene når de er værst de skal igennem ;-D

Chris
;-D
Alle er vi krummer i livets store kagedåse...undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs! - Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-06-2002 18:19
Jeg tror også det er med at tage det roligt. Når den nu er så høj allerede så stopper den nok med at vokse op ad et godt stykke tid og i stedet ud ad. JEg tror faktisk godt at halsen kan udvikle sig mere oprejst, men uden at være sikker. Man skal bare passe på med ikke at fodre for meget og for proteinrigt. Jeg tror at ½ havre ½ byg og f.eks. salvana vitaminer (hvor man kun giver det anbefalede og absolut ikke mere) er det bedste at fodre med og så skal hesten nok selv finde ud af at vokse, uden at vokse for hurtigt.... nå ja og selvfølgelig noget godt hø.

Kram Hanne!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-06-2002 13:24
Hanne, jeg må lige tilføje at det er en misforståelese at protein i for store mængder giver vækstforstyrrelser - det er derimod meget vigtig at calcium:fosfor-forholdet er som det skal være nemlig 1,3:1,8.
Er plagen for tynd kan lidt majs og vegetabilsk olie gøre underværker...

Chris
;-D
Alle er vi krummer i livets store kagedåse...undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs! - Garfield
0
0
Svar på denne tråd

christina el. andre..
Forfatter: 
Dato:  18-06-2002 21:53
Ang. det med majs: jeg har købt en sæk hele majs ved en fejl på foderstoffen. Duer de eller skal det være knækkede.
Ang. vegetabilsk olie er det noget specielt sted man skal købe det eller noget mærke som er det rigtige. olie er vel ikke bare olie. eller...
0
0
Svar på denne tråd

Re: christina el. andre..
Forfatter: 
Dato:  19-06-2002 10:23
Jeg har lært at majs skal være microniseret. Det er noget med at der er nogle stoffer i den hele og også i den knækkede majs som kan være skadelige for hesten.

Når jeg køber olie så plejer jeg at købe rapsolie i Netto, det er som regel det billigste og dyrlægen har sagt god for det.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider