Måske har han ondt?
Når katte besørger uden for bakken, er det ofte på grund af smerter, og jeg har faktisk en enkelt gang set en hankat, der fik blærebetændelse umiddelbart efter en kastration.
Hvordan ser operationssåret ud? Har det lukket sig, er der hævelse, varme, rødme eller bliver han vred, når du vil kigge? Slikker han sig overdrevet i området?
Derudover er det ikke unormalt, at katte reagerer aggressivt, når en af "flokken" har været til dyrlæge på grund af de "forkerte" lugte, der bliver bragt med hjem - det plejer dog at være den kat der har været afsted, der får bank, men man kan jo godt forestille sig, at han føler sig lidt traumatiseret, og måske lige skal have lidt tid til at falde til ro. Desuden ændrer hans hormonproduktion sig, da testiklerne ikke længere er der til at producere testosteron, men jeg mener at der går 6 uger, før det er helt ude af kroppen (man har faktisk forsket i, at mænd over de 50 bliver mere "gnavne", fordi de begynder at producere mindre testosteron! Ak ja, det er da meget rart med en forklaring på, hvorfor ens far er sådan en gnavpot!
).
Af adfærdsterapi kan du prøve at bruge zylkene, der virker beroligende og så Felifriend, der er feromoner, der også virker beroligende på begge katte (kan fås som spray og forstøver til en stikkontakt). Du kan også prøve at aflede ham, når du ser at han lægger op til aggression, f.eks. med noget godt legetøj eller andet, og ellers sørge for at din hunkat har mulighed for at komme i sikkerhed, indtil hvad det end er der plager ham er gået over - ellers risikerer du at hun også udvikler adfærdsproblemer pga stress.
Men først og fremmest ville jeg få udelukket, at det drejer sig om smerter og/eller betændelse.
God bedring med dine søde misser.
Venlig hilsen Mitte