Uh, Rohan, han er min første GD
Har altid haft Schæferhunde ( 6 stk ) og Terrier ( Ruh. Foxer og Jack Russels ), så det er rimelig nyt for mig også.
Men han bliver bestemt ikke min sidste GD !
Som med så meget andet inden for avl, så er der en del uenigheder 
Racen er tysk, og det er derfor Tyskerne, der sætter standarden indenfor FCI.
Danskerne har vist nærmest lavet sin egen version af GD'en, og følger vist ikke helt reglerne hvad angår avl imellem farverne.
I DK parrer de gerne farverne på tværs, men de er ellers opdelt i kategorierne: sort og harlekin, gul og tigret, og så blå for sig selv.
Det er for ikke at få fejlfarvede hunde.
Nogle kenneler afliver fejlfarvede hvalpe...
Den går harlekin, som broderen er, har hidtil været en fejlfarve, men den er under godkendelse nu. Tyskerne kan vist udstille dem nu, men danskerne må nok vente til næste år.
Ang farver, fejlfarver og genetik kan du se siden her:
http://www.sletmose.dk/
Selve typen er også anerledes i DK.
Min dreng er efter franske linier, og er derfor stor og kraftfuld, med et firkantet hoved, udpræget stop ( panden/stykket mellem øjnene )og en del læbe.
Han ville ikke begå sig på udstillinger herhjemme, og skal jeg udstille, så må turen gå til Tyskland...
De traditionelle danske er mere klejne/længere i hovedet, med noget fladere pande og minimale læber.
Da vi købte vores dreng, vidste vi faktisk ikke, at racen var så opdelt, men jeg kan kun sige, at jeg er meget glad for vores valg
Men det er smag og behag hvilken type man er til...
Du kan jo evt tage kontakt til opdrættere af begge typer, og se hvad der falder i din smag. Jeg ved at Søren og Marianne fra "min" kennel, meget gerne vil fortælle dig alt de ved om racen, og svare på alle dine spørgsmål, og også være dig behjælpelig med, at give dig kontakt til opdrættere af den anden type.
Du kan finde dem på www.sletmose.dk
Ang. pris, så gav vi kr. 12.000,-
Der laves også RIGTIG mange uden tavler, som selvfølgelig er billigere, men kender jeg dig ret, så vil du gerne vide hvad du køber... 
De tavleløse avles rigtig meget på kryds og tværs af farverne, og det giver desværre jævnligt nogle ret svagelige individer, som ikke lever særlig længe 
Levealderen for sorte/harlekin er faktisk ganske pæn, og jeg har stødt på flere, der holder 9 og 10 års fødselsdage, og stadig lever sundt og raskt.
Mener at levealderen for gul/tigret er lidt lavere.
Men Sletmose kan evt være dig behjælpelig med link til gennemsnitsalderen for farverne...
Det var lige lidt af det jeg har erfaret i min korte tid som GD-ejer 
Andre er velkommen til at komme med deres erfaringer...