|
|
| sælge hund vs sælge hest |
|
|
må lige undre mig lidt her i det offentlige  min hund fik jo disse otte skønne hvalpe og jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at finde dem alle gode hjem hvor de passede med deres nye ejere. flere har jeg rådet til at finde andre løsninger end en af mine hvalpe, eller en anden hvalp end den de lige havde udset sig fra annoncen, fordi man jo skal dele hus med sådan en hund i rigtig mange år og det derfor er super vigtigt at få den helt rigtige hund med hjem. Jeg har så Lava drengen som snuppede alt kooikerblodet og derfor er en rigtig intelligent sportsmodel, så kravene til hans kommende hjem var/er noget anderledes end de andre hvalpes, da de ramte selskabsgenerne som jeg havde satset på (der er kun 1/8 kooiker i hvalpene). derfor har en del ringet/skrevet forgæves til mig. jeg svarer og forklarer grundigt (også i annoncen) hvad lava kræver og jeg gør det jo i bedste mening. lige så er det et krav fra mig at man kommer og besøger hvalpene (sådan har det været med dem alle) og så tager hjem og lige mærker efter om det hele føles rigtigt før aftalen om køb er endeligt indgået. og nu kommer så min undren; hvorfor er der så mange der er klar til ud fra et billede alene at køre ud og hente en hvalp hjem som de skal dele hjem med i mange år frem, uden nogen betænkningstid/overvejelser og uden ønske om at lytte til ejers råd og viden om pågældende hvalp? med heste er det da helt normalt at man tager ud og prøver hesten, snakker sammen, hører alt hvad der er at høre om hesten og så lige tager hjem og sover på det. og en hest er der mange som er betydeligt mere parate til at sælge igen på et senere tidspunkt og hesten skal sjældent ligge under sofabordet heller, hvor en hund anskaffer sig som regel for at beholde den til den dør. og ikke mindst; hvorfor dælan bliver så mange småfornærmede over at man forsøger at være grundig med at lave et godt match? det er jo til alles fordel, både hund, køber og kommende ejer. det er da så trist at indse at man har fået en helt forkert hund med hjem.... lidt undren herfra, men skal så også huske at nævne at flere af dem jeg har rådet fra mine hunde af den ene eller anden årsag har været glade for min fremgangsmåde 
Venlig hilsen Sarah. Det er menneskeligt at føle.... Part søges til min hest Dinde. Han står i Osted. Og er rigtig sød  Se min annonce. Se de fineste hvalpe: "Astaroiderne" på facebook. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Det er vel uvidenhed. Men du gør jo det helt rigtige ved lige at se hvalpekøberne an. Nu har jeg altid selv købt med tavle og det har krævet op til flere interview. Plus opdrætter sommetider har krævet at se hvor hunden skal bo, for at sikre sig at jeg ikke maler guld og grønne skove. Mine søstre køber ikke med tavle, ikke fordi det er dyrt osv, men fordi det er besværligt. Tror du ikke det er det du oplever nu. Folk der køber med tavle, er måske mere indstillet på at der også er krav fra opdrætters side?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden sammenligning. |
|
|
Jeg har stor respekt for det du gør. Lige nu kigger vi efter kat, og jeg har en stor formodning om hvad jeg går efter. Jeg undre mig dog over hvor mange, som mener at deres kat sagtens kan matche os, men de er forresten kun lige ved at vænne sig til mennesker. Synd for katten, når jeg har sagt at jeg har børn på 6 og knap 4 år. -det er voldsomt nok for de fleste dyr at skulle flytte, men sikke en forandring. En kat ville jeg dog godt turde købe ubeset, efter lang korrspordance (men ikke sælge, så noget dobbeltmoralsk er jeg bestemt). Men det er også fordi, at jeg har god kontakt til dyrlæge, så småting som evt øremider eller ligende er ikke noget overvældende, ej heller økonomisk. (store fejl så som hjertefejl ville jeg alligevel ikke se kunne se efter selv). En hund ville jeg ikke købe ubeset.
Kilden ~Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08 Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyr skal overvejes |
|
|
Kunne aldrig drømme om at købe et dyr ubeset. Helt sikkert. Har selv arbejdet på KV i mange år, og solgt rigtig mange katte. Men har også flere gange måtte bede folk om at overveje det at skulle købe en kat - nu koster en internatskat så også lige 1000 kr med det hele. Men der har været mennesker som bare lige har lyst til at købe en kat. Vi har også haft folk som har ringet og sagt at de ville have en bestemt kat, uden at komme og se hvad vi havde. Det var somregl en langhårskat. Normalt gjorde vi det, at vi tog imod kunderne, tog 5 min snak INDEN de kom ind til kattene. Vores misser gik løs, så det var hurtigt at se hvis der var nogen kattene ikke kunne lide. Og dem fik de ikke lov til at købe. Vi har har sagt nej mange gange. Også fordi folk tit allerede inden de kommer, har bestemt sig for en bestemt slags kat. Et godt eks. var en ung familie med en baby på 1 uge. De ville have en killing, når nu mor skulle gå hjemme. Og det er altså det dummeste, at gøre. Om det er hund eller kat, så er en dyre-baby næsten som at have en baby til. Vi fik en god snak med dem. Og det endte med at de gik med et søskendepar på 1½ år. Og året efter kom de og fortalte at det var det bedste råd de nogen sinde havde fået. Og sådan skal det altså ikke være. Man skal sætte sig ind i det at have dyr. De gange jeg selv har skulle finde nye hjem til killinger, har jeg også brugt meget lang tid på at finde de rigtige ejere. Når jeg har købt katte (de får gange) ja så er jeg også blevet tjekket. Da jeg skulle have siam, ja så fik jeg nej det første sted. Sted nr 2 måtte jeg gerne købe en. Dem jeg har fra internattet - 5 styks- har der ikke været den store overvejelse. Men det har så også været katte jeg har kendt i længere tid. De skulle somregl aflives, og så kunne jeg købe dem billigere, hvis jeg ikke bare fik dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| syntes |
|
|
JEG syntesd du gør et godt stykke arbejde med at matche hund og ejer - og det vil da hjælpe mange familier fremover istedet for dem som bare tagere den første den bedste! Kan huske goe´ gamle Du Da, han blev matchet af avler til os ud af et kuld på 8, vores krav var bare hanhund. Og man må sige han matchede 1000%  GODT arbejde. Omvendt er Ronja jo "sidste valg i kuldet" og købt over nettet = så hende først da avler afleverede hende som 12 uger gammel! Men også her gik det godt - dog var der jo en masse snakken frem og tilbage op til det her "bytte" = mange overvejelser. Du gør det rette så fortsæt med det - det er en ære at blive valgt og vi tænker stadig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uvidenhed! |
|
|
Jeg tror simpelthen det bunder i enten uvidenhed eller ligegyldighed! (eller en blandning) For mange mennesker er et dyr altså "kun" et dyr, og kan så bare sælges videre (eller aflives) hvis det ikke passer ind i familien alligevel. (den negative hat på ) Og der er også mange som slet ikke er opmærksom på HVOR stor forskel der er på de enkelte individer i en flok, og hvor det kan komme som en stor overrraskelse. Med hensyn til det med hest, så tror jeg faktisk der sælges og købes langt flere end man lige regner med blot ud fra beskrivelse... Altså hvor hesten beses/prøves med en trailer bag på bilen... Så lad endelig de negative eller undrende bemærkninger fare ind af den ene ører og ud af det andet! Du gør/har gjort et kæmpe arbejde med dine hvalpe!  Og så håber jeg den du finder det perfekte hjem snart, for har altså en lille smule svært ved at slå charmebøffen ud af hovedet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undren |
|
|
tak for jeres svar, tror du rammer lidt plet med din teori hudiversitet med at nogen ikke forventer krav når det nu "bare" er bastarder jeg sælger. og så nok også uvidenhed. som eksempel; i en af mine annoncer fik jeg i dag en kommentar der ca lød sådan her; "hvad er prisen ved hurtig handel?" øhhh, jeg laver jo slet ingen hurtige handler  jeg er glad for jeres pæne ord, tak for dem  og amigo (mor til emma) dig har jeg jo kontaktet fordi jeg synes jo at kende dig og din indstilling til dyr i faktisk en pæn årrække efterhånden, ellers ville jeg næppe invitere nogen til "bare" at komme på den måde som jeg har gjort med dig og valde. og fordi jeg tror at han vil passe rigtig godt ind i din familie. tror jeg ikke lava ville. (og ja, jeg har desværre fået den vidunderlige valde hjem igen i går pga pludseligt opståede alvorlige personlige og uforudseelige problemer hos køber derfor er amigo påludselig i spil her fordi hun har været så skræksomt forelsket i valde) og ehhhh rikke.....sig ikke det der særlig mange gange mere, så sender jeg dig nemlig en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang pb med uddybende beskrivelse af den lækre lava, så det vil blive dig umuligt at få ham ud af hovedet  de unge herrer der omtales er forresten disse: lava, der ses bagerst, det er fjollede lille søster viola i forgrunden. og så valde den vidunderlige pelsbombe 
Venlig hilsen Sarah. Det er menneskeligt at føle.... Part søges til min hest Dinde. Han står i Osted. Og er rigtig sød  Se min annonce. Se de fineste hvalpe: "Astaroiderne" på facebook. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| valde. |
|
|
har lige været, havde jeg dog bare vidst.... (men kører du hjemmefra kl 7 i morgen tidelig, så sidder valde allerede i din sofa når du drikker din eftermiddagskaffe....)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja have |
|
|
Ja havde man bare vist det - jamen hvis nu jeg LOVER at lave en FORNEM sakrakage  joooooooh kom nu, lokke lokke - tænk på de billeder du vil blive beriget med efterfølgende også  Og den ære at måtte ses (og måske røre ) Ronja - uuuuuuhh Og ikke mindst guldklumperne, de kære unger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valde. |
|
|
amigoooo, ronja og ungerne -og gemalen såmænd- er så evigt velkomne her, det ved du og så kan de jo også komme på en sightseeing her på staden. nej min ryg knirker og jeg er pænt stresset så magter simpelthen ikke turen. surt surt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mentaltest... |
|
|
...synes jeg jo er en helt genial ting.  Nu har vi ikke fået hvalp, blot haft en i pleje, og der var milevid forskel på de 3 hvalpe, som var tilbage. Skulle man have valgt på udseende, ville de fleste nok have valgt kuldets mindste. Den havde potentiel problemhund skrevet over det hele i sin mentalprofil - men ville formentlig blive helt genial i de rigtige hænder. Den er nu solgt til en karriere som servicehund.  Da vi i sin tid købte vores blandings-genbrugshund, var vi i audiens i flere timer, hvor sælger spurgte ind til vores liv, planer for hunden - og så os sammen med hunden. Jeg bakker derimod helt af, når man tager ud for at se på en hund og sælger så nærmest er klar til at smide hunden i bagagerummet. Det er trods alt en stor beslutning af købe hund - og ikke noget, man skal gøre, fordi sælger helt sikkert har en anden køber på hånden, som henter den 6 timer efter, hvis man ikke slår til med det samme.  (Vores lab tog vi i øvrigt med hjem med det samme - selv om vi stod og skulle flytte næste dag - så kan man jo tale om dobbeltmoral. )
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvalpe. |
|
|
mette; ja mentaltest er gode. med min lava ved jeg nu også uden en sådan at han er et potientielt problembarn  for en så intilligent, nysgerrig, aktiv og iderig hund som han, har alt det der skal til for selv at finde på aktivering og stimulering hvis ikke dens mennseker gør det for ham. og igen; i rette hænder så vil han netop blive den der hund der giver de her ekstra 20% til sine mennesker. -og det er dem der kan det med lava som jeg søger lige nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm både og |
|
|
Jeg har købt hest ubeset og det endte faktisk med at være den bedste hest jeg har haft. Jeg købte den ud fra blodlinier, køn, alder og avlers beskrivelse. Den var kun 2 år (ledte efter en 1-2 års) og jeg var kræsen mht kvalitet så jeg fandt den i Sydtyskland. At den så passede mig fantastisk i sind også var en bonus. Jeg kunne også finde på at købe en hund ubeset. Feks har jeg kig på en race der er meget begrænset repræsenteret i DK endnu. Men der går en højt præmieret tæve i Sverige ved nogen meget erfarne avlere. Vil jeg have en kvalitetshund vill jeg lægge billet ind på en tævehvalp feks i et kuld fra den tæve. Da racen ikke er så stor vil der sandsynligvis komme 1-3 tæver. Er der mere end en vil jeg have den bedste (hvilket den kyndige avler kan afgøre bedre end jeg). Sandsynligvis står man i kø længe inden tæven overhovedet er parret så man kan ikke vente til hvalpene er 8-12 uger gamle med at bestemme sig. Der vil selvfølgelig være researchet/selekteret hårdt på resultater af hele familien, så vidt muligt temperament og øjenlysninger/HD og hvad der ellers anbefales for den bestemte race. Er det udelukkende en familie/blandingshund jeg ville have ville jeg se på "racen" og kønnet og lave en bruttolsiste og se måske 4 kuld, se på forældrenes størrelse, temperament, sundhed osv samt de individuelle hvalpe og høre hvad avler har at sige....og så foretage et valg. Eller jeg ville finde en ældre internatshund. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undren |
|
|
hej tina, ja ok på den måde ville jeg måske overveje et ubeset køb, men der er jo også alle muligheder for at høre om pågældende avler og kennel/stutteri og om deres måde både at avle og håndtere deres dyr på, både fra dem selv, men også fra andre købere og høre godt eller skidt. men altså; hvad dælan ved folk om mig; en der har lavet mit livs første og eneste kuld blandings hvalpe; havde det været mig skulle jeg da soleklart ud og se mig og mit sted og min måde at omgåes mine dyr på an, før jeg ville købe af mig, hvis du forstår  og så lige en sidebemærkning til dem der har fulgt med fra start: MOR TIL EMMA HENTER VALDE!!!! WEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! (og ehh rikke, måske du kan snige dig til et lift; de kommer lige over fyn og så kan i jo splejse om både benzin og brobilletter....ikke for at lokke.....du ved...lava-langben.....hehehe)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor godt :) |
|
|
Tillykke  hvor er det skønt at høre!! Uha du lokker.. Stod det til mig kom jeg helt klart og mødte den lille smukke! Vi har jo pladsen og jeg har tiden.... Går hjemme PT.
øv han skulle være kommet næste sommer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| lavalangben |
|
|
ARJ du går hjemme pt og du har lyst....need to say any more...og sommer, det bliver det da igen inden du få set dig om 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| valde. |
|
|
ikke surrealistisk christinamigo, det er den rene og skære virkelighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stadig |
|
|
Stadig vildt underligt - har savlet over den hvalp siden den var små 3 uger hvor han begyndte at skille sig rigtigt ud fra de andre... Solgt var han, afsat øv og snøft men sådan er livet. og så fredag aften BAM ligger der en besked om jeg vil have ham - say what!? Det ER sgi da surrealistisk  MEN nu også virkelighed, jaaaaaaaaaaaah BøvØv glæder sig til lillebror kommer! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lavalangben |
|
|
ja rikke; pas på...jeg tager snart mit kamera frem og tager nye billeder af de der enormt lange ben og det der enormt kønne ansigt... -så er du i det mindste advaret  (sidder forøvrigt og griner af at du meget hurtigt opdagede min lille parantes til dig. fnis.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haha ja! |
|
|
Ha ha, ja, jeg føler presset! og tillykke! Det lyder jo helt skæbnebestemt at han skulle hjem til dig, skønt!
Må vise kæresten billeder af den skønne herre igen.. Selvom han nok bare smiler og igen pointerer tidspunkt og økonomi... :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valde. |
|
|
haha, hende ronja og så valde; det bliver da godt nok "når modsætninger mødes" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| siger.. |
|
|
Jeg har "altid" sagt jeg ville have en pjusk - og så kigger folk på Ronja og siger Yeah Right!  Ikke meget pjusk dér - nej nej men se nu hihi, NU kommer Pjuske. Bertram og Ronja invaderer Jylland, Look Out!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valde. |
|
|
ja det bliver en ulden affære 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lavalangben |
|
|
rikke; tag kæresten med herover og hils på -camufler evt turen som en "kærestehyggetur" til københavn, måske julegaveshopping tema... :D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|