Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

OCD- et intrikat spørgsmål til avlerne
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 02:14
www.heste-nettet.dk/fo...0/1167060/

Og citerer mig selv:

>>ender man så ikke bare et signal til avleren om, at de frit kan avle heste med OCD?
De skal "bare" opereres for en 20.000, -kr.
Skal vi lave heste, som dyrlægen kan kurerere?
Museforskrækkelse- sagt af en dyrlæge, der jo lever af, at kurere heste. Det kan jeg ikke tage seriøst!>>

Jeg ved noget om arvelighed af OCD- nemlig at det er recessivt. Så ud af et "bærer"forældrepar vil 1/4 være raske 1/2 bære genet og 1/4 vil få mus. Med en hoppe er det ikke mange føl hun får- og 2/3 vil jo se raske ud.

Og så kan føllene alligevel få OCD af forkert fodring.

Jeg er ikke selv avler, men jeg ville aldrig selv bruge en OCD-hingst, jeg ville også bremse op op overfor Cavan- eller andre hingste med brok. Svagt bindevæv er arveligt (ellers havde vi ikke hængeørede hunde). Svagt muskelvæv er det sikkert også.

Hvad gør I, som avlere- mod arvelige sygdomme?

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 07:16

Jeg syens du kobler sagen i lid t link ind fra en anden synsvinkel.

Avlshingtse i DV skal være OCD fri... og mig bekendt skal der oplyses hvis de er opereret for det.

min personlige holdning er at jeg ikke vile vælge en hingst med OCD. Man kan lige så godt vælge en med så gode odds som muligt.

men at købe en ridehest med OCD, har jeg ikke de store skrupler med. Musene kan sidde mange forskellige steder, nogen er bedre end andre, og mange heste behøver aldrig få dem bortopereret...

Og hellere vide evt fejl, end først opdage dem langt henne i et ride forløb.

Og chacen for men efter oprerationen er lille, så her er gode odds , så hvis prisen på en ridehest afspejler at der evt skal bruges 10.000 kr på at fjerne en mus.. så fred være med det.

Karina

Startrailer model Diamant med sadelrum sælges

totalvægt 2000 kg

se billeder på præs.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 08:22

Jeg synes som næsten alle andre avlere at man skal undgå arvelige sygdomme, dels fordi det kan give hesten en forringet livskvalitet, dels fordi det er dyrt at avle heste med skavanker, og økonomien i at avle rideheste jo generelt ikke imponerende i forvejen så den skal helst ikke forringes ydeliger ved at avle mod dårlige odds.

Vi har valgt at rgt fotografere vores avlhopper og ved så ikke at benytte hingste med OCD har vi forringet sandsynligheden for mus på vores avkom beydligt. Jeg må dig sige at en hingst som Romanov har tiltalt mig meget med vores hoppemateriale og der har været mange overvejselser for og imod - resulatet har dog været at vi pt har valgt fra da vi vil se hvad fremtiden bringer med hensyn til OCD på hans afkom før vi benytter ham.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 08:34

...uden at kunne sige det med sikkerhed, at museangsten kom, da røngten af heste blev til at betale for almindelige mennesker. Den gang jeg var en lille pige, lavede man sjældent røngten...her var en bøjeprøve af en kompetent dyrlæge nok, hvis man ville købe en hest.

Selv ville jeg ikke købe en alvshoppe med OCD - mest fordi jeg ville være bekymret for, at det ville blive nedarvet til afkommet, og det dermed vil blive vanskeligt at sælge.

Men for ikke så længe siden blev jeg tilbudt to vallaker, begge med mus. Den ene var opereret og kostede 60.000 kr. En helt fantastisk sort hest, der havde alt det, man ellers kun finder hos heste til over 100.000 kr., hvilket er et utopisk beløb for en hest herhjemme hos os...med andre ord en rigtig god handel for "fattige" hesteejere som mig. Dyrlægen sagde god for hesten som brugshest på trods af operationen, og hesten var tilredet i Tyskland og havde kunne "tåle at blive brugt".

Den anden vallak, kostede 10.000 kr., skulle tilrides og muligvis opereres. Afstamningsmæssigt var han ellers rigtig fin. Men jeg synes alligevel, at det var lidt af et sats, da jeg hverken vidste, om operationen ville ende lykkeligt, eller om han kunne tåle at blive brugt.

Jeg købte aldrig nogle af hestene...ikke fordi de havde ået konstateret OCD, men af helt andre grunde...jeg sad ufrivilligt af en hest og kom noget alvorligt til skade.

Jeg havde ikke betænkt mig et øjeblik på at købe den store, sorte vallak, hvis alt var gået efter planen.

Summasumarum er, at en ridehest med OCD har jeg ingen skrupler ved, hvorimod jeg finder det problematisk hos avlsdyr.

Held og lykke med det!

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 13:29

Ja nu er det jo sådan at det KUN er hingsteejerne som skal tage deres dyr igennem en røngten.

Hvad med alle de hoppeejere der er ???

Jeg har hørt MANGE gange at er en hoppe ukonkurrencedygtig/ikke brugsegnet,ja så kan man jo BARE ligge et føl på den !!!¨

Vi kommer ALDRIG OCD eller andre arvelige skavanker/svagheder til livs FØR vi tjekker BÅDE hoppe og hingst.

Og dertil kommer at disse svagheder/skavanker/sygdomme jo ofte springer generationer over,så derfor er det MEGET svært at komme det til livs.

Derudover så synes jeg at MANGE er alt for vildt musseforskrækkede.Dvs at de tror at HVIS hesten har en mus eller flere,SÅ betyder det nærmeste ubrugelighed eller aflivning.

Sådan er det jo IKKE.

Mange avlere jeg kender får deres ungdyr tjekket og opereret før der kommer en evt ødelæggelse i ledet og disse opererede heste er som en hvilken "ren-i-røngten-hest".

Og NEJ selvfølgelig skal man da IKKE avle på dyr meed OCD tendenser, MEN det er som sagt svært da det springer generationer over og ikke mindst betyder opvæksten også MEGET.

Mvh Graven

Welsh cob hingst 1½ år sælges.Han har fuldafstamning.Sortbrun med 4 sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Skavanker i avl
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 13:56

... kan man nok aldrig komme udenom, men jeg har en drøm om at hovedstambogsdyr SKAL være helt fejlfri og kun kan præmieres hvis der avles uden skavanker også.

Jeg kender en hoppe der som 4 års fik småproblemer med ryggen, og trods det kunne ses af et trænet øje, så de intet og hoppen gik i DH med kissing spines.

Hesten har kun været hos kiropraktor og aldrig til alm dyrlæge med denne lidelse, kommer aldrig på banen som ridehest, og alligevel vil avler sælge den skyhøjt som avlsdyr, velvidende at det kan nedarves. Der følger jo ikke rapport med fra kiropraktoren og de vil ikke lade den handelsundersøge.

Fy for pokker siger jeg!!!

Personligt ville jeg aldrig avle på et dyr med arvelige defekter, hverken hund eller hest.

HeidiS - Nu snart med 3 skønne Røde!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke kun avlsbetinget...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 16:17

...jeg synes lige, at vi mangler et aspekt i diskussionen her. OCD er så vidt jeg ved ikke KUN avlsbetinget. Vi har allerede været inde på det i en tidligere tråd. Jeg er på ingen måde ekspert på området, men sådan noget som korrekt fodring og motion har begge essentiel indflydelse på forekomsten af OCD.

Jeg læste i margasinet HEST for et godt stykke tid siden om en ret stor tysk undersøgelse, hvor man havde undersøgt OCD fremkomst hos ungheste, der var forskelligt antal timer på fold. Her viste det sig, såvidt jeg husker, at det først er ved mere end 5 timers fold/motion HVER dag, at OCD kurven virkelig knækker.

Så inden vi begynder at brokke os over museforskrækkelse på den ene side, men samtidig ikke accepterer OCD hos avlsdyr, så skal vi måske feje en smule for egen (stald)dør og kigge på vores unghestes forhold...og det blev sagt i al venskablighed og i et forsøg på overhovedet ikke at træde nogen over tæerne.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

0
0
Svar på denne tråd

Foldtid
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 16:19
Jeg tror desværre ikke 100% på den med foldtid, derimod tror jeg meget på arv og tilvækst, men det er jo så også to sider af samme sag.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 18:11

Hej

Ja jeg måtte slå intrikat op. Et vanskelig spørgsmål.

Når du nu ved hvordan OCD nedarves , modsat forskerne, som inu ikke har fundet ud af det. Så ved du også for at blive fri af OCD, skal hopper tjekkes alt afkom. Hver gang vi finder en må far mor og mormoer ikke bruges i avlen mere. DVS der er ingenting tilbage at avle på i Danmark af varmblod.

Nævn mig en hingst i DK, der ikke har et eneste afkom med OCD.

Og hvis det arves ressesivt, som blå øjne. Har alle hingstene med bare et afkom med OCD, genet. Hvor er vi så henne ???

Man ved ikke hvordan det nedarves om det er nok at få genet bare fra den ene forældre + ikke optimal´miljø.

Et sted i danmark havde man mange OCD tilfælde, ved at der blev taget prøver af hø og Wrap og fodret efter disse analyser, er OCD minimeret i området. !!!

Ja jeg synes det et et meget vanskelig spørgsmål, som jeg ikke har svaret på. Håber der blive forsket meget mere.

Med venlig hilsen Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Mit indlæg.
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 21:08

Det er mit indlæg, der bliver linket til.

Jeg har kun én ting at sige: hanne45

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

Videnskab og OCD
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 18:17

Ja, så er vi vist nået hele vejen rundt. Indtil videre ved vi blot at OCD ser ud som om, at det er arveligt betinget...MEN samtidig ser det også ud som om omvækstforhold bl.a. har betydning. Indtil vi kender mere til både arveligheden og brugbarheden hos vores heste, så må vi nok bare lære at leve med, at det findes både opdaget og uopdaget hos en forholdsvis stor procentdel af vores heste, og hvad der så skal gøres af indsat derfra er vel egentlig op til os - både individuelt, fra avlsforbundenes side og helt videnskabligt. For en ting kan vi da nok blive enige om ... og det er, at der må forskes noget mere i det.

/Nat

0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker for svarene
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 02:40
Jeg er glad for Jeres svar. (Y)

Det er alligevel ikke så nemt at avle sig ud af arvelige sygdomme.

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

syntes det er super relevant..
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 21:28

Alle bære naturligvis et ansvar. hingste ejer, hoppe ejer, og plag opdrætter.

Min hoppe er gået igennem røgten. Min hingst bliver sendt igennem røgten som 2 års. og jeg udvælger nøje hans foderplan og hans levemåde. i og med at han gerne skulle bruges til avl har jeg da et ansvar i at få ham chekket. og jeg kommer ikke til at bruge en hingst senere der ikke er chekket. så hellere vælge en der er.

At vende det blinde øje til og sige at det jo både kan være det ene og det andet der er årsag syntes jeg da er for nemt.. Jeg har et ansvar som kommende hingsteholder. Og det er da at give hoppeejere et valg. om de vil bruge en ocd hingst eller ej. Og jeg forventer da som hoppe ejer at få samme valg.

Og de har så igen et ansvar i at opforstre dem ordentlig så man ikke for ocd via dårlig opvækst..

Har min hingst ocd. skal han ikke bruges.. og lægere er den ikke. Jeg ved hvad han har fået at æde og hvordan hans opvækst har været. Så er han ikke ren i røgten er det mest sansynligt den arvelige del der træder i kraft og så bliver han ikke brugt til avl.. Sådan ser jeg på det.. og mener rent faktisk andre burde gøre ligeså.. Vi vil jo gerne lave heste der som udgangspunkt kan holde til vores ridning..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
Rc på egeskov marked den. 20/9. læs præs..
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider