|
|
| Kan marsvin tåle tør wrap? mm |
|
|
Hej HN'er, Hjælp lige en uerfaren marsvine ejer. Kan marsvin tåle wrap - naturligvis den tøre af slagsen. Og ville man kunne købe en 10-20 kg. og opbevare over en periode? Det der "enghø" til 30 kr. for en bette pose spiser 2 marsvin sig jo hurtigt igennem. Og ville man kunne bruge det hamp som bruges til heste strøelse til dem? Jeg får spat af spåner, som ligger over det hele og som i løbet af 2 dage stinker, selv om der er et godt lag. Og så lige en sidste ting - gider marsvin lege med de der ting man kan købe i f.eks. zoocity? (broer, hængekøjer, tunler....mv) De 2 hanner ca 9 mdr. vi har anskaffet os for nylig er ret indaktive - og den ene virker lidt svag i bagbenene - så tænker den har brug for lidt motion  / Louise
Sælger følgende: 5 x flyverdragter str 2 år (+) /92 (Name it, Lego og Ver de Terre, Lassie Tec by Reima) Bloom Baby Højstol - Billeder mailes gerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
...mine marsvin har fået wrap og de lever da endnu  De skal have lidt af gangen, men kan sagtens vænnes til at spise det.
Mvh Nina Nielsen * Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 * og * Kirstine Vårby *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
mine får ikke andet end tørt wrap, ville ikke turde give dem det vådt. Men start dem forsigtigt op. Du siger der er noget galt med bagbenene, det er typisk symptom på at de får for lidt c vitamin. Hvis ikke du får rettet op på det meget hurtigt dør den. Fodr den med rød peber, og masser af grønt, den kan få det rettet op. Hvilket foder fodrer du med? kanin piller duer ikke, da der ikke er c vitamin i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
www.marsvineklub.dk/info-artikler/ pasning/marsvin_og_c-vitamin.pdf C-vitamin mangel ses i mange forskellige grader - lige fra dårlig trivsel, højere dødelighed, dødfødsler, nedsat frugtbarhed, dårlig vækst, tandfejl, drægtighedssyge, aborter til svær C-vitamin mangel - Skørbug. Man ser tit marsvin med C-vitaminmangel blive lammet i bagkrop eller bagben (det mange fejlagtigt kalder marsvinelammelse)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Tusind tak for svar - de får C vitamin - men vi fik dem for 1 måned siden, og har lidt på fornemmelsen at dem der havde dem før ikke var så obs på det. De får specialt marsvine foder og C vitamin tilskud. Den er blevet lidt mere aktiv siden den kom hos os, men den anden er meget mere livlig - det er 2 brødre. Jeg håber vi kan få den rettet lidt op. Jeg læser jeres links senere - jeg har en 3 årig datter som er ved at brænde af af energi 
Sælger følgende: 5 x flyverdragter str 2 år (+) /92 (Name it, Lego og Ver de Terre, Lassie Tec by Reima) Bloom Baby Højstol - Billeder mailes gerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbum |
|
|
Jeg er så opdraget til at wrap er no go uanset hvor tørt det er. Det er stadig gæret og kan indeholde farlige stoffer. Mine har altid fået hø,, og vil aldrig få andet. Jeg køber hø ude i stalden. Her går de på makulerede aviser med et godt lag spåner over. Det holder i en uge, hvis du bruger en del aviser. Det er også billigere end kun spåner. Ellers har jeg hørt fra andre at de har brugt hamp/hemp og senest er der et par stykker der er i gang med at teste hø piller (IKKE træpillerne, som sælges i dyrhandlerne. Høpillerne skal du nok til en foderstof efter). Mine er meget on/off med hvad de gider. Mine to hunner er ved at være lidt gamle og temmelig dovne i det, men min kastrat er knap et halvt år, og han elsker carportshængekøjen og broen. Det tyder helt klart på at han mangler c-vitamin. Jeg vil dog sige, at du skal gå lidt mere til værks end bare masser af rød peberfrugt. Du kan købe brusetabeletter i matas med c-vitamin (uden citrussmag!) og give ham et pr ml af om dagen i munden, med en engang sprøjte. Det ville jeg gøre i en uges tid hvis jeg var dig. Hvad er det for noget c-vitamin tilskud du giver? Hvis det er dråber eller pulver fra dyrhandleren virker de kun hvis du kommer det på f.eks en agurk og får dem til at spise det med det samme. Pulver i foderet drysser bare af og det i vandet mister meget hurtigt sin virkning. Derimod skal du sørge for at de får en godt marsvinefoder, som dækker dem ind. Her får de multifit fra maxizoo og for hyggens skyld vitakraft kugler ovenpå. Du kunne jo kigge ind på forummet Svinene http://svinene.dk/phpBB3/ Der er altid en masse der gerne giver en hånd med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| C-vitamin |
|
|
Som foder får de noget fra beaphar - Xtra Vital specielt til marsvin med tilsat C vitamin. Og så får de i pulverform C vitamin - tilskudsfoder til marsvin. Der står at et marsvin skal have ca. 10 - 16 mg C vtamin per kilo kropsvægt - det vil jeg umiddelbart også tror at de i hvert fald får begge 2 - for de spiser jo deres foder - inkl vitaminerne, Hø, græs, mælkebøtter, tomater, agurk, salat - alt der ryger i buret bliver spist  Der er altså heller ikke fordi den ikke kan gå, den virker bare noget mere sløv i det end dens bror. Det er lidt som om den er "tung i r*ven" men den kan altså godt gå og gå stærkt - men den vil helst sidde stille og kæles med og æde sig tyk og fed  Jeg takker for jeres hjælp - har lige købt 2 store poser hø idag, men skal have fundet en anden løsning - synes 45 kr. for en sæk hø er for meget - der ryger alligevel en hel del på en dag. / Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjfgjdfhghfjgh |
|
|
Det lyder til din fodring er fin mht pillefoder. Jeg er opdrætter og til trods for hestene i stalden fodres med tør wrap, så køber jeg specifikt hø hjem til mutterne. Du kan købe en balle hø på omkring de 18-20 kg for 15-20 kr. Mutter elsker træbroer og hængekøjer. Prøv evt og kigge på nogle af de forskellige burtyper der findes - det er ikke helt ligemeget hvad man har mht svineri af strøelse. Det er ydermere vigtigt, at du bruger nok spåner, når du laver en ny ren bund - er der for lidt, kan det ikke "pakke sig" og dermed flyver det rundt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hamp.. |
|
|
Tak - dejligt at høre at det virker som om foderet er iorden. Jeg har faktisk idag været ude og købe en balle hamp som strøelse - det som man kan bruge til hestene, det virker som om de er glade for det - jeg har alle de gange jeg har skiftet hos dem, sørget for at de havde et godt tykt lag - men derfor synes jeg nu alligevel at spåner flyver rundt og hurtigt lugter - jeg håber hampen kan klare lidt mere at holde på deres urin lugt. Købte 2 store poser hø i samme omgang - men skal lige finde en hø puscher som vil sælge mig et par baller hø, istedet for det der hø fra Zoocity - det er sku lidt tørt og kedeligt at se og lugte til synes jeg. Vi havde dem ude på græs idag - og der fejlede benene ikke noget - de blev begge i vældigt humør og pjattede rundt og gryntede glade  Så håber vi lige kan få lidt mere sol, ellers må jeg købe en stribe rullegræs som de kan få på teressen på 4 sal  Hvis de bliver sat ud på stuegulvet, med trægulv, så flytter de sig simpelthen ikke. Jeg kan snilt efterlade dem der mens jeg går i bad - de sidder samme sted når jeg vender retur. Tak for råd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
der er altså flere der bruger tørt wrap til deres mutter mine har ikke fået andet de sidste 2 år, de fejler intet  Men noget helt andet, det slår mig at du bliver ved at sige urin lugt, Mutte tis lugter først når det trænger til at blive skiftet medmindre du fodrer dem med kål. Mine går på smuld, og de lugter efter 5-6 dage. Jeg har mine ved siden af computeren, og får de kål af nogen som helst slags, hvidkål, spidskål whatever kål, så stinker de så vi ikke kan være her. Nogen siger de ikke lugter af kål, men det gør mine altså, de stinker virkeligt grimt. Så her er kål forbudt muttefoder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skifter |
|
|
Jeg har med spåner skiftet hver ca 3 max 4 dag, og så er det tykke lag spåner virkelig mega våde i bunde 5-7 cm, og det er som om de slet ikke har kunne suge alt det tis op. Derfor håber jeg at hampen bedre kan klare det - de har ca 5 cm. i bunden lige nu, skal lige se hvordan det er "at arbejde med" Men jeg ved ikke om det har nogen indflydelse at der er 2 hanner - kastrater (sagde manden vi købte dem af) Men om de forsøger at mærke af eller noget. Nu håber jeg bare at hampen kan suge bedre end spånerne. De små kræ ser vældig tilfredse ud med det indtil videre. / Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strøelse og hø |
|
|
mine muttere går på halmpiller, og de bliver muget som hestene (dvs lige revet @!#$ sammen og væk efter behov) og så bliver der tømt helt ca hver 2. måned, og her har de faktisk en rigtig fin bund så om vinteren bliver der ikke tømt ud, kun revet og strøet efter behov. De bor i stalden, så om de ville lugte hvis de boede inde ved jeg ikke, det lugter aldrig ved dem ude  Mht til hø, kender du så ikke nogle der har heste hvor du kan købe et par poser af gangen, heste hø koster så vidt jeg husker 1 max 2 kr pr kg (måske mere på sjælland, det tør jeg ikke lige sige, men billigere end hvad du giver nu) Jeg ville ikke turde give wrap til mine, der skal så lidt til før end at det måske har gæret lidt forkert eller har være for længe åben. Mine får kun hø og lucerne (det samme som hestene herhjemme) og så får de også halm hvilket jeg oplever at de i perioder er meget glade for. Du skulle være velkommen til at komme her og købe div til mutterne, der er bare lidt langt 
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Nyt: horselux hestefoder Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| C vitamin |
|
|
Lige en update  Efter denne tråd, og snakken om "svage bagben" på det ene marsvin, besluttede jeg mig for at give den en intensiv C vitamin kur - blot for at se om det gav nogen forandring. Og det har det virkelig gjort!!! Godt nok har jeg også sat dem på hamp strøelse, og nu lugter det ikke lige så slemt mere - Men jeg nægter at tro på at hampen er grunden til at den med de "svage bagben" pludselig er begyndt at spæne rundt og hoppe inde i buret - det har den ikke gjort før - Det er også som om den er mere i hopla  Så tak for et inddirekte spark bagi til at give lidt rigeligt C-vitamin i en periode - fortsætter lidt endnu, og satser på det holder ved. God weekend / Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Broer og hængekøjer |
|
|
Dem vil jeg da gerne hører lidt om. Hvordan ser de ud og hvor købes de. Vil gerne vores mutter har det sjovt. Lige nu er det største hit at ræse rundt på gulvet og lave sjove hop. Sover i te hætte men kan jeg give mere "legetøj" ?? Ser gerne billeder af broer og køjer  God dag Heidi
DAMESADEL SÆLGES.se min præs. Undervisning i damesadel gives Nihil Intentanum Felix vi ses igen min skat Siglavy - du vil blive savnet 1996-2012
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|