Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

avl på kryptorkid
Forfatter: 
Dato:  24-01-2013 18:15

hejsa

Jeg har den smukkeste franske bulldog med stamtavle, et fantastisk sind og ingen sygdomme.

Men han er kryptorkid. Må man/kan man avle på dem?

Ville så gerne have en hvalp efter ham...

anybody

0
0
Svar på denne tråd

Nej det
Forfatter: 
Dato:  24-01-2013 18:28

må man ikke

Det er arveligt

0
0
Svar på denne tråd

øvøv øv
Forfatter: 
Dato:  24-01-2013 18:29

øv hvor ærgerligt

0
0
Svar på denne tråd

Kastration
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 08:32

Det fornuftigste, men også det dyreste, man kan gøre er at få den kastreret. Der er nemlig en forøget risiko for at der opstår kræft i den tilbageholdte testikel.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 2-års hannoveranerhoppeplag

Velgående 2-års DV-hingsteplag

0
0
Svar på denne tråd

charlotte..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 11:19

det passer ikke helt. Der er faktisk større risiko ved at lægge hunden i narkose, end at den som kryptorkid skal få kræft..

0
0
Svar på denne tråd

Testikelcancer
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 16:56

Jeg er enig med Charlotte.

Ifølge min dyrlæge er risikoen for kræft i den/de tilbageholdte testikler ret stor - også større end risikoen ved narkosen.

Min egen Sully var dobbeltsidig kryptorchid og blev kastreret 8 mdr. gammel. Indgrebet tog ikke mange minutter, og der var ingen problemer med narkosen.

Og nej, man skal bestemt ikke avle på kryptorchide individer.

Hilsen Inge

- og resten af Vandet Mose Mini Zoo ;o)

0
0
Svar på denne tråd

riskovurdering
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 17:06

Jeg kender ikke de forskellige risikofaktorer for hhv udvikling af kræft og risikoen ved selve narkosen. MEN nu er det jo en fransk bulldog og der er risikoen ved narkose jo væsentlig forøget ift andre racer, der ikke er "fladnæsede". Men jeg ville da helt sikkert snakke med dyrlægen om det. og nej, selvfølgelig ingen avl på sådan en hund!

Mvh Vibe

Med hundene:

Ducati og Viska

0
0
Svar på denne tråd

trada...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2013 20:41

Jeg kan slet ikke forstå hvordan man overhovedet kan overveje at anvende et defekt individ i avlen

Min tæve har A-hofter og 0 på albuerne... Meeeen hun har fået påvist OCD på den ene skulder(om det er OCD eller om det skyldes et slag under opvæksten kunne dyrlægen ikke svare på, men noget var der at se, selvom det næsten ikke var der). OCD er ikke noget man skal undersøge for.

Men jeg kunne da aldrig finde på at få hvalpe på hende. Simpelthen fordi der er en form for defekt på hende. Og der er så mange dyr som helt igennem OK sundhedsmæssigt, så hvorfor avle videre på noget der ikke er i orden?

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

god pointe
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 21:04

i min verden er en kryptorkid hund ikke kriminelt. Hunden har ingen gener eller smerter. Ville aldrig avle på diverse sygdomme.

Min buller skulle ikke være disideret avls-hund. Fik bare tanken at en hvalp efter ham kunne være skønt.-altså en engangsforteelse, men jeg kan høre at det ikke er noget "man" gør, så den tanke er sluppet igen

tak for svar

0
0
Svar på denne tråd

og hov hov
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 21:07

Min hund er altså IKKE "et defekt individ" men en smuk, stor-(19kg) og sund udgave af den ellers skrøbelige race.

0
0
Svar på denne tråd

Kryptorchisme
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 09:44

Selvfølgelig er din hund ikke "defekt" på den måde, at han er en dårlig hund, fordi han er kryptorchid - han er jo stadig den bedste hund for dig

Men uanset hvad, så anses kryptorchisme som en defekt og er dermed uønsket i avlen. Nok har hunden ikke nødvendigvis smerter eller gener, men det kan den altså få, hvis den f.eks. udvikler testikelcancer. Derudover kan kryptorchisme give ret alvorlige hormonforstyrrelser, bl.a. agressivitet - dermed ikke sagt, at det sker i alle tilfælde, men risikoen foreligger.

Jeg ville til enhver tid vælge at få bortopereret begge testikler på en kryptorchid. Når man nu alligevel ikke kan bruge den i avlen, synes jeg ikke, der er grund til at tage chancer - men sådan er vi jo så forskellige

Og lige en sidebemærkning - må vi ikke se et billede af din vovse? Det er så sjældent, man ser franske bulldogger, og jeg synes det er en charmerende race.

Hilsen Inge

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 20:04

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

min dejlige franske bulldogger. er han ikke fin?

0
0
Svar på denne tråd

Bulldog
Forfatter: 
Dato:  28-01-2013 10:37

Hvor er han skøn

Tak for kigget.

Hilsen Inge

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider