Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Geder og øremærker :)
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 16:14

Jeg skal have geder her til sommer eller til næste år og jeg vil rigtig gerne gøre alt rigtigt fra starten af. Men jeg syntes bare ikke lige jeg kan overskue alt det med øremærker, så jeg tænkte at der måske var nogle herinde der kunne svare mig på nogle få spørgsmål?

- Skal alle geder have øremærker eller er der nogle undtagelser? Jeg var fx. i Givskud Zoo i påsken og lagde mærke til at ingen af deres geder havde øremærker.
- Kan man istedet for øremærker have fx. et halsbånd og så gemme øremærkerne et andet sted eller skrive gedernes CKR nummer ned et sted, så de ikke behøver at gå med øremæker?
- Jeg så et sted på en hjemmeside, at hvis gederne ikke skal flyttes, slagtes eller sælges, ikke behøver at gå med øremærker, passer det?
- Hvad vil et elektronisk øremærke sige? Er det en slags chip eller hvad er det?
- Inde på www.foedevarestyrelsen.dk stod der et sted, at man kunne mærke gederne med en chip, men hvis man gør det kan man så undlade øremærker?

Tak på forhånd, hvis i gider at hjælpe mig.

0
0
Svar på denne tråd

geder og mærker
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 17:45

Så vidt jeg er orienteret skal elle geder øremærkes - uden undtagelse.

Det første du skal gøre er at kontakt RYK for at få CHR-nr, hvis du ikke allerede har det. De kan også forklare dig hvordan og hvorledes med registreringer osv.

Et elektronisk øremærke er et øremærke med en indbygget chip i. Jeg har pt. kun set det hos svin og (malke)køer, hvor de bl.a. bruges i forbindelse med fodring.

De gange jeg har haft spørgsmål vedr. mine 3 geder, har jeg kontaktet RYK og de er altid behjælpelige med svar.

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd

øremærker
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 17:57

Jeg har været på en fåre/gede-farm hvor der var elektronisk mærke i ørerne - det blev bl.a. brugt ved sortering alt efter hvor mange kid/lam de skulle have, om der var noter om det enkelte dyr (f.eks. sygdom, vægt, hvor mange afkom dyret fik sidste år m.m.).

God fornøj med gederne; vi har selv 2 og de er bare herlige:

Flere billeder kan ses her:

www.hestegalleri.dk/ alb_vis.aspx?AlbumID=306143

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 21:40

Rigtig mange tak for svar :)

Det er dejligt at folk gider at hjælpe

marie-skipper ?Unette?

- Hvis man vil spørge RYK om noget, hvor kan man så skrive til? Skal man bare skrive til den mail der er oplyst, inde på www.landbrugsinfo.dk/Kvaeg/RYK/ Sider/ Liste_over_CHR__afdelinger.aspx :)

Louise; Tak for svaret :) Og hvor er din ged bare sød! :D

0
0
Svar på denne tråd

Alle geder..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 06:54

skal mærkes, der er ingen undtagelse, i hvert fald ikke for os normale dødelige..

Elektronisk øremærke kan bruges til flere ting.. Blandt andet nemmere registrering hjemme i besætningen men den blev nok primært indført for at gøre det nemmere på slagterier og DAKA..

Du skal også føre staldbog eller have adgang til dyrereistrering på computeren, du skal nemlig registrere alle hændelser hos dyrerne..

Du kan skrive en mail eller ring til RYK.. De er vældig flinke at snakke med..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Annemette :)
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 15:27

Tak for svar :)

Med hændelser, mener du vel dødsfald, fødsler, sygdomsudbrud ol.?

0
0
Svar på denne tråd

Anne..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 15:32

Jah, nærmest alt hvad der sker i besætningen.. I ville nok også skulle indberette bedækninger.. Og hvis et dyr afgår til andre skal dette også indberettes.. Men I får helt sikkert en staldbog og der kan I se alle koder I kan komme ud for at skulle bruge..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Annemette
Forfatter: 
Dato:  09-05-2011 15:38

Okay, rigtig mange tak igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider