Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Kan hønen være en hane?
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 23:28

Hej.

I hønsegården på mit arbejde har vi en lille blandet flok. De to af hønsene samt hanen er af racen maran og de andre er (vistnok) brahmahøns.
Men de to brahmahøns forvirrer mig - de er nemlig ikke ens? Den ene er ikke så høj, rund og lægger et fint lille æg næsten hver dag. Den anden er frygtelig høj, langbenet, har kraftigere halefjer og lægger ingen æg! Nu er vi begyndt at tvivle på, om det mon også kan være en hane? Den har dog en beskeden lyserød kam og haleflapper, hvilket taler imod dette. Samtidig kunne det, at Agnes faktisk var en hane, måske også forklare hvorfor Gregers (maranhanen) i dén grad er efter hende! Han lader hende aldrig få et korn, - hun skal spise i smug og må ofte løbe for livet. De andre finder han godbidder til.

Her er lidt billeder:

Først af Musse, som helt sikkert er en høne:

Billede

Og her er så Agnes - noget større. Hun er højere, har længere hals, flere halefjer og meget lange ben.

Billede

Men se her hendes kam sammenlignet med Gregers'!

Billede

De har gået sammen siden før de blev kønsmodne. Kan det være fordi, Gregers altid har bestemt, at Agnes ikke har udviklet nogen flottere ham? Jeg har nemlig også lagt mærke til at førerhønens kam er mere rød og fremstående end de andres - og da en af de andre så småt begyndte at komme frem i hierakiet, synes jeg sørme, at hendes kam blev rødere...! Er der noget om det?

Er stakkels Agnes måske en hane?

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Modsat problem
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 11:02

Jeg havde en skolekammerat, hvor de købte 2 høns; én høne og én hane. De var tydeligt forskellige, hønen korte ben og meget krop, hanen lange kraftige ben og meget lidt krop. Men på et tidspunkt begyndte familien at undre sig, for den stakkels høne lagde æg hver dag og mange dage to æg. Så trods den tydelige kønsforskel var det 2 høner de havde fået.

Så det modsatte skulle vel også være muligt?

0
0
Svar på denne tråd

Kender ikke så meget....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 15:00

til racen bramha, da jeg selv kun har 2 stk. unge. Men jeg er ikke i tvivl om at Agnes er en hane - det er halefjerene der afsløre ham! De der lange, tynde og spidse fjer han har lige før hale springer ud = hane! Desunden er brahma haner nemme at genkende, da de er meget store og rejste i forhold til hønerne. Farven på kammen kan du ikke bruge til som meget når han går sammen med en voksen førehane, da denne nok skal sørge for at Agnes ikke for nok føde til at kunne gro en "overskuds" kam!

Farven og størrelsen på kammen er et udtryk for hvor sund og stræk hanen/hønen er nærigsmæssigt. Så hvis Agnes fik sin egen lille flok og lov til at tage for sig af retterne, ville kammen også udvikle sig.

Jeg synes du skal enten finde en ny flok eller en huggeblok til Agnes, for det er meget stressende for sådan en ung fyr at blive kostet rundt med 24/7.

1
0
Svar på denne tråd

Hanegal
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 15:00

Jeg er ikke Maran-ekspert, så jeg kan kun kommentere på dine to 'teser'...

Alle de hanekyllinger, jeg har haft, har udviklet normale kønskarakteristika med samt kraftig galen, på trods af, at de er vokset op med en voksen, dominerende hane og op til to jævnaldrene brødre ad gangen.

Det er ikke unormalt, at en hane har yndlingshøner, og tilsvarende at han vil være efter høner, som han ikke bryder sig om.

Til sidst hænder det, at en høne ikke kan lægge æg eller først begynder ret sent. Den ene af mine oprindelige høner lagde vist aldrig ét eneste æg i de 3,5 år, jeg havde hende. Jeg havde også to, der så ud til at have noget, der lignede en hønsevariant af Down's syndrom, og som aldrig lagde æg.

Mit bud er, at det er en høne... men det kan også være en hane, jf. Charlottes historie

"Frygt ikke det utrolige! Vig ikke tilbage for det fantastiske! Når du er i tvivl, vælg da den farligste, den mest uhørte løsning." K. Blixen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 22:13

Jeg kan huske, at jeg så et engelsk program på DR2 for noget tid siden. Det handlede om bla om høns fra noget industri - tror det var burhøns - som var "købt fri" og blev til fritgående.

Mellem hønsene var der en hane, som var smuttet gennem sorteringen i tidernes morgen og den havde uopdaget tilbragt lang tid mellem hønsene.

Da den så blev fritgående, udviklede den flere og flere tydlige hane-træk, både i udseende og adfærd.

Overhovedet ikke det samme som med din høne/hane, men måske et eksempel på, at kønstræk kan undertrykkes under særlige forhold og blomstre under andre?

Mvh Tina

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

http://www.freec.dk/hermelinhaven

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 16:49
Jeg købte 6 høns som 1årige, og da Jeg Ikke har nogen hane til dem, besluttede den ene sig for at blive lidt hane-agtig. Kammen voksede, hønen voksede, Den blev dominerende og øvede sig dagligt i At gale, hvilket Den blev helt hæderlig til, til sidst...

Nu har jeg anskaffet mig en hane, og jeg kan se at hønen stille og roligt vender tilbage til at blive høne igen...

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 16:59

Jeg har haft Brahma-høns og hanen har IKKE kam. Så der er højst sandsynligt en hane du har gående i flokken.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Sørens også....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 18:57

Hej igen.

Tak for jeres svar.

Dagen efter jeg havde skrevet den her tråd, satte jeg mig også på en omvendt spand i hønsegården og kiggede grundigt på Agnes og Musse - og kom frem til: Agnes må være en hane! Alene de store, grønne halefjer.

Og nej, hun (eller det vil jo sige han!) har det ikke godt i flokken. Maranhanen er konstant efter hende og der er ikke så meget plads at flygte på, så hun løber bare rundt på sine stylter. Det er et ynkeligt syn - også fordi hun er virkelig bange for Gregers. Et forkert gok fra ham og så flygter hun.

Desværre (!) er det ikke mine høns. Så blev Gregers til en lækker steg (han er blevet mandeolm og farer gerne i benene på mig, hvis jeg glemmer at gå på listetæer!) og så kunne Agnes få lov til at overtage flokken...

Men... det er ikke mine høns. Jeg har sagt til ejeren, at det ikke går med hanen, fordi jeg er den eneste, der tør gå ind i hønsegården nu (og det kun bevæbnet med en pind eller evt. vasketøjskurv til at fange Gregers under!), men det er ikke sket endnu.

Måske kunne min lille, runde yndlingshøne, Putte, heller ikke klare stemningen i hønsegården længere, for den ene dag havde jeg gået rundt ved siden af hønsegården og fandt hende pludselig sådan her:

Billede

... siddende oppe på hegnet! Hun måtte bæres ned.

Der er mange ting, jeg ville gøre anderledes, hvis hønsene var mine, men nu er de kun "til låns", så jeg må bare gøre deres liv så godt som muligt, mens jeg er der.

... og så må jeg se at finde på et nyt navn til stakkels Agnes!

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer lidt...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 13:39

til at lyde på dit indlæg, som om i ikke har tænkt jer at skille hanerne ad? - I er godt klar over at de selv tager sig af det en dag ik? - hvilket ikke nødvendigvis bliver et kønt syn og også kan gå hårdt ud over hønsene! Hvis den "store" hane allerede er efter han, er det kun et spørgsmål om tid og at Agnes ikke lige kommer afsted i tide...

Jeg har flere haner gående sammen, men de går også frit på 10 tønder land og sover med deres flok i hver deres bygning.

Hvis man holder haner indespæret og bare venter "spændt" på hvem der slår hvem ihjel først, er man vel ikke meget bedre en dem der mener, hanekampe, hundekampe, tyrefægtning osv. er underholdning?

0
0
Svar på denne tråd

Det er i orden
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 20:22

Hej.

Det er i orden. Det vidste jeg ikke. Jeg vil få fat i ejeren så hurtigt som muligt.

Mvh

Heidi

1
0
Svar på denne tråd

Hane og høne
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 20:27

Forøvrigt: Jeg er urimeligt glad for de høns og haner, så det siger sig selv, at jeg ikke bare går og venter på den spændende, blodige hanekamp!

Jeg har først med denne tråd fundet ud af, at Agnes var en hane.

Det er ikke mine høns, selvom jeg står for den daglige pasning og pleje, så bestemmer jeg intet. De står på mit arbejde. Ejeren kommer vel eng gang i mellem forbi, men han har vel ikke bemærket at hans ene høne har udviklet sig til en hane!

Derfor ringer jeg til ham i morgen og får en snak, inden stakkels Agnes bliver flået. Jeg er selv blevet sparket af Gregers og Gregers sparker sgu hårdt!

Heidi

4
0
Svar på denne tråd

Lyder rigtig...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 23:23

fornuftig at give ejeren besked omkring dine observationer. Selvfølgelig er det op til ham hvordan han vil handle på dem, men der er jo ikke rigtig noget formål med at have 2 haner, hvis man kun har nok høns til en flok, så mon ikke han godt kan se fornuften i at få en god steg ud af det i stedet for!

Jeg regnede heller ikke med at det var en hanekamp du var ude efter, men ville bare gøre opmærksom på at det kan blive udfaldet hvis man ikke skiller dem ad. Høns reagere også meget på det stress der skabes når haner er efter hinanden.

Håber du finder en løsning i alle bliver tilfredse med :-)

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider