Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Hund har slået ryg, hjælp.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 13:20

Min ene hund har i nat i tordenvejret slået ryggen det er uvist om det skete i det den rejste sig eller hoppede ned af sengen.

Den har ondt og meget ondt da det skete. Spjættede lidt med det ene bagben. Og ville ikke støtte på benet.

Han går mærkeligt men bedre.

Jeg tror at der er noget ryghvirvel eller noget skæv rygsøjle men det er lidt uklart.

Er der nogen som har prøvet det samme?

Jeg er meget bekymret også fordi jeg ikke har kunnet få ham til at tisse eller bummelum. Han spiser og drikker.

Når vi er ude står han bare og kigger på mig.

Help?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 13:30

Det lyder som noget en dyrlæge skal se på.

Gitte

Totalrenoveret Mitsubishi Pajero 2,5 TD 4x4

til salg - se præs

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 13:44

Hej Gitte jeg var akut til dyrlæge i nat klokken 3 da det skete der er taget røngtenbilleder.

Han får naturligvis også medicin.

Dyrlægen sagde absolut ro så min hund ligger i sit transportbur og kommer kun ud når vi skal prøve på potte som jo så ikke er lykkes... Han fik noget kraftigt smertestillende som har gjort ham meget træt hvilket han stadig er det sagde dyrlægen også for at holde ham i ro er det jo godt at han er halv døsig...

Jeg var træt, i chok, ked af det i nat og fik ikke præcist fat i problemet dyrlægen sammenlignede det dog med hvis vi har hold i ryggen.... og så noget var forskubbet hvirvel el søjle.

Mener han sagde at han skulle have ro så han ikke fik diskusprolaps bla.

0
0
Svar på denne tråd

diskusprolaps
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 13:45

Kan den have fået en diskusprolaps? Det kunen godt lyde sådan. Jeg ville tage den til dyrlæge.

Diskusprolaps

Af dyrlæge Thomas O. Larsen

Hvad er diskusprolaps hos hunde?
Diskusprolaps er er en smertefuld lidelse, hvor rygmarven kommer under tryk fra de båndskiver, som ligger mellem ryghvirvlerne. Skiverne fungerer som stødpude og ledforbindelse mellem knoglerne. Selve båndskiven består af en geléagtig bruskskive, som er pakket ind i en kapsel af bindevæv. Ved en diskusprolaps trænger noget af båndskivens bruskagtige materiale ud og giver et tryk på rygmarven.

Hvad er symptomerne på diskusprolaps?
I lette tilfælde kan der være tale om rygsmerter, svag forstyrrelse af balanceevnen og nedsat bevægelighed. Hunden kan f.eks. ikke springe, som den plejer.

I svære tilfælde giver diskusprolaps rygsmerter, som får hunden til at slæbe bagbenene efter sig, fordi dens følesans og reflekser i bagbenene er nedsat eller helt væk. Sygdommen kan også påvirke hundens urin- og endetarmsreflekser.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen diskusprolaps?
Din dyrlæge kan stille diagnosen diskusprolaps ved en grundig undersøgelse af hundens reflekser (også kaldet en neurologisk undersøgelse) kombineret med en røntgenundersøgelse af hundens ryg.

I de alvorlige tilfælde, hvor hunden skal opereres, laves der en kontrastundersøgelse af rygsøjlen (myelografi) med henblik på at finde ud af, præcist hvor rygmarven er i klemme eller ved en MR-scanning.

Hvordan behandles diskusprolaps?
I de lette tilfælde består behandlingen i at give hunden absolut ro. Lad den opholde sig i et lille bur, hvor den er forhindret i at springe op ad siderne. Hunden behandles under hvileperioden med forskellige typer medicin.

De første dage bør hunden være indlagt, for at dyrlægen nøje kan følge udviklingen i dens reflekser. Når hunden er i bedring, kan den komme hjem, men den skal stadig opholde sig i et mindre bur i 2 til 4 uger.

Du skal sørge for at gå små ture med din hund hver dag. Det er vigtigt, at hunden er i snor. Hvis udviklingen er tilfredsstillende, kan du tage den med på længere lufteture og lade den gå frit omkring, når burperioden er overstået, og dyrlægen giver dig lov til det.

I de svære og alvorlige tilfælde skal hunden opereres. Det er ikke alle dyrlæger, som foretager den type operationer. I de tilfælde, hvor egen dyrlæge ikke opererer, vil du blive tilbudt en henvisning til en klinik, som har speciel erfaring med diskusprolaps. I Den danske Dyrlægeforening er der etableret en liste af dyrlæger med speciel interesse i ryglidelser, som gerne modtager henvisninger.

Operation kan have forskellige formål. Enten kan man operere for at forebygge en diskusprolaps, eller man kan operere for at fjerne trykket på rygmarven, når prolapsen er udviklet.

Efter en operation vil hunden være indlagt, indtil den igen kan styre urin- og afføringsreflekserne. Selve genoptræning starter forsigtigt, så snart hunden er frisk efter narkosen.

Aristocrat to Pluvinel:

I should like you to teach my son the correct balance between hand and leg. Pluvinel - 'Kind Sir, I havent quite mastered that mysel yet'.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 13:55

Hej Søs.

Mener bestemt ikke han sagde at han havde discusprolaps kan huske han nævnte at billederne var fine....?

Jeg har aftalt med dyrlægen at vi skal snakkes ved i morgen tidlig om hvordan det går... med mindre der opstod noget uventet.. der vil jeg selv prøve at få en ordentlig forklaring er stadig meget træt og lidt ør og kan ikke helt huske alt hvad han sagde.

Jeg kunne måske godt finde på at ringe senere i eftermiddag hvis han stadig hverken har tisset eller noget... jeg vil mene han er kvik nok til at kunne administrere at nu er vi ude for at tisse.. så kan ikke helt forstå det...

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 13:58

Discusprolaps kan ikke ses på røntgen, kun MR, men dyrlægen kan vurdere at de kliniske tegn ikke tyder på dislusprolaps, men det kan stadig godt have en. God bedring med det lille pus.

Sagde MR radiografen der er gift med kiropraktoren :-)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 14:03

Okay puha det håber jeg så sandelig ikke det er! Jeg er selv opereret for to...

Men okay det er nok også derfor vi skal snakkes ved om hvordan det går... for og se om der evt skulle gøres mere...

Jeg vidste ikke han ikke kunne se om der var prolapser øv...

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels hund , .
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 14:32

Hvor længe har han holdt sig nu ?

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 16:13

Jeg kan fortælle at det hjalp da jeg tog min anden hund med ud i haven i snor da den tissede gjorde han også en stor tår og så en mindre på eget initiativ så det er virkelig dejligt det er da fremskridt.

De var ude i aftes ved kvart i elleve så der har han gjort dit og dat sidst.

Det var så kun tissetår indtil nu men håber da det andet kommer lidt senere.Han kan godt sådan lunte lidt rundt sådan halv løb men om det er fordi smerterne er dopet væk det ved jeg ikke...

Selvfølgelig kan man godt se at det ser lidt mærkeligt ud men det er ikke sådan at han direkte halter som igår, men igen om det er medicinen... men han er helt træt stadigvæk...

SUK...

tænker lidt nu skal jeg jo selvfølgelig have helt klarhed over situationen først men om det evt er noget som evt hundesvømning, massage el evt kiropraktor kunne være noget at prøve når vi får klarhed alt efter om det bare er slag eller evt discus.. og når dyrlægen siger god for det hvis det overhovedet er den vej vi skal.

0
0
Svar på denne tråd

Godt at høre
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 16:18

at det lykkedes :)

Uha det var os mange timer han holdte sig så!

God bedring med ham :)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 17:31

Tak... jeg synes godt nok han er rigtig meget træt... tror desværre også han har fået lidt kvalme.

Håber virkelig snart han får det bedre. Utrolig så træt han er... det er som om det bliver værre altså mere træt.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du . .
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 17:35

Bliver utryg og usikker ved det så ring straks til dyrlægen, hellere en gang for meget end en for lidt :)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 20:14

Han er stadig træt men er blevet mere.... hmm bum bum opmærksom så det er jo dejligt måske han er ved at vågne lidt mere op eller blive lidt mere klar. Der kom desværre ingenting af dit eller dat da vi sidst var ude.

Han har slået et par bøvser tror det var dem som trykkede da han så lidt kvalm ud.

Her sidst på dagen er der dog sket det at en nerve/muskel? tror nerve sidder og "hopper" på ryggen lige bag forbene ovenpå ryggen. Hvis vi er heldige er det "bare" en nerve der er kommet i klemme men vil spørge dyrlægen i morgen om det.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider