Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvordan "bevises" sterilitet hos hopper?
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 14:11

Hejsa...

Vi har en lille shetlænder opstaldet, som vi gætter på er steril.

Vores nabos voksne søn købte hende i foråret lidt af medlidenhed, da hun ellers var blevet solgt til et sted, som ikke har et godt ry - plus at hendes hove var frygtelig lange...

Hun skulle angiveligt have gået med hingst hele sidste sommer, så vi ventede egentlig et føl her i år; men da hun meget tydeligt kom i brunst, ja så var der jo ikke noget føl.

Hun har nu været i regelmæssig brunst hele sommeren. Har gået ved to forskellige stodhingste og viser stadig brunsttegn, så vi går efterhånden ud fra, at hun ikke kan blive drægtig.

Men hvordan påviser man, at hun er steril? Hun er for lille til at dyrlægen kan få armen ind til en håndprøve - også derfor vi ikke fik hende tjekket for føl i foråret, da hun ankom; men bare så tiden an.

Hun mangler ikke noget fodermæssigt og var heller ikke mager, da han købte hende. Det var kun hov- og pelspleje, der var slækket på...

Hun er 8-9 år gammel, så det burde jo heller ikke være fordi hun var for gammel til at have føl...

Hvordan kan vi blive sikre?

MVH Tanja

Se min smukke tinker på min præsentation....

0
0
Svar på denne tråd

man starter med en
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 15:00

svaber prøve er hun uren komme hun højest sandsynligt ikke i fol, der udover kan det være hun smider dem tidligt i forløbet eksempelvis hvis hun gør sig selv uren ved en slap skede.

der udover kan man tage en biobsi.

jeg ville nok starte med svaberen.

men det kan godt tage et par år inden en hoppe kommer ind i en rigtig cyklus hvis den har været nede fodringsmæssigt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider