Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

For tidligt føl
Forfatter: 
Dato:  23-07-2000 10:40
Jeg har fået stor respekt for hesteavl!!!!!!!!!!! Man skal virkelig passe på, i en verden der burde være i orden.Jeg har en dejlig hoppe, som jeg købte som 2 års. Og glad var jeg da jeg sendte hende til bedækning som 4 års (før var hun ikke moden nok, og jeg mener at 3 års bedækninger på koldblods er for tidligt) Jeg var stolt, da hun så endelig stod der med sit første føl. Hun tog imod det, som var noget hun havde prøvet før, men da jeg fik hende som 2 års, var jeg ikke bekymret. Senere har jeg så fundet ud af at hun faktisk havde fået taget føl fra sig (et meget ungt et)den dag jeg fik hende. Og jeg fik også af vide, at det var med vilje at der var trukket føl på hende. I dag har jeg en stadig dejlig hoppe på 9 år, som måske aldrig bliver ridehest mere, fordi at hendes lænd og kryds er vokset lidt skævt, pga den tidlige belastning hendes krop fik. Er der nogen der har erfaringer el oplevelser i samme stil, vil jeg meget gerne høre fra jer. Og er der nogen der har gode råd til, hvad man måske kunne gøre, så min hoppe bare kunne bruges til hyggeridning (hun elsker en stille skovtur) vil jeg gerne høre fra jer.
Men venlig hilsen, en lidt trist hesteejer Linda
0
0
Svar på denne tråd

RE: For tidligt føl
Forfatter: 
Dato:  23-07-2000 12:32
i DSAH er det heldigvis sådan at får en hoppe et føl som 3 års (dvs den er bedækket som 2-års) så kan man slet ikke få registreret føllet !!!!!
På den måde undgår man, så godt man nu kan, at folk sætter hopperne ind i avl alt for tidligt !!!!!

Jeg synes andre avlsforbund burde gøre det samme !!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2000 07:30
Det er måske ejerne som skulle råbes op.
Jeg nægter at bedække hopper som er under 3 år gamle, dette er jeg blevet uvenner mend et par stykker over, men det er der ikk noget at gøre ved, jeg vil ikké medvirke til at ungeheste ikke får lov til at vokse færdige selv.
Avlsforeningerne har alligevel så mange regler som mange ikke retter sig efter.
hilsen jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2000 00:53
I gamle, gamle dage, det har jeg i hvert fald læst i en dyrlægebog fra 50´erne, bedækkede man nogle 2 års hopper, hvis der var fare for at de blev større end man fandt rimeligt. Desuden gav en tidlig ifoling ofte de unge hopper et dybbere udseende, hvilket man syntes var kønnest til hopper. Sådan var moden altså engang, der har dog nok mest været tale om køre/arbejdsheste. Jeg tror faktisk at nogle avlere stadig idag har ifoler 2-års hopper på grund af det med størrelsen. Men at ifole en 1-års, mon ikke det er en fejl/et uheld.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider