Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

fodrer nabos kat
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 16:21

Hvordan ville du reagere, hvis din nabo fodrer din kat?

Sagen er den, at vores nabo har to katte. De er begge 100 % udekatte og fungerer vidst mest som mussefangere. Det er ikke en gård de bor på, men et hus på landet med forskellige ladebygninger til.

Den ene af deres katte er enormt kælen, og kom fra første dag vi flyttede ind, over til os. Hun sprang med det samme op i skødet på os, når vi sad på terrassen osv. Altså en meget sød og kælen kat.

Nabo ved godt at deres ene kat går over til os, og de har også lidt undskyldt det. Men vi har direkte sagt at det intet gør, vi elsker katte og synes bestemt at deres kat er enormt sød. Vi synes det er hyggeligt med besøg. :-)

Men så opstod min svaghed jo. Jeg er kommet til at købe en pakke vådfoder og en lille sæk tørfoder. Ikke noget dyrt og fancy mærke, men alligevel.

Katten er jo en anelse tynd og ser såååååå sulten ud ;-) (den ER rent faktisk lidt tynd....)

Jeg tror ikke at nabo fodrer den, men de har fortalt at den får p-piller, så noget stopper de da i den, 1x ugenligt.

MEN, er det meget fyfy og tarveligt, at jeg gir hende lidt mad når hun kommer forbi? Jeg kan da godt se, at først kom hun måske 3x i ugen, hvor hun nu er begyndt at komme dagligt...

I dag lå hun faktisk på terrassebordet og ventede.

Ville i blive sure, hvis jeres nabo fodrede jeres udekat?

Sofie med Spøgelset
"A good horse is never a bad colour"
Mark Rashid

0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 17:18

Helt ærligt, - jeg ville blive rigtig træt af det.

Dels fordi de jo nok har en funktion i form af staldkat, og hvis du fodrer og lokker katten hjem til dig - jamen så mister den jo funktionen.

Kender nogle som købte to katte, fik begge neutraliseret, ørkemærket osv. og havde en del udgifter på det, og fodrede kattene med godt kvalitetsfoder - men begge katte skulle altså bo i stalden.

- Luksusstaldkatte, de havde god lune kasser, med tæpper osv. og havde et fint liv.

Men det synes en af naboerne ikke, hun synes det var så "synd for den stakkels kat" og den rendte over til hende, så lukkede hun den ind og fodrede osv. og den endte jo så med at bo permanent hos dem.

Hun blev bedt om at lade være med at lukke ind, ikke fodre og fik forklaret hvordan katten boede osv. - men i dag bor katten altså hos naboen endnu.

Jeg var blevet PÆNT træt af det, at ha' brugt en masse penge på en kat som man vel forhåbentligt er bare lidt glad for og har af en grund - og så "stjæler" naboen den bare.

Fint at I er glade for den og det ikke generer Jer at den går på visit - og kan for så vidt godt forstå man bliver fristet til at fodre, men i princippet ved I jo ikke om katten får specialkost eller lignende!

Jeg har opdaget af vores ene nabo finder det hyggeligt at fodre vores hunde igennem hegnet! Det er en supersød tanke, men problemet er at bare at jeg er totalt hys med hvad vores hunde får indenbords og den ene af dem tåler altså ikke alt foder og derfor er det faktisk misforstået godhed at naboen står og fodrer dem, selvom jeg er sikker på at det er godt ment!

Så jeg ville ta' en snak med naboen, - hvis I er så glade for katten så spørg om I må adoptere/købe den, eller aftal noget omkring fodring eller "dele-aftale" ;-)

Men det er så også bare sådan JEG ville se på det :-)

Rollo

TELL-MANN;

West Highland White Terriers

Lucky står til avlstjeneste

ROLLOS;

Flere forskellige marsvin sælges!

SVINENE;

Hyggeligt marsvineforum

Sprængfyldt med god viden

0
0
Svar på denne tråd

Deleaftale fint
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 18:46

Ja, jeg er nok enig i at du ikke skal gøre noget før du har talt med naboen.

Nu lyder det jo ikke til at være en kælemis hjemme hos den selv, så som sådan vil den nok ikke være savnet, men alligevel, du ved jo ikke om der er en i husstanden som har lagt et stort arbejde i at tæmme den, og så kan den bare ikke få nok.

Der hvor jeg passer hus pt. er der en nabo, der om muligt er mere crazy cat woman end jeg. Hun havde taget min søsters velplejede udekat ind og givet den tun og fløde og så flyttede den sjovt nok ind . Det snakkede de så om, og min søster mente ikke at der var så meget at gøre, så lod det ske. Efter nogle måneder kom nabo og sagde at min søster måtte tage missen tilbage, da hun havde fået endnu en kat (hun har mange). Da var stakkels mis jo blevet vandt til at være indekat og var i øvrigt blevet så fed at den ikke kunne fange noget selv, eller løbe fra noget. Nu er katten sjovt nok forsvundet, såååå misforstået godhed/godhjertet dumhed længe leve.

Jeg ved godt at det er svært at lade være, men tal med din nabo og spil evt. lidt pigenuttet. Det kommer man ofte længere med end at vise sin faglighed og oprigtige bekymring for kattens foderstand - og apropos den, så har jeg også en tendens til gerne at ville se misserne i lige vel god foderstand, men de skal jo egentlig helst være slanke og adrætte.

Medlem af Bullerklubben

Life is like a box of chocolate. You never know what´s inside.

Men man kan altså bare læse bagsiden eller indlægssedlen!

Hvad var det nu NSLFB stod for?

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg ved det jo
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 18:52

ja, jeg ved det jo godt (og min egen dårlige samvittighed...) Det ER jo ikke helt OK at fodre andres katte.

Men ikke for at undskylde mig selv alt for meget, så ER det altså en tynd og 10 år gammel kat. De har selv fortalt hvor gammel den er. Selvfølgelig ser den ikke ud som en på 2, men den er ranglet og knapt så pæn i pelsen.

Derudover sidder den altså foran deres dør eller hopper op i vindueskarmen udenfor. Dvs, de har ikke et lækkert indrettet kattested og jeg ved også at de ikke rigtig får noget foder.

men nej, derfor giver det jo ikke mig ret til at fodre den....

Sofie med Spøgelset
"A good horse is never a bad colour"
Mark Rashid

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo en underlig problemstilling ..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 20:13

..... der har flere sider.

Egentlig er det jo naboen, der gør noget forkert og ikke dig, hvis du vælger at fodre den.

Lov om mark og vejfred pålægger jo kattens ejer, at holde katten på ejers egen grund. Det ved katten jo ikke, den læser jo ikke loven

Link til loven www.kattens-vaern.dk/?side=47

Så egentlig kan man vel godt vende situationen på hovedet og sige, du absolut ikke gør noget ulovligt, når du fodrer en kat, som slet ikke hører til hos dig. Der står i hvert fald ikke noget i loven om, at det er direkte forbudt.

Når en katteejer ikke gør noget aktivt for at holde katten på egen grund, har du omvendt ret til at kræve, det sker.

Der findes vist mange katte i Danmark, der har set fidusen i at have foderværter rundt omkring og at stille foder ud til en kat, der ser sulten ud, er vel ret beset en god gerning

Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 11:49

Jeg hader når folk fodrer på mine dyr uden min tilladelse. Min hund er evig sulten, men jeg er enig med både dyrlæge og opdrætter i at hun ikke må tage mere på. Det har svigermonster bare MEGET svært ved at forstå. For den er jo SÅÅ sulten og TYND.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er HELT uenig
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 13:33

For det første så er det ganske enkelt ikke lovligt, at man ikke fodrer sine staldkatte eller små sulter dem, for at få dem til at fange skadedyr, jeg bliver helt harm over at der stadig findes mennesker som kan finde på det

For det andet - hvis man lader sin kat løbe frit, så løber man altså den risiko at katten bliver fodret andre steder, man risikerer endda at katten selv finder sig et andet hjem, hvis man vil undgå dette så må man sørge for at holde katten på egen grund!

Var det en hest eller hund der havde været lige så forhutlet, så var der ingen der ville synes at det var iorden at den var i så ringe foderstand!!!

Det er iøvrigt IKKE korrekt, at lov om mark - og vejfred pålægger ejeren at holde katten på egen grund, det der står i loven er at man skal holde sit husdyr på egen grund, men der står ligefrem tilføjet i selv samme lov, at ordet husdyr IKKE er defineret og hunde/katte er derfor først omfattet af denne lov, hvis der enten falder en dom eller hvis der kommer en lovændring.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 15:10

Lise: Har du set katten siden du kan vurderer dens foderstand?

0
0
Svar på denne tråd

Ak ja, jeg fodrer min nabos kat
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 15:20

Ikke med min gode vilje, og her i den strenge vinter flyttede han nærmest ind- først ude i vaskerummet, og så lå han pludselig i sofaen... ;-D

Mine egne tolererer ham mådeligt, og han render da også "hjem" igen.

Han er en kat, det er lidt synd for, da den nabo, der først havde ham er flytet, og de slægtninge, der så overtog ansvaret ikke er kattemennesker. Den må fx ikke komme ind nogen steder, da den ikke er helt renlig (sked i deres værksted). Så jeg synes, det er synd for ham- og han er ikke tynd, men har været svært overvægtig (vores foder til missemødre og killinger har der været for meget krudt i for ham + hvad han fik "hjemme...) Det har og hjulpet, nu vi er skiftet til foder med lavere energi-indhold.

Eller nægter jeg at fodre andre menneskers dyr! En forhutlet tilløber- måske. Men fodrer man tilløbere bliver de automatisk til ens katte, og jeg har ligesom nok!

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 16:32

Jeg syntes du skal vende den med naboen næste gang du ser dem. Så kan du forklare din side, og hvem ved syntes de måske det er helt fint og ok.

Hjemme ved min mor deler de nærmest kattene.

Min mor og hendes nabo bor tæt ( langt ude på landet) og katten går jo hvor han går , hvilket er helt orden.

Og han bliver fodret både hjemme og over ved naboen, og det syntes min mor bare er hyggelig.

Der har tidligere været mange katte på de to gårde, hvor de boede over på naboens høloft. Men det forfærdelige skete, gården brændte. Og dermed gik mange katte til og mange måtte aflives. Det endte med alle på nær en ( og så min mors) måtte aflives, da de blev helt kulleret pga. brænden og deres manglendene hjem. Meget trist. men de fik heldigvis god hjælp til situationen.

Så nu er der mors, og en enkelt hunkat som ikke rigtig vil blive tam, men hun har det godt og tøffer i rumpen af den anden, og han passer på hende når der kommer fremmede katte.

Så derfor vil jeg igen sige, tal med din nabo. Man kan godt dele kat på landet.

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd

Du er galt på den Lise .....
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 17:28

...... ejerkatte som de kaldes, ER omfattet af den lov.

www.russianblue.dk/RusserBladet/ praktiske/ Naboens_kat_maa_aflives.htm

Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 19:58

Til Hundiversitetet: Nej selvfølgelig har jeg ikke set katten, men jeg har læst hvad TS skriver i tråden - citat: "Katten er jo en anelse tynd og ser såååååå sulten ud (den ER rent faktisk lidt tynd....)

Til Lisbeth Sejberg 1: Jeg er nu ret sikker på at jeg ikke tager spor fejl idet, da det er en jurist der har skrevet det

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 20:27

En anelse tynd er ikke det samme som en kat der sulter. Jeg synes stadig man bør tale med ejeren inden man begynder at fodre.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 22:01

Jeg syntes ikke det okay du foder katte :( Mest fordi katte jo selv vælger hjem og jeg ville personligt blive meget ked hvis min mis kat valgte at flytte hjem til en nabo fordi deres mad var bedre end hjemme. Særlig loyale er de jo ikke

Lise: Nu kan katte se enormt tynd ud uden at mangle mad. Jeg havde en gang en lille hunkat, hun var tynd. Vi spurgte dyrelægen som blot sagde hun var en lille fin mis, og hun bare var lille og tynd.

Desuden har jeg haft en hankat som var syg og derfor var ekstremt tynd. Kendte man ikke hans historie var der sikkert mange der ville ha syntes det var synd for ham...

Mor til den dejlige pige

Alice Sofia

Og en lille prinsesse i maven

ankomst 20 August 2011.

2 pakker uåbnet Nan3 sælges billigt. Kan holde sig til Marts 2012. Skriv hvis det har interesse :D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider