Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hellig Birma, adfærd
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 08:08

I lørdags hentede jeg min nye kat (en 6årig hellig birma kastrat, der ikke kunne med den nye avlshan, og derfor måtte flytte). Han har taget flytningen pænt, hans alder taget i betragtning. Jeg stiller mig dog undrende overfor hans adfærd nogle gange. Nu er det hele jo ret nyt, men jeg har stadig svært ved helt at tolke hans signaler. Generelt lader jeg ham være indtil han kommer til mig, hvilket han gør mere og mere. Han flytter sig alterner hvor jeg er, og er ganske ofte ved at falder over ham. Men han er begyndt at opsøge mig, spinde og er klar til at blive aet, hvorpå han så pludselig bare bider mig. Flytter jeg hånden og lader som ingenting, lægger han en pote på min arm, jeg aer igen, og først er det ok, men så bider han mig igen. Jeg har prøvet at lege med ham, hvilket han ikke er synderligt interesseret i, men min tanke er om han måske keder sig (mit kattemiljø er endnu ikke kommet, hvorfor han ikke har så mange klatremuligheder udover borde, som han dog ikke hopper op på), eller om han bare ikke har lyst til køl, men bare selskab. Er der andre der har katte med lignende opførsel der kan oplyse mig? Derudover lusker han rundt med halen hængende. På nettet kan jeg læse mig frem til at det både kan være nervøsitet og neutralitet, eller langhårskattes naturlige holdning. Han løfter den dog når han snakker med mig. Er der en hellig birma ejer der kan svare på om det er typisk for en birma, eller om det måske bare er fordi han stadig er ved at vænne sig til de nye omgivelser. Hvilket jo er forståeligt

0
0
Svar på denne tråd
 
 "Tak, jeg er mæt nu"
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 18:53
Jeg har ikke førstehånds erfaring med birma, men følgende observation har jeg ofte set hos andre katte, og jeg prøver lige at beskrive det, ved at vende situationen om:
Forestil dig at du får noget lækkert / rart, men du kan se altså ikke selv spise det, du må få giveren til at made dig.
Desværre er giveren enten døv, eller en idiot, og reagerer ikke på, at du er mæt og siger "tak, men jeg er mæt nu, tak" og fortsætter med at hælde mad ned i halsen på dig, og fatter det først når du råber.
Efterhånden lærer du ikke at sige tak, men nej tak, men råber bare.

Prøv at læse lidt om kattekropssprog. Jeg tror, Desmond Morris er den forfatter jeg bedst kan lide.
Hm.. Måske ser du pludselig "tak, jeg er mæt for nus nu" signalerne.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2017 19:31

det lyder til at han er ved at falde godt til hos dig

 

men tænk på at det oftes tager 2-3 uger - nogle gange flere uger - før end at han vil stole på dig rigtig. det tager tid før end de falder godt til.

 

det med at han "bider" dig, vil jeg tro hører under kærlighedsnap. det lærer du at se hvornår han ikke gider det mere. tror også at det hænger sammen med at det hele er så nyt.

men det er rigtig at lade ham komme til dig når han har lyst.

 

det er meget fint at man kan læse om kattens adfærd, men man bør altid have det i baghovedet at ens kat ikke nødvendigsvis ligner dem i bøgerne

jeg har en som hvis man ser hans hale, er sur/nerøvs når vi hygger. det går lige som på en hund. men han er ikke sur eller noget. det er hans måde at være glad på



0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med Dr who
Forfatter: 
Dato:  19-04-2017 23:18

Jeg tænker også at du skal observere hvad han gør sekunderne inden han lige napper dig. Min han får lige lidt større øjne - og det betyder "mæt af nus" - hunkatten får lidt bevægelse i halen og nogle gange også større øjne. Det er med at læse de små fine signaler - for det er dem der "advarer" inden de taler med tydligere sprog :)

 

og tillykke med herligheden - skal vi ikke se billeder????


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kattesprog
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 11:16

Er enig med Dr Who og Svensen; kattesprog kan være meget subtilt.

Min gamle hunkat trak øjenbrynene 1/4mm sammen, sekunder før dasket kom. Det tog mig år at lære - den stakkels kat må have troet, jeg var imbecil.

 

Min gamle hankat var som ung (1-3 år) meget agressiv til tider, men det fortog sig, da vi flyttede fra en kedelig villahave til et hus på landet med mus ad libitum, så din kats opførsel kan meget vel bunde i frustration/kedsomhed også.

 

Det med halen tænker jeg også lyder ok, bare han løfter den, når I taler sammen.

 


Nu med skovtursquarter

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider