|
|
| Menneskemad til hunde |
|
|
Er er mon nogen, der fodrer sin hund med menneskemad, fx grøntsager, brune ris, kød osv.? Winnie (som telepaterer med dyr, hvilket vi ikke skal diskutere her) har talt med min hund, som gerne vil have den slags mad. Jeg så for nyligt et indslag i tv med en dyrlæge, som mente, mange kræfttilfælde hos hunde skyldes forarbejdet hundefoder - hvad end det er fra Aldi eller dyrlægen. Derfor er jeg lidt interesseret i, om vi mon skulle tage springet. Så: Er der nogen herinde, der fodrer sin hund på den måde? Hvad giver du den og i hvilke mænger (i forhold til hundens vægt, aktivitetsniveau osv.)? Har du et økonomisk overblik over, hvad du bruger på "hundefoder" månedligt? Og kan du mærke en forskel på hundens velbefindende? Jeg har i øjeblikket en knap 2 år gammel hund, som ikke interesserer sig for den mad, vi tilbereder og spiser, fordi den simpelthen aldrig har fået anledning til at smage det. Er det muligt at træne hende til ikke at sidde og savle ved bordet, når vi spiser, hvis hun først kender duften af ris, kartofler og kogte gulerødder? Gode som dårlige erfaringer modtages med kyshånd  /Kathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaja..... |
|
|
bare du er klar over at menneske mad ikke er sundt for hunde Barf vil være bedre.....måske det er det hun har ment? Du kan goggle barf på rigtig hundemad.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wwwwwwwwwwwwwwww |
|
|
Husk at hunden ikke har sundt af alle de krydderier vi mennesker bruger. Jeg har en bette chihuahua. Da jeg fik ham, var han vant til tørfoder. Han var kræsen og vansklig at fodre. Da jeg begyndte at fodre med Barf (forskelligt råt kød) fik han et helt andet forhold til mad. Han æder næsten alt jeg giver ham. Selv kattens mus  Jeg blander lidt ris eller grønsager i en gang i mellem. Nogle gange får han en skrive brød med smør på. Og så foder jeg ALDRIG i en foderskål. Nej, det bliver spredt ud på græsplænen, så det tager lang tid at finde det hele. Prøv at søge på Barf. Din hund vil nyde at spise det
Pragtfuld prinsessepony sælges. Spændene farver, let at ride. Går nemt i trailer og lastbil. Stævnevant. Se mere på min præsentation. Sulten? www.halv-gris.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hundemad |
|
|
Det der snakkes om mht. hundefoder er, at der er nogle stoffer i - kan ikke huske navnet desværre - som er forbudt i menneskeføde, fordi det er kræftfremkalende. Men man må gerne bruge det i dyremad, da man mener de ikke lever længe nok til at være reelt påvirket af det. - Men, der er flere og flere hunde som i dag får kræft og det er da lidt tankevækkende. Jeg tror dog også på, at der findes nogle typer hundefoder som IKKE tilsætter dette - og min egen teori er at det også har en del med indholdet i meget hundefoder at gøre. - Både billigt brasfoder og dyrt "racespecifikt" foder kan efter min mening indeholde meget unødvendigt fyld, som næppe kan være sundt for hunden. Mine hunde får IKKE menneskemad, - hundemad til hundene, menneskemad til menneskerne, færdig bum At de så ikke altid er enige og sniger sig til at hapse min natmad f.eks.  Tilgengæld råfodrer vi vores hunde, vi er stadig rimelig nye indenfor det - vi har tidligere barfet, men bruger nu vom, http://www.vomoghundemat.dk - og jeg er vildt begejstret og det samme er hundene!!! - Selv vores tæve som altid har været sådan lidt, mad - jojo så spiser jeg da Hun hopper og danser og alle hundene vimser rundt og er jeg bare lidt for langsom (Hvilket jeg ALTID er iflg. hundene) så gør de af mig, - så snart skålen rammer gulvet tager det ikke mange sekunder før den er tom, slikket grundigt rent og de er i gang igen, "Mere mad! Kan du da ikke se at vi suuuulter!"  Så får vores også ben et par gange om ugen, okseben, hesteben, oksestruber, kyllingehalse osv. Vores hunde stortrives på det  Det vil jeg uden tvivl anbefale i stedet for - og mon ikke din hund vil foretrække det i stedet 
www.ROLLOs.dk Opdræt af West Highland White Terriers Teddy og Satin Kæledyrs Marsvin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores Labber |
|
|
Vores labber , som er brugshunde, de får det billigste tørfoder vi kan opstøve og dertil hvad der måtte være af rester fra tallerkner og diverse madkasser... De får altid ros af dyrlægerne, for deres blanke pels, huld og muskelmasse... Og de er fyldt med energi til en hel dag på jagt... Kig på din hund (telepati eller ej) , hvis den er glad og fyldt med energi, - så er det vel det, det drejer sig om.
...100% Oldenborg ... 100% hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu har jeg ikke hund - men i 'gamle dage' min barndom, da fik hundene da tykke rugbrødsmader m/påsmurt fedt og leverpostej, samt rester fra aftensmaden. (dengang krydrede man nok heller ikke maden på samme måde som nu) Pointen er, at de hunde, som jeg havde kendskab til blev da både 10-12 år. Det gælder for de store racer - småhunde har jeg ikke kendskab til.
MVH. Betina
3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift. Har opdateret hestepas/fuld stamtavle. Flere salgsponyer på w ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Min gamle hund fik rugbrød med leverpostej hver evig eneste dag i hans 12 årig lange liv. Alene af den grund at det havde han altid været vant til der hvor vi fik ham fra, og vi nænnede ikke at pille det fra ham. Han var rigtig fin og meget frisk lige til det sidste. Han blev akut aflivet da han meget pludselig blev syg. Min nuværende hund får et godt tørkost foder (dog med korn da han bare ikke fungerer på kornfrit og jeg har en teori om at korn ikke er skidt for hunde. 1. ingrediensen i foderet er dog kød). Nå men ved siden af det får han meget forskelligt pålæg og kød når vi er til træning (3-4 gange i ugen). Derudover får han mange rester fra vores bord. Ris, kartofler, grønsager, kød osv. Det eneste han ikke får er meget kryderet mad. Ellers får han alt mulig. Han har sjældent dårlig mave, er i meget fin foderstand (selvom jeg aldrig ved hvor meget foder han får.). Får han lidt menneskemad, får han bare lidt mindre tørfoder. Han har rigtig fin pels og god energi. Og de seneste blodprøver var rigtig fine så kroppen må jo få det den har brug for. Så jeg synes det kan være fint. Grunden til at jeg også giver tørkost er for at sikre mig at han får de ting han skal have, som vitaminer og mineraler osv. Kender faktisk en hund som havde allergi. Var til dyrlæge meget ofte fordi den bøvlede meget med ørene (pga. allergi). Så opsøgte de en hømopat (staves?) som foreslog menneskemad. Det har den fået i 3 år nu og den bøvler aldrig med ørene mere. Så jeg tror såmænd ikke det er så skidt som vi går og tror. Man skal bare lige holde sig for øje at der er mange ting hundene ikke kan tåle, og det skal de selvfølgelig ikke have. Så gør det din hund trives på mange siger kornfrit, men min hund fungerer bare ikke på det, og så er det jo ikke det man skal bruge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores får vores.. |
|
|
mad.! Uha, tænk man tør skriver det  Han får hans 3/4 grundkost om morgenen som er Kingsmore Pure, spredt på gulvet, i stalden eller på græsset.. Så til aften, ser vi hvad der er tilbage fra vores aftensmad.. Er der noget får han det ellers får han den sidste 1/4 af hans tørkost.. Hvorfor får han så vores mad.. Jah.. Nok mest fordi han er en omplaceringshund på 6 år, der var vant til at få rester fra bordet.. Og jeg nænner ikke at tage det fra ham.. Han eeeeelsker kartofler, bryder sig ikke så meget om ris, han spiser groft sagt det hele.. Selv suppe spiser han og krydret mad spiser han nu også uden problemer.. Han får lidt frugt en gang imellem og chips er et hit.. Han er en sund og rask hund, der trives fint på den kost han bliver tilbudt.. Men jeg ved at mange ville mene vi var dybt uansvarlige.. Og dyrlægen har intet at indvende..
Godt enghø i småballer sælges i Horsens og omegn.! Skriv for nærmere info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg ville aldrig fodre min hund med menneskemad, menneskemad er til mennesker og hundemad er til hunde. Vores hunde har førhen fået Orijen og Wolfsblut, men er nu igang med at blive kørt over på BARF. Jeg tror ikke at der sker noget fordi du giver din hund lidt brød/ris/æg/grønt engang imellem, men for mig ville det aldrig være mad, bare hygge.... Til jer der skriver hvor gamle jeres hunde blev og de levede af leverpostej og brød osv osv osv. Engang troede man også at heste levede glimrende på halm og havre om vinteren og græs om sommeren og færdig bom, og de heste blev også ofte gamle. Men der dukker hele tiden ny viden op, hvad enten det er om foder, eller om sygdomme og allergier... Jeg synes vi skylder vores dyr at sætte os i den her nye viden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Må hellere.. |
|
|
tilføje at jeg aldrig ville fodre en hund (eller noget andet dyr) kun på menneskemad.. Jeg tror på at der er noget i hundemad, som ikke er i vores mad og derfor er det vigtigt at de får rigtig hundemad (uden korn selvfølgelig).. Ligesom at man ikke kan fodre en kat med hundemad, da den kommer til at mangle et eller andet vigtigt (måske det er omvendt).. Men at hunden får en kartoffel (som også er i hundemad), et stykke kød(det er vel en kødæder) eller en kvart bakke leverpostej (igen det er forhåbentlig en kødæder).. Det ser jeg intet problem i.. Jeg har også truffet sundhedsmæssige valg for vores omplaceringshund, han får ikke Pedegree mere, han bliver nu vac hvert år, får nu tjekket bisser og ormekur hvert år.. Jeg mener det er vigtigt at være obs på mange ting omkring dyr blandt andet fodring og det er jeg også selv, men jeg er ikke fanatisk, for det tror jeg ikke på.. Ligesom jeg heller ikke tror på at børn der ikke bliver udsat for parfurme osv. ikke får allergi..
Godt enghø i småballer sælges i Horsens og omegn.! Skriv for nærmere info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vores får resterne fra maden hver dag, lige meget hvad vi har fået. Og tit får hun frisk kød også, ikke barf da jeg ikke vil købe det i dyre domme når vi alligevel får slagtet hest, ko osv selv. Men hun får stadig tørkost 2 gange dagligt alligevel af ok kvalitet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja.... |
|
|
sofiemb: så fordi jeg er af en anden holdning end dig, så er jeg ikke god ved min hund? Jeg tror simpelthen ikke på at korn er direkte skadeligt for hunden. Måske forskning siger det, men man finder jo hele tiden ud af noget nyt. Måske siger de om 10 år at korn er vigtigt for hundens tarmsystem. Ligesom man i mange år har sagt at hvis man vil tabe sig skal man spise små portioner, og nu har man fundet ud af at det er smartere at spise store portioner. Jeg ved også godt at cola og chips ikke er godt for min krop. Men jeg elsker det så det får jeg indimellem. Og det sker også at jeg køber en pizza som bare skal varmes i ovnen. Det er da heller ikke sundt, men det sker altså. (Ja jeg passer faktisk bedre på hundens krop end min egen). Og ja, min hund får også gerne en enkelt chips. Ikke mange, for salt er ikke godt for hunden. Chokolade og andre giftige ting får han aldrig. Min hund fungerede overhovedet ikke på hverken acana eller orijen. Han har brug for korn for at fungerer optimalt. Jeg tror ikke på at ris, kartofler, grønsager, kød, supper osv er skadeligt for hunden, og jeg tror på at det er fin mad for hunden. Måske ændre jeg mening på et tidspunkt - måske gør forskerne. Men skal jeg stemples at jeg ikke har gjort nok for min hund og sat mig nok ind i ny viden, fordi jeg er af en anden overbevisning? Jeg skal lige understrege at jeg giver hundefoder ved siden af, for at være sikker på at han får det hans krop har brug for. Men 1/3 af hans mad består nok af menneskemad. Måske mere, har ikke overblik over det. Og det har jeg ikke dårlig samvittighed over. Jeg tror ganske enkelt på at det styrker ham mere end det skader ham. Hvad med den hund som havde allergi og havde prøvet alverdens foder og behandlinger? da den kom på menneskemad forsvandt allergien. Jeg siger ikke det er løsningen for alle hunde, og man skal selvfølgelig sørge for at hunden får det nødvendige. Men jeg tror ikke på at menneskemad er skadeligt for hunden. (Jo noget er, men det findes der jo lange lister om, så det kan man bare undgå).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
tråden er lidt lang, så gider ikke læse alle de forvaklede meninger hele vejen ned igennem  Selvfølgelig kan hunde tåle menneskemad, lige som de kan tåle tørfoder, lige som de kan tåle det rådne kødben de har haft gravet ned i haven de sidste 6 mdr, de kan tåle den kattelort de æder med velbehag, alle de æbler de selv samler i haven om sommere, og alle de grøntsager de selv graver op af urtehaven  Hunde er slet ikke så sarte som vi mennesker gør dem til. Vores første hund da jeg boede hjemme, fik aldrig nogen sinde i sit liv tørfoder, hun fik rugbrød med leverpostej om morgenen, og aftensmad om aftenen, min far kogte kartofler og stegte en ekstra bøf til hende, hver eneste dag. Tot hun blev 15 år gammel  Mickey blev aflivet sidste år, pga benene gav op 14 år gammel, han har altid haft adgang til tørfoder, men spiste mest menneskemad, rester, godbidder osv. Nu har jeg jo så 2 kødklumper på 2 x 55 kg, og af praktiske årsager består hoveddelen af kosten af tørfoder, bare det billige fra købmanden, Ellers ville jeg jo skulle koge 20 kg kartofler hver dag hehe. Men lab blandingen får 1 kop tørpiller 2 gange dagligt, ellers bliver han for tyk, samt han får alt det han selv finder, gulerødder, æbler, gedefoder, missebæ osv, han lever skam alsidigt.Han får også en lille smagsprøve af vores mad, men ikke for meget, da han simpelthen bliver for tyk. Sanktbernharden får fri adgang til tørpiller (ja labben har lært han ikke må tage det og respekterer det 99,9 %) Men da mad ikke har hendes interesse uanset hvor dyrt foderpillerne har været, ja så er jeg nødt til at spæde op med menneskemad, det er sovs, kartofler, pasta, ris, kød, rester, tykmælk ja alt hvad vi har i overskud hælder vi i hende. chips er også en foretrukken spise. Når ja og lige som albben alt det hun finder ude rundt omkring ved de andre dyr, husker jeg ikke at sætte gulerødderne op ved hestene, så æder de hele sækken. TS spørger om man kan lære dem ikke at tigge, selvom de får menneskemad, ja det kan man sagtens, det er et spørgsmål om opdragelse, vores hunde tigger ikke. Det har de lært fra dag 1 det vil jeg simpelthen ikke se på. Katten derimod er noget helt andet, han tigger som blev han betalt for det  Jeg vil ikke forvare mig, da jeg ved mange syntes den måde er helt ude i hampen, så hvis du ts har andre spørgsmål til den måde at fodre på, så skriv en pb. Gider ikke hn´s mudderkastning thi hi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fanatisk |
|
|
Det kan da godt være det for nogen er "fanatisk" ikke at ville give menneskemad, det kan jeg godt leve med - jeg VED jeg er foderfanatiker hvad angår mine dyr og var jeg bare halvt så god til at fodre mig selv var jeg sgu nok en pæn slank sylfide  JJeg er også vokset op med at hundene fik det billigste foder man kunne opdrive og ellers nogle rester hist og her, - hestene levede af halm, havre og kalvepiller og den ene blev 35 år, men det betyder for mig ikke at jeg vil bruge dét i dag, fordi vi netop har lært mere og undersøgt mere og ved lidt mere om hvordan tingene fungerer  Selvfølgelig fungerer hundene forskelligt, så ikke alle trives på det samme tørkost - meget er nok også et spørgsmål om tilvænning og hvad maven henover tid er blevet vænnet til, hunde som kun får tørkost og intet andet kan ikke tåle særlig meget somregel. - Det er derfor det for mig er vigtigt at f.eks. det hvalpekuld vi har lige nu, skal prøve noget forskelligt mad, alt med måde selvfølgelig, men det skal være både råt, tørkost osv. for at de vænner sig til det, både smag, konsistens og også at maven vænner sig til det. Jeg vil ikke fodre min hund med "det billige henne fra brugsen" af flere årsager, - der er alt muligt affald i, som jeg ikke kan se hvorfor min hund skal fyldes med. Der er alt for meget "fyld" i, så dels vil det alligevel blive dyrt at fodre med for at hundens behov er dækket ind og dels vil der kommer så meget ud i den anden ende. - Et er at sige at ens hund skal ha' en form for korn, men så må man jo netop gøre som Lonni (Mener jeg det var?!) siger og sørge for det ihvertfald ikke er første ingrediens. Meget bras-foder har jo netop ekstreeeemt meget korn, majs og andet fyld i, for netop at gøre det billigt, det tror jeg ikke kan være sundt for hunden. Jeg har al ære og respekt for at man er af en anden mening, men jeg vil også gerne ha' respekt for at jeg har MIN mening, fordi JEG har brugt tid på at sætte mig ind i hvad jeg mener er bedst for mine hunde  Jeg VED jeg er fanatisk, jeg ved jeg er foderfreak og jeg ved jeg render skrigende væk når folk siger jeg bare kan bruge det billige nede fra brugsen fordi "Tænk testen viser det er fint"  Men, mange af Jer siger jo også selv "Det nænner vi ikke at pille fra dem" Hvis behov bliver så opfyldt? Hundens - eller Jeres? Vi mennesker er jo nogle totalt hyggespisere i dag og det overfører vi jo også til vores dyr. Jeg ville da lyve hvis jeg sagde mine ALDRIG havde fået "menneskemad", men jeg undgår det for så vidt muligt, fordi jeg ikke kan se hvad de skal have det for, så det sker uhyre sjældent. - At en hund med allergi/hudproblemer trives bedre ved at han fik menneskemad, kan muligvis også have noget at gøre med at menneskemad jo også består af friske ingredienser og ikke hundefoder med meget fyld i, så hunden i princippet ville have haft ligeså godt af råfodring?
www.ROLLOs.dk Opdræt af West Highland White Terriers Teddy og Satin Kæledyrs Marsvin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
havde godtnok sagt jeg ikke ville kommentere meeeen man har vel en mening til man tager en ny  <<<Meget bras-foder har jo netop ekstreeeemt meget korn, majs og andet fyld i, for netop at gøre det billigt, det tror jeg ikke kan være sundt for hunden.>>> Først jeg respekterer fuldt ud din mening Rollo til foder, man skal gøre hvad man selv mener og tror på er bedst , og den ene kan lige så godt have ret som den anden  Men det med korn og majs i hundefoder, hvis nu vovse selv ville kunne vælge, hvad vil vovse så vælge: Hundefoderet eller majskolben? Hundefoderet eller det tørre brød der er blevet smidt ud fordi det er blevet for gammelt? Hundefoderet eller gedernes gedemix(fyldt med korn)? Hundefoderet eller den lækre lune kattedej missen har tabt ude i sandkassen ?  Ja jeg ved godt man ikke altid vælger det sundeste for sin krop, det gør vi jo heller ikke, som du Rollo siger så havde vi alle været tynde som siv. Men jeg har bare svært ved at tro at korn i forskeliige former er så usundt for hunden. Foder med lagermider osv, ja det kan vi godt blive enige om er noget bras, men majskolberne fra marken, rugbrødsleverpostejmadden, resterne af ungernes madpakker, jeg tror ikke på det er skadeligt for vovse på nogen måde. Havde vovse kun levet i naturen, havde den heller ikke udelukkende spist kød, da den ikke kun kan leve af protein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Menneske mad.. |
|
|
Lady får primært sit tørfoder RC calm. Men er der kød tilbage fra aftensmaden, så får hun også lidt der. Eller hvis vi kan se at der er nok kød, så får hun et stykke råt før maden. Dog kan hun ikke tåle kylling, hendes mave går helt amok - hun får decideret eksplossiv diarré. Så det får hun ikke. Hun har faktisk aldrig været særlig vild med tørkost, men hun får RC calm fordi det indeholder nogle stoffer som hun har behov for, for at have det godt. Så det foder bliver ikke byttet ud. Jeg har dog overvejet at supplere det lidt, med råt kød.
They tell us everything's alright, and we just go along. How can we sleep at night, when something's clearly wrong?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Santos får |
|
|
tørkost og vådfoder blandet sammen. Men hvis der er rester af aftensmaden som ikke er værd at gemme på, jamen så får han da det istedet for(hvilket nok sker tit) - og herregud altså, det er ikke noget han dør af og han er snart 4 år og er har ikke været "syg" "endnu" på nogen måde og er heller ikke overvægtig  Når min mor passer ham, får han vådfoder og leverpostej til aftensmad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...altså direkte leve af det synes jeg ikke de skal, men at de får rester af vores mad ved siden af deres eget tørkost mener jeg bestemt ikke gør noget. Dog skal i passe på med saltindholdet og fedt.
Mvh Nina Nielsen * Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 * og * Kirstine Vårby *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores hund... |
| Forfatter:  |
LindaBTP |
| Dato:  |
21-04-2013 20:03 |
|
Vores hund (ruhåret hønsehund) fik altid resterne af det, vi selv havde fået til aftensmad. Den blev opdraget fra starten til, at den skulle ligge i sin kurv, mens vi spiste, og den vidste, at det blev dens tur bagefter. Hvis der en dag ikke var nogen rester, fik den leverpostejsmadder i baby-firkanter. Det var hun også ret glad for. Ellers var der alm. tørfoder det meste af dagen, som hun kun rørte, hvis hun var ekstra sulten. Men hun endte altså også med at få kræft i livmoderen og lever og hele svinderiet 7 år gammel og kunne desværre ikke redes, da det blev opdaget. Jeg har aldrig hørt det med kræftfremkaldende hundefoder før, så det vil jeg helt sikkert tænke over, næste gang jeg får hund. Men uanset, så skulle det være rigtigt sundt for hunden at få en rå gulerod engang imellem, så den får en masse gode fibre og vitaminer, og det siges, at de faktisk også skulle ku' li' at gnave i sådan en 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|