Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Han begynder at tyranisere!
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 11:06

Min ene hankat er begyndt at tyranisere min hunkat.

Han har generelt ændret adfærd efter han blev kastreret for 14 dage siden!

Den sidste uge har han besørget på gulvet ved siden af kattebakkerne selvom de er så rene som de kan være og med det samme grus der hele tiden har været.

Siden i går har min hunkat så stået for skud Han ryger på hende uden grund og det er IKKE leg! Det er med ørene tilbage, sidelæns gåen, rejste "børster", stor hale med voldsom svingen og så angreb!

Hunkatten kæmper for, at komme væk fra ham, men lige så snart at hun er kommet fri, ryger han på igen.

Er allerede så slemt, at hun holder øje med hvor han er og går en stor bue uden om ham, ja nærmest løber forbi..

De har nu gået sammen i, ja, 5-6 mdr efterhånden og de har været tæt knyttet.

Hvad er det der sker???

Vil jo gerne at de kan sammen og at han ikke skal lukkes væk når han opfører sig sådan.

Kan det være kastrationen der er gået ham i hovedet?

Er ikke første gang jeg oplever ændret adfærd ved en kastration, det var dog hos hund hvor det udviklede sig til decideret aggresivitet. Dér var kun en vej

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 14:21

Mine katte kan også finde på sådan noget og ville slås selvom de har gået sammen i flere år uden de store problemer.

Jeg skælder simpelt ud såsom "NEJ" "STOP" og de stopper. Og hvis din kat ellers har resekt for vand så tag en vand forstøver/ lille vandpistol og strøjt en gang.

Skænderierne mellem kattene er stoppet her. Og der er ro. Og der var ingen der kom til skade her for så var der blivet ryddet ud i de 3katte. For ved godt hvem der startede det her.

Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd

Kastration
Forfatter: 
Dato:  17-12-2012 13:02

Måske har han ondt?

Når katte besørger uden for bakken, er det ofte på grund af smerter, og jeg har faktisk en enkelt gang set en hankat, der fik blærebetændelse umiddelbart efter en kastration.

Hvordan ser operationssåret ud? Har det lukket sig, er der hævelse, varme, rødme eller bliver han vred, når du vil kigge? Slikker han sig overdrevet i området?

Derudover er det ikke unormalt, at katte reagerer aggressivt, når en af "flokken" har været til dyrlæge på grund af de "forkerte" lugte, der bliver bragt med hjem - det plejer dog at være den kat der har været afsted, der får bank, men man kan jo godt forestille sig, at han føler sig lidt traumatiseret, og måske lige skal have lidt tid til at falde til ro. Desuden ændrer hans hormonproduktion sig, da testiklerne ikke længere er der til at producere testosteron, men jeg mener at der går 6 uger, før det er helt ude af kroppen (man har faktisk forsket i, at mænd over de 50 bliver mere "gnavne", fordi de begynder at producere mindre testosteron! Ak ja, det er da meget rart med en forklaring på, hvorfor ens far er sådan en gnavpot! ).

Af adfærdsterapi kan du prøve at bruge zylkene, der virker beroligende og så Felifriend, der er feromoner, der også virker beroligende på begge katte (kan fås som spray og forstøver til en stikkontakt). Du kan også prøve at aflede ham, når du ser at han lægger op til aggression, f.eks. med noget godt legetøj eller andet, og ellers sørge for at din hunkat har mulighed for at komme i sikkerhed, indtil hvad det end er der plager ham er gået over - ellers risikerer du at hun også udvikler adfærdsproblemer pga stress.

Men først og fremmest ville jeg få udelukket, at det drejer sig om smerter og/eller betændelse.

God bedring med dine søde misser.

Venlig hilsen Mitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider