Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Gårdkatteproblem
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 20:27

Hej alle Hnænder

Er der nogen herinde der har erfaring med andre folks 'skønne' katte?

Ude i min stald har jeg nu 6 'gårdkatte', dvs katte jeg ejer, fodrer og har neutraliseret pånær 1 hankat, hvis opgave var at holde andre hankatte væk... Disse katte går ikke ret langt væk, de to jager lidt hos naboen der ikke har katte, og ellers går de kun på min ejendom og i skoven der ligger op ad. (og de 3 er så dovne at de bevæger sig udenfor når der er en skøn solstråle, og ellers nyder de luksuslivet i stalden og laden, nogen rigtige dovendyr )

I landsbyen, 400 meter fra ejendommen bor en dame med hendes kat, en meget stor hankat. Denne kat bor både inde og ude, den er tam og velpasset. Mit problem er bare, at den mere eller mindre er flyttet ind hos mig (den sidste uge har den ikke forladt min stald). Den begyndte at komme sidste forår, og det gav ikke de store problemer i starten da han havde respekt for min gamle kastrerede hankat. Denne kat døde desværre af alderdom i efteråret Og efterfølgende har denne kat terroritiseret mine katte, den har jagtet en kat helt væk, slås med en der døde af sine kvæstelser og i dag sprang den så på min ene stereliserede hunkatte, så den fik nogle meget store grimme åbne sår og måtte til dyrlægen og syes. Når han er i stalden, så gemmer mine sig og ligger og trykker div steder hvor de lige kan klemme sig ind

Jeg har flere gange snakket emd ejeren, og hun kan/vil ikke gøre noget, da katte jo, som hun siger, er en frit dyr og må gå på andre folks matrikel. Jeg har forklaret hende, at jeg er ligeglad emd at have andre folks katte rendende, hvis bare de kan opføre sig ordentlig, men jeg kommer ikke lige nogen vejne

Så er der nogen der ved hvad jeg kan/må gøre ved denne kat? Inden jeg 'kommer til' at skyde den

Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

http://sejlstrup.123hjemmeside.dk/

SÆLGES
Sejlstrups Daimi

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 20:30

Hun har ikke ret. Katte skal holdes inde på egen matrikel ;) Det kan du starte med at fortælle hende.

Kan du ikke sprøjte vand på den eller sådan når den kommer, altså gøre sådan når du ser den at den virkelig ikke har lyst til at bo hos dig ;)

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 20:43

Sikke noget vrøvl - katte skal holdes ligesom hunde - på egen matrikel!

Ellers må du jo bare pænt sige til hende, at det da ville være ærgerligt for hende hvis hende kan en skønne dag aldrig kom hjem igen ;)

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 20:52

Mener at have læst i en lokalavis at en landmand skrev et åbent brev om at han var yderst irriteret over at have andres katte rendende, og i fald de blev ved med at komme ville han skyde dem.

Det var noget med en frist på 10 dage - mener at have læst et sted at hvis du gør ejer opmærksom, og det bliver ved at gentage sig, må du gerne skaffe dyret af dage.. :)

- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd

enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 20:56

helt enig med de andre

send evt. et anbefalet brev med info om dit og dat og at katten køres væk/gives væk næste gang den kommer på din matrikkel

Smid samtidig samme ordlyd i avisen

ærgeligt hvis katten må aflives fordi ejeren ikke fatter en hujenes fis

og drøn træls for dig at skulle miste katte !!

VH Heidi

Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

www.gravsnuderne.dk

0
0
Svar på denne tråd

samme lov som hunde
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 21:00

som nævnt ovenfor, så er katte faktisk underlagt samme lovgivning som hunde, når det gælder ansvar for at holde dem på egen matrikel..!

Det er der bare uendeligt mange katteejere, der skrupskider på.. (mig selv inklusive ;-) Jeg har 1 km til nærmeste nabo, og har fred i sindet med, at der jævnligt ryger en kat på tabslisten - til traktorer, ræve og nabo-rifler og -hunde)

Det har i årevis pisset mig af, at katteejere inde i byerne lader deres kæledyr rende ind i andre folks haver og skide og æde småfugle!

De katteejere, som forventer, at man finder sig i at have deres dyr rendende, har på ingen måde retten på sin side.

Du kan enten fange den og aflevere den hos nærmeste falckstation/internat, så kan fruen få lov til at betale for at hente kræet hjem igen.

Eller du kan, som du nævner, vælge at skyde den (hvis du har jagttegn) I den forbindelse kan der evt være noget lovgivning omkring annoncering af at fritløbende katte eller hunde nedskydes..?

Meget forstående hilsner! :-)

1
1
Svar på denne tråd

Internat
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 21:08

Hej

Jeg ville også gøre som andre siger:

Kør den ned på det nærmeste internat - eller langt væk, hvis du er ude at køre i forbindelse med arbejde alligevel - er den ejerregistreret, så får hun en regning for at hente den igen.

Så er det bare et spørgsmål om hvor mange gange hun skal ud og hente den - før hun søger for at holde den hjemme - jo længere hun skal ud og køre, jo hurtigere bliver hun nok træt af det.

Der var jeg nok startet - selvom man har retten på sin side - så skal jeg alså langt ud før jeg skyder andres dyr, som jeg ved de er glade for.

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

Faktisk så...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 21:34

... er det politiet, der skal have katten. Man skal bare lige sikre sig, at politiet nu også er klar over og indstillet på det :-) Jeg fandt for lang tid siden i den dersens lov og mark og vejfred et sted, hvor der stod, at bortløbne dyr skulle afleveres hos fogeden eller en anden instans, der heller ikke findes mere. Men det er altså politiet, der skal tage sig af det i dag. Derefter er det politiet, der sender videre til internat. Hvis man selv indleverer en kat på et internat, kan man godt risikere at skulle betale for at få lov til at aflevere den.

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 21:54

Hvis hun er glad for sin kat, forstår hun vel også trådstarters henvendelse? Det er da mega træls at TS skal afholde udgifter på en andens kat - som tilmed banker hendes egne så de dør af det, og jager dem på flugt?

Så kan det godt være jeg er "koldhjertet", men er man så glad for sit dyr, kan man også holde det hjemme! Og ydermere når katten holder til hos TS i prioder..

Min kat er ude i snor hvor jeg går med den, af den simple årsag at jeg ikke gider andre skal belemres med at jeg har valgt at holde kat.. Han går ture flere gange om dagen (som en hund), og har en kattegård, ligesom nogle hunde har en hundegård ;)

- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 22:12

Sæt en annonce i avisen og advar hende mundtligt om at hvis katten ikke holder sig fra din matrikel, så skyder du den.

Hvis den bliver ved med at komme, så skyd den! Har du ikke jagttegn, så få en jæger til det.

Synd hvis katten skal skydes, men mere synd at dine egne katte terroriseres!

Vh Mette

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 23:53

Hvis vores elskede kat på 12 år, en dag skulle komme på afveje - vil jeg da håbe, de mennesker hun måtte opsøge, ikke bare skriver og så skyder.

Jeg synes man skal kigge efter evt. øremærke og få chippen tjekket. Vi betaler gladeligt for at få vores skønne kat retur.

Jeg ved godt at man kan se forskel på om en kat er passet eller ej. Men hvad hvis en som vores blev væk i længere tid. Så ville hun jo ikke være så fin i pels og huld?

Mvh

MonaK

0
0
Svar på denne tråd

åh det problem igen
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 00:08

har arbejdet på katte internat i 8 år og det problem har vi haft mange gange.

nr 1 så lad være med at have foder stående fremme - foder på faste tidspunkter, og kun når du er der

nr 2 ser du ham så smid vand efter ham - da vejret er varmt, så tager du bare en spand med vand. Det skader ikke - kun når det er direkte frostvejr skal man lige overveje det for kattens skyld

nr 3 kommer han retur alligevel, så tager du ham og kører ham til det nærmeste internat og forklare hvorfor du kommer med ham. Tror mig vi har haft MANGE inde på den måde, og så tager vi samtalen med katte-ejeren. Og vi lægger ikke finger i mellem, da internatterne er der for kattenes skyld, ikke uvidenede katteejere. Nogen steder tager de penge for at udleverede katten. Det kommer også an på om han er mærket. Er han ikke mærket, ja så kan du jo bare indlevere ham som værende en tilløbere - du kan jo ikke vide hvor katten bor. Men det er altså alt efter hvor fræk man lige vil være - har mødt dem alle.

Han kommer hos dig, fordi du har mad stående, og han får opmærksomhed. Ikke fordi han ligefrem er ude på at drille nogen. Men han burde nok holdes mere inde af sin ejer.

Desværre bruger mange katteejere det med at det er kattens natur, og bla bla. MEN det er en gang hø! Kan man ikke holde sin kat på egen grund eller i det mindste så gøre et forsøg på at holde katten mere hjemme, ja så burde man slet ikke have katten.

Har kommet til at stjæle en kat, hvor ejeren ikke havde haft katten til dyrlæge, til trods for at han havde været kørt ned to gange (begge gange på bagpartiet) og de gad ham faktisk ikke. Så til sidst valgte jeg at tage ham med da vi alligevel skulle flytte.

Men jeg er så en af de gode katte ejere. Mine 19 har nemlig løbegård, af samme årsag.

3
1
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 01:12

MonaK. . . Læs indlægget igen. Hun ved godt hvor katten kommer fra, og har talt med ejeren flere gange uden held.

Vh Mette :-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 10:44

Sikke dog en irriterende og ignorant katteejer, hun er! (Hendes med dræberkatten).

Se, havde dine katte nu sloges med hendes kat på neutral grund, så kan jeg se mening i hendes udtale, men når nu det foregår på din matrikel, så er det da sandt for dyden ikke rimeligt at dine katte skal lide under en infiltrerende lortekat!

Jeg kan kun give andre ret i deres forslag. Damen skal gøres opmærksom på loven, have nogle mere drastiske advarsler, eller også skal dyret afleveret et sted, hvor hun kan betale for at få det tibage.

Jeg forestiller mig lige samme situation, hvis vi havde med hunde at gøre

Bissen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2014 17:14

Mange tak for jeres svar

Nu har jeg lukket katten inde i en del af stalden, og der bliver den så indtil ejeren kommer og henter den. Jeg skal nok sørge for at den får mad og vand. Og så har jeg printet et par paragraffer fra lov om mark og vejfred ud, vedr katte, lagt i en kuvert sammen med et brev, og smidt i postkassen hos katteejer (hun var ikke hjemme).

I brevet er der også et 'tilbud' om, at hvis hun ikke har mulighed for at holde katten væk fra min ejendom, så har jeg nogen venner der ikke har kat (kun hund) og bor langt fra andre naboer, som vil tage katten.

Katten er ikke mærket, men det vil nok ikke blive nemt at overbevise et internat om, at det er en tilløber, da den er tam, meget velplejet og flot (flødefarvet). Og kunne den lade mine katte være i fred, så måtte den også godt være der, da jeg normalt er meget large overfor folks katte, sålænge de opfører sig ordentligt Jeg har forsøgt med vand, har sågar spulet den med vandslangen i stalden, men der gik under 10 min før den lå inde i laden igen...

Bissen: Ja, så havde den da været på forsiden af ekstra bladet for længe siden

Stutteri Sejlstrup

Avl af welsh sec. A og sec. F

http://sejlstrup.123hjemmeside.dk/

SÆLGES
Sejlstrups Daimi

2
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  06-01-2014 10:05

Det var dog forfærdeligt med den kat!! Tænk at den terroriserer dine katte og enda slår dem ihjel Det er godt nok vildt synes jeg.

Nu er det nok ikke løsningen på dit problem, da man ikke burde blive nødt til at anskaffe sig en hund for at komme af med andres katte. Men må sige at jeg alligevel er glad for at vi har hund, når jeg ser dit indlæg.

Vi har hund og når der kommer ubudne gæstekatte der er ude på øretæver eller som går rundt på vores grund er den bodyguard for vores katte. Jeg tror faktisk de er ret taknemmelige overfor ham.De er ret gode venner

Vi "pudser" hunden på de fremmede katte. Vores egne står bare og kigger og er ikke bange for ham, de ved det ikke handler om dem

Han kunne dog ikke drømme om at gøre de fremmede katte noget bare rolig, men han synes det er ret sjovt at jagte dem, når han bliver bedt om det og så varer der noget tid før de katte tør at vise sig her igen.

Jeg kan se at du har indfanget katten og har givet ejer besked. Det synes jeg er rigtigt flot gjort, man skal man IKKE finde sig i en dræberkat på nogen måde.

Jeg håber, at i finder en løsning på problemerne og at hun tager det alvorligt nu.

Damgaard

med den firbenede skygge

Ejer af: Borderen Shadow, Frieseren Zafira, ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd

Fremmede katte
Forfatter: 
Dato:  07-01-2014 16:54

Billede

Jeg har også haft problemer med fremmede virile hankatte, der kom i vores stald, og som strintede flere gange inde ved kattenes foder, samt skræmte en af mine helt vildt, så jeg var bange for, at han ville smutte.

Jeg har nu sat en kattelem op med chiplæser i, så det kun er mine 2 katte, derkan komme ind gennem døren.

Rigtig træls problem du har :-/

Mvh Camilla.

**************** www.kaabers.dk *************

Barockpinto - Barockpferd - Tinker.

Træning af tricks er beskrevet på

hjemmesiden.

En rigtig hest har hovskæg

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider