Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Huldbedømmelse på kat
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 23:56

Ja - hvordan laver man huldbedømmelse på en kat? hunde og heste tjekker man via ribenene, får over ryggen osv. Men hvad med katte? Jeg kan ikke finde noget på nettet.

Jeg har en kastreret hankat, som har været meget, meget tyk, men som nu har været på kur og tabt sig rigtig meget (skiftet fodret ud til et 100% uden korn og vupti - gid fanden havde korn i dyrefoder).

Men nu begynder jeg at blive bekymret for, hvornår han bliver for tynd og har brug for et lidt redskaber til holde lidt øje med ham. Jeg har ikke fået vejet ham, men det kunne jeg få gjort i morgen. Han ser rigtig rigtig pæn ud nu, sindsyg flot pels, men jeg har brug for at kunne have styr på hvordan jeg vurderer ham.

Så håber nogle af kattemenneskerne herinde ved noget.

0
0
Svar på denne tråd

En kat må
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 01:28

Ikke være skarp i ryggen, man må ikke kunne føle hofte/bækkenbenene- eller rygraden.

Det er nemt at mærke.

Om katten er for btyk eller tynd, må du kunne se? Eller lære dig selv at se.

Jeg har selv en, der føles lovligt tynd, og hans pels er fin. Han har så et tandproblem.

Mine andre får det samme foder, og de er ok.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Kattevægt
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 10:59

Sakset fra www.hillspet.dk

Hvordan ved jeg, om min kat er overvægtig?

Undersøg din kat på de følgende steder:

• Under maven og mellem bagbenene. Er der en delle?
  • Langs ribbenene. Hvis du ikke kan mærke din kats ribben, når du presser forsigtigt, mens du aer den, har din kat muligvis for meget fedt.
  • Fra oven, se billedet nedenunder.

mvh PiaR

quantum in me fuit

0
0
Svar på denne tråd

takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 11:47

SUPER - TUSIND tak for de gode råd Pia og Pinny :-) Jeg kan godt mærke hans ribben, og hans store mave er også væk. Det er i øvrigt et huskat - det glemte jeg at skrive i starten - ved ikke om det har betydning.

0
0
Svar på denne tråd

jkashdkjas
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 13:29

Se på hans bygning også :) Jeg har selv 3 katte - vidt forskelligt bygget!

Kejser er slank og spinkel bygget med meget lange lemmer (men en stor kat alligevel) - de fleste siger han er tynd - dyrlægen siger han er den mest perfekte kat han har set som er kastreret.

Man mærker let hans hofter, ribben og maven er længere oppe end ribbene - som på en jagthund.

Kejser skal have 100 g royal canin foder (2½dl) dagligt for at holde huld + det utal af mus han nedlægger og lidt rester fra aftensmaden (kød/fisk/grøntsager). Han er EKSTREMT aktiv og vejer 4½ kg.

Cæsar er en prop bygningsmæssigt. Meget solid og korte lemmer - men også en stor kat. Var han normalt proportioneret med længere lemmer ville han være lige så stor som en Maincoon.

Han ser fed ud når han er normalvægtig.

Maven hænger ud for brystkassen. Hoftehjørner og rygrad kan ikke mærkes. Ribben kan sagtens mærkes.

Cæsar skal ikke have mere end ca. 60 g Arion foder (1 stor dl) dagligt for at holde huld. Han er ikke specielt aktiv, men tvinges til at være ude 4-12 timer i døgnet. Han vejer 5-5½ kg.

Katze er killing og er en helt almindelig proportioneret kat. Smukke lange lemmer og normal af bygning. Hun ser altid normalvægtig ud i følge andre mennesker. Hendes hoftehjørner kan antydes, ryggen ligeså, maven er en anelse højere placeret end brystkassen (altså lidt ala jagthund). Ribben mærkes let.

Katze æder bare hvad hun vil - typisk 2 dl arion killingfoder dagligt og dåsemad. Hun vejer lidt over 2 kg - og er normal af vækst tror jeg for en hunkat (min første hunkat).

Det komiske ved ovenstående er at alle 3 katte nogenlunde vejer hvad de bør (Cæsar er en anelse for fed fordi han stjæler mad fra Katze, der pga. hun er killing har mad hele tiden næsten).

Hankattene er kastreret - og alle 3 passes med ormekure.

Hvad jeg vil med indlægget - blot påpeje hvor forskellige katte er. Jeg mærker efter på maven på mine, man kan mærke om der er fedt under skindet. Er der det passer jeg på med fodermængden.

Min tidligere kat var fed hele livet fordi han var højt elsket af alle naboer og de fodrede ham. Han fik som gammel sukkersyge, blev blind som følge deraf og fik gigt. Det vil jeg meget gerne undgå med mine nye katte - så de får ikke mere end de lige har brug for for at være i pænt huld.

0
0
Svar på denne tråd

Kastrater kan få den der uklædelige
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 14:13

Mavedelle, så de ligner en hunkat, der lige har født. Den må de ikke gerne have!

Mine katte har opkneben bug (som det hedder), men det er vanskeligt at se på nogen af dem, Pølse (da hun var lille killing i tilpas huld, lignede hun en velstoppet pølse. ;-) ) har skind, der går ned og dækker, så umiddelbart ser hun ikke ud som illustrationen ovenfor. Bisse og den gamle kastrat har kraftig pels, så der er det også svært at se.

Det sikreste er at mærke efter, man skal kun lige kunne mærke ribben og rygrad, de må ikke være tydeligt fremstående.

Mine huskatte spalter ud i tæt-lav type, min kæmpekat vejer 6 kg (!), og gamlen er høj-spinkel type og vejer 4 kg. Lille spinkle Pind vejer 2,9 kg (Pølse næsten 4 kg).

Normalt for huskatte er 3-4 kg for hunner, og 4-5 for hanner, men der er stor variation-også afhængig af kost/sygdom som små.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Kastratdelle
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 16:43

Piny: Kastratdelle skulle da ikke have nogen betydning for kattens sundhed, hvis den ellers er i fin huld?

- Charlotte

SÆLGES:

* Rambo Duo str 140. Brugt 1 sæson. Linere 100g + 300g

* 4 stk Equilibrium Stretch & Flex gamacher

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 17:27

Nej "dellen" betyder ikke nødvendigvis at katten er for tyk. Jeg fik et kuld killinger for 5 år siden, og af de 3 som jeg stadig ser har de alle den der delle. Den ene er så smuk og virkelig slank, men hun har altså den der delle alligevel som kom efter hun blev stereliseret. Den anden har den også og er en lille bitte smule for tyk ( hankat kastrat ), og min egen.. ja hun er for fed, og har ligeledes "hængevom". Jeg har kæmpet mere end 1 år for at hun skulle tabe sig, har været ved dyrlæge med hende og købte et særlig "slankeprodukt", men lige meget hvor meget motion hun får ved siden af, så taber hun sig ikke synderligt. Min dyrlæge har sagt at det gerne må tage mere end 1 år at komme ned i normalvægt, hun vejer næsten 8 kg!!! og skal ned på 5,5 ( det er en stor kat i bygningen i forvejen ). Jeg kan gå ud af mit gode skind, for jeg gør alt hvad man skal gøre, og alligevel sker der ikke en dyt, derfor Søs, er jeg super nysgerrig på hvad det er for et foder du jar slanket din kat på?

- Hilsner fra Ditte

Med den smukke "Poney Francais de selle"

Light De Starsky

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

0
0
Svar på denne tråd

dejligt med al den respons :-) Tak
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 21:35

Anna S - tak det kan jeg bestemt bruge :-)

Nu er han blevet vejet - han vejer 6 kg - men har vejet 8,5 kg Så han skal tabe sig et ½ til 1 kg mere -så tror jeg han er perfekt. Men skal lige have mærket ham igennem. Han har lidt hængemave, men meget er forsvundet her under kuren.

Ja - jeg vil meget gerne fortælle hvad jeg har brugt :-) Jeg er selv DYBT overrasket over resultatet, fordi jeg har også prøve før, der tog han det hele på, da det blev vinter. Men det sker ikke denne gang. Han har tabt sig meget mere end han havde sidste sommer og er meget mere aktiv og ude, har fået en ordenligt pels og så kan han holde sig selv ren.

James Wellbeloved Senior/Light - jeg købte det hos zooplus - den engelsk butik. Mine to katte elskede det fra første dag :-)

www.zooplus.co.uk/shop/cats/ dry_cat_food/wellbeloved_catfood

Jeg købte en pose af hver af de to sidste og blandede dem sammen.

0
0
Svar på denne tråd

tralalal
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 22:35

Det var godt nok et rigtig flot vægttab! Det foder må jeg vidst hellere kigge nærmere på, det er jo stort set samme vægttab min egen kat skal igennem

- Hilsner fra Ditte

Med den smukke "Poney Francais de selle"

Light De Starsky

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

0
0
Svar på denne tråd

jkhdsajk
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 11:17

Altså katsrater kan næsten ikke undgå at have lidt løst hud ved maven. HVorfor ved jeg ikke...

Kejser har en anelse (ren hud - INTET fedt) - og har har aldrig været for tyk - snarre tværtimod.

Cæsar har lidt mere løst hud - han var indekat hans første leveår og havde det selv om han dengang var fertil. Det har rettet sig noget nu, hvor han også kommer ud :)

Sikke et vægttab din kat har haft

Jeg undgår helst mine får chancen for at blive tykke - ved at de lever på rationering af maden. Cæsar synes ofte det er dybt unfair...

0
0
Svar på denne tråd

Huskatte
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 15:45

Der er jo sindssygt stor forskel på "huskatte"...så jeg mener ikke, man kan gå efter en bestemt vægt, bare fordi ens kat er huskat :)

Tine M

Sometimes time doesn't heal
- no not at all...

0
0
Svar på denne tråd

lidt bla
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 21:02

Anna S - det er bestemt heller ikke med min gode vilje at han blev så tyk. Jeg har også hans søster og de har fået præcis samme mad i hver deres skål hver deres sted - så han har ikke gået hen og har spist hendes. Hun er forblevet slank som et siv, han blev tyk som en tønde på Royal Canins kattefoder.

Så ud røg det og ind med noget kornfrit - og det har altså bare været godt :-)

Tine M - det synes jeg du har ret i. Jeg læste et sted at huskatte skulle veje min 3 og max 5. Jeg bruger det lidt som rettesnor og så forsøger jeg ellers at se på katten, når nu jeg har lært det i denne tråd :-) Som sagt har jeg søsteren til ham - hun vejer 3,5 kg, han er meget større end hende og skal selvfølgelig veje tilsvarende mere og så håber jeg bare jeg kan finde den rette vægt ved at kigge på ham med huldbedømmelsesøjne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider