Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Forstand på Får......
Forfatter: 
Dato:  25-10-2015 13:17

Hej

Skulle her være nogle der har rigtig meget kendskab til hold af får..., eller bare har forstand på får??

Jeg har sat mig for, at jeg vil holde får, men det er faktisk ikke et dyr jeg har det store kendskab til, så har rigtig mange spørgsmål......

jeg har sat mig lidt ind i regler osv....

Men hvad med foder, sygdom, avl, klipning osv osv

Jeg har selvfølgelig også, fundet mig lige den race jeg rigtig gerne vil have......, det ser bare ikke ud til, at det er en race der bliver holdt i Danmark, så hvad er reglerne for, at må inportere klov dyr fra andre lande og ind i Danmark??

Har også set at når man læser om fårracer, så står der under klasse: "yngel" hvad betyder det??

Og hvad gør folk med får med alt ulden....., sælger det, beholder det.... og i så fald, hvem sælger man til??

Highland Pony

Man er vel Skotte

I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE

(Sitat: En anden)

0
0
Svar på denne tråd

Mange spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2015 22:37

Jeg har haft får i 6 år nu, og jeg har stadig meget at lære. De anses af mange for at være dumme, men er i virkeligheden nogle fascinerende dyr, kloge på det, der er vigtigt for at være får.

Jeg købte 10 får og en vædder af den fåreavler, hvor jeg gik til hyrdetræning med hunden. Det tager 5 minutter om dagen, sagde han, men realiteten er, at jeg bruger mere tid om dagen på fårene, end på mine fire ponyer. Bare til advarsel.

Jeg meldte mig ret hurtigt ind i Dansk fåreavl (http://www.sheep.dk), hvor de erfarne medlemmer er villige til at hjælpe nybegyndere med råd, og hvor der har været en ordning, så man kunne ringe gratis til en dygtig fåredyrlæge på et betemt tidspunt om ugen. Men nu er der ved at ske et eller andet i foreningen, som jg ikke har fået fulgt med i, så jeg ved ikke, hvordan det bliver fremover.

Fårene skal have græs nok, og ikke så meget, at det bliver langt og groft, for deres græsseteknik er tilpasset en græshøjde omkring 5-10 cm. Man kan så lade dem græsse på et mindre areal, mens græsset gror hurtigt i foråret, og så bør man lave hø eller wrap på resten. Når den del af marken, hvor man slog hø er i vækst igen, kan man lukke dem derud, osv. Som heste skal de checkes for orm og andre parasitter, og behandles, hvis bryden er for stor. Det er vigtigt at lære at bedømme, om deres huld er passende, for ulden kan skjule en drastisk afmagring.

i vintertiden og det tidlige forår skal de have masser af grovfoder, som suppleres med kraftfoder,alt efter kvaliteten. Det hø/wrap som er godt til nøjsomme heste (som højlandsponyer)duer i hvert fald ikke som enste vinterfoder. Omvendt ville det virkelig gode fårehø give en af mine ponyer forfangenhed på stedet. Vi laver begge slags her på gården, men det ville jo være nemmere kun at skulle producere én slags vinterfoder.

I den sidste tid af drægtigheden fylder fostrene så meget, at man oftest bør give kraftfoder, for der er ikke plads til alt det hø, som skulle til for at dække fårenes behov. I den periode kan de gå ned med drægtighedssyge, hvis fodringen er utilstrækkelig eller forkert sammensat.

Så kommer læmningen. Mange får klarer det selv uden problemer. Det er til en vis grad raceafhængigt. Mine får er spelsau og gotlænder. Begge racer skulle være gode til at læmme uden hjælp. Ikke desto mindre har jeg haft dyrlæge til læmning rigtig mange gange, gerne om natten til dobbelt takst, naturligvis. Jeg forsøger så vidt muligt først selv at hjælpe, og nogle gange lykkes det også. Når lammene er ude, skal de gerne selv kunne finde patterne - hvis de ikke selv finder ud af det indenfor et par timer, må man malke råmælk ud og give dem med sonde eller sutteflaske, så de kan optage antistoffer fra råmælken og i øvrigt få noget energi i kroppen og komme i gang.

Når først læmningen er overstået, og alle lam er i gang med at die, skal man holde øje med tegn på yverbetændelse....

Men det er i øvrigt den bedste tid . Lige omkring solnedgang holder lammene ræs, rundt om skuret, op over wrapstakken, op over mødre, som ligger og tygger drøv, rundt og rundt.

Sommeren er normalt også en god tid. Man skal bare sørge for frisk vand, skygge og gerne også ly for regnen.

Man kan klippe en eller to gange om året. Forårsulden er tit filtet og for fuld af strå og møg til at kunne bruges til noget. Når man har klippet i starten af maj, kommer der gerne en periode med regn og blæst. Så er det got at have et læskur. Man kan klippe igen tidligt på efteråret, og så kan ulden efter sigende være rigtig god. Vi klipper kun én gang, og ulden bliver faktisk bare smidt ud, selv om noget af den godt kunne være brugt til et eller andet. Nogen siger, at den er god som gødning.

Deres klove skal beskære jævnlig, dog ikke så ofte som hestehove skal trimmes.

Jeg er lidt i tvivl om det med "yngel", skal måske se det i en sammenhæng, men betyder det ikke bare de lam, man får ud af avlen?

Det er sjovt at have får, men også tidskrævende og ikke helt billigt.

Dyrene er utroligt individuelle. Nogle er sky og mistænksomme, andre nysgerrige og nærmest pågående. Efterhånden lærer man at læse dem, lige som man lærte at læse heste. Og ligesom heste er de vældig gode til at læse os. De har røntgenblik, når det gælder klovsakse og ormekur i ens jakkelomme, eller også kan de bare se på vores måde at gå på, at der er noget i gære.

Det er klogt at vælge sine dyr med omhu efter deres sind. Det er dødbesværligt at have et sygt dyr, som man ikke kan få fat i, så man kan hjælpe. Forestil dig at dyrlægen er kommet, og man går tre mand på marken og forsøger at fange det dyr, som man ringede om og beskrev, hvordan det lå slap hen og ikke ville rejse sig. Altså tillidsfulde og venlige dyr. Hvis du importerer nogle dyr fra udlandet, fordi du har hørt godt om racen, bliver det vel svært at se netop de dyr på forhånd og finde ud af, om deres temperament passer dig.

I øvrigt tror jeg nok, at der er meget papirarbejde og kontrol forbundet med import fra udlandet. Der er nogle sygdomme, man nødig vil importere, så der er vist skrappe karantæneregler.

Også dyr indkøbt her i landet kan have nogle rigtig trælse sygdomme. Prøv at google maedi-visna og ondartet klovsge. Den førstnævnte kan ikke behandles, men man kan teste om den er i en besætning eller ej. Efter tre år med negativ test kan besætningen få såkaldt M3 status. Hvis man køber fra sådan en besætning, bør man være sikret mod at have maedi-visna hos dyrene fra starten.

Ovenpå alle de udfordringer, jeg har beskrevet, ville det være på sin plads at fortælle om flere af glæderne. Men det er jo allerede blevet ret langt.

Man kan forresten hyrde til hest, det er ganske sjovt.

Hvad er det for nogle får, du gerne vil have?

1
0
Svar på denne tråd

Valisisk Black Nose?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 11:10

Det skulle vel aldrig være et Valisisk Black Nose du har forelsket dig i?

Jeg har været lidt i gang med import reglerne og har fået følgende info:

Man kan kun importer dyr til Danmark som er genotype et, (gælder får og geder) søg info på vores hjemmeside(Dansk Shropshire) om genotyper, og så skal dyrene testes for diverse andre sygdomme, de skal også være M3 dyr, søg evt. det på Google navn = Madi-visna/CAE i hvert fald hvis du ønsker at sælge avlsdyr her i Danmark eller gå til dyreskuer.

Der er så mange ting at jeg vil anbefale dig at kontakte din lokale veterinær dyrlæge / fødevarestyrelsen / lokalafdeling

Men nummer 1. så skal du have kontakt til en avler af racen i Tyskland og vedkommende skal så gerne kunne dokumenter at dyrene opfylder diverse krav, inden det er slået fast, kan det ikke betale sig at gå vidre i sådan en sag.

Som jeg ser det skal du minimum til Sydtyskland for at hente dyrene. Jeg har vurderet at omkostningerne sandsynligvis bliver alt for store, men hvis du tager afsted må du da gerne tage et par damer med hjem til mig.

Vi har kun et lille hobby landbrug med hest, æsel og lamaer. Jeg vil gerne udvide med et par får og lave en lille smule avl. Vi er ikke interesseret i slagte dyr og det var egentligt også grunden til at jeg faldt for denne race (tror de kan sælges da racen er ny i Danmark) Jeg er heller ikke interesseret i en buk og det er selvfølgelig også et problem.

Men hvis du starter projektet op så kan vi jo lige tale om det.

Venlig hilsen

Anette

0
0
Svar på denne tråd

hvis det
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 17:10

Hvis det er Black Nose fårene, så vil jeg også gerne have et par stykker med ved lejlighed.

Vi har haft får, men er stoppet, da en del af vores jord er for våd. Vores får fik lever-ikter, da der på de våde marker levede pyt-snegle og de er mellemværter for ikterne.

Jeg har ikke sat man ind i "Sheep-man-ship" og vil derfor tillade mig at betragte får, som nogle af de dummeste dyr jeg kan komme i tanke om. Dummere end høns..... For mig at se, ejer får ikke en selvstændig tanke, men handler næsten udelukkende i flok-mentalitet. Det kan være meget upraktisk når man skal håndtere dem.

Mvh Tina

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd

Dumme?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 18:16

Jeg tror også, at det er flokmentaliteten, der har givet får deres ry for at være dumme. Hvis de bliver bange, og det bliver nogle af dem let, slår hjernen tilsyneladende fra, og trangen til at være sammen med de andre og gøre præcis det samme som dem tager over. Måske er der også forskel på racerne -de som er avlet til et velkontrolleret liv som højtydende produktionsdyr, er måske ikke så kloge som dem, der har skullet passe sig selv sommeren over i fjeld eller på marginaljorde.

Men hvordan er det nu med heste: En hest får øje på sine venner på den anden side af et hegn. Der er en låge, som står åben mellem foldene, men så skal hesten først løbe lidt væk fra vennerne. Kan den finde ud af det - kun én af mine ellers ret kløgtige ponyer har kunne klare den udfordring. Små lam kan have lidt problemer med at finde ud af det, men de fleste voksne får finder lågen uden hjælp. Bare for eksempel.

Mit gamle gotlænderfår, Frida, er udtalt individualist. Hun har altid gået derhen, hvor hun mener græsset og urterne (altså ukrudtet) er bedst. Men på vej ind i haven kan hun standses ved, at jeg råber "Frida! Nej!".

Hun er ikke førefår, så de andre går ikke nødvendigvis med. Det er hun ligeglad med. Det er til gengæld lidt upraktisk når flokken skal samles. Man skal altid lige checke, at hun er der.

Jeg har også hørt, at gotlændere netop er problematiske i naturpleje, fordi de holder sammen i små grupper af mor, voksne døtre og deres lam, og man skal have en langt-rækkende hund ud for at få samlet alle, når de skal flyttes hjem.

Men Signe, kan du ikke lige fortælle, hvor mange får du havde tænkt dig, og under hvilke forhold? Vil du have lam til slagtning, uld til håndarbejde, eller bare nogle hyggelige dyr til at pudse hestefolden af i de områder, hvor hestene har gødet?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider