Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

valg af kat?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 16:40

Ja, forhåbentligt er det ikke et højaktuelt emne, men med en meget gråsprængt og snart 8 år gammel GD som eneste husdyr, så kommer der en tung dag.

Vi har besluttet, at vores hundedage er ovre, huset er tømt for børn, arbejdstiderne er forskudte, og vi vil ikke starte forfra med hvalpe, eller belemre gammelhunden med en ny.

Så vi vil have kat, når tiden kommer.

Men, en kat er vel ikke bare en kat?

Så kom med input om racer, skal man have 2, hvad køn skal man have?.

Jeg har en gammel drøm om en Siameser, hvordan er de?

Så hjælp en wannabe crazy catwoman

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Siamser helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 17:19

jeg har selv 18 rovdyr, og kan kun anbefalde katte

jeg har da også et styks siamser. Hvis man har lyst til at have sådan en, så er et godt råd først at besøge nogen som har en. De er nemlig lidt sjove. Meget snakkede, men kan også være nogle banditter.De er mere en hund end en kat til tidere.

Men jeg ville ikke undvære min

Her er Mio (han er crememasket)

Billede

vælger du en siam så bør du vælge to. De er nemlig meget selskabssøgende. Så hvis man arbejder hele dagen, vil den kede sig.

Om du vælger killing eller voksen, det er mere op til dig. At have siam killinger er lidt som at have besøg af en orkan eller lignede. Så kommer der gang i huset.

Voksne er noget nemmere.

Et godt råd mere, hvis du får killing/killinger, så husk at siamsere er hurtigere kønsmodenede end de fleste.

Du kan se mere på

http://www.dso.dk/

eller på

killingelisten.dk/viskuld/ viskuld.php?race=siam&...ad=Siam%20/ %20Orientaler

Siamsere er nemme at ordne pels på. De har ikke noget underuld. Derfor er de nu hellere ikke meget for at komme ud,især om vinteren. Her vil de nu hellere ligge og hygge foran pejsen.

Det er også en race som er nem at lære nye ting. Kender flere som har problemer med at de åbner døre.

Min laver dog ikke noget som mine andre ikke laver - heldigvis

5
0
Svar på denne tråd

Maine Coon
Forfatter: 
Dato:  27-03-2014 22:59

Maine Coon - uden tvivl :-)

fantastik kan, som i sin adfærd ligner meget en hund - vi har haft 3, og de har alle været på samme måde :-) Man skal dog sætte lidt tid af til pelspleje :-)

mange hilsner Mille

4
0
Svar på denne tråd

Maine Coon
Forfatter: 
Dato:  30-03-2014 15:34

Jeg har to Maine Coons, de er forskellige på alle måder, men et par dejlige drenge som man kan få en sludder med, men som ikke overvældende meget hyggedyr. Dvs. det er de, men kun når det passer dem. En enkelt advarsel. Vi har måtte hive alle tænder ud på den ene pga. mundbetændelse. Jeg køber aldrig en kat igen uden at tjekke munden og er der det mindste røde, så er det ikke den jeg skal have. Jeg ved ikke helt hvor almindeligt problemet er, men det er desværre ikke helt sjældent.

1
0
Svar på denne tråd

siameser extreme...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2014 02:39

Altså... sådan her lyder de jo ikke altid. Og det er langt fra alle, der har så meget lyd. Min basse kunne sagtens svinge sig op til det her, hvis der var noget lækkert på menuen (altså halvdelen, for der var jo kun ham). Men min veninde havde opdrættet ham, og hendes katte var nu ret rolige :-) Men det ER lyden, der får mange til at vælge siam fra...

www.youtube.com/watch?v=WwSYm1NPHP4

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

saaaaaaaaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 18:13

Jeg synes at Norsk skovkat er fantastisk, samt British shorthair :)

Tanja

1
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 00:45

ja, jeg er solgt, når jeg ser siameservideoen..Men jeg tror ikke jeg skal vise manden dem, han må gerne forelske sig i uhyrene, før de vælter hytten..

MC kan jeg godt lide, men jeg er ikke vild med pelspleje aspektet, har nok haft en langhåret hund for meget.

British shorthair kunne, efter hvad jeg har læst, være et godt bud, lige så specielle og småkrævende som siameseren, men mere på den rolige måde..Er der nogen, der kender mere til denne race?.

Nu kan jeg se, at de "almindelige" katte kan man få smidt i nakken i kilovis, er der nogen "kattedamer" herinde, der kan beskrive forskellen på de racer jeg har kik på, og så en "almindelig"?.

Naivt, så tænker jeg, at racerne burde være mere ensartede temperamentsmæssigt, hvorimod man spiller mere lotto med alle blandingsmodellerne.

Hvordan med at gå ude?. Vi bor i en meget lille flække, der er de første 5, deriblandt en monster MC, der går rundt som det passer dem, og ingen trafikdræbte de 10 år vi har kendskab til. Er det til for de "fine" katte, at være ude i verden?

Altså, er jeg bare småsnobbet, når jeg tænker på racekat, eller er jeg mere sikker på, hvad kammerat, jeg får installeret?

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

huskat eller racekat
Forfatter: 
Dato:  11-04-2014 12:04

jeg må være en af de kattedamer. jeg har en siam, 2 brithe blandinger og så 15 huskatte.

personligt er jeg nok mest til huskatte. dels har de somregle mere brug for ens hjælp når det kommer til at få et nyt hjem. Mine er dels tilløbere og dels fra internattet hvor jeg arbejdede.

racekatte køber man fordi man kan lide den specielle type. jeg forelsket mig i siamseren fordi jeg syntes de er sjove, de er lærenemme, lidt specialt udseende og så snakker de en del. Men jeg ville ikke gå ud og købe 18 af den type.

det skal også siges at rigtig mange som sælger racekatte ikke ønsker at sælge til fritløb. da jeg skulle købe en, fandt jeg en flot dame, men den måtte jeg ikke købe fordi jeg havde to katte som gik ude/inde, resten gik i løbegård. Men heldigvis er det ikke alle som har det på den måde.

jeg har valgt at have mine i løbegård, fordi de ikke skal komme til skade, blive syge, og så for naboens skyld. Man kan virkelig lave noget ufred med naboen når det kommer til katte.

jeg vil ikke sidde og sige at du skal vælge racekat frem huskat eller omvendt. Det skal være op til din mavefornemmelse.

pt har jeg dog selv forelsket mig i en sort orientaler (ensfarvet siameser)

www.aastrupskovs.dk/176046959

den er virkelig smuk. Er altid forelsket i sorte katte

0
0
Svar på denne tråd

racekatte
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 00:36

Advarsel - billedspam forude!

Jeg vil mene, at du har ret i din antagelse af, at du med en racekat ved lidt mere om, hvad du får end med en huskat - det er derfor, der findes en masse mennesker, som er vilde med lige præcis den race, de har valgt :-) Selv om der selvfølgelig er afvigelser inden for racerne.

Med siam/orientaler og de andre søskenderacer vil jeg påstå, at for at leve med sådan en, skal man have en god del humor. De er absolut i den livlige ende, og som Anja skriver, meget lærenemme. De er især rigtigt dygtige til at lære sig selv nogle tricks, som at åbne døre, tømme alle køkkenskabene eller som min bandit, der gik i naboernes skraldespande og hjemførte pakker med pålæg, cocktailpølser og sågar en brugt og sammenrullet ble (!!!), som han med flid og omhu slæbte over flere tage og kattestiger for at tage det med ind ad vinduet på 2. sal.

Hans "bedste" trick var at få mig til at åbne vinduet så han kunne komme ud. Han ronderede på alle møbler i køkkenet og brølede højt, og når bølgerne gik rigtigt højt, fik vinduet også et lille strint, når han kom forbi der. Heldigvis er de også modtagelige for lærdom udefra, så jeg hængte en klokke i vinduet og klikkertrænede ham til at ringe på den, når han skulle ud. Sådan her:

Billede

Bonusen var, at han lærte, at når klokken ikke var der, så var ude-muligheden væk.

De her katte vil også gå langt for at få lov til at være sammen med deres mennesker. Billy adopterede hurtigt min følsomme dreng:

Billede

Og hvad han ikke har fundet sig i, da barylerne voksede lidt til - han er blevet puttet under 47 dyner og kørt i dukkevogn og brugt som madras, hovedpude og tumledyr. Og båret på:

Billede

(beklager elendig kvalitet, det er det eneste bære-billede jeg har)

Billy og hans makker, en atypisk forsigtig siameser, kom ud og var meget glade for deres udeliv. Også om vinteren, selv om turene ud var noget kortere. Mange opdrættere sælger ikke til fritløb, men jeg tror de findes derude. Jeg er på et katteforum, hvor der er en del opdrættere, og mit indtryk er, at langt de fleste meget gerne sælger til hjem med løbegård eller katteindhegning.

Hvis du er til livlige katte, kunne du også kigge lidt på Rex-kattene, som ingen dæklag har i pelsen, og derfor er uldne og krøllede og varme og ser ret specielle ud. Eller abbysinieren, som er en lille kat med en stor personlighed og mange gode ideer ;-)

Briten kender jeg ikke så meget til. Den er i den rolige ende, og det er ikke lige mig :-) Men fra det katteforum jeg er på, ved jeg at opdrætterne opfordrer købere til at tage ud og besøge nogle opdrættere af de racer, man er interesseret i, mange vil gerne vise deres race og deres katte frem - også selv om de måske ikke lige har et kuld killinger, de skal sælge her og nu :-)

mvh. tina

Barylere rule!
3
0
Svar på denne tråd

til tina
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 13:06

hvor er han bare smuk

og stor..

min er ikke ret stor i forhold til mange siamesere

0
0
Svar på denne tråd

Anja...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 17:40
Billy kommer fra en opdrætter, der har katte på 2-3 kilo. Ham vejede 5,5! Jeg aner ikke hvor den monsterkat kom fra :-)

Mvh tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

siamser
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 23:13

min vejer vel ca 5 kg, men han er mere lille og lidt for tyk

men jeg har set en del store ala din på udstillinger, og så syntes man godt nok at ens kat er lille.

men jeg har så nogle store huskatte på ca 6 kg og op til 11 kg, og alle siger at de er store - ikke vægten, men mere fordi de er høje og lange

0
0
Svar på denne tråd

British
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 06:45

Hvis jeg skal have racekat, ville jeg gerne have en British Shorthair.

Begge mine nuværende katte er internatkatte fra England, og de er højt elskede og dejlige som dagen er lang på hver deres måde.

Den ene er om ikke renracet British, så i hvert tilfælde halvt. Hun passer rigtigt godt med racebeskrivelsen af sind, selvom hun er sky og psykisk skadet af en lidt hård tilværelse.

Hun er trofast som en hund og elsker at være med i alt. Et af vores ritualer er, at der skal kigges i skabe og skuffer sammen . Hun beder høfligt og ydmygt om ting, hvor den anden kat kræver. Hun færdes sjældent ude, og da kun indenfor meget kort afstand af huset, så hun ville kunne holdes i et villakvarter uden behov for indhegning.

Der er nok nogen, der ville betegne hende som en dødkedelig kat, men jeg synes, hun er den perfekte 'voksenkat', fordi hun er så nem, aldrig laver ulykker og er taknemmelig for meget lidt.

Billede

Billede

Billede

Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

4
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider