Se på hans bygning også
Jeg har selv 3 katte - vidt forskelligt bygget!
Kejser er slank og spinkel bygget med meget lange lemmer (men en stor kat alligevel) - de fleste siger han er tynd - dyrlægen siger han er den mest perfekte kat han har set som er kastreret.
Man mærker let hans hofter, ribben og maven er længere oppe end ribbene - som på en jagthund.
Kejser skal have 100 g royal canin foder (2½dl) dagligt for at holde huld + det utal af mus han nedlægger og lidt rester fra aftensmaden (kød/fisk/grøntsager). Han er EKSTREMT aktiv og vejer 4½ kg.
Cæsar er en prop bygningsmæssigt. Meget solid og korte lemmer - men også en stor kat. Var han normalt proportioneret med længere lemmer ville han være lige så stor som en Maincoon.
Han ser fed ud når han er normalvægtig.
Maven hænger ud for brystkassen. Hoftehjørner og rygrad kan ikke mærkes. Ribben kan sagtens mærkes.
Cæsar skal ikke have mere end ca. 60 g Arion foder (1 stor dl) dagligt for at holde huld. Han er ikke specielt aktiv, men tvinges til at være ude 4-12 timer i døgnet. Han vejer 5-5½ kg.
Katze er killing og er en helt almindelig proportioneret kat. Smukke lange lemmer og normal af bygning. Hun ser altid normalvægtig ud i følge andre mennesker. Hendes hoftehjørner kan antydes, ryggen ligeså, maven er en anelse højere placeret end brystkassen (altså lidt ala jagthund). Ribben mærkes let.
Katze æder bare hvad hun vil - typisk 2 dl arion killingfoder dagligt og dåsemad. Hun vejer lidt over 2 kg - og er normal af vækst tror jeg for en hunkat (min første hunkat).
Det komiske ved ovenstående er at alle 3 katte nogenlunde vejer hvad de bør (Cæsar er en anelse for fed fordi han stjæler mad fra Katze, der pga. hun er killing har mad hele tiden næsten).
Hankattene er kastreret - og alle 3 passes med ormekure.
Hvad jeg vil med indlægget - blot påpeje hvor forskellige katte er. Jeg mærker efter på maven på mine, man kan mærke om der er fedt under skindet. Er der det passer jeg på med fodermængden.
Min tidligere kat var fed hele livet fordi han var højt elsket af alle naboer og de fodrede ham. Han fik som gammel sukkersyge, blev blind som følge deraf og fik gigt. Det vil jeg meget gerne undgå med mine nye katte - så de får ikke mere end de lige har brug for for at være i pænt huld.