|
|
| læsning af 3 mdr. gammelt føl, hvordan? |
|
|
Vi har måttet opgive at komme til kiropraktor med vores 3 mdr. gammelt, føl. Vi var godtnok kun to til at læsse . Hun er ikke før blevet præcenteret for trailer stor fejl, er jeg nu klar over, så det behøver jeg ingen kommentarer til. Spørgsmålet er hvordan vi kommer videre herfra, så snart hun fik forbenene på rampen, stejlede hun så højt, at hun var ved at gå bagover. Vi gav os god tid og sluttede med noget positivt, men hva så nu... Hanne
Flis til ridebane, gangstier, m.v, sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bak hende |
|
|
Hej Hanne Prøv at bakke hende op. Hun er godt nok 3 måneder, og jeg plejer at gøre det ved føl på 1-10 uger, men det er da et forsøg værd. Held og lykke med det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Nanna. |
|
|
Det prøvede jeg også, med samme resultat, men tak alligevel. Mvh Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hvis hun |
|
|
bare holder sine forhove på jorden ved jeg mange bruger to stærke "mænd" til at tage i armen på hinanden.. også bare bære føllet op.. den metode har jeg set og selv været med til at bruge op til heste der er 1 år... og når de først har lært det har hestene været nemme at læsse bagefter.. en på 3 måneder burde ikke være så stærk at det ikke kan lade sig gøre, men det kræver jo nok 3 til det..
Skimmel 4 års tilredet allround hoppe på 164cm i stg sælges Velgående hingsteføl efter Blue Hors Leredo sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske... |
|
|
I skal være min. 3 - gerne 4 personer. Og hoppen skal selvfølgelig med føllet ud at køre og hun skal stå lige ved rampen, når I læsser. Da det nok vil tage lidt tid at læsse føllebølle er det ikke sikkert, at det er en god ide at sætte hoppen op først, da hun kan blive voldsomt urolig, når der bøvles rundt med føllet. Så mit råd er ha' hende stående umiddelbart ved siden af føllet ved rampen under læsningen. Til de lidt besværlige føl og stærke føl har vi gjort således. Sæt en lang longelinie i føllet i en solid følgrime. Longetovet lægges op om forbommen og en meget stærk person - gerne mandsperson iført handsker står ved forbommen og skal nu trække i føllet samtidigt med at 2 andre personer danner "kæde" om bagparten på føllet og skubber/løfter og styrer føllet op. Longetovet må ikke blive slapt, så føllet kan stejle (der skal lægges kræfter i ved de store og bøvlede føl). Når føllet er inde skal bagbommen hurtigst muligt lukkes, så føllet ikke går baglæns ud igen. Trækkeren bliver stående og har stram line på føllet indtil hoppen er oppe. Hoppen skal hurtigt op ved siden af føllet. Hav evt. en longelinie sat på i den side af traileren som hun skal stå i, så en person kan løfte den, så den udgør en "barriere" - så hoppen ikke tråder til siden, men går lige op ad rampen og i traileren. Dette er godt til hopper, som måske ikke lige vil op med det samme. Ovenstående metode har virket for os med de lidt større og besværlige føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læsse... |
|
|
du skal når den stejler trække i snoren i mens en skubber lidt på bagfra det er tit fordi de ikke kan finde ud af og gå op så hopper de det er måske lidt voldsomt i starten men så snart den vender sig til og gå opad kommer det helt af sig selv så op med mor først lad den gå ved siden af hende så¨kan du hvis du er heldig måske lokken den til og løbe med helt op ellers bare skub og træk i snoren samtidig så kommer det har for ikke så længe siden været i samme situation som dig men du må ikke giv op nu ved jeg jo selvfølige ikke hvad den skal til keopraiktor for men hvis den kan tåle og blive tråkket med så prøv det du skal ikke blive bange når den stejler når først en er på rampen skal der som ikke mere til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak for de |
|
|
gode og udførligt beskrevne råd. De lyder som om det kunne fungere, vi prøver at se, hvilken måde fungerer bedst. Mvh Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiropraktor... |
|
|
Ikke et læsningsråd herfra, men et råd om at få en kiropraktor ud til føllet istedet. Når det er sådan en slåskamp at få det læsset, vil kiropraktorens behandling nok ikke være meget værd alligevel, hvis der skal skubbes og hives osv for at få føllet hjem igen. Og heller ikke godt at køre med en hest, der ikke er vant til det lige efter behandling, da den så står og spænder for at holde balancen mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas på føllets nakke |
|
|
Når man trækker i et føl, skal man være meget varsom med hvor hårdt der trækkes, da man kan beskadige nakkens ligamenter (de elastikker som er med til holde hvirvlerne sammen). Jeg ville personligt aldrig trække føllet op med longe som det var en wire omkring frontbommen. hilsen Belinda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
nok ikke formuleret mig godt nok. På den måde jeg har foreslået ovenfor er det ikke meningen, at personen i traileren skal trække føllet op. Det er de 2 personer bag føllets bagende, der skal sørge for at skubbe/løfte føllet op. Personen i traileren skal sørge for, at føllebølle ikke stejler ved at holde hovedet på følle nede via longen. Longen viser sådan set vejen - lige frem. Longen skal heller ikke snoes om bommen - det vil være for farligt, hvis den nu satte sig fast. Jeg burde nok i stedet have formuleret det således: longeenden lægges ind til forbommen til den person der skal være i traileren - inden selve læsningen påbegynder. Så der er gjort klar til læsningen. I en læssesituation situation hvor der må forventes lidt modstand vil det også være en fordel at have en polstret grime med bredt nakkestykke. Gernen yderligere foret med et lammeskind eller en tilklippet neopren halebeskytter, netop for at undgå ovenstående nævnt af Belinda. Og selvfølgelig skal man huske at slække på longen, hvis den bliver for stram - føllet skal jo ind ved bagskubbernes hælp og ikke trækkerens hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Hvis hoppen står i traileren skulle det være muligt at bære føllet op som beskrevet ovenover... men det drrejer sig nok om at føllet skal få tillid til at gå op i trailerne så det igang med at øve.. op med hoppen og 3 mand på føllet selvfølgelig skal det forgå stille og roligt.. det nytter jo ikke at skramme føllet så det bliver et problem senere i livet.. christina
GRATIS OPSTALDNING MOD DIV. HJÆLP. SE PRÆSENTATION.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja hoppen er |
|
|
let nok at få op, og hun tager det fint, så længe hun kan se føllet. Men jeg er bange for at føllet nu har fundet ud af, at komme ud af situationen ved at stejle. Hun har ellers indtil nu været noget af det nemmeste. Men i dag, da vi havde smed, (det har hun haft før og tog det med sindsro første gang) vedblev hun at stejle indtil hun gik bagover, og stadig blev hun ved, indtil jeg fik hende beroliget. Det var ret voldsomt og ubehageligt, specielt fordi hun er et meget stort føl, og svær at holde. Men vi må prøve at starte i det små, og arbejde med tilliden. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailer læsning. |
| Forfatter:  |
camilla p |
| Dato:  |
03-09-2006 19:31 |
|
jeg tager føllet i den ene hånd og hoppen i den anden og så går vi stille og roligt op i traileren uden skillerum, sådan fik vi duncan i trailer, han stod helt af når der blev skubbet/trukket.
Venlig hilsen Camilla p
Super dejlige hundehvalpe sælges. 2 hanner tilbage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uff... |
|
|
Skal også transporterer mit 4 mån. føl engang i løbet af ugen. Får det helt dårligt over alt det der kan gå galt.
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tro mig Camilla |
|
|
det har jeg også prøvet som udgangspunkt. Jeg troede fejlagtigt det ville gå så nemt, fordi hun følger mig pænt i line ellers. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tälmodighed... |
| Forfatter:  |
Phoebe |
| Dato:  |
12-09-2006 14:50 |
|
lige et simpelt räd, som du mäske allerede har prövet uden held, men here goes alligevel. Lad föllet tage den tid der skal til for at se traileren an, og lad väre med at give hende indtryk af at hun nödvendigvis skal derop, bare stil dig bag den äbne trailer med hende i löst träktov og lad väre med at göre andet i förste omgang. De fleste af de smä störrelser er sä nysgerrige, at de i deres eget tempo nok skal fä mod til at se närmere pä tingesten indvendigt. Et par uger för fölskue tog jeg min med om til traileren pä denne mäde, endda uden hendes mor, og der gik ikke to minutter för hun traskede rundt i traileren og snuste og undersögte den. Sädan töffede hun ud og ind af den et par gange, og fandt til sidst ogsä ud af at hun kunne lave en masse larm ved at stä og banke pä rampen med forbenet, sä det morede hun sig ogsä lidt med Den dag gjorde vi ikke andet end det, og da vi sä skulle afsted til skue gik hun op uden problemer og har gjort det siden. Häber du kan bruge rädet, selvom det kommer nok til at koste en god portion tälmodighed hvis hun allerede er inde i en "jeg kan ikke lide trailere og jeg gär absolut ikke op i dem"-fase. Tror nu at man vinder i sidste ende ved at tage den tid der skal til med föllene, hellere det end at det bliver en kamp hver gang i skal afsted med hende. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læsning |
|
|
Line var 3 måneder da vi skulle afsted til følskue og havde aldrig prøvet at køre før... Hun blev hurtigt enig med sig selv om at hun ikke ville læsses, så hun kastede sig ned på siden foran rampen (mor stod i lastbilen og kaldte)... Vi fik hende dog op efter 45 min ved hjælp af en tov ind i lastbilen til at guide vej og os andre til at flytte ben og skubbe på... Vi var desværre kun tre små piger, så vi kunne ikke bære hende... Det gjorde vi på hjemvejen - fandt 2 stærke mænd der tog fat og bar hende ind - hun så temmelig forvirret ud, men der har ikke være problemer siden, på trods af der gik et år før hun kom ud at køre igen... Så fat i nogle stærke mænd der kan bære ind, så føllet finder ud af at man ikke kan slippe... pøj pøj med det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi skal snart |
|
|
have prøvet igen. Det andet føl på samme alder, går fint ind, men hun har også kørt med sin mor fra helt lille. Jeg tager alle de gode råd med mig, når vi nu prøver igen. Tak for dem :0) Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har vi kørt.. |
|
|
Jeg har lige transporteret mit følle og mor. Det gik fint. Da mor gik op gik han bare med og da han var vænnet til at stå bundet (sådan rimeligt) klarede han også det til UG.Fik et råd af en avler at hvis man bandt rimeligt stramt til selve bommen og så dobbelt bandt til forenden, så føllebølle ikke kan gå tilbage og få hovedet ned under bommen. Så skulle det gå. og det gjorde det.
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja mine blev |
|
|
jo også læsset sidste weekend, men det vil je gikke komme ind på, da de bare gik direkte op.. Jeg vil bare komme med et lille råd til at dem, der skal køre med deres føller.. Stabl halmballer op forest i traileren som en mur, så følle ikke kan stikke hovedet under bommen eller prøve at gå under.. Vi stillede to halmballer og en høballe øverst..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeinfjpnjkq |
|
|
Tålmodighed...tålmodi...ålmodighedh - ikke at føllebølle skal bestemme, men det kan virkelig give massere af problemer senere hen når føllebølle vejer 500kg - så hjælper ikke en gang store mænd..  Jeg havde også lidt start vaskeligheder - hoppen ville gerne læsses - men føllebølle ville ikke ! Vi gav hende tid til lige at se det hele lidt an, og herefter støttede vi hende på hver side indtil hun "fandt vejen". Da vi nu viste at hun var usikker har hende og hoppen fået mad i traileren i 14 dage...det hjælper - selvom det er en laaang vej ! Men nu forbindes traileren med noget rart  Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en opfølgning |
|
|
på trailerlæsningsproblemet. Nu har vi haft hende oppe et par gange. Vi har kun været to personer, hvor vi den første gang, bare trak mor og føl om til traileren og læssede hoppen. Lazanta fik lov bare at snuse til rampen og så var det nok. Næste gang samme procedure, blot fik føllet lige det ene forben op på rampen, før vi sluttede af. Tredie gang havde vi allieret os med en spand roepiller og medens hoppen var udenfor lokkede vi hende op, med let pres bagfra, dvs, en arm om rumpen. I dag gik hun faktisk bare op og blev selvfølgelig nusset og rost. Så nu skulle det med lidt mere træning ikke være et problem, når vi skal ud at køre. Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|