Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Border collier
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 08:05

Ak ja mit hjerte banker for bordercollien og det er kun blevet værre efter min veninde er blevet skrevet på hvalpeliste til en af slagsen. Men ja nu er jeg gravid og så må hvalpedrømmen sættes på standby.

Er det rigtig forstået at der bliver avlet på 2 forskellige linier, altså brugs og udstilling?

Er det håbløst at dyrke agility på højt plan med en border fra udstillingslinien?

Er det en hund der egnet sig til at komme med i byen? Vi er tit ude om aftenen men har altid vores cocker med og hun elsker det.

Til sidst. Vis mig endelig billeder af jeres border collier og fortæl hvad i laver med dem :-) og fortæl gerne om de ting om racen, som jeg ikke kan læse i mine bøger :-)

0
0
Svar på denne tråd

det er korrekt
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 14:13

Ja - det er i aller højeste grad rigtigt forstået :-) At der er show og brugslinier blandt border collies.

Jeg kender mest til brugslinierne - altså dem som er avlet målrettet til at kunne arebjde på får. Det er der skillelinien går mellem brugs- og showlinier (som er den typisk sort/hvide bc med godt med pels, hvorimod en af brugslinier kan være ens om ikke engang ligner det man forbinder med bc'er).

Blandt brugslinierne kan man finde hunde, som det altså kun giver mening at arbejde på får - de gider ikke agility, lydighed el. KUN FÅR. Jeg har to af dem - og det er kun fårene der giver mening for dem. Min 3. bc derimod, som også er af brugslinier, ville kunne bruges til hvad som helst og hun ville kunne have været blevet rigtig god. Hun er en DRØM at træne med ligegyldigt hvad, og når jeg skal have BC'er igen er det sådan en type jeg håber at finde igen. Mine er arbejdsnarkomaner og i gang hele dagen, men de kan godt finde ud af at slappe af om aftenen.

Showlinierne kender jeg ikke så godt, men det er mit indtryk at de er meget nemmere at bruge all round end brugslinierne, at de er værre til at stresse og jage cykel, og at de ikke kan arbejde på får, i hverfald slet ikke som dem af brugslinierne kan. Den erkendelse kender jeg flere der har gjort, som begyndte at hyrde med deres showlinie hund og som derfor har skiftet deres hunde ud nogle også hele deres avl.

Nogle kan naturligvis godt lidt på får, f.eks. samle familiens tamme får - så de kan ikke magte mere komplekse hyrdeopgaver. Til gengæld tror jeg de har lyst til flere all round ting som lydighed, agility m.m. og de er glimende til det.

0
0
Svar på denne tråd

her er billeder
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 14:50

Mine bc'er:

Meg: Hendes mor har vundet EM i hyrdning 4 eller 5 gange. Er KUN til får. Hun er ved at være gammel, men har været - og er også stadig - været hurtigt som lynet :-) Oprindeligt indkøbt som hyrdehund og alt er liv eller død for hende, som jeg synes man fornemmer på billederne :-) EKSTREM social hund også.

Chip af brugslinier - oprindeligt indkøbt som afløser for min gl. lydighedshund - men det fandt jeg hurtig ud af at jeg skulle glemme ALT om. Så begyndte jeg at hyrde med ham. Nu er han gammel og fungerer som terapihund hvor jeg arbejder. Han nyder at være ude og i gang hele dagen - meget, meget social hund og FANTASTISK terapihund :-)

BCer af brugslinie, omend hun ligner hvad man forbinder med en bc. Hun ville kunne bruges til ALT - er også ved at være gammel. Hun er født hos en walisisk hyrde, kom til DK hvorefter jeg fik hende forærende, da hun var bange for ALT. Hun er totalt en enmandshund og overhovedet ikke social, har været MEGET angst, man kan nu fungerer i verden og er blevet glad og legesyg og ELSKER at træne med mig om det er på får (det foretrukne) eller lydighed og agility som vi har forsøgt os med, men så fandt jeg ud af at hun har MEGET slem HD. Hun er sådan en hund jeg vil have igen - uden HD :-)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 17:59

Tak for svar. Vil det sige at man faktisk ikke kan være sikker på hvad man får? Jeg brænder for agility og lydighed og har brug for en hund som ikke stresser alt for meget, da den ofte vil komme med på besøg hos venner og familie. Hyrdning har ikke min interesse pt.

Når jeg engang skal til at købe hvalp hvordan sikrer jeg mig så at få den der passer til mine behov? Udover selvfølgelig de basale krav jeg altid har til en opdrætter :-)

0
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 19:20

Mine forældres gamle Border collie Skipper ( jep et kæmpe eksemplar af racen).

Han var en stille, rolig og kærlig familie hund og ektremt intelligent. ( og MEGET roligere end labradoren Max ved siden af) Det var som om han kunne læse ens tanker, en helt speciel unik hund.

(Rip: Skipper og Max)

Min dejlige Shadow. Hans far er agility hund og hans mor er hyrde hund.

Han er meget stille og rolig. Meget meget nem og hører rigtigt godt. Han er følsom og er en rigtig kærlig hund. Han elsker når folk bare vil nusse ham, helst hele tiden.

Begge har de været/er de nemme, at have med i byen. Og været stille og rolige hunde.

Damgaard

med den firbenede skygge

( Ejer af: Border Collien Shadow, Frieseren Zafira og Miniature ponzen Mulle)

0
0
Svar på denne tråd

Min hvalp
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 20:47

er nok noget mere i retning mod showlinjen en Meggis er.

Lige et billede af prinsessen:

Hun er indkøbt med henblik på at skulle bruges til agility.

Hun er dog lidt speciel, men det fik jeg så at vide, at de jo tit er. Jeg skal bare være opmærksom på hendes særheder i hverdagen.

Begge hendes forældre er elitehunde i lydighed i DcH-regi, hendes far blev dansk mester for elitehunde i 2009 og er desuden lydighedschampion.

Det at hendes forældre har klaret sig godt i lydighed, var det der gjorde at jeg traf beslutningen om at det var en hund fra det kuld jeg skulle have(desuden har hendes mor et skønt sind).

Jeg har ikke fortrudt et eneste øjeblik, og hvis jeg engang skal have en ny BC'er, vil jeg går efter noget der minder om hende.

Hun er en rigtig kærlig hund, som elsker hendes "familie". Hun er vild efter at arbejde og lære, og hun viser gode takter i det indledende arbejde jeg har sat igang i forhold til agilityen.

Jeg kan ikke udtrykke, hvor meget jeg glæder mig til april, hvor vi for alvor kan starte på agilitytræningen. Jeg har allerede sat min påskeferie af til en gang intensiv igangsættelse af indlæring af slalom efter 2x2

Helt personligt, så tror jeg at jeg ikke ville blive matchet godt med en BC'er der er mere i retning af brugslinjerne... Og når jeg tænker brugslinjer, så tænker jeg på hunde der er avlet til at lave det racen er beregnet på, nemlig hyrdning.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 21:59

Camilse: Kan du uddybe hendes "særheder" lidt?

0
0
Svar på denne tråd

lidt råd om at finde hund
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 12:00

Der er f.eks. en opdrætter som Lone Sommer - der ville man være sikker på at få en hund til lydighed/agility. Hun har lavet en del top,top agility hunde, men man skal være på stikkerne, da de er væk, inden hundene bliver parret. jeg tror dog at jeg ville starte min eftersøgning ved at ringe en tur til hende og høre, hvad hun anbefaler. Det er min oplevelse at hun laver rigtig gode lydigheds/agility hunde + hun går meget op i at hundene er sunde.

http://www.asasara.dk/

0
0
Svar på denne tråd

12345645
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 13:55

Søs: Tak for oplysningen. Ja jeg er klar over at man selvfølgelig står på venteliste til de gode hunde og det er jeg fuldstændig indforstået med. Det er bare lidt svært at gennemskue hvor de gode opdrættere befinder sig når man slet ikke er kendt inden for border verdenen så jeg sætter pris på dit svar Det haster som sagt heller ikke da jeg lige skal tage mig af en baby først, så der går nok lige et par år før det bliver aktuelt.

Hvor lange er ventelisterne for de gode hunde? Taler vi at jeg skal skrives op flere år før eller hvordan?

0
0
Svar på denne tråd

hundiversitetet
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 14:55

hendes særheder er egentlig ikke hendes fejl. Det kommer sig af at hun et par uger efter jeg fik hende fik overtrådt sine grænser gevaldigt at en lille dreng på omkring et år(desværre har moren stadig ikke forstået at hun ikke er en hund han bare skal gå hen og klappe). Siden da har hun været helt panisk over for helt små børn. Hun rejser børster, snerrer og gør. Hvis jeg sidder på hug ved siden af hende, slapper hun lidt mere af, men er stadig på mærkerne. Hun kan blive så angst at hun tisser.

Derudover er der hunde hun bare ikke kan snuppe/er bange for. Og nogle mennesker kan ikke røre hende uden hun skriger.

Så det er noget jeg medtænker i min hverdag, så det ikke bliver gjort værre af dumme oplevelser og så arbejder vi med det. Hun er trods alt kun lige fyldt 5 måneder.

Jeg sagde forresten ja til en hvalp fra kuldet i august sidste år. De var planlagt til at skulle komme til verden i januar, men tæven ville ikke gå i løb. Alle hvalpene var afsat på forhånd.

Jeg har dog ladet mig fortælle at det ikke er hvem som helst der får lov til at købe en asasara hvalp...

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

en sidste tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 15:57

Held og lykke - jeg vil lige tilføje at en bc er en VIDUNDERLIG hund og jeg skal ikke have andet (jo måske en gang en lille puddel :-) når jeg skal have hund igen.

Mine er også meget, meget nemme. Jeg kan have dem med overalt - de er aktive, når vi laver noget, og lægger sig ned, når jeg sætter mig.

Den ene er lidt pindefiksseret, men han kender reglerne omkring det (med mig kun på gåture med regler), men han kan så lokke ALLE andre til at kaste den til ham.

Så BC'en kan VARMT anbefales - hvis man har et aktivt liv, gider at gå ture og træne :-)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 19:42

Gad vide om jeg ryger ind under betegnelsen "hvem som helst" Nå men den tid den sorg.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 10:17

Vi har 2 dejlige Border collier, som Lone Sommer har opdrættet (Kennel Asasara).

Vi bruger dem til både agility og den ene bruger vi også til, at hyrde med.

De er begge 2 virkelig gode allround hunde og mit indtryk er, at de vil kunne bruges til stort set den sportsgren man ønsker - de har masser af instinkt og drive.

Den ene som vi hyrder med har vist rigtig fine talenter indenfor det - han kan bruges både på vores egen lille flok (12 moderfår) og også på større flokke, der går i naturpleje (250 moderfår) - fårene er ikke tamme, det er racerne Gute, Spælsau og andre naturracer, som er hurtige.

Den næste border collie vi skal have bliver givetvis fra samme kennel som ovenstående - Lone går meget op i sundhed og holder ikke oplysninger tilbage, hvis der har været en hvalp i et kuld, der udvikler en sygdom. Det syntes jeg er meget betryggende, da vi har været uheldige ved en anden opdrætter og prøvet, at det bare er blevet ignoreret.

Malene Gjedbo Nielsen, 8970 Havndal

www.vesterskovmark.dk

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 10:31

Nu har jeg skrevet en mail til Lone så må vi se hvad hun svarer

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider