Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

hermelin kaniner
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 12:21

Jeg er blevet lidt betaget af de små hermelin kaniner og specielt de hollændertegnede i blå og sort.

Jeg har derfor købt 6 stk af dem 2 forskellige steder.

En ensfarvet blå med de fineste små ører og 2 voksne sort hollænder-tegnede, de har også ganske små ører.

Så havde jeg bestilt nogle blå tegnede unger ved en seriøs avler og ungerne er fine og efter udstillede forældre 94-95 point. Men deres ører er laaaaange. Ungerne er ikke helsøskende.

Nu har jeg ladet mig fortælle, at det kan hænge sammen med at de blev født i april og da vi havde det temmeligt varmt i maj-juni, så er deres ører blevet længere.

Er det en skrøne eller kan det virkelig passe?

Forældrene har jeg kun set på billeder, men jeg formoder da, at deres ører er inden for standarden, med de point de har opnået.

Hvis varmen i den grad påvirker ørelængden, så skal jeg da først lægge unger til om vinteren......

Mvh Tina

R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010

"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

Hahah :D
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 18:11

Arj du er da vidst bevet taget ved næsen, ørelængden ændresig altså ikke ved varme, har selv avlet Hermeliner (2 kuld pr/år)og nogen ungerfik lange øre, andre korte.. Er ret sikkr på at det ligesom med heste har noget at gøre med deres mors mors mor osv. altsåkan tidligere gener godt spille ind,men ikke varmen ;)

0
0
Svar på denne tråd

bla bla
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 20:10

Jeg vil da også sige det er en god røverhistorie du har fået

Sagde Louise

En rigtig hest, er en fjordhest! <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 20:29

Min Theodor er fra april, så du kan jo sammenligne med hans ører - synes selv de er ret små. Begge hans forældre skulle også været gode avlsdyr. Jeg har desværre ingen forstand på, hvordan sådan en str. korrekt skal se ud...

Billede

Mor til de 2 skønne drenge Sebastian og Jonathan

- men uden Athene hest

0
0
Svar på denne tråd

retfærdighed
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 01:26

Retfærdighedsvis skal det lige fremhæves, at det skam ikke er avler/sælger der har fortalt mig historien om de lange ører.

Det er et familiemedlem, som avler meget med løvehoved og dværgvædder.

Jeg vil sige, at ungerne nok har lidt længere ører end den viste Theodor. De voksne har kortere ører.

Jeg synes at have dannet mig et billede af at de ensfarvede generelt har kortere ører end de hollændertegnede. Det passer også på min den blå. (og jeg har faktisk også en russer med mikro-ører)

Nu har jeg lige tjekket billederne at forældrene (de ligger på en hjemmeside) og de ser fine ude, så jeg må jo håbe på at jeg kan avle nogen i den stil.

Det er i hvertfald nogle søde unger, som har været håndteret fra sælger, så vi har da glæde af dem.

Jeg henlægger "teorien" som en skrøne.

Mvh Tina

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Langøre
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 21:24

Den er god nok den med ørerne og kulde/varme, i hvert fald hos dværgvædder, så vil gætte på at det har indflydelse på andre racer også. Dværgvædder unger, der fødes i vinterkulde får generelt meget kortere/stramme ører end et sommerkuld. Jeg har ladet mig fortælle, at det er fordi kaniner har nogle større blodårer i ørerne og ved fx et hedeslag kan kaninen afkøles ved at ørerne vædes/dyppes i køligt vand. Så jo mere varme jo større afkølingsflade skal der til = længere ører.

Med shetlænderen Lille Stormy

&

islænderen Týr fra Taastrupgaard

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2011 22:49

Det passe delvist vil jeg sige, de har en bestemt længde, som selvfølgelig ikke bliver længere fordi det er varmt, men har den længde de har. Men ved nogle kaniner bliver de kortere om vinteren, og dværgvæddere fx som er født når det er koldt kan være født med "stramme ører" som det kaldes. Nogle kaniner kan man tilmed se det på når de er voksne, at de får sværere ved at hænge om vinteren ;)

0
0
Svar på denne tråd

hollændere
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 12:42

Jeg er ret sikker på at det, som du selv er inde på, har noget med farverne at gøre...de hollænder tegnede er der ikke avlet på i ret lang tid...det er en ret ny farve og de små ører er derfor ikke avlet ind i dem endnu...jeg har en veninde som har avlet hollændertegnede, så skal nok lige høre hvad hun siger :-)

Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak det
Forfatter: 
Dato:  10-08-2011 21:18

Nanna: Tak, du må gerne spørge hende ud.

Mvh Tina

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

svar fra veninde
Forfatter: 
Dato:  17-08-2011 14:12

Så kom der svar fra min veninde:

Grunden til de længere ører -

Fordi man har blevet ved med at avle på hermeliner med for lange øre og det har nok ikke været muligt at finde gode avlts dyr i DK med den rigtige ørelængte :) En ond cirkel som er svær at bryde hvis avler ikke finder gode avls dyr.. og det kræver nok en tur til udlandet :)

Dejlige marsvin sælges ved Århus - granstedet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider