Dem gider de ikke så gerne smage på! 
Her i hytten kan Kalanchoë, Hibiscus, Flittiglise, kaktus, annanas, pengeurt/tykblad og den,jeg ikke ved, hvad hedder ("Alien-øre" kaldet, da den ligner grønne lammeøren). Præstehavre og svigermors diverse er også kattesikre. Og dufranke, og "Yucca" (Draecena, den med brede grønne blade, den mine spiser er en smalbladet art med røde striber).
Diffenbachia er derimod giftig (også for børn!), og ved kontakt med plantesaften.
Men stribegræs/væddeløber bliver der smagt på (især i vinters), min draecena ser også temmelig trist ud, og ejheller mine flotte langbladede Hippeastrum kan stå i fred altid. (Og det er endda en løgplante, der formentlig er lettere giftig), men der er det vist de lange blade der frister som legetøj.
Men giv kattene et alternativ i form af kattegræs, man kan selv så lidt byg/havre, hvis man har adgang til det. Det er lidt billigere.
Rosenblade (fra blomsten) er spiselige (tørrede, kandiserede eller i form af gele/syltetøj mv), så det sker der ikke noget ved, at katten smager på. Udover det er lidt kostbart. 
Men ellers må man bare finde sig i, at kattene smager på nogen planter, anbringe dem udenfor kattenes rækkevidde eller gå over til sukkulenter og kaktus.
Jeger mere ærgerlig over det, når de får raget en plante i dørken, som regel ryger den pæne urtepotteskjuler sig en tur (aldrig de grimme!), og den plante, man kun har éen af, og ikke let kan få fat i igen.