Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Til jer med indekatte - kløer?
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 11:35

Hej alle kloge HN'er.

Jeg er den heldige ejer af en fin lille hunkat på halvandet år. Hun er 100% indekat, da vi bor i byen. Vi fik hende sidste år ved den her tid, og købte dengang en stort gulv-til loft kradsetræ, som hun elsker, og der har da heller ikke været problemer før. Hun er almindelig huskat - altså en blanding af noget forskelligt vil jeg tro ..

MEN den sidste måneds tid er det som om hun ikke rigtig får slidt kløerne ned selv - kan se nogle af dem er faldet af/blevet revet af, måske fordi hun har siddet fast? De sidder af og til i gulvtæppet eller på kradsetræet ... Det er ikke noget, der sker mens vi er omkring hende (vi har i hvert fald ikke oplevet det), men hun er jo også alene en 6-7 timer om dagen.

Anyways - skal jeg så til at klippe kløerne på hende, eller hvordan? Hvad kan jeg gøre? Jeg er lidt mystificeret over, at det først er dukket op et år efter - nogen, der eventuelt har en forklaring?

og HVIS jeg skal klippe kløerne, hvordan hulen gør jeg så det? Har gennetrevlet samtlige af mine kattebøger, og kan ikke finde noget konkret om sådan en problem..

Hjælp!

0
0
Svar på denne tråd

hjgfjngn
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 14:58

Ja klip kløerne på hende :) man kan købe en bestemt saks til det ved dyrlægen (både til hund og kat) og er du i tvivl spørg dyrlægen, synes det er nemmere at klippe kattes kløer end hundes, da jeg altid er bange for blodåren ved hunde er vokset for langt ud, og det oplevede jeg ikke ved min kat da hun var indekat, så tag op til dyrlægen og spørg eller få det vist så er du ikke i tvivl :D

0
0
Svar på denne tråd

Umiddelbart....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 18:57

...tror jeg at det du finder er klorester.

Katten skifter "kløer" med jævne mellemrum, vores indekat efterlader også disse klorester i gulvtæpperne (hvor hun godt kan lide at hvæsse kløer) og ved kradsetræet.Det ligner hele kløer men kigger du nærmere på dem så er det nærmest bare en "kappe" - ja det ligner faktisk et cover til at sætte ud over en hel klo).

Og hvis du med jævne mellemrum tjekker missens poter så vil du indimellem se disse klorester der er ved at blive afstødt.

Men det er bestemt ikke noget der gør ondt på dem eller er unormalt tværtimod så bliver det først problematisk hvis ikke de kan skille sig af med dem ved at hvæsse kløerne.

Så jeg vil ikke mene at der er nogen grund til at klippe kløerne på din kat, så længe kløerne ikke vokser sig krumme (så er de nemlig for lange) eller i tilfælde af at katten ødelægger møblerne.

Pia

www.dyretaxi.dk

...................

TOYOTA HILUX MED REG.NR. XJ 97386 EFTERLYSES
(den er stjålet natten til den 23/9)
Se mere på min præsentation under billeder

0
0
Svar på denne tråd

Det hedder en kloskede
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 21:27

Og når de falder af, hvad de gør jævnligt, så er der en fin skarp klo indenunder.

Hvis en klo bliver revet af ved en ulykke- er man ikke i tvivl, det gør ondt og bløder.

Du kan sagtens nappe klospidserne af med en skævbider, en rigtig klosaks- eller en af de kraftige tre-i-ener (dem til tånegle). Gå roligt til værks og husk at nusse og rose katten imens. Husk også (for kattens skyld) at tage de kløer, den vil finde sig i den dag, og lidt flere næste dag. Katten skal vænnes til, at det ikke er farligt, men rart. (Ligesom at blive tørret med håndklæde -eller blive børstet.)

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 16:46

en stor 3-i-1'er til at klippe neglene på min kat. Gør det fordi han ellers hænger lidt ved i gulvtæpperne når han leger :) og det virker til at irritere ham.

Du skal klippe lodret.....ikke vandret.

Tine M

Sometimes time doesn't heal
- no not at all...

0
0
Svar på denne tråd

kløer...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 08:24

Vi klipper vores kattes kløer 2 gange om året, det passer meget godt. De er dog ikke kun indekatte, vi har en stor have, og har set, de også hvæsser kløer i træerne. :) Så måske skal det være oftere ved indekatte.

Vi kan se det, når de hænger fast i alting, også kradsetræet, så trænger de. :)

Mine skal holdes godt fast imens, den ene har direkte pote-fobi, som nogle katte har, hun er frygtelig panisk.

Nogle holder et håndklæde om dem, og nogle har handsker på.

0
0
Svar på denne tråd

tak alle sammen
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 22:06

Tak for rådene alle sammen - Har nu fået klippet hendes kløer, og hun ser meget gladere ud nu :P brugte en lille neglesaks, og det gik helt fint - hun var ikke engang bange :P

0
0
Svar på denne tråd

I bogen
Forfatter: 
Dato:  17-08-2011 00:15

"Klikkertræning af Katte"- står der lidt om at nippe klospidser på indekatte. Jeg mener, der står 1 gang om måneden...

---

Jeg vil helst ikke slås med mine katte om, hvad jeg må gøre ved dem. Det er ubehageligt for alle parter, og gør katten utryg + man kan få rifter og bid.

Derfor piller jeg også ved mine, når de kæles for og er trygge (ikke hver gang), så er det ulige nemmere, at få lov at mærke på en øm pote, rede ugler ud af pelsen, få kigget på øren og tænder mm, når det behøves.

Nogen af mine er/har været knap så håndtérbare (født inde og vokset op i nær kontakt med os), de har ikke villet løftes og bæres på, men meget gerne aes, fx i sofaen. Det har taget tid, at få dem til at finde sig i mærkelige ting (håndklæder fx), men man kommer længst med det gode.

Ok den gamle kloge kastrat NÆGTER at fortære piller, men... Ormekurspiller med kødsmag- er lidt guf.

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

kattekløer...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 20:57

på indekatte hænger i tæpper mm og derfor klipper jeg spidserne ca hver 10 dag.

Mine katte er vant til det og kommer næsten selv med poterne når de ser saxen de har ikke det fjerneste imod det, men de blev også vænnet til det fra små.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider