Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Allergi Applaws?
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 14:13

Da vi fik steriliseret vores ene hunkat Timian for lidt over 2 år siden, var det i starten et problem at fodre, for jeg prøvede at give hende foder specielt til neutraliserede katte, men det endte altid med at det var de andre der spiste det.

Så så jeg i en tråd herinde at der var en der anbefalede Applaws, da det kunne bruges til alle katte, så det røg jeg på. I starten var det en succes, hun tabte sig og blev normalvægtig igen. Men efter et stykke tid begyndte hun at tabe pelsen på bagkroppen. Jeg tænkte hormonelt, lopper eller hypersoignering, men lige meget hvad vi gjorde ændrede det ikke noget. Hun havde bare hårstubbe fra skulderen og bagud.

Af en eller anden grund fik jeg i foråret købt 2 sække Sanabelle i stedet, og da de var ved at være brugt efter 2 måneder, syntes jeg at Timians pels var blevet lidt tættere og lidt længere. Min datter nævnte så at der vist havde været et tidspunkt sidste sommer hvor pelsen også kortvarigt var blever lidt pænere, og om det var faldet sammen med at jeg på et andet tidspunkt havde fodret med andet end Applaws? Det kunne jeg ikke huske, men vi blev da enige om at give det et forsøg.

Nu 5-6 måneder senere ligner hun fuldstændig sig selv igen med tyk/flot pels. Så jeg tænker jo at der er et eller andet i Applaws som hun ikke kan tåle. Andre der har oplevet det?

0
0
Svar på denne tråd

Applaws
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 14:55

Snakker vi Applaws våd- eller tørfoder? For min får Applaws vådfoder (kyllingbryst eller lidt skift mellem varianter), men Acana tørfoder. Hendes pels er fin fin, hun er semi-langhårs.

Lene

Courage is being scared to death but saddling up anyway.

0
0
Svar på denne tråd

om jeg kender det ?
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 15:16

kender flere som er hoppet på den vogn med kornfrit - og desværre kender jeg også en del som er endt med en kat med foderallergi.

problemet er at man fjerne kornet/majs og det skal jo erstattes med noget andet, som kan være kartofler mm, og desværre har det så vist sig at mange katte udvilkler allergi overfor dette.

nu har jeg arbejdet på internat i flere år, så jeg har mødt rigtig mange mennesker, og dermed også en del af ovenstående

min dyrlæge, som er en af fyns bedste vil overhovedet ikke anbefalde at man foder med kornfrit, netop af den årsag at man har større risiko for at ens kat udvilker foderallergi.

personligt foder jeg med rc sterilised og har gjort det i 8 år. Har 17 store flotte katte i alderen 1 til 12 år

1
0
Svar på denne tråd

Det kan sagtens være allergi
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 22:54

Nu har jeg kat der er multiallergiker så jeg har faktisk brugt en del tid på at sætte mig ind i tingene - og nej kornfrit er bestemt ikke altid det bedste når vi taler allergi katte (selvom nogle mener at det er det eneste rigtige også til allergikatte).

Dels så kan kattene være allergiske overfor de proteiner der i kødet - det er også derfor at allergifoder består af f.eks. hydrolyseret kyllingelever (når det bliver hydrolyseret kan kroppen ikke genkende proteinet og derfor sættes der ikke gang i kattens immunsystem), dels så erstatter man ofte korn og majs med grøntsager og bær m.v. hvilket er rigtig skidt hvis man f.eks. har en kat med pollenallergi (som jeg har) da de kan krydsreagerer med både grøntsager, nødder og frugter (min er f.eks. hyper allergisk overfor f.eks. gulerødder, kartofler og tomater).

Så det kan sagtens være Applaws foderet der gør det.

www.dyretaxi.dk

0
0
Svar på denne tråd

Foderallergi
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 11:09

Jeg fodrer kornfrit og har gjort det i flere år. Jeg har prøvet meget forskelligt foder til min allergikat, for at finde noget han kan tåle.

Udelukkelsesmetoden har vist at han ikke tåler kylling. Derfor fodrer jeg nu med orijen 6 fish, der er kornfrit og kun har proteiner fra fisk. Begge katte trives og allergikatten fungerer godt på dette foder.

Får han det mindste kylling, får han udslæt over hele kroppen og utroligt dårlig mave. F.eks. Hvis han nappede noget af hundens mad (der nu er skiftet til noget uden kylling).

Fodrede jeg kornfrit men med kylling, så kunne jeg jo også argumentere for foderallergi pga. det kornfri foder. Men det er altså for unuanceret. Dyrene kan være allergiske overfor lige så mange ting som vi andre kan. Så er pelsen eller andet ikke i orden på dem, så må man prøve med foderskift og finde noget som dyret trives på.

0
0
Svar på denne tråd

Hverken eller
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 13:22

Lige for tiden fodrer vi med Sanabelle som er med kylling og kornfrit, så jeg ved ikke hvad det er hun ikke kan tåle. De første poser jeg købte fra Sanabelle var med Struds.

Vi er nu gået i gang med sæk nummer 8, de rækker knap en måned, så det er snart et godt stykke tid siden vi skiftede, og hun er så smuk i fuld pels.

0
0
Svar på denne tråd

Egentlig
Forfatter: 
Dato:  13-10-2014 22:35

Egentlig er det jo også lige meget hvad hun ikke kan tåle, sålænge hun trives på det foder hun får nu.

Grunden til at jeg har været igennem virkelig mange slags foder er at der jo er kylling i alt. Det er imponerende så lille et udvalg der er, hvis der ikke må være kylling i. Udvalget er dog blevet større, men så længe katten trives på sit nuværende foder, så får han ikke andet. Hans mave er nemlig også død sart.

0
0
Svar på denne tråd

applaws
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 19:47

jeg har ingen problemer med at fodre med applaws.

Efter mange år med RC 38 Serilized skiftede jeg til Applaws og andre kornfri produkter... og kattene gik fra at fælde enormt og virke halvtørre i pelsen til at fælde minimalt og være helt anderledes lækre/bløde i pelsen

Konklusionen må være at det er individuelt og at man selvfølgelig skal fodre med noget katten kan tåle

Mvh

Charlotte

T-shirtbutikken.dk

Portrættegninger udføres i A4 (evt. A3) se min præsentation

Hestemassage tilbydes i Holbæk og omegn

1
0
Svar på denne tråd

Individuelt
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 08:21

Selvfølgelig er jeg klar over at det er individuelt, jeg har fodret 5 katte med Applaws og kun én af dem har udvist tegn på allergi.

Det var mest for at høre om jeg var den eneste der havde en kat der var allergisk overfor det foder.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider