Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Allergi foder - hypoallergenic.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 20:26

Hej.

For nogle uger siden skrev jeg og spurgte om nogen kunne forklare hvorfor Lady bider sig selv i poten. Primært den ene pote.

Forslaget om allergi kom op, og jeg tog en tur forbi dyrlægen med hende.

Dyrlægen mente også at det kunne være allergi, især fordi hun også var meget rød i huden. Derfor kom hun på royal canin hypoallergenic foder - og det har hun været på i 13 dage i dag, uden noget som helst andet foder eller godbidder. KUN hypoallergenic.

Men hun bider stadig sin pote?

Nu har jeg ingen anelse om hvor længe hun skal være på det, før at man kan se en virkning - men det undre mig at hun stadig har samme adfærd.

Tanken om stress dukker op igen. Både min kæreste og jeg oplever at adfærden forværres, hvis hun har været i en presset situation. Eller bare udsat for mere stimuli end hun får herhjemme i sofaen faktisk.

Hun bliver ofte passet hos mine forældre, som har 4 hjemmeboende børn - og efter en dag derhjemme, bider hun mere i poten end ellers.

Men jeg kan jo ikke skærme hende fuldstændig. Hun skal også have noget der bare ligner et alm. hundeliv.

Forleden ville jeg kigge på hendes pote, så jeg lod min hånd glide ned af benet på hende - og så knurrede hun og bed ud efter mig. Men hun halter ikke, har ingen sår eller andet på poten. Det undre mig at hun overhovedet kan finde på at bide efter mig - det var en ting jeg aldrig havde forestillet mig. Kan det tænkes at hun 'bare' er kilden?

Hvad tænker i om ovenstående? Gode råd, teorier mv. modtages med kys hånd.

They tell us everything's alright, and we just go along. How can we sleep at night, when something's clearly wrong?

0
0
Svar på denne tråd

allergi
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 23:01

Har du fået testet hende, for hvad hun er allergisk overfor? Hvis hun er allergisk over for pollen, kan du putte Hypoallergenic i hende fra nu af og til evig tid uden at se nogen bedring i allergien. Har selv været der med vores og efter 3 år på Hypoallergenic uden forbedring, skiftede vi til et andet billigere foder(kornfrit) og allergien er ikke blevet værre. Det er værd at overveje, for Hypoallergenic er jo ikke helt billigt.

Får din hund noget medicin mod sin allergi? Vores får 4mg medrol(immunsupresserende) hver dag om vinteren hvor pollentrykket er lavt og 2x 4mg forår, sommer og efterår hvor pollentrykket er meget højt og allergien fræser afsted på sit højeste. I meget slemme perioder får vores hund hudbetændelse af allergien og så får han en antibiotikakur udover medrolen. På den måde har vi ret godt styr på allergien.

Så mit råd er, at du skal få lavet en test for at finde ud af, hvad hun er allergisk over for.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd

forresten...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 23:17

Angående at hun bider mere i sin pote efter pasning hos dine forældre, så behøver det jo ikke have noget med stress at gøre. Med 4 hjemmeboende børn er der nok mere beskidt end hjemme hos dig og støv bliver hvirvlet mere op, hvis børnene løber rundt og leger. Hvis hun også er allergisk overfor husstøvmider, så vil hun jo reagerer ekstra, når hun har været i et hjem med flere husstøvmider.

Det er altså ikke fordi, jeg vil beskylde dine forældre for ikke at gøre rent, men jeg tænker, at det vil være helt naturligt, at der er flere husstøvmider i et hjem med 4 børn.

Hendes poter kan godt være meget ømme af allergien og derfor kan det jo godt have gjort rigtig ondt, da du prøvede at tage hendes pote for at kigge.

Jeg kaster altså lige om mig med teorier og strøtanker. Jeg kender jo ikke hunden, men vi har bare været hele møllen igennem med vores og det har taget os lang tid at finde den optimale løsning for ham.

Nej du kan ikke skærme hende mod alt, men man kan godt tage sine forbehold. Jeg måtte f.eks tale med STORE bogstaver overfor min far, der slet ikke kunne forstå, at Nemo ikke må få almindelige godbidder, da de som regel stort set kun indeholder rent korn med lidt smagsstoffer i.

Nemo har mistet alt pels på maven og lidt op på brystet pga allergi og går derfor med dækken. Vi må ofte besvare spørgsmål fra tilfældige forbipasserende, der stopper op og spørger til hvorfor sådan en labradorstørrelse hund går med dækken. Det tager vi nu med et smil og de får altid lov at mærke eller se Nemos bare maveskind, hvis de vil, så de kan forstå, hvorfor han har sit dækken på

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

0
0
Svar på denne tråd

min labrador
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 07:17

bider også i perioder i sine forporter.

har også prøvet diverse forskellige fodermidler, alt fra RC til Taste of the wild med hhv laks el. bisonkød men uden hjælp.

Det er som sagt kun periodevis ikke dagligt. Hun får ud over sin tørkost en del marvben og okse/griseører som snacks. (og hvad hun selv finder af snacks i naturen som mus osv)

Men når hun ved juletid skal vaccineres bliver der taget blodprøve for jeg vil vide hvad det er der fremkalder denne reaktion. heldigvis bider hun ikke hul i sig selv, taber hår eller lignende, men bider bare febrilsk i sin pote.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 09:38

Det kunne sagtens være svamp. Har du prøvet at vaske med klorhexidin?

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 16:10

Karina Chanell - Nej, hun er ikke testet, det anede jeg faktisk ikke at man gjorde. Skal ærligt indrømme at jeg ikke ved særlig meget om allergi hos dyr. Men det vil jeg da snakke med dyrlægen om.

Det var nogle meget gode teorier du fremlagde, tak for det!

Hun taber ikke hår, er bare lidt rød i sin hud og så bider hun pote. Det er de eneste tegn hun har. Nogle gange slikker hun også helt uhæmmet, indtil vi afbryder hende - eller klør sit øre, indtil vi stopper hende. Hun går ligesom helt i trance. Og der er intet at se på eller i ørene - hun er dog ret så rød i skridtet.

Karinae - er en blodprøve nok til at afsløre hvad de evt. er allergiske for? For det lyder jo ret nemt og harmløst.

En af mine problemer er at min hund får feber af at være hos dyrlægen - hun stresser simpelthen helt op. Og hun er nød til altid at have en mundkurv på, for i pressede situationer er hun ikke helt pålidelig.

Hundiversitet - Hun er undersøgt for ringorm og dyrlægen kunne intet finde overhovedet. Men jeg har fået noget imaverol som jeg kan vaske med, hvis jeg ville. Så det må jeg da lige få gjort.

They tell us everything's alright, and we just go along. How can we sleep at night, when something's clearly wrong?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 19:40

Dyrlægen har helt sikkert ikke sat din hund på hypo for at slippe for at undersøge den nærmere :)

En udredning af allergi er temmelig kostbart, så derfor forsøger de fleste dyrlæger altid at "behandle" med foder først. Hvis det nu hjælper, så er det godt og kunden har sparet en del penge :)

//Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Hypoallergenic.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 20:00

Dorte - Nej, det tvivler jeg heller ikke på at hun har. Jeg er meget glad for min dyrlæge og stoler på at det hun laver, er til min hunds bedste. Men nu virker det ikke som om hypo er løsningen, indtil videre har vi ikke set de vilde fremskridt - så derfor tænker jeg i andre baner..

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 20:11

Jeg har lige givet 2500 kr for en allergiudredning. Der blev taget biopsi og blodprøver og givet en 6-ugers penicilin kur.

Resultatet: Vi ved stadig ikke hvad problemet er og dyrlægen siger, at vi må lære at leve med det. Det er simpelthen ikke mere at byde på.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 21:38

13 dage er langt fra nok til at se om det virker. Hunden skal være på det i minimum 1-2 måneder før du ser et resultat, men snak med dyrlægen om det :)

Selv om det er godt foder, er det ikke et "over night" mirakel middel :)

0
0
Svar på denne tråd

allergi
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 21:39

Jeg mener, vi gav omkring 2000 kr for en allergiudredning, der blev dog kun taget blodprøve af Nemo og ingen biopsi. Hans antistofniveau mod alle korntyper var ekstremt høj og derudover også på pollen fra en del træ- og græs arter. Derfor ville det ikke have været nok i vores tilfælde kun at skifte foder.

Nemo startede også ud med en smule røde poter og slikken, så kom rødme i skridtet, som bredte sig til hele undersiden af kroppen. Derefter begyndte pelsen at ryge af og han havde hudbetændelse stort set hele tiden. Vi var månedens gæst hos dyrlægen og han var nærmest på antibiotika i 14 dage, så 14 dage uden og så kunne vi starte forfra med antibiotika igen og sådan kørte det i ring i omkring 3 år = rigtig dyrt.

Billede

Billede

Billede

Helt tilfældigt fik han en anderledes type infektion end det almindelige hudbetændelse for snart 2 år siden og dyrlægen gav ham en anden slags antibiotika mod den nye infektion. Puff så forsvandt den nye infektion og den tog alt hudbetændelsen med sig og det har han ikke haft siden. Så de sidste 2 år har vi faktisk kun set dyrlægen ved den årlige vaccination og 1 gang pga noget halthed.

Jeg vil egentlig bare sige, at man skal være villig til at prøve mange ting og evt bruge en del penge, for at finde frem til den løsning, der er mest optimal for ens hund og at det godt kan tage lang tid. Vi har skiftet dyrlæge undervejs, har vasket Nemo i special shampoo 3-4 gange om ugen(ikke sjovt med en hund, der hader at komme i bad) har fodret med både barf, hypoallergenic og er nu endt med Taste of the Wild. Vi har også skulle indstille hans medrol dosis og den skifter stadig alt efter årstiden(høsttid er rigtig skidt for Nemo, så der får han ekstra).

Her kan du måske ane Nemos bare maveskind/inderlår og hvor tyndpelset han er på bryst/hals, hvor man nærmest kan se huden gennem pelsen(det er ikke skæret fra solen i hans pels)

Billede

Nemo med vinterfrakke(han får den på når temperaturen er under +5 grader
Billede

Nemo med Fleecesparkedragt og vinterfrakke sidste vinter i -15 graders frost
Billede

God kamp mod allergien

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 13:14

Jeg kender en familie der har en labrador blanding, som netop tyggede/slikkede poter, kløede sine ører, og kløede sig i lysken, alle tre steder bar mærkbart præg af irritation, det var rødt...

Hun skiftede foder, til Orijen og efter 3 uger kunne hun se fremskridt... Næsten ingen kløe og rødme, og da den havde fået Orijen i 5-6 uger var der ingenting...

Den får dog ingen "almindelige" godbider, hvis den får noget er det kød, uden korn og tilsætningsstoffer, leverbites eller fisk eller tørret oksekød eksempelvis....

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

Opstaldning tilbydes på Stald Dalen, 4684 Holmegaard.
www.stald-dalen.dk/ side.asp?Id=46232

0
0
Svar på denne tråd

stress udløser allergien...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 00:48

Jeg er også beriget med en allergihund og det er samme ting vi ser hos hende, som du også oplever. Poterne blive slikket/bidt i. Hendes øre bliver kløet i og hun ryster tit på hovedet fordi ørene generer hende.

Vores hund blev kørt over på hypoallergenic fra Royal Canine og så blev hun alllergitest og får en sprøjte med allergener hver måned for sin allergi. En blanding der er specielt tilpasset vores hund og hendes behov. Det kan varmt anbefales.

Det skal siges at i perioder hvor hun stresser op (ved konkurrencer og lignende) så kommer allergiens grimme ansigt frem tydeligere, så hvis du har en hund der stresser let, så kan det sagtens være fremkaldende for allergien.

Jeg håber I får bugt med det.

Ny hjemmeside: www.prettyfancy.nu - et besøg værd.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider