Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Hest til os - eller
Forfatter: 
Dato:  27-05-2019 22:30

Hej med jer

Jeg er 47 år og har redet og haft hest i mange år, men solgte hesten og stoppede for 17 år siden da jeg fik børn. Sidste år begyndte min nu 9-årige datter at ride og jeg fik lyst at prøve igen. Jeg begyndte på undervisningshold på elevhest og red der 4-5 mdr. men det var alligevel ikke rigtigt for mig at skulle ride rundt på elevhold.

Jeg vil gerne ride dressur, men har aldrig haft ambitioner og aldrig redet konkurrencer. De sidste mange år fik jeg ingen undervisning, og mit niveau lå på schenkelvigninger, versader og traversader. Det er som sagt mange år siden og jeg er bestemt rusten og i dårlig form. Der ud over føler jeg mig noget mere sårbar på hest og jeg er nok blevet en forsigtig rytter.

Min datter har nu redet et år, men er ikke kommet ret langt, f.eks. har hun endnu ikke rigtigt galopperet. Hun sidder pænt på hesten, rider en fin letridning, ok nedsidning. Hun bliver desværre let skræmt efter et par dumme oplevelser og bliver stiv som en pind hvis hun føler hesten løber lidt for meget med hende. Hun er næsten 140 cm så ikke lille.

Først overvejede jeg at købe en pony som min datter kunne lære at ride på, men jeg kan godt mærke at skal det først være, så vil jeg også gerne kunne. Og så gjorde det måske ikke noget hvis det var en hest jeg kan lære noget af.

Men er det realistisk at finde en der passer os begge? Og hvis det er, kan man så finde noget der ikke er for gammelt? Og hvor gammelt er for gammelt? For jeg synes altså godt nok 16-20 år er lidt gammelt, men er det mig der er galt på den? Jeg frygter det alt for hurtigt bliver pensionsalder, og hvad pokker gør man så af den. Jeg kan ikke bare slagte eller aflive, men har heller ikke mulighed for at have den til at gå.

Hvad er jeres tanker? Og har I også en ide til hvad det I tænker koster?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er jo...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2019 11:15

Det er jo lidt svært at sidder her bag skærmen og afgøre.

 

Men det afhænger vel af hvor stor du er, både i længde og vægt

 

Vi antager at det ikke er noget problem, så burde det være muligt at finde en god stor pony, som i begge kan have glæde af.

 

Det kan så absolut være en fordel at den har nogle år på bagen, men det aller vigtigste er at den har et godt sind og kan finde ud af at opføre sig ordenligt.

 

Men søde og gode ponyer koster, men det koster hver mrd., så hellere spare lidt mere op og få den rigtige pony.

Jeg tænker at prisen er omkring 20000,- , du kan være heldig at finde noget billige, men igen en god børnesikker pony koster.

 

Jeg vil dog gå uden om nordbakker, haflinger og islænder, eller blandinger af disse, da de til tider kan være meget selvstændige (der er selvfølgelig også nogle der er helt OK)

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Islænder
Forfatter: 
Dato:  02-06-2019 09:20

Vi har islændere, min datter og jeg, og mine søsters unger kommer også med ud og rider, den ene fik sin debut på islænder i skoven.

 

Så islænder, fra det rigtige sted, hvor de kigger på køberen og hestens kemi og ikke bare tænker på salg, er en genial løsning.

 

Det er først nu jeg nyder hesteverdenen igen, sådam 100%

 

Det betyder ikke at alle islændere er ok, vi har købt hos stutteri Amhøj udenfor Randers(og har hestene stående der) og vi kiggede på mange før vi "fik lov" at købe først en dele, og dernæst en til min datter (der gik fra nervøs rytter til friskere rytter end moderen, ved at ride derude)

 

Med det vil jeg sige at det er ikke så meget racen, som sindet og her foretrækker jeg at give det mere og få en hest, der passer på mig og en kyndig vejledning, hvor de er så ærlige at de har "råd" til at sige "desværre er der ikke en hest til dig lige nu", dette bør kunne findes indenfor alle racer :)

 

Men skal man dele hest, så skal både hest og ryttere kunne passe sadlen, jeg smed selv 20 kg fra vi begyndte at kigge hest, til nu hvor jeg rider min vallak. Tror vægtfordelingen nu er 13-16% inkl udstyr, så jeg springer feks ikke på ham (kommer nok ikke til det, selvom planen er at der ryger lodt flere kg), ligesom jeg holder mere øje med ham og at han bygger rigtige muskler osv.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  12-06-2019 17:48

Jeg tænker stadig :-)

jeg er ikke så høj, 162, men vejer 75 kg. Så Lidt for stor er jeg da. Jeg er ikke rigtigt til islænder, fjordheste mm. så det bliver det ikke.

Jeg er noget i tvivl om hvor dygtig den "må" være, hvis jeg skal kunne følge med. Jeg vil jo gerne kunne lære noget men vil jo absolut selv have brug for at komme i form og i gang uden at den begynder at kede sig og finde på unoder og ballade. Og så er der det med datteren. Selvom jeg kommer mere og mere over på at det skal være en hest til mig, så skal hun altså helst kunne komme på den også.

Den skal være lige så bund stabil som de fåes og det er jeg også villig til at betale for. Jeg har bare ikke brug for at komme højere op end det er nødvendigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 God hest
Forfatter: 
Dato:  23-06-2019 15:16

Jeg tror ikke en hest der "kan meget" kommer til at kede sig med mindre dygtige ryttere, specielt ikke hvis I har mulighed for skovture.

 

Så jeg ville nok finde en ældre stabil lære-hest, som kan lære jer begge noget, og er ovre "pjat" tiden. Der kan man også finde unge heste, der er "gamle" i sjælen, men de kan sjældent "lære fra sig" i forhold til en velreden ældre en.

 

Jeg ville gå efter en lidt tungere model lav hest (bygning ikke vægt) for 75 kg er lidt "meget" på en pony, når I ikke er til fjord og is :) . Vi havde selv en meget robust pony, som decideret vaklede under mig, trods sælger sagde hun havde redet den (voksen robust dame)og det havde hun måske også, men jeg synes ikke om at ride på en pony, der svejer og vakler under min vægt.

 

Desværre er den hest I så søger nok i høj kurs og koster en del. En stabil skovturshest er dyr at lave og med et "krav" om at den også er en habil lærehest i dressur, gør den ikke billigere.

 

Jeg er dog sikker på at I finder en løsning og en lækker ting, der passer jer begge :) og et lille råd, hvis der er indkøbt et ridedyr og kemien efter nogle mdr (når den forventes at være faldet til) så hellere sælge den videre, end at kæmpe med noget, der ikke er en daglig glæde :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider