|
|
| Lady gir' den gas, til agility! (Video) |
|
|
Halløj! Jeg vil lige dele nogle videoer, vi fik lavet i dag til agility træning. Det er selvstudie om lørdagen, så der er ingen træner med. Vi prøver at få god fart på, og forsøger os med fremad sending - men det går ikke helt godt hver gang. Jeg synes det er fedt, at se hende på banen. Hun er normalt uden for banen en meget sensitiv og nervøs hund. Det er en længere historie, nogle af jer kan måske huske en tidligere tråd om hende. Vi regner med og håber på at i år bliver året, vi skal deltage i konkurrencer.  Men here goes: Og her kommer der lidt mere fart på:
Ris og ros modtages med kyshånd.
They tell us everything's alright, and we just go along. How can we sleep at night, when something's clearly wrong?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hvor er hun bare dygtig. hun er en papillion ikke.
det er modtageren der bestemmer budskabet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak. |
|
|
Mange tak. Jo, dog uden stamtavle - så om der er mere og andet i hende er uvist. Hun er jo lidt langbenet og mangler den rigtig lange pels.
They tell us everything's alright, and we just go along. How can we sleep at night, when something's clearly wrong?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nuser :) |
|
|
Hvor er hun FIN!  Og det ser ikke helt tosset ud, I skal nok blive klar til at løbe lidt konkurrence. Det eneste som jeg lige bemærker er, at du sætter hende af helt hende ved første spring. Prøv at give hende et par meters tilløb. Det giver hende mere fart fra starten og et bedre afsæt på første spring. Ellers så bare klø på. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lady gir' den gas, til agility! |
|
|
rhj - Tak skal du have. Det råd vil jeg da af prøve allerede i aften, når vi skal til træning. Det havde jeg faktisk slet ikke skænket en tanke, men det kan da være det giver en bedre og hurtigere start.  Vi har så meget fokus på de der vendinger også, og de sænker som regel farten når vi træner. Så at få dem afviklet så hurtigt, nemt og fejlfrit er også lidt af en gåde, synes jeg. Så er det rart at få så enkelt et råd, hvis det ovenikøbet kan give mere fart fra start. Tak. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trada... |
|
|
Det du skal tænke på, er at en hund der sidder i sin start har brug for afstand til springet til to ting. Den skal bruge afstanden, så den kan komme fra sin sit til sin stå og den skal bruge afstand, så den kan nå at accelerere inden den skal over det første spring. Jeg har filmet min tæve, for at undersøge hendes bedst afstand til springet hvis hun lå ned, og der skal vi op på omkring 4 meters afstand til første spring, når hun sidder er det måske kun 3 meter hun skal bruge. Står hun kan hun måske komme tættere på.
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan gik træning? |
|
|
Hej igen  Hvordan gik din træning i går? Kunne du se en forskel på hendes start ved at hun kom længere væk? Du skriver at hun taber fart i vendingerne. Hun er ret fokuseret på din hånd, så måske du skulle arbejde på at hun bliver mere selvstændig? Vil hun arbejde for legetøj eller kun for guffer? Jeg har lært begge mine, at belønningen godt nok kommer fra mig, men flyvende henover dem og fremad. Milo får pivdyr og Luna får hvad hun gider arbejde for den dag - oftes en lille bøtte med leverpostej hun så kan slikke lidt på - tossede hund  Luna er en arbejdshest, så hende kan jeg godt køre længere stræk og træne detaljer osv med. Men gamle Milo, som ikke er suuuper motiveret i længere tid af gangen kører jeg korte men intensive stræk med. Altså, jeg løber korte baner 2-3 gennemløb (alt efter længden) og så pause. Efter pausen, ny bane og 2-3 gennemløb. På den måde er han hele tiden top motiveret når han så endelig får lov at løbe. Måske det kunne være noget for dig og Lady? Hvis ikke, så bare ignorer mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Agility... |
|
|
rhj - Vi prøvede det faktisk lidt, men den bane vi havde var rimelig avanceret, så for meget fart ville ikke gavne lige på den bane. Men min oplevelse med afstanden er at hun lettere styre uden om første spring, hvis hun står for langt fra det. Det er ligesom om hun bliver i tvivl og så løber uden om. Men det skyldes måske også at jeg som regel stiller mig så mine krop vender den vej jeg ønsker hun skal løbe, og så i stedet for at tage springet først og løbe den retning, så løber hun bare i den retning fra start.  Det er godt nok indviklet at forklarer agility på skrift, synes jeg. Lady kan ikke bruge legetøj, hun kan slet ikke 'tænde' på det, fordi hun er så fokuseret på mig. Selv hvis jeg tog godbidden væk, ville hendes fokus ikke ændres - hun er sådan en hund, hvor jeg er alt i hele hendes verden, (lyder måske lidt arrogant, men kender man hende forstår man hvad jeg mener) og bare det at være i nærheden af mig og få min ros, er faktisk mange gange motivation nok. Lady er 'genbrugshund' og har ikke haft det godt i sit tidligere hjem, hvilket betyder at nu hvor hun har fundet en hun er glad for og tryg ved, så viger hun nærmest ikke fra min side. Så at kaste noget væk fra mig som belønning, vil ikke virke - hun løber ganske enkelt ikke efter det. Og bide/trække er slet ikke hende. Det kan vi i sjældne tilfælde overtale hende til herhjemme, i trygge rammer - men ikke til træning. Flere har forslået det før dig, både med legetøj og klikker - men legetøjet ville ikke fungere og klikkeren tænker jeg er lidt åndssvagt, det er bare endnu en ting jeg skal pille fra, til konkurrencerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Agility... |
|
|
Hov.. Lige i det her løb, som jeg har filmet ville jeg godt kunne træne afstanden fra springet - men det vi trænede i mandags var noget sværere, måske derfor det ikke kunne fungere. Vi træner både med begynder/let øvet og øvet hold, og om mandagen er det øvet, men jeg prøver igen onsdag eller mandag, hvis det nu bare er "lige ud spring". 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trada... |
|
|
Nu har jeg jo selv en hund der synes jeg er "gud". Jeg kan lege med et stykke legetøj, som hun er helt tændt på. Putter jeg det i hånden på en anden, så eksisterer det legetøj bare ikke længere. Jeg havde derfor den holdning at min hund KUN ville lege med mig. Det var en udfordring nogle valgte at tage til sig, dog med forskelligt resultat. Faktum er at der rent faktisk er andre der kan lege med hende, der skal dog arbejdes en del for at få det. Med en hund som Lady så tror jeg at man sagtens kunne finde noget der var værd at bruge tid på, HVIS du mener det er værd at bruge tid på. Hvis du allerede inden har den holdning der hedder:Så at kaste noget væk fra mig som belønning, vil ikke virke - hun løber ganske enkelt ikke efter det. Så er kampen jo tabt på forhånd. Det er jo heller ikke noget der bare sker på en enkelt dag, slet ikke med en voksen hund. Men jeg er nu overbevist om at hvis man yder en indsats så kan det lade sig gøre. Ikke at hunden nødvendigvis behøver at hoppe og danse omkring en med sit legetøj i munden, som mine de gør det  Det beøver jo heller ikke at være legetøj. Det kunne jo også være en bøtte med en tæskelækker guf i, som hunden løber hen til og bliver ved, mens den venter på at du kommer hen og åbner bøtten. Det kan man jo også gøre til en leg og bygge en masse værdi op om.
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godbidder vs. legetøj. |
|
|
Camilse - Det lyder interessant, det du siger - og jeg kan også godt se den fordel, at frem ad sendelse bliver lettere, i det man kan kaste bolden og give signalet frem, så man er sikker på at hunden gør det. Men hvilke andre fordele er der ved legetøj frem for guffer? Ikke ment som diskussion, blot som en nysgerrig forespørgsel, for du har helt sikkert ret - med den rette træning og osv. er det ikke helt umuligt det kan lade sig gøre. Hun overraskede mig hos mine forældre i dag, ved at synes det var vanvittig morsom at løbe efter en kæp min lillebror kastede - det ville hun aldrig havde gjort for 1 år siden. Hun er så speciel en hund, og har nogle brister fra tidligere ejer at jeg nogle gange ser murer hvor der ikke nødvendigvis er en. Men der ligger noget arbejde i det, og derfor ville det være fedt, at vide hvilke fordele det gir i forhold til godbidder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det :) |
|
|
Jeg kender godt dit "problem". Min den lille, Luna, har jeg skulle lære at lege og lære at synes det var sjovt at løbe efter noget. Det var bestemt ikke noget som kom naturligt til hende, men krævede en del træning fra min side. Hun synes også bare det var (er) fedt at være sammen med mig  Jeg har bl.a. lært hende at elske hendes leverpostejbøtter! Så startede sådan set bare med at give hende belønning for forskellige øvelser som sit, dæk osv ved at lade hende slikke lidt i bøtten. Senere begyndte jeg at sætte den på jorden/gulvet. Når hun så gav den opmærksomhed fik hun lov at spise lidt. Satte den længere og længere væk - men stadig skulle hun dutte den for at få guf fra den. Til sidst begyndte jeg at kaste den væk fra hende. Luna skulle desuden også lære at lege med mig - og det er stadig ikke altid hun "gider" når vi er til træning. Gik frem lidt efter sammen metode som med leverpostejbøtten. Ang legetøj til træning. Jeg bruger legetøj til at gejle mine hunde op. I forhold til at bruge guf som virker mere afslappende. Så når jeg træner agility bruger jeg legetøj til Luna når vi skal øve baner og mindre moduler uden feltforhindringer. Bruger guf til at træne selvstændig slalom og feltforhindringerne for sig selv. Desuden risikerer man ved at bruge mad at hunden hurtigt bliver mæt - og dermed mindre motiveret for træningen. Modsat legetøj som kører dem op i gear  Så, det gælder om at hunden skal synes det fedeste i verden er at løbe agility - kun overgået af at lege med dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trada... |
|
|
Om der er fordele eller ej ved guffer, det afhænger af den enkelte hund. Min unge tæve sortere helt legetøj fra, hvis jeg starter træningen med at give hende godbidder, men hun er et kæmpe madøre. Hun arbejder næsten lige gerne for godbidder, som for sit legetøj. Men det er tydeligt at hun følge den generelle regel, der hedder at legetøj tænder, godbidder dæmper. Der er en helt anden intensitet når hun arbejder for sit legetøj. Men humlen er sådan set at hunden lærer at blive belønnet væk fra dig, så der kommer en smule mere selvstændighed i den. Jeg havde det oppe på mit agilityhold i dag, hvor der netop også er hunde som bare ikke gider legetøj. Ældre hunde som ikke har lært at lege med mennesker, kan være svære at få til det. Så dem har jeg anbefalet at bruge en lille bøtte med guffer til at kaste med i stedet(jeg vil gerne have godbidderne i bøtten frem for at man bare smider dem på jorden og dermed fremprovokerer snuseri). De har fået at vide at de skal arbejde med det derhjemme, og så er jeg spændt på at se om det er noget som på sigt kan få lidt mere drive i hundene, som stadig skal følges rundt. Men vi har kun haft fjerde gangs træning i dag, og jeg er jo også selv lidt farvet af at have en vild border collie, hvor vi skal prøve at få lidt mere ro på.
Camilse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt legetøj.. |
|
|
Nå, lige en lille update. Vi prøvede med en bold til træning den ene dag, og hun tændte da på den - men hun løb helt vild efter bolden, uden om bolden og så en spurter ud over græsset - dejlig energi, men måske knap så tændt på selve bolden. Det var dog en stor bold, og måske også lidt kedelig - derfor har jeg nu bestilt sådan en lang piv-stang som man kan putte godbidder i. Den her: www.zooplus.dk/shop/hund/ hundesport_hundelegetoej/pivedyr/ latex_vinyl/326913 Jeg tænker nemlig, at hvis hun ikke tænder på selve legetøjet, så tænder hun måske på pivet i den, og gør hun ikke det, så tænder hun nok på de godbidder man kan putte i den. 3 i 1 !! Så den skulle gerne komme i dag. Så prøver vi den i haven, for jeg får nemlig også agility stænger hjem samtidig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sejt!! |
|
|
Den ser faktisk ret fed ud! Tror den ville være noget for min det gamle som elsker bold, mad og piv  Håber du kan få det til at virke for dig -men husk at få trænet med den hjemme først så hun lærer hvor totalt fed den er inden i tager til træning! Og opdater endelig - er hyggeligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|