Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Hund og kat - bliver de venner?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 08:39

Hej med jer

Jeg fik en lillebitte killing i efteråret, som var blevet sat af. Den var ca. 8 uger gammel, så det var en lille ting. Den blev meget hurtigt gode venner med vores hund, som ellers ikke har været vant til kat, og de legede sammen hver formiddag, buldrede rundt, legede tag-fat, og hyggede sig gevaldigt. Katten var temmelig vild, var meget kælen men helt umulig at opdrage på, kunne angribe os helt umotiveret, og vi kunne ikke vænne den af med det, så vi gav den lov til at komme ud. Det hjalp gevaldigt på temperamentet, og den blev sød og mild hele tiden. Desværre blev den kørt ned, kun et halvt år gammel :(

Vores hund var meget trist i ugen derefter, og det er der jo ikke noget at sige til. Nu, hvor vi efterhånden er kommet os lidt, har jeg hentet en ny kat. Denne gang en voksen, så vi slipper for opdragelsen og vildskabet. Katten kommer fra et internat, den er blevet fundet på landet med killinger og man kender derfor intet til dens fortid. Så det var selvfølgelig lidt et sats, men jeg regnede med, at hund og kat vel med tiden ville blive gode venner.

Problemet er, at katten ikke kan tåle synet af vores hund. Hvis den kommer bare i et par meters afstand, begynder katten at hvæse, og den har også et par gange gået kort til angreb. Vores hund klarer det virkelig flot, holder sig væk, kigger væk når katten hvæser osv. Men det var jo ikke ligefrem det, der var meningen.

Katten er ca. 1 år gammel, den er sød og kælen, men meget usikker. Den første uge vi havde den, sad den hele tiden under et skab og kom kun ud, når der var mad. Vi har haft den to uger, og det går da bedre. Den kommer rundt i hele huset nu, og den kan godt være i samme rum som hunden nu. Igår var det "store sager", fordi hunden lå under bordet og katten sad ved siden af bordet uden at hvæse, så måske er der håb. Men hvad er jeres erfaringer? Hvis en voksen kat måske aldrig har været vant til hund, kan de så blive gode venner? Det er i hvert fald synd for vores hund, for den bliver utryg, og meningen var jo netop at det skulle være godt selskab til den.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror..
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 09:52

bare at katten skal lærer at hunden ikke gør noget..

Det kan jo være at katten har prøvet den vilde jagt med en hund i halen også ville jeg nok også stille mig lidt skeptisk i forhold til en hund som ven ;-)

Du skriver jo selv det går bedre, så jeg ville bare se tiden an..

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2013 10:02

Se tiden an.

Vi fik en gammel kat (11 år) han kunne så absolut heller ikke lide hunden i starten. De blev aldrig perlevenner, men kunne sagtens ligge ved siden af hindanden foran brændeovnen om vinteren.

Din kat er jo ung så tror at når den finder ud af at hunden ikke gør noget, så skal det nok blive bedre.

2
0
Svar på denne tråd

Det modsatte
Forfatter: 
Dato:  08-08-2013 18:24

Vi har en lab. som efterhånden er blevet 8 år.

Vi fik også for 6 år siden en kat, som var opvokset med hund og elsker hunde.

Men hun har ikke kunnet overbevise hunden om, at hun er god nok. Katten vil så gerne hunden, sove sammen med ham, hilse på ham osv.

Men hunden er blevet revet af anden kat som hvalp, og det har han ikke glemt.

Så ja vi har det omvendte problem, som vi så ikke blander os i, katten må leve med at sove alene, for hunden går sin vej.

Susanne

Tinker altid tinker

0
0
Svar på denne tråd

valentinsemma
Forfatter: 
Dato:  09-08-2013 09:32

valentinsemma: vi burde jo bytte kat så :)

Jeg synes, at det nogen dage går lidt bedre, men om det bliver godt, det tvivler jeg stadig på. Nu viste det sig, at katten har blærebetændelse, og det er gavnet gevaldigt på humøret, at den får smertestillende nu. Så måske får den også lidt mere overskud til at tackle alt det nye, når den får det bedre.

Nogen dage kommer den næsten 1 m fra hunden frivilligt, men kun hvis hunden ligger stille. Jeg håber i hvert fald det bliver sådan i løbet af et par måneder, at de ikke er bange for hinanden, for det er ingen af dem tjent med.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider