Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Kaniner, få unger sammen?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 22:32

Mine to hunkaniner er snart et år gamle og jeg vil gerne have unger (er jeg sikker på de også vil;-P).

De går i et kæmpe drivhus uden ruder (ca 80-100 kvm) og har flere huse/yndlingssteder, men sover altid sammen.

De har aldrig slåsset. Vil de kunne få ungerne sammen hvis jeg sørger for hvert deres redested?

Det er Belgisk kæmpe.

Folealarm udlejes.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg jo
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 08:56

af den overbevisning at kaniner ikke bør gå sammen. De er ikke flokdyr, men kolonidyr.

Jeg ville ikke turde lade dem få unger mens de går sammen. Der er selvfølgelig en chance for at det kan lade sig gøre, men jeg vil mene at risikoen for at de skader ungerne, og at kaninmor bliver meget stresset er større.

- Sofie.

† Chela †

24/5-95 - 17/10-07

Avl af løvehovedkaniner

0
0
Svar på denne tråd

Nope nix
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 09:39

Jeg er meget enig med Sofie, kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr - at dine enes er nok mere held end noget andet..

Jeg har avlet Belgisk kæmpe i en del år, og mine ville gerne have deres unger alene, det var ikke velset hvis andre kunne kigge ind i buret/løbegården (fx gennem net).

Hvad vil du med unger? Belgiere er ikke lette at komme af med, medmindre det er til slagt eller jagttræning

Julie

Frederik 07.11.2001

Cirkeline 24.04.2008

Termin (Alfred) 18.04.2011

0
0
Svar på denne tråd

beahåtbh0et9
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 11:48

Jeg er helt med på det er kolonidyr, men de har jo også plads som en hel koloni.....har det ikke noget at sige?

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad vil du med ungerne
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 12:33

Måske?? Jeg har ikke erfaring med at have flere sammen, heller ikke på stor plads. Jeg ville ikke turde..

Men hvad vil du med ungerne?

Julie

Frederik 07.11.2001

Cirkeline 24.04.2008

0
0
Svar på denne tråd

Kaniner
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 15:50

Er ikke kaninekspert, langt fra - men tænker, to kaniner på 80-100kvm? Det må da være okay? Det er da ret god plads, og koloni-lignende forhold?

Mht. unger, så kan jeg altså ikke fordrage når folk siger deres dyr gerne vil ha' børn-agtigt, for de vil jo ikke ha' børn på samme måde som vi vil.

Selvom det lyder sjovt og spændende med unger, så overvej meget nøje hvad du vil gøre hvis du står med 2x 10 belgisk kæmpe unger, og du bare ikke kan finde købere, og halvdelen af dem er hanner!

Jeg opdrætter marsvin, og ved hvert kuld overvejer jeg om der er plads til at beholde alle ungerne hvis ingen vil købe dem - der er jo ikke mangel på marsvin, så hvad har mine der er særligt osv.

Rollo

Dogs are miracles with paws

TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Hyggeligt marsvineforum

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

ÆFAOB'sårptj'trp
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 16:18

Rollo: Tak for svar:-)

Og jeg kan så ikke fordrage når folk herinde altid svarer på andet end spørgsmålet lyder på;-)

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

øshås0yh9ø06h
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 16:33

Og til jer der er så interesserede i hvad ungerne skal. Regner med de skal sælges som spisekaniner hvis de ikke bliver solgt mens de er små:-)

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

debatforum
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 16:37

Altså når man starter en tråd, må man da forvente at starte en debat - det er vel derfor man er på et debatforum??!!??

Når man svarer på et spørgsmål, kan der dukke nye spørgsmål op, som trådstarter er nødt til at uddybe, for at andre kan give det bedst mulige svar.

Du kan da ikke mene, at du bliver fornærmet fordi vi er nogle der gerne vil vide hvorfor du vil have unger.. Jeg har som sagt opdrættet belgier i en del år og tro mig, de er svære at komme af med - UANSET pris eller mangel på samme men hvis du allerede har 10-15 aftagere til unger er det jo nemt nok at komme af med dem når de skal vænnes fra

Julie

Frederik 07.11.2001

Cirkeline 24.04.2008

0
0
Svar på denne tråd

fbh98reh09tesh
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 19:56

Jeg er ikke fornærmet:-)

Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 22:17

....ahhh selvfølgelig kan de gå sammen hvad er det for noget pjat at sige de ikke kan!

Det er ligesom at sig at kaniner og marsvin ikke kan gå sammen, det er bare en skrøne.

Nu har jeg haft kaniner i rigtig mange år efterhånden og har ALDRIG oplevet nogen problemer med at hunner har fået unger mens de er gået sammen.

De har enda gået sammen med en han.

Da jeg gik på teknisk skole havde de belgiske kæmper og de gik ca 10 hunner, alle med unger, på et areal på ca. 20 x 15 meter med mindst 10 redekasser.

Der var ALDRIG problemer!

Selvfølgelig skal man ikke lukke voksne dyr sammen som IKKE er vant til hinanden, det vil helt sikkert give problemer, men dyr der er vant til hinanden sker der ingenting ved at have sammen, ej heller med unger.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

PLETHESTEN
Forfatter: 
Dato:  07-04-2011 23:27

Nej, det er bestemt ikke en skrøne at marsvin og kanin ikke skal gå sammen, og at påstå det er altså en rigtig dum ting.

Det er to komplet forskellige arter, med forskelligt "sprog", flokbehov og i særdeleshed foderbehov.

Begge dyr kan påføre hinanden rigtig grimme skader, og man risikerer kaninen stamper marsvinet ihjel.

Nej, marsvin og kanin har intet at gøre i samme bur, og som avler afviser jeg folk der vil købe til det formål.

Vil du sætte din hest ind med en flok får og lade dem spise det samme foder måske?

At kaniner ikke kan gå sammen den tror jeg nu også på - kan de få 80-100kvm, så tror jeg godt 2 kaniner kan gå sammen, men i fx et alm. tremmebur som mange har dem, nej der tror jeg bare ikke det er særlig nemt.

Der er så mange kaninavlere som siger det samme, og mange marsvinefolk som siger det samme mht. kanin og marsvin - hvorfor ta' risikoen? :-)

Rollo

Dogs are miracles with paws

TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Hyggeligt marsvineforum

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2011 16:30

...jeg siger bare at jeg ALDRIG har set nogen konflikter hverken mellem kanin - kanin eller marsvin - kanin når de går sammen. Faktisk har kaniner og marsvin lagt og sovet op ad hinanden!

Har haft gnavere siden jeg var ganske lille så det er snart ved at være 30 år

Mht til hest og får, ja de kan da sagtens gå sammen, såvel som heste kan gå med alle andre arter vi nu har her i DK af klovbærere.

Har haft en fjordhest som var opvokset med får på folden.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider