|
|
| Drægtig udekat - første gang |
|
|
Hej allesammen. Vi har en ret ung kat, som vi mistænker for at være drægtig. Hun har ellers fået p piller hver uge, men en uge i ferien var hun ikke hjemme og fik derfor ingen p pille. for ca 10 dage siden opdagede vi så den sjove facon hendes mave pludselig havde fra den ene dag til den anden, og vi stoppede straks med pillerne. hun går ude i stalden med sin bror, som er blevet ret afvisende over for hende. Hun ligger i kurv med hunden ved mindste lejlighed, der er der ro for hankatten. Jeg fodrer hende hver gang han katten ikke er der, da han jager hende væk fra maden. Mit problem er, om hun vil søge væk for at føde killingerne, når hankatten er så aggressiv overfor hende. Det er jo ret koldt ude om natten og pga p pillerne kan der jo sagtens opstå komplikationer. Men hun er ikke vant til at være indenfor, så nogen forslag til hvordan jeg griber sagen an? tror hun er i 8. Måske 9. Uge nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
Den bedste løsning, i min verden, er at få kasteret begge katte nu. Så ved I hvad der sker med hende, hun får ikke flere uønskede killinger, og hun dør ikke under en lang og kompliceret fødsel, hvor I ikke kan hjælpe hende. Og hankatten går ikke rundt og formerer sig, og laver uanede antal uønskede killinger i nabolaget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kastration |
|
|
Det er også meningen, at de skal steriliseres/kastereres, men hun er så langt henne i drægtigheden nu, at hun skal have lov at få killingerne. Jeg har talt med dyrlægen om det, og det var det bedste at gøre på nuværende tidspunkt. Mit spørgsmål gik på, hvordan jeg skal gribe sagen an så hun ikke føder killingerne udendørs osv. Lige nu er min plan, at så snart hun har fået killingerne, vil jeg lukke hende inde i huset eller i fyrrummet (hvor hun er vant til at være). Og det er udelukkende for at han katten ikke skal kunne genere hende og killingerne. Vil han afholde sig fra at gøre det, hvis han blev kastreret nu?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hankatte. |
|
|
Uden at vide hvor gammel hankatten er - så er det jo altså derfor det er det optimale at få katte neutraliseret i en tidlig alder, helst så snart de er gamle nok! Det fjerner nemlig deres instinktive opførsel, såsom at være fjentdlig, som den er. Desuden undgår man også, at den strinter overalt. Dens opførsel bunder jo at den er territorial, og ikke-neutraliserede hankatte, vil netop være mere aggressive - så i er altså sent ude med neutralisering af de katte! Men ja - det vil formentlig lægge en dæmper på dens opførsel, hvis i får den kastreret, men ingen kan garantere dette! Desuden, så kan vi jo ikke svare på hvad du skal gøre i forhold til den drægtige kat, end det der virker helt logisk - du skal jo nok tage den ind! Det er vel den eneste måde du kan kontrollere den adfærd på, og sikre at den ikke ligger og lider under fødsel et sted! Og så lige et lille input: Vil du ikke nok sørge for at fodre den drægtige mor med kvalitetsfoder, ikke det billige discount, det gør en stor forskel, når den har killinger og ikke mindst skal die dem. Desuden så gælder det samme med killingerne, når de kan begynde at spise rigtigt mad. Har desværre selv haft overtaget to små killinger der havde fået dårlig mad, og deres mave var så ødelagt af det Det krævede rigtig mange penge og dyrlægebesøg at få dem friske igen - tænk hvis bare de havde fået ordentlig mad fra starten, suk. Min søster er også dyrlæge, og VED hvilken kæmpe forskel det gør, at katte får det rigtige mad, med ordentlig næring i. Det samme gælder når først dine katte er neutraliserede. Hankatte kan danne urinvejssten, hvis de fodres forkert når de er kastrerede - det er yderst smertefuldt skal jeg hilse og sige, og ikke mindst meget dyrt at skulle have katten i behandling for det efterfølgende. Men ja, mange følger alligevel ikke det råd, de katte der så er heldige kommer i behandling og blir måske raske - vi har desværre selv set det alt for ofte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte ville vælge whiskas... |
|
|
Begge katte er fodret med Whiskas tørfoder samt vådfoder. Ikke dyrlægens det bedste, men de ser fine ud begge to. Begge katte er ca. 12-13 mdr, så jeg tror nu nok, at vi kan nå at få dem steriliseret/kastreret. Han katten er først blevet aggressiv overfor hun katten nu, hvor hun er drægtig. Indtil nu har de været fine venner: spist, sover og leget sammen. Så jeg blev lidt overrasket, da han pludselig begynder at hvæse af hende. Jeg kan nu se, at det nok er fordi hun er drægtig. Han er ihvertfald ikke aggressiv overfor os, hund eller heste - tværtimod. Han går heller ikke og tisser over det hele, så det har ikke været noget problem, at han ikke er steriliseret. Det mest indlysende er selvfølgelig at lukke hun katten ind, til hun har født. Men jeg er også bange for at stresse hende unødigt, når hun nu ikke er vant til at være inde. Jeg har dog givet hende lov til det flere gange de sidste dage, da jeg så på den måde kan holde lidt øje med hende. Vi må holde godt øje, og så håbe det bedste for hende og killingerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få dem ordnet |
|
|
Få dog i det mindste hankatten ordnet - ellers laver han jo børn på hende igen når hun har født.. Og der er intet i vejen for at få hende ordnet samtidig, selvom hun er drægtig. Hun aner ikke hun har killinger i maven, og har intet moderinstinkt før hun føder. Det vil spare hende for en frygtelig masse problemer. Whiskas er et elendigt foder. På linie med at fodre en ridehest med ren halm og have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen synes... |
|
|
Vi skulle lade hende få killingerne, da der ellers ville blive tale om et kejsersnit. Så det gør vi. Så får vi dem begge ordnet når hun har født. skifter katte foder, når sækken er tømt. De er ellers fine i både pels og huld. Tak for jeres svar. Fik ikke lige det jeg søgte, men en masse forslag om at kastrere mv. Men tak for det alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
|
|
Jamen, kejsersnit er det samme som sterilisation når det ikke drejer sig om en avlskat? Killinger mm fjernes. Hvorfor udsætte den operation? Du risikere jo alligevel at hun skal akut opereres pga fødselskomplikationer når hun ha været på de f*andens p-piller? Og har du overskud til at betale omkring 8.000 - 10.000 kr for et akut kejsersnit en sen nat? Kan du komme af med et kuld killinger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slut på tråden.... |
|
|
Pia r, nu fornemmer jeg, at du er lidt oprevet over denne sag. Forstår, at du blir det over folk, som er ligeglade med deres dyr. Men jeg er IKKE en af dem. Første og sidste gang, jeg har bedt om et katte råd herinde. Fra nu af holder jeg mig til dyrlægens. jeg vil gerne slutte tråden her, og håber at du har ro i sindet til at stole på, at jeg nok ska hjælpe min kat, det jeg kan. Killingerne skal jeg nok få afsat til gode hjem. tak for jeres svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville dog også |
|
|
jeg ville også få killingerne fjernet - det gjorde jeg da min hund blev drægtigt i sin tid. De kom væk inden de blev født. Der var to hvalpe i hende - og den ene var deform. Jeg tænker også hvorfor få de killinger, når der også kan opstå komplikationer som følge af p-piller? Jeg tænekr tit at jeg ville have afskyet at stå med en hundefødsel, hvor der var kommet en deform, men levende hvalp ud  Jeg mener at hankattene slår killingerne ihjel, hvis de kan komme af sted med det, så der er grund til at passe rigtig godt på, når det er oppe over, hvis du stadig ønsker at få killingerne. Egentlig kan jeg ikke helt forstå at dyrlægen mener at det er bedre at få killingerne - jeg må med skam erkende, at da jeg fik mine katte i sin tid, da blev den ene også drægtig inden jeg fik hende steriliseret, men jeg valgte også der at få killingerne fjernet inden fødslen og der var ingen problemer i det sagde dyrlægen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad jeg ville gøre |
|
|
Du skal selvfølgelig selv gøre op med dig om du ønsker killingerne eller ej. Men hvis du vælger killingerne til så ville jeg gøre hende mere og mere indekat - og så når det er op over så holde hende inde og hankatten ude. Jeg ville nok også vælge at få ham fikset allerede nu - hvorfor vente? Du skal være obs på at en hunkat pr instinkt vil vælge at forlade killingerne kort tid efter fødslen for at blive parret igen - så du vil skulle holde hende inde til killingerne er store nok til at du kan få hende neutraliseret - ellers bliver hun gravid lige så hurtigt igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg giver PiaR helt ret. Du kan risikerer at hun slet ikke kan føde almindeligt pga P-pillerne hun har fået. P-piller deformerer kattenes underliv. Det vil koste dig en formue, og en masse tid og bekymringer, hvis hun skal have kejsersnit. Få dyrlægen til at ordne begge katte nu, så spare du dig selv for massere af penge og bekymringer, samt du kan beholde begge dine katte.
Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drægtig hunkat |
|
|
Hold da op hvor har I da travlt med hvordan andre skal holde deres dyr. Jeg er da enig det ikke er smart ikke at neutralisere en hunkat der løber frit, men come on så er det altså hellere ikke værre. Jeg er altså ikke enig i at en hunkat der har fået p-piller ikke kan føde et kuld killinger, min mor opdrætter briter og hendes hunkatte får p-piller i perioder, når vi ikke ønsker drægtighed og ingen af dem har haft problemer med at føde efterefølgende - så den med at deres underliv bliver deformt tror jeg altså ikke helt på, dermed ikke sagt at det ikke kan ske. Til sidst så synes jeg lige jeg vil fortælle en lille historie fre min mors opdræt. Vi skal to år tilbage, på dette tidspunkt havde min mor en 13 år gammel hunkat der var pensioneret og derfor fik p-piller. Det desværre snyder hun os og spytter en af pillerne ud og hun går hen og bliver drægtig og da vi ikke har set hun er parret får hun stadig p-piller de første ca tre uger af drægtigheden. Da min mor vender hjem fra tre ugers ferie opdager hun at Zenobia er blevet noget rund om maven, først tror hun det er nyrerne der er sat ud, men efter et par timers obersvation viser det sig at maven gemmer på et kuld killinger - dette var bestemt ikke meningen. Min mor ringer til dylægen for at høre hende ad om killingerne kan være misdannede som følge af p-pillerne, det mener dyrlægen ikke da hun kun har fået dem i den tidiige drægtighed. To uger efter vi er kommet hjem fra ferie føder Zenobia to sunde og raske killinger en han og en hun, helt selv uden problemer. Killingerne bliver dyrlægetjekket dagen efter fødslen og hun finder at de er helt som de skal være, hvilket vi selvfølgelig var super glade for. I dag to år efter bor hunkillingen hos mig, hun er stadig sund og rask og hun er endda skruet usandsynlig godt sammen. Hvad vil jeg så med det, jo jeg vil fortælle at det sangtens kan ende godt trods hunkatten har fået p-piller i drægtigheden. Vi er i hvert fald super glade for resultatet af vores ups kuld. Mette
carpe diem - grib nuet Sov sødt Kingo 31.10.1991 - juli 2008 Sov sødt Cæsar 2003 - 2009 Sov Sødt Simone 29.4.2008 - 12.9.2010 Vi savner jer!! HF Student anno 2009 Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu er jeg ikke den helt store kattekender men har dog 2 hunkatte. Den ene er ster.af dyrenes beskyttelse 3 dage før hendes killinger skulle til verden og hun har idag den grimmeste vom fordi den ikke trak sig sammen efterfølgende og da de aflivede killingerne var der ingen hormoner til at hjælpe det. Så når nu skaden er sket ville jeg forsøge at holde hende inde et sted hvor han ikke kan komme tiil hende og så forsøge at afhænde killingerne og få hende ster. hurtigst muligt efterfølgende. Ligeledes med hankatten. Min erfaring fra diverse stalde er da også at hvis killingerne ikke er hans og han finder dem vil han slå dem ihjel mens de er små.
______________________...__________ Hvis du ikke kan lide at høre min mening.. så lad da for pokker være med at spørge!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte... |
|
|
Angående foder, så må jeg sige at det er ret naivt at du som dyreholder falder for reklameslogans. Katte ville måske vælge Whiskas - men de ved ikke bedre. Det gør man som dyreejer og menneske, hvis man ellers vil lytte. Du spørger om gode råd - og får det! Jeg VED fra erfaring, at langt de fleste kastrerede hankatte danner urinvejssten hvis de ikke fodres med et foder til neutraliserede katte. Jeg har SET hvor dårligt de stakkels katte får det, fordi de ikke tager det med fodring særlig alvorligt, før det er for sent! Tror du at jeg kommer med det råd for at skade dig eller genere dig - så tro om, det var udelukkende med tanker for din kat. Desuden, så er Whiskas i længden jo egentlig ikke engang billigere, hvis du ville besvære dig selv ved at undersøge det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|