Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Havedam, fisk, muslinger, hejre?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2015 22:35

Hej allesammen

 

Må jeg se din havedam? :) Hvor stor er den og hvor dyb er den?

Hvor mange fisk har du og hvilke, hvorfor?

Har du besøg af hejren, hvordan undgår du det?

 

Hvordan med muslinger i dammen er det en god ide?

Hvilke og hvor mange planter har du?

Hvad med udenomsareal?

 

Fortæl og vis!

 

Vi er - som i nok kan fornemme ;) - ved at anlægge en havedam, og vil gerne have rigtig mange gode råd, fif og to or NOT to do, samt inspiration :)

 

TAK :)

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

0
0
Svar på denne tråd
 
 ihhhh altså
Forfatter: 
Dato:  16-05-2015 20:43

Havde lige håbet at der stod en mase gode råd :) :) - så må være med på en lytter.....


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha, Sorteper & Strejfer: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Havebassin
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 18:01

Hej

 

jeg fik udvidet mit bassin for nogle år siden, jeg gik fra et ca 3 tusinde liters med shubunkins fisk i til et ca. 14-15 tusinde liters bassin hvor der nu går 7 koifisk, 1 stør og resten af de shubunkin som jeg ikke kunne fange.

bassinet er mellem 90 og 1 meter dyb.

 

Ved udgravning af bassinet, så skal væggene være helt lodrette, vi havde vaterpas på væggende, og hylderne skal skråne lidt indad, (ikke ud mod vandet)så kanterne ikke skrider under pres.

 

jeg havde en en pumpe og filter på sidste år, det er Hozeelock Bioforce filter 28000 og pumpe er aquaforce 8000, købt i en samlet pakke, i år da der var opstart af bassinet valgte jeg at købe et sæt pumpe/ filter mere af samme slags, så nu har jeg 2 sæt kørende og mit vand er total klart.

husk ved pumpe/ filter køb, at jo flere fisk jo større pumpe og filter, og koifisk er nogle grisebasser.

 

Ved køb af dug, så betal hellere lidt ekstra og få en god medgørlig dug, og ikke den tyndeste der findes.

 

Jeg har et par vandplanter i kanten, og ellers har jeg to åkander som breder sig meget, men de giver god skygge både for solen men også gemmested for andre dyr fek.s fiskehejeren.

 

meget sol på dit bassin giver trådalger, jeg plejer at have en parasol slået op over noget af bassinet.

Der er mange midler mod trådalger, hver opmærksom på, at det ikke er alle fisk som kan tåle alle tråsalgemidler.

 

Jeg har heldigvis aldrig haft besøg af fiskehejeren, der er mange forslag med hegn, net osv, jeg har valgt at sætte 3 tråde hegn hele vejen rundt, den øverste tråd er ca. 70 cm høj, hvis fiskehejeren vil have fisk, så får den fisk, men man kan jo altid prøve at besværlige gøre dette.

 

Jeg har 5 muslinger i, det siges at de også renser vandet.

 

Hver opmærksom på, at om foråret er der tit en del slam på bunden af bassinet, jeg har før tømt bassinet for vand og renset det, nu har jeg købt en støvsuger, så kan jeg også støvsuge bunden når jeg syntes at den trænger, jeg er lidt ked af at jeg ikke købte en støvsuger der køre konstant, min stopper når den hælder vand fra.

 

Om vinteren har jeg flamingo plader liggende i vandet og har flere luftpumper kørende, husk hvis du vil have en stør, så går denne ikke i dvale, så den skal foders hele vinteren.

 

Hvis du køber koifisk så gå ikke på kompromis med foderet, der købes foder efter årstiden, når de lige vågner af deres dvale, til om sommeren og når de skal til at gå i dvale igen.

 

Jeg elsker mine koifisk, det er en pragtfuld fisk, og de kan gøres

tamme.

 

Det blev en lang smøre, spørg endelig hvis der er andre spørgsmål.

 

Ved ikke hvor du kommer fra, men der ligger et suverænt sted i Roskilde der hedder superkoi, som helt klart kan anbefaldes.

 

vh. Rikke

 

 

Billede

Supergøj, han er en chagoi, de er nemmere at gøre tamme end andre koifisk.

 

 

Billede

Her lægges fiberdugen.

Billede

Folien, gå må strømpesokker når den lægges, så kan du også mærke hvis du skulle have overset en lille sten.

Billede

Der lægges granitsten, dette er et større puslespil, min eksmand er super dygtig til dette.

Billede

Lige blevet færdigt.

Billede

 

Billede

Superkoi

Billede

Min Mokai, som jeg bestilte før mit bassin var færdig, han er utrolig smuk.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hejrer?
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 18:06

Jeg har svært ved at forestille mig at hejrer vil prøve at fange fisk i en lille havedam? Mine forældre havde havedam i mange år og så aldrig skyggen af en hejre trods det at der lå en hejrekoloni ikke ret lamgt derfra. Men okay, der var også bedre fiskevand i nærheden.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Havebassin
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 18:11

Billede

Må lige have dette billede med også.

 

Der kan man se nogle af de andre koier, jeg har to ghost koier, disse er vist ikke propulære alle steder, men de er meget smukke, jeg går ikke op i hvilket land og avler de kommer fra, jeg vil bare have noget smukt at kigge på ?

 

glemte lige, jeg har granitsten stående på bunden af bassinet, for at bryde det lidt, og for at koifiskene ikke kan komme til rodnettet af åkanderne, der har vi lagt et ekstra stykke folie under disse sten for holdbarhedens skyld af folien.

 

vh. Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlgit
Forfatter: 
Dato:  18-05-2015 13:40

Dejligt med billeder af et forløb (y)

Har også luret på http://www.havedammen.dk der står også mange fine ting, men er altid "sjovt" at se og høre fra "almindelige" mennesker - forstå mig ret :)

 

Vi er jo nemlig igang lige nu, har gravet hullet og ligeledes påbegyndt fald til vandfald, her er vi en smulie uenige om hvordan det skal se ud, om vandet skal være en synlig bæk eller om det skal risle mellem en masse sten så man nærmest kun kan høre det...?

 

Vi bor ligeledes kun 500m fra en branddam, hvor hejren ofte kommer forbi, så er en smule nervøs for om han kunne finde på at besøge os og få en fisk med som snack. Lige ledes er jeg heller ikke interesseret i at hegne havedammen ind som et andet fort :(

 

Men vil så gerne have vand i haven :)

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejre i havedamme :-(
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 08:17

 

I skal ikke være i tvivl om at fiskehejre kan gå i havedamme

 

Mine forældre har lige fået rigtig mange fisk snuppet

 

Det er kun de sidste år der er ser hejre i haven!

 


Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 Begynder
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 19:53

Vores lille dam begynder at tage form nu, se her hvis i har lyst:

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Har fået flyttet lidt rundt på de planter vi havde i haven i forvejen + købt nye, mangler stadig, vil gerne have nogle stauder, som ikke bliver alt for store, men gerne med farver...

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

1
0
Svar på denne tråd
 
 spændende
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 22:50

hvor ser det bare spændende ud :) - ihh glæder mig til at se flere billeder når det er mere færdigt - og ikke mindst vokset til :)

 

håber vi også får tid i kalenderen til at få lavet en havedam :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fin dam
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 14:56

og sikke et dekorativt marsvin


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  29-05-2015 17:39

Takker, glæder mig også til at se det færdige resultat :)

 

Og ja, er Hr. Gris ikke nuttet :P

Håber du finder tid til havedam Svendsen - vil gerne se billeder også :)

 


Venlig hilsen Christina


Små fødder sætter dybe fodspor...

 

Alt muligt sælges, børnetøj 0-6 år, legetøj, hjemmelavede ting osv.

*Klik klik*

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider