Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Svaleunger
Forfatter: 
Dato:  25-08-2011 17:41

I min hest's boks faldt der i sidste uge en svalerede ned, hesten har selvfølgelig ikke været i boksen siden. Én unge tog skade i faldet og døde dagen efter, 4 andre blev stadig fodret af forældrene. Heraf er den ene pist forsvundet i forgårs, de 3 tilbageværende er nu ved at få fjer og trives i bedste velgående.

Problemer er, at vi på søndag skal have staldrengøring, hvor hele stalden spules med højtryksrenser, og det er ikke muligt at flytte arbejdsdagen. Normalt er alle svaleunger fløjet på dette tidspunkt af året. Hvis disse fugleunger ikke er fløjet senest lørdag aften, hvor boksen SKAL tømmes, hvad sørensen gør jeg så??? Min viden om fugle er sparsom, hvis reden og ungerne flyttes, er der så nogen som helst chance for at forældrene kan finde ud af det?

I dag er de begyndt at hoppe ud af reden og gå lidt rundt på halmen, så der er da håb for at de kan flyve på lørdag.

0
0
Svar på denne tråd

svaleunger
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 13:47

Jeg tror ikke på at de er flyveklar allerede lørdag. Så enten må I udsætte rengøringen lidt eller også må I tage chancen og flytte dem for derefter at sætte dem ind igen.

Personligt har jeg mange svalereder i min stald og når en rede falder ned sørger jeg for at sætte den op igen. Reden får lige en slat montagelim i kanten og så to skruer der kan støtte den underneden. Så hænger den igen og fuglemor er ligeglad om man har rørt lidt ved hende unger.

Jeg ville dog ikke forsøge at hænge reden op igen nu, hvor den har ligget et par dage på gulvet, da fuglene jo så måske vil forsøge at hoppe ud af reden for at gå rundt, som de jo kan på halmen.

0
0
Svar på denne tråd

Vildtplejestation??
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 19:43
Kontakt evt Dyrenes Beskyttelse og find ud af om I kan bringe ungerne til en vildtplejestation eller om de har nogle gode råd til hvad der kan gøres.

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

Fugleunger
Forfatter: 
Dato:  26-08-2011 19:54

Det var en god idé. Jeg tar derud i morgen tidlig og ser om de skulle være fløjet, men tvivler nu på det, hvis ikke vil jeg prøve at ringe til dyrenes beskyttelse om de har nogen erfaring med om man kan flytte dem.

Nu hvor de hopper lidt rundt er de nok heller ikke så nemme at flytte, de hopper vel bare væk

Ungerne er ellers ved at være lidt af et tilløbsstykke i stalden, og det skal siges at der altså kun er voksne mennesker, 2 tøser var endda på jagt efter larver som de ville prøve at smide ind i reden til dem

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 14:47

Ring 1812 og få DB til at sørger for de kommer til et Vildepleje station (y)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

rolig...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 17:41

svaler er slet ikke så "fintfølende" som så mange andre fugle. Vi har flere gange i mine forældres stald oplevet at en rede faldt ned.

Her har vi samlet ungerne op (med de bare hænder) og sat dem i en gammel rede, fra et af de tidligere år. Her har forældrene så bare fortsat som intet var hændt.

Alternativt kan du fore en stor urtepotte og hænge den på væggen, og sætte ungerne i den. Jeg er 100% sikker på forældrene godtager det!

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

0
0
Svar på denne tråd

Update
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 16:03

Tak for de gode råd, så er jeg lidt bedre rustet til næste år, hvis noget lignende skulle ske.

Lørdag kom vi ud i stalden kl 8.30, og de 3 unger sad og puttede sig i reden. En af hesteejerne brugte sin formiddag på at ordne en kasse de kunne flyttes over i, men i løbet af formiddagen lettede de en efter en. Da vi kom ud i stalden igen ved 18-tiden var reden tom, og de tre unger sad oppe under loftet . Det var dælme på et hængene hår de blev flyveklare, for da skulle boksen tømmes

Ærgrer mig dog lidt over at jeg ikke fik taget billeder af ungerne dag for dag, det er ikke ofte man får mulighed for at følge fugleunger på så tæt hold

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider