|
|
| At købe en hoppe med fejl? |
|
|
Helt hypotetisk : En hoppe bliver tilbudt mig, til rimelige penge af en helt super afstamning og ud af en af Danmarks absolut bedste hoppestammer, med nært slægtskab til flere S-heste og kårede hingste. Hoppen er efter Solos Landtinus som nok har givet sine værste fejl videre; bukkehove, stejl skulder, lang lænd og rette koder. Hoppen virker ellers sund og rask, alt taget i betragtning, og er endnu ung. Dillemmaet er jo så, skal man købe, når man som jeg har en drøm om en dag at avle på hoppen - man kunne jo, teoretisk set, med omhyggelig og gennemtænkt valg af hingst, mindske risikoen væsentligt for at disse uheldige eksteriørfejl bliver vidergivet til føllet - men er det et sats man skal ta'? Jeg ved at Landtinus giver netop bukkehove videre til et stort antal afkom - men hvordan er det med de hoppers afkom, og hvor graverende en fejl er det? Hvad ville I gøre i denne situation? Det skal understreges, at afstamningen virkelig er guldrandet og sjældent fås bedre, og da slet ikke til den pris! Flo
Ryttere og hestepassere søges til spændende jobs i Tyskland Flere stillinger ledige bl.a. som rytter på holstenerstutteri Kontakt Flo (dansk) på tlf.+45 40758484
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dkgoglsgl |
|
|
Kan godt se at det er lidt et dilemma.. Men nu er det jo ikke altid at afstamningen gør det alene.. Jeg tror ikke, jeg ville binde an med en avlshoppe, som har alle de eksteriørfejl som du nævner, guldrandede papirer eller ej.. Selv med en nøje udvalgt hingst, som burde kunne forbedre de fleste ting, så vil der altid være en stor chance for at det er hoppens fejl der slår igennem. Men du har da lidt at tænke over, kan jeg godt se.. Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksteriør |
|
|
Med alle de fejl du nævner vil jeg mene der er temmelig stor sandsynlighed for at avle fejl videre, super afstamning eller ej. Jeg ville ikke avle på sådan en hoppe, uanset hvor billig den er. Prisen for ins. osv er den samme om føllet bliver godt eller dårligt, og så er det trods alt noget mere sikkert at avle på en hoppe, der er korrekt eksteriørmæssigt (og afstamningsmæssigt), og så må man jo så betale prisen for sådan en model. Pris og kvalitet hænger trods alt sammen  og det virker som om det er prisen der interesserer dig mest? Problemer kan man altid få... Der er ingen grund til at købe sig til dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ren teori ! |
|
|
Så kan man jo altid afgive en dom uden at hænge på noget. Nej jeg ville ALDRIG købe sådan en hoppe. Hvad er god afstamning værd, hvis ikke det er det gode fra dem, der går igennem ???
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for mig |
|
|
vil hoppen også betyde en del - hvordan fungerer hun med de fejl der nu engang er? De bedste brugsheste er ikke nødvendigvis de mest korrekt byggede. Hverken stejl skulder eller lang lænd ser jeg som fejl der gør hesten uegnet til avl - stejle koder, tja det afhænger så af hvordan hesten bruger dem og hænger vel også lidt sammen med bukkehovene... Nogle gange kan bukkehov jo rettes ved hyppig beskæring hos føl - Formig ville det afhænge af hvor godt jeg kunne lide hoppen og hvor meget jeg ønskede afstamningen og om det passede til den forlangte pris. Hvis det viser sig at føllene bliver for "dårlige" er der jo ingen der siger man skal blive vedmed at avle...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at tage en chance |
|
|
Nogen gange skal man måske bare tage chancen? En bekendt af mig har netop købt en ung DV-hoppe ud af en god moderlinie. Selve hoppen er, efter hendes beskrivelse - jeg har ikke set den endnu, lavstammet og gået i stå i sin udvikling, formentlig efter en skade som føl, hvor den måtte stå meget inde. Hun giver hoppen en chance, måske vil den lave nogle gode føl alligevel. Som Dorthe skriver, hvis ikke det bliver godt, så laver man jo bare ikke flere føl.
Mvh Tina, desværre uden Turpin Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 70% fra moderen... |
|
|
Ofte hører man (og nej, jeg ved ikke, hvor jeg har hørt det ), at føllet arver 70% fra moderen og de resterende 30% fra faderen. Hvis det er tilfældet, så er en såkaldt fejlbehæftet hoppe ikke værd at avle på. Uanset afstamning så vil føllene blive af allerhøjst middelmådig karakter, og det kan hverken hoppeejer eller avlsforbund være intresseret i. Det er jo netop årsagen til, at vi både arbejder så hårdt og bruger så mange penge på kåringer af både hopper, føl og hingste...fordi vi erkender, at afstamning er en svigefuld sag, der uanset odds ikke altid resulterer i, hvad vi forventer. Hvis vi vender argumentationen om, så kan det også være, at netop omtalte hoppe bare kan levere den ene stjerne efter den anden...den slags sker også, omend sjældent. Så jeg ville også være forsigtig med at sætte penge i sådan en sag - især hvis føllene senere skal kunne kåres og sælges. Det er vel alle avleres drøm, at lave et stjerneføl, der ryger til Amerika for 1 million kr. bare en enkelt gang i livet  /Nat
Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores hoppe... |
|
|
I marts købte vi en dejlig oldenborghoppe. Fløjkåret. Hun var gået i stykker i et ben, og de tidligere ejere var ikke nogen der ville avle. Så vi fik hende smidt i nakken, mod selvfølgelig at love at hun vil få det godt. Hun havde for nylig fået lavet røngtenbilleder, dem fik vores egen dyrlæge tilsendt, så vi kunne se om benet kunne risikere at blive værre(eller bedre), og om hun havde OCD. Hun har en cyste i det ene forben, dyrlægen mener det stammer fra betændelse i koden der ikke har været behandlet. Ellers er hun ren. Så sådan en hoppe synes vi da ikke vi kunne lade gå videre  Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nat... |
|
|
Tror ikke du skal tro på den fifty fifty... 
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oxalia... |
|
|
...hihi tak for det, så sover jeg roligt videre, når den dag kommer, hvor jeg skal avle på min trakehnerhoppe. Hun har nemlig lang lænd...  /Nat
Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone... |
|
|
der er jo os væsentlig forskel på skader og nedarvninger, hvor det jo på din hest er en skade. Det synes jeg ikke helt man kan sammenligne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ditteårstal |
|
|
Næh, bestemt ikke.  Jeg ville bare fortælle vores version. Vi var jo netop bange for arvelige deffekter, for så kan hoppen jo være nok så fantastisk, men det ville jo være skammeligt hvis den nedarver diverse skavanker. Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppe til rimelige penge |
|
|
Om det kan betale sig at købe ovennævnte hoppe, afhænger vel af en evt. kåringsgrad og om hvor meget hoppen kan erhverves til. Ikke alle fejl er synlige, og synlige fejl avles ikke altid videre. Jeg synes også, det afhænger meget af den pågældende hoppes temperament. Bukkehovene er vel det mest graverende, men er vel ikke nødvendigvis noget hoppen har arvet? Der er jo også en god chance for at hoppen videregir' noget af det guldrandede  Venlig hilsen Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|