Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Lille Pjuske :.(
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 23:01

Puuha... er virkelig på grådens rand..

Var til dyrlæge her til eftermiddag/aften omkring halv fem med den ene af vores to killinger. Lille Pjuske...

I løbet af dagen var hun blevet mere og mere apatisk. Hun var kold og ville ikke andet end at hænge med hovedet når mor Ida lagde sig hos dem.

Valgte at ringe til dyrlægen og fik at vide at jeg kunne komme med det samme.

Pjuske havde fået lidt mere kulør efter at have været inde under jakken i en varm bil, men dyrlægen konkluderede at hun var dehydreret..

Hun fik saltvand ind under huden og antibiotika i tilfælde af, at hun kunne have en infektion.

Fik at vide at hun skulle have et par ml sukkervand 3-4 gange i døgnet og har da også fået her til aften som dyrlægen anbefalede at gøre.

Men hun virker ikke til at have det meget bedre og ventetiden er lang! Et halvt døgn skulle gerne være nok til, at hun vil få det bedre. Ellers er der nok kun en vej

Er virkelig ked, for selvom hun ikke er mere end knap 4 uger nu, så har hun stjålet vores hjerter og det bliver svært hvis vi skal sige farvel til hende...

Billede

Hun søger for sig selv når mor eller bror kommer tæt på hende og puster tungt, hvilket hun også gjorde tidligere..

Aner virkelig ikke mine levende råd lige nu og ville ønske jeg vidste hvad jeg kunne gøre så hun får det bedre.

Når jeg tænker på, at hun stavrede rundt i går på de små ben og så nu, hvor der ingen energi er at se i hende, så rammer det lige i hjertet

Skulle der være nogen med gode råd til bare et eller andet der ville kunne være at gøre for hende, så er forslag meget velkomne...

0
0
Svar på denne tråd

indlægges?
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 23:45

Det, som hun får i sprøjte i munden, er det det eneste hun drikker? For det synes jeg ikke lyder af meget. Jeg er ikke sikker på det her, men jeg mener, at væske under huden ikke giver ret meget i forhold til drop? De skal også have væsken over noget tid, det er begrænset, hvor meget man sådan lige kan putte på dem på no time. Min kat (voksen) blev derfor engang indlagt i et døgns tid, for at få hevet 500 ml. i ham.

Killinger kan jo slet ikke tåle at miste så meget, og det går hurtigere end voksne - Billy fik drop fredag, men dyrlægen nåede ikke at give den sidste pose, og lørdag nat blev han indlagt med de manglende 500 ml. jeg tænker at de sikkert også skal have det i mindre mængder, når de skal fyldes op?

Jeg ville finde en dyrlæge eller dyrlægehospital, som kan indlægge midden, så det i det mindste ikke bliver sådan en "dum" ting som væskemangel, der gør det af med hende. Og jeg ville ikke vente, når hun er så slatten, som du beskriver, og hvis hun allerede var dehydreret klokken 17 og kun har fået under huden. Pøj pøj med den lille!

Måske jeg lige skal tilføje, at jeg ikke er ekspert i katte og sygdomme, bare en ejer, som hellere bekymrer mig før end siden og har oplevet dyrlæger, der synes, at noget må være "godt nok" (to styks vagtdyrlæger før indlæggelse dengang med dehydrering).

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Sovet ind...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 06:27

Pjuske sov ind her til morgen

Har været ved hende flere gange i nat for at se om hun var ok. Hun fik sukkervand med få timers mellemrum. Var ikke meget hun fik ad gangen, men hun fik...

Jeg vil ikke gøre mig selv til dyrlæge men stoler til gengæld på dem jeg bruger.

Hun fik en god behandling af dyrlægen og han gav et halvt døgn som maks for at se om behandlingen ville hjælpe.

Desværre hjalp det hende ikke

Pjuske sov ind imens mor Ida vaskede hende...

R.I.P lille kære mis

0
0
Svar på denne tråd

Synes det lyder
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 10:48

som om hun har haft lungebetændelse. Jeg havde en killing der døde af det trods flere dyrlægebesøg. Det den endte med at dø af var faktisk en reaktion på nogen binyrebarkhormoner den fik hos dyrlægen. Det skulle have hjulpet til at få vandet ud af lungerne.

Min erfaring med syge killinger er at deres omsætning er så høj at når de først bliver kolde og apatiske er det ovre.

Jeg har forsøgt alt med væske, antibiotika, varmedunke, tvangsfodring, sutteflasker, specialfodring døgnet rundt osv og har ialt reddet 2 ud af 12 gennem årene tror jeg. Den ene fordi den fik væske og antibiotika straks den ikke åd som den plejede. Den anden kom slet ikke til dyrlæge men fik samme omgang med skefodring osv samtidig med en der havde været til dyrlæge. Det var den sidste der endte med at dø trods flere små opblomstringer i forløbet der varede over en måned.

Det går så hurtigt med de små killinger at man knapt når at opleve dem som syge og så er de døde. En aften spiser de måske ikke helt så godt som de plejer. Om morgenen er de kolde og dehydrerede og samme aften er de døde. Dehydrerede kattekillingers nyrer står meget hurtigt af. Katte kan ikke tåle dehydrering. Og derefter er det lige meget hvad man gør.

Jeg er faktisk nået dertil at når de bliver syge nu så får de lov til at dø lige så stille i fred uden ture til dyrlæge osv. De får en flaske varmt vand at ligge ved de sidste timer hvis jeg når at opdage dem.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Misling
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 10:51

Det gør mig ondt at høre.

Du gjorde hvad du kunne og det gjorde dyrlægen også. Den lille killing har måske haft en medfødt skavank, det er ikke til at vide. Hold godt øje med den anden og mormissen, for hvis det er en eller anden form for virus som smitter så kan de også være i fare.

Et stort trøstekram til dig, det er så trist at miste ens dyr.

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

Lille Pjuske
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 11:55

Kære Betina,

Det gør mig ked af det på dine vegne, at lille Pjuske ikke klarede den.

Det er meget tydeligt, hvor glad du var for hende, og jeg forstår at du er ked af at have mistet hende. At du også tænker på familien, som hun var vadet ind i hjerterne på.

Du har gjort hvad du kunne for at redde hende, men derfor er det alligevel sorgfuldt at sige farvel til det lille pus.

Hvil i fred, kære lille og fine Pjuske.

KH Esma

Healing

hest og rytter

Psykoterapi

Afbalancering og harmoni til din hest og dig

Don't save it all for christmas day

find your way
to give a little love everyday
-Celine Dion-

0
0
Svar på denne tråd

syg killing
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 11:08

Det var da godt nok trist med din lille killing TS, jeg er sikker på at du gjorde hvad du kunne for hende.

Til Taina

Jeg synes din kommentar er malplaceret, i en tråd som denne. Jeg kan fortælle dig at det ikke er muligt at anlægge drop på så lille en killing uden at skade dens blodåre så derfor gør man det som hovedregel ikke.

Jeg taler ud fra egen erfraing da vi for snart mange år siden havde en lille hankilling som blev meget syg af en forgiftning, han skulle både medicineres og have væske.

Julius var for lille til at dyrlægen turde at ligge drop på ham så derfor måtte hun give ham sprøjer med væske hver time, derfor var hun nød til at tage ham med hjem om aftenen så hun kunne fortsætte behandlingen derhjemme.

Dagen efter blev Julius udskrevet, da var han beyndt selv at drikke og spise. Julius kom sig helt over sygdommen og går i dag hygger sig i mine forældres have.

Men vi er nød til at være ærlige og sige at uden vores dygtige dyrlæge så havde Julius ikke været i live i dag, så vi er hende dybt taknemmelige.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd

RIP...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 11:16

Hvor er det synd, at den lille ikke klarede den. RIP lille Pjuske...

Til Mette: Er det malplaceret at fortælle om egne erfaringer og gode råd (med forbehold for, at jeg ikke er ekspert) og ønske held og lykke med den lille? Så har jeg vist helt misforstået noget :-)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

syg killing
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 11:42

Taina grunden til at jeg synes din kommentar er malplaceret er fordi, du sætter spørgsmålstegn ved en dyrlæges behandling af killingen, det synes jeg ikke hører hjemme her, det er ikke dine erfariger jeg har noget imod.

Men som jeg også skriver er det ikke fysisk muligt at lægge drop på så lille en killing derfor bruger man at sprøjte væksen i munden på dem.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 11:55

Tak for jeres indlæg ss

Ringede til dyrlægen her til morgen for at give dem besked, da jeg jo bruger dem og sikkert ville blive spurgt om hende alligevel på et tidspunkt.

Var dog ikke ham jeg var inde hos jeg fik fat i, men vedkommende lovede at give ham besked om, at hun ikke havde overlevet og at jeg var glad for den hjælp han havde givet selvom det ikke gik godt.

Hun sagde også, at når hun nu var så lille, så var det nok mere held end noget andet hvis hun havde overlevet. Netop fordi det gik så stærkt når de var så små.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider