Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Overvejer hund, hvad skal jeg vide
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 10:58

hejsa

Vi er i den situation at vi overvejer at få en hund. Vi har aldrig før haft hund, hvad skal vi vide?

Hvilken racer er gode til børnefamilie med 2 børn i alderen 3½ og 8 måneder? Vi bor i et alm. parcelhus med en grund på 1100 m2. Gode turmuligheder i skove og på grusveje.

Jeg vil gerne gå til lidt alm. lydighedstræning og se hvordan det er, måske bliver det til mere med tiden, hvem ved.
Men ellers skal det nok ikke være en hund med et kæmpe aktivitetsniv.

Jeg vil gerne have en hund som passer på sin familie, jeg er ofte alene med børnene om natten, da min mand arbejder nat.

Til 1. gangshundeejer er det så fornuftigt at vælge en hund med lidt år på bagen fremfor en hvalp eller?

Håber på lidt indput, der er garenteret en masse hundeejere herinde.

Med venlig hilsen
Bettina

mor til Emma og Clara

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 14:20

Jeg vil til hver en tid vælge en hvalp da du så ved hvad den har været udsat for. Desuden er hvalpetiden helt fantastisk så ville nødig gå glip af den.

Mht til race er der mange muligheder. Hvis aktivitetsniveauet skal være lavt kan en selskabshund være sagen. Ikke for lille i størrelse pga børnenes alder. Når du siger passer på familien, havd mener du så? Skal den give lyd hvis der kommer nogen eller skal den kunne skræmme tyve væk med sit udseende? En rigtig vagthund er nemlig sjældent sagen til en førstegang hundeejer.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 15:03

Tak for dit svar. Hunden må/skal som i hvert fald give lyd, når der kommer nogen den ikke kender. Om den decideret skal skræmme væk ved jeg ikke, men jeg tænker en hund med lidt størrelse (ikke nødvendigvis kæmpe).

Kunne schæfferen være en mulighed som 1. gangshund eller???

Med venlig hilsen
Bettina

mor til Emma og Clara

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 16:06

Schæferen er en arbejdshund som ofte har et meget følsomt væsen. Derfor ville den ikke være mit umiddelbare valg hvis jeg stod i jeres situation.

Hvordan forestiller du jeres dag med hunden? Hvor meget tid har i til henholdsvis gåture og mental stimulering/træning?

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 16:17

Jeg sætter lige et link ind hvor du kan sammenligne de forskellige racers behov for aktivering og ejers erfaring. Det giver dog kun et fingerpeg.

http://www.hundeleksikon.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 20:25

dit link, det vil jeg helt sikkert se nærmere på.

Pt er jeg på barsel og skal være det fem til slut marts. Når jeg er på arbejder igen er jeg tit tidlig hjemme og kan bruge lidt tid på hunden. Jeg forestiller mig en gåtur eftermiddag og aften. Morgener bliver nok heftige så der håber jeg det evt. er nok at komme ud i haven??? Jeg vil gerne gå til noget hundetræning med dertil hørende træning derhjemme.

Med venlig hilsen
Bettina

mor til Emma og Clara

0
0
Svar på denne tråd

Schæferen...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 20:26

...synes jeg ikke, at I skal overveje. Ikke med to små børn og begrænset tid til hunden. En schæfer er en arbejdshund - og kræver mere end en times træning om ugen og et par lufteture i løbet af dagen. Det passer i mine øjne ikke lige ind i en småbørnsfamilie.

Vi har en labrador - eller et mix af labrador. Hun er en skøn familiehund, fantastisk med børn og meget nervestabil. Hun skal dog aktiveres meget og har et heftigt jagtinstinkt.

En labrador af den gammeldags type, gerne lidt rolig i det, kunne måske være en mulighed? Der er dog ikke meget vagthund i vores.

Under alle omstændigheder synes jeg, at I skal overveje det meget grundigt, inden I bringer en hund ind i en småbørnsfamilie. I kan evt. prøve, om I kan få lov at passe hund i en periode - det giver lidt en indikation af, hvad det kræver.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Forresten...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 20:38

...så bør du aktivere hunden om morgenen - inden du tager afsted på arbejde. Ellers risikerer du, at den aktiverer sig selv, når den er alene hjemme. Den har jo opsparet energi gennem hele natten - og så bliver dagen lang, hvis der intet sker om morgenen.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 20:50

Kunne det være en ide evt at vente til den lille er lidt mere selvhjulpen? Så kunne der blive mere tid til hunden. Ellers synes jeg helt klart i skal vælge en selskabshund for arbejdshundede kræver bare en del og med to små børn kan det være en stor udfordring.

0
0
Svar på denne tråd

lidt input
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 21:09

Jeg er HELT enig med hundeiversitetet. Herudover synes jeg ikke man kan være bekendt ikke at gå en GOD tur + aktivering af hunden om morgnen. Den har lige sovet 10-12 timer og så beder man den om at sove yderligere. Det er lige til alene-hjemme-problemer. Det synes jeg I skal tænke over :-)

Jeg tænker I skal en cavalier, en mops el. En lab kan også være en mulighed men dem jeg ser er GODT nok aktive de første par år af deres levetid - derfor ville jeg nok ikke vælge sådan en.

Her er også et raceindex, som går lidt mere i dybden med de forskellige racer - til gengæld er der ikke så mange:

www.hundeskolentrofast.dk/artikler/ hunderacer/alverdensrace.htm

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 14:48

Nu er det ikke for at være negativ - men jeg har overtaget en lab blanding fra en familie præcis som jeres.

Da han blev godt 1 år synes de han var for voldsom og for krævende, fordi de ikke aktiverede ham nok - i dag er han 5½ år og stadig meget aktiv.

Jeg tænker at i hellere skulle overveje en kat - den passer bedre til det i er indstillet på at yde.

Det er et stort arbejde at give en stor hund et godt liv.

Gitte

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

hundeejer
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 21:01

For mig lyder det ikke som om i er klar til en hund - vent et par år og se om tiden er bedre der :-)

0
0
Svar på denne tråd

lidt litteratur henvisninger
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 21:40

Start med at læse lidt bøger - jeg kan anbefale CHristina Ingerslevs bøger: Træn din hvalp og Politikens hundeskole samt bøgerne af Irene Jarnved. Det kan give jer et billede af livet med hund.

Så kan valg af race altid komme ind lidt senere.

Hertil kan I kigge på Vælg den rigtige hund (Hæftet)
af Gwen Bailey.

Alle kan fås på bibliotektet.

0
0
Svar på denne tråd

hund?...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 08:35

Jeg synes heller ikke det lyder til at det liv I har nu passer med at skulle have hund.

prøv at finde en hund I kan passe for nogen i en periode - måske nogle skal på ferie her i uge 42, og mangler pasning til deres hund? På den måde kan I se, hvad det kræver at give hunden et godt hundeliv.

- og det liv indebærer altså gåtur og aktivering om morgenen.

Mvh Vibe

Med hundene:

Frøken Smilla og Viska Lilja

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift(:
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 10:12

Nu vil jeg ikke gøre mig klog på om i skal have en hund eller ej, men det kræver meget af få en hund

Vi har en labrador gammeldags type, og så fik vi i 2007 en 11 måneders boxer af en småbørns familie der ikke havde sat sig ind i hvad han krævede. Han fik kun et minimum af motion/aktivering, og hunden tog næsten et år at rette op på igen da vi fik ham. Nu trivedes han virkelig godt, vi bor på en gård og han får masser af motion. Når jeg så ikke aktivere hundene, drøner de selv rundt og leger på grunden

Min sted bror har en hvalp på 5 måneder, indført i en småbørns familie. Det er en labrador, og den kan slet ikke finde ud af det Den får ingen ordentlige retnings linier, og alle børn hiver og slider i ham. Så han er begyndt at blive aggrasiv, både overfor andre hunde og mennesker.

Hvis i skal have en hund, kræver det flere timers aktivering/træning dagligt!

Det er ikke for at være en lyseslukker, men alt for mange anskaffer sig bare en hund uden at tænke det ordentligt igennem! Kender så mange der kommer af med deres hund hurtigt igen.

Vores hunde er medlem af familien

FrkBuko..

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 10:42

jeres svar:-)

Som sagt så OVERVEJER vi hund. Det med morgener hænger simpelthen bare ikke sammen, det er dog kun når min mand arbejder dagvagt ellers er han hjemme til at smutte en tur med hunden eller ha' ungerne mens jeg gør det. Det er muligt at det er grunden til at vi ikke skal have hund, som sagt så overvejer vi det bare. Primært pga. at jeg elsker træningen med dyr:-)

Jer der har hund, kan I ikke prøve at komme med et eksempel på en typisk arbejdsdag for jer. Hvor og hvornår/hvor meget aktiverer/træner i hund? Hvordan ser jeres hundes hverdage ud?

Med venlig hilsen
Bettina

mor til Emma og Clara

0
0
Svar på denne tråd

da vi boede
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 10:53

i paracel hus, blev vores hunde (en labrador og en kleiner münsterl¨ænder) luftet min 15. min om morgenen, 30-45 min om eftermiddagen og 15 min om aftenen, + de naturligvis kom ud i have alt det de havde lyst til.

Jeg vil sige at med hest og aftensmad der skal laves osv osv, så er den eftermiddag hurtigt gået..., og det er jo hver dag, så det er et stort arbejde med hun i lille paracelhushave.

Nu bor vi på gård og de er med ude når vi er ude og de kan rende på marke og snuse efter mus el.lign. Vi kan tydeligt mærke at vi har fået et par gladere hunde der er mere rolige om aftenen.

OPSTALDNING TILBYDES I ODENSE SØ

kontakt Louise Kløcker 42 32 24 15

0
0
Svar på denne tråd

Bettina:
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 12:32

Oskar og Luka"s hverdag ser sådan her ud i hverdagene ca:

Efter de har fået morgenmad, går de med mig i stalden og lukker heste ud. Der render de rundt og leger i 30-60min.

Hverdag til kl 15 går de ude i stalden, der har de sove pladser og masser af plads til leg.

Når jeg kommer hjem lidt efter kl 15 går vi en god tur, 4-5km. (Labradoren skal skånes lidt da hans far har HD)

De er igen med til at lukke heste ind, med i haven mv. Altså de kan nemt rende ude og "hjælpe" mig.

De får deres aftensmad ca kl 18

Om sommeren kan vi godt gå en tur i skoven om aftenen, vinteren en kortere tur.

Weekender: De får en tur på 4-5km. Vi kører jævntligt til fremmed skov, strand, søer med dem. Hvis vi andre arbejder ude, kan de være ude op til 8-10 timer med os.

Jeg har gået til hunde træning, men gør ikke dette længere. Derfor træner hjeg dem all i de forsk. komandoer.

Kunne du bruge det?

FrkBuko..

0
0
Svar på denne tråd

mine hundes dagligdag
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 15:27

Jeg bor også på en gård eller rettere nedlagt landbrug, men mine hunde kan ikke finde ud af at gå ud selv - jo lige for at tisse, men de går ikke rundt og lufter sig selv. De hænger inden for så længe jeg gør det.

En almindelig dag ser ud som flg.:

De får en ½ time på stranden eller i skoven om morgenen, så er de med mig på arbejde hele dagen (det er LUKSUS), herpå er de ude og gå eftermiddag i 1-1½ time og så laver jeg lidt træning/sjov om aftenen og går en lille tur på grunden med dem.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 20:44

Vores hunde er med mig i stalden og rundt og fodre gederne om morgenen ca ½ time.

Så går de enten med mig i stalden eller med Jørgen på værkstedet eller et sted på gården når vi kommer hjem fra arbejde og det gør de mindst 3 timer.

I løbet af eftermiddagen/ først på aftenen leger og træner vi gerne et stykke tid.

De tisser så selv af til nat, der går de ude ca ½ time igen.

Gitte

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

mit eksempel
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 17:42

Min hverdag med hundene:

Hvis jeg skal møde kl 8, så er det op 5.15 og gå tur med hundene i ca 80 min, hvor jeg også laver næsearvejde med dem og anden aktivering på turen.

De er maks alene hjemme i 6 timer, og her har de også mulighed for aktiveringslegetøj.

Eftermiddag får de enten 1½ times gåtur (hvor vi kører et andet sted hen, strand/skov osv..) eller ½ times tur og derefter til hundetræning. . jeg går til træning med den unge 3-4 gange ugentligt. Den gamle på 13 bliver gerne passet af husbonden og får søgeopgaver i haven imens den bette er til træning.

Når jeg sidder og læser letier kombinerer jeg det samtidig med at gemme legetøj for den bette som hun bruger lang tid på at finde. Derudover træner jeg vel indendørs eller i haven et kvarters tid hver dag fordelt over dagen.

Det er islandsk fårehund jeg har, en race der kræver en del for at trives, og ikke en jeg ville anbefale jer. Men alligevel får mange børnefamilier og førstegangshundeejere den, nok fordi den har så dejligt et sind - men den kræver altså mere end et par lufteture rundt i nabolaget om dagen.

Mvh Vibe

Med hundene:

Frøken Smilla og Viska Lilja

0
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 20:22

Efter min mening er en labrador IKKE en førstegangshund pga. dens store engergi de første år af dens levetid og hos nogle fortsætter det.......

Vil ikke anbefale en jagthund til en nybegynder i det hele taget.

Jeg skal IKKE have en labrador igen for, det har jeg haft og kender meget til racen ud over dette også via fam osv.......

Jeg ejer nu en Border Collie og det svinger bare og de er så nemme. Alle de Borders jeg kender har kendt har været roligere end labradorene OG klogere og meget lydigere.

Ville nok anbefale jer en Cavalier, jeg har personligt,ikke det store kendskab til racen da jeg kun har kendt en, men har hørt rigtigt meget positivt om den race og at den skulle være nem at have med at gøre.

Damgaard

med den firbenede skygge

( Ejer af: Border Collien Shadow, Frieseren Zafira, og Miniature ponzen Mulle)

(Nu også med Katten Cassius)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 16:00

Forstår altså ikke hvorfor det SKAL være en hvalp...

Jo, hvalpe stadiet er da fedt, ingen tvivl om det, men det er også hårdt, især hvis der er børn i familien.

Du har jo 2 "hvalpe" i børnene, og en 3 vil være hårdt.

Hvis du tager en voksen hund er den renlig (for det meste), du er helt sikker på dens sind og hvilket behov for aktivering den har, for man kan jo ikke altid dømme aktivitets niveauet på racen. Du kan finde mange voksne hunde som elskeeeeer børn.

Og selvom den er voksen kan du jo sagtens træne med den. Mine forældre gik til træning med deres som var 2,5 år da de fik ham.

Man kan sige at det jo også er træning for dig, da du ikke har haft hund før ( det er på ingen måde ondt ment da jeg jo ikke kender dig )(og det er hn )

Og du vil kunne spørge evt. træner om ting du måske bliver usikker på...

Held og lykke uanset hvad i vælger at gøre

Belinda

" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama

Hav en hyggelig aften med veninderne, book et partylite homeparty. Skriv for mere info ...

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 23:39

Jeg vil bare lige dele min erfaring med en ældre hund.

Jeg har aldrig haft hund, så jeg valgte at få en "arvehund", fordi jeg ikke helt stolede på mine egne evner (og overskud) ud i hundeopdragelse. Jeg fik lov at have ham i en god håndfuld dage, så jeg kunne se, om han var, som de havde sagt, og om jeg overhovedet kunne magte ham.

Pedersen er en dejlig hund, og det har været rigtig dejligt, at han var "færdig" i personlighed og opdragelse. Så vidste jeg præcis, hvad jeg gik ind til + det var ikke så svært i starten (hvalpe er søde, men opmærksomhedsslugere).

Han er gravhund og nok både for lille og aktiv for jer. Men min bedstemor har en skøn lille blanding, børneglad, rar, og nem. + den har ikke brug for så meget aktivering igen - et par ture (som jeg er enig i, at man ikke kan undvære om morgenen, men det kan vel også godt lade sig gøre at stå 20 min. tidligere op?) og lidt leg og snak i løbet af dagen er fint for den. Jeg er slet ikke i tvivl om, at den kunne både trives og blive så rigeligt stimuleret i jeres familie ud fra, hvad du beskriver. Jeg mener, at der bl.a. er mops i den.

Man kan altså godt have en hund, der ikke fylder hele ens liv og stadigvæk er en glad hund Man skal bare have den helt rigtige type, der passer ind i ens familie.. Og der findes hunde, der ikke er tikkende energibomber

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 00:04

Katja:

Lad os slå et slag for de "gamle" hunde som behøver et nyt hjem

Og for en lille familie med små børn, vil det da netop være genialt hvis den er "færdig" som du siger

Belinda

" selv den længste rejse starter med et skridt"

Dalai Lama

Hav en hyggelig aften med veninderne, book et partylite homeparty. Skriv for mere info ...

0
0
Svar på denne tråd

Ville også foreslå
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 09:06

en mellemstor hund sådan ca i knæhøjde. Større kan den være for voldsom og vælte børnene for meget og mindre så kan de være for hårde ved hunden.

Kender en førstegangs-hundejende børnefamilie der har en Cavalier og påtænker at få nr 2 selv om de også var i tvivl om hvorvidt de skulle have den første. Men de havde ikke så små børn som jeres.

Synes en Cavalier er en fantastisk selskabshund men det kræver at børnene kan lade den ret lille hund være i fred.

Så en voksen krydsning. Det kunne feks være cavalier blandet med labrador eller lignende. Men vælg ikke en hund der skal omplaceres pga problemer/manglende tid, men en god hund der måske er kommet til kort pga skilsmisse eller dødsfald.

Pas på med racer der er decideret jagthunde eller på anden måde har et højt aktivitets og instinktniveau.

Find en bog om hunderacer og gå efter selskabshundene og krydsninger af disse.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

ny hund
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 00:16

Alt det med racer skal i jo sætte jer ind i, ellers er det ikke meget anderledes end at opdrage børn

0
0
Svar på denne tråd

Mine forældre
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 08:56

købte en labradorTÆVEhvalp et par mdr. før jeg blev født, og hende havde vi, indtil både jeg og hunden var tolv, hvor hun desværre måtte aflives. Det var en fantastisk hund - rolig og rar, men mine forældre forstod også at lære min søster og jeg at lade den være, når den havde brug for det.

Mine forældre havde siden to schæfere - det er min favoritrace, men ikke til små børn. Så fik de en labradorHAN på 3 mdr. Den var fuldstændig kuldret energimæssigt, kravlede op ad væggene - og mine forældre bor altså på en gård, så det er ikke fordi, at der ikke er plads nok. Han endte desværre sine dage et år efter under naboens traktor, da han ikke reagerede på indkald

De har nu to dansk/svenske gårdhunde - herlige små væsner, de er genbrugshunde - første hold ejere kunne ikke have dem længere, da hannen nappede deres nye baby...

Hvad man skal have til børn? Det kommer helt an på individets temperament, tror jeg. Medmindre I vælger en voksen hund, der allerede har bevist, at den er god til børn, så er der ingen garantier, tænker jeg.

Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

Who am I?

www.freewebs.com/sin ...

I Storbritannien siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider