|
|
| Tandløse Missebarn |
|
|
Missebarnet har i dag fået fjernet alle tænderne undtagen de fire hjørnetænder. Hun har været hårdt ramt af tandkødsbetændelse og FORL, som vi har kæmpet med noget måneder. Pga det, har hun tabt sig, haft konstante smerter, været meget stresset og generelt ikke haft det godt. Men nu kan det kun gå fremad. Forhåbentlig er hun klar til at spise alm. mad igen om en god uges tid. Lige nu spiser hun a/d fra Hills, så hun får masser af næring. Jens Ruhnau og co fra TandDyreklinkken har været helt fantastiske, og de kan mere end varmt anbefales 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tandløs |
|
|
Det tror jeg ikke du har.. Hendes mund er fyldt med suturer og sår..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tandløse Missebarn |
|
|
Av for den, stakkels kat - men alligevel er jeg lidt misundelig, når en kat skal til tandlæge får den vel forhåbentligt lov til at komme i fuld narkose  Men hvordan så bagefter, - hvordan kan hun spise normalt efterfølgende når der ingen tænder er til at tygge eller noget? Er det så KUN vådfoder fremover som hun må "mose" med gummerne? - Mindes da noget om at Jeres katte får fx kyllinger, så hvordan dét? Er det egentligt noget som har betydning for Jeres avl fra hende? Eller er det ren og skær uheld? - Har hørt nogen snakke om at når ens kat får meget vådfoder sætter der sig mere om tænderne fordi det er så vådt og blødt, er det rigtigt? Ej undskyld Pia, det var lige voldsomt mange spørgsmål Jeg er bare altid så nysgerrig hvad sådan noget angår!!!
www.ROLLOs.dk Opdræt af West Highland White Terriers Teddy og Satin Kæledyrs Marsvin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandpine |
|
|
Av for den, stakkels kat - men alligevel er jeg lidt misundelig, når en kat skal til tandlæge får den vel forhåbentligt lov til at komme i fuld narkose  Jep, narkose  Men hvordan så bagefter, - hvordan kan hun spise normalt efterfølgende når der ingen tænder er til at tygge eller noget? Er det så KUN vådfoder fremover som hun må "mose" med gummerne? - Mindes da noget om at Jeres katte får fx kyllinger, så hvordan dét? Når hendes mund er helet op, kan hun sagtens spise tørkost, kød mm. Gummerne bliver hårde som ben. Missebarnet har desværre aldrig nedladt sig til at spise kyllinger eller i det hele taget råt kød. Havde hun det, havde hun måske ikke fået så dårlige tænder  Er det egentligt noget som har betydning for Jeres avl fra hende? Eller er det ren og skær uheld? Det er svært at sige. Det kan være arveligt, men også erhvervet. Snus har heldigvis de reneste perlerækker af tænder. - Har hørt nogen snakke om at når ens kat får meget vådfoder sætter der sig mere om tænderne fordi det er så vådt og blødt, er det rigtigt? Dét er noget fordrukkent sludder  Heldigvis. Det er nærmere tørkost, der kan give de problemer. Prøv selv at spise en hel rulle mariekiks uden at drikke noget til.. Ej undskyld Pia, det var lige voldsomt mange spørgsmål Jeg er bare altid så nysgerrig hvad sådan noget angår!!! Spørg endelig! Hvis ikke man spøger, så får man ingen svar og bliver dermed ikke klogere  Ruhnau har skrevet en række meget, meget gode informative og lidt skræmmende artikler om kattemunde/-tænder. Læs dem, og bliv endnu klogere. www.tanddyreklinikken.dk/katte.php
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Missebarnet |
|
|
Det lille søde Missebarnet virker til at være godt tilpas som tandløs 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har selv to som |
|
|
fik fjernet alle kindtænderne, først på året. I løbet af meget kort tid, ja så var de igang med at spise tørkost. Det går faktisk meget hurtigt. Jeg havde dog det problem, faktisk med begge katte, at dyrlægen ikke havde fået alt med, så begge katte måtte under kniven en gang en. Men de var ikke syet, heldigvis. Men rigtig sjovt at skulle give en kat piller, som overhovedet ikke vil have at du piller ved dens mund 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Freddy |
|
|
Hvordan kunne dyrlægen dog undgå at få alt med? Tog h*n ikke tandrøntgen bagefter? Og så begge katte? Undskyld, men det lyder altså som en klamphugger der ikke har noget at gøre i en kattemund.. Var det en helt alm dyrlæge uden specialviden om tænder? *Alle* dyrlæger kan fjerne tænder, det er bare ikke alle der er gode til det.. Vi har fået røntgenbilleder af de tomme kæber, så vi kan se at alt er væk. Helt væk. Samt alm foto af munden før og efter, så vi kan se hvad der er lavet derinde. Missebarnet er selvfølgelig syet med selvopløselig sutur. Og hun skal ikke have en eneste pille. Hun har fået depotantibiotika, og hendes smertestillende er flydende Metacam og Vetegisic. Missebarnet spiste babytørkost i går  Er dine katte helt ok i dag?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep de er |
|
|
helt ok i dag. Den ene er en siam blanding, og har haft problemer over flere gange, hvorfor vi så valgte at få alle tænderne ud. den anden, ved vi faktisk ikke hvorfor han har fået det. Han er almindelig huskat, så.... Men han er bare typen som fejler ALT. Derfor er han også blevet testet for aids og leokæmi, bare for at være sikker. Jeg ved desværre ikke hvorfor der har været l... hos dyrlægen. blev faktisk også sur over det. Dels fordi jeg syntes at det er træls at katten skal i nakose over flere gange og dels er det ikke lige kattene nyder. De kom også til at give afslag i prisen. Der var lidt problemer bagefter, fordi de blev ved med at få rødt tandkøb. Så det problem skulle lige overståes først. Det fik jeg hjælp af en homopatisk dyrlæge, men så hjalp det så også. I dag går det faktisk fint. Begge har ikke nogen problemer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Freddy |
|
|
Jamen, tog de ikke billeder af kæberne??? Og var der ikke flere tjek includeret? Vi har fået flere opkald fra klinikken, hvor de lige vil høre om alt er ok. Om vi har spørgsmål og hvordan Missebarnet har det. Det har været lidt smådyrt, men i den grad alle pengene værd indtil videre. Vi har hele tiden været meget trygge ved hele forløbet. NB - der findes ingen almindelige katte  Alle katte er noget helt særligt hvad enten de har stamtavle eller ej. Og alle katte kan få problemer med tænderne. Tror Ruhnaus statistik siger 75% af alle katte har mundproblemer der kræver behandling. Der er bare alt for få katteejere der tænker på det - ligesom nærmest ingen hesteejere tænkte på den slags for år tilbage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Niks ingen ting |
|
|
det skal lige siges at jeg skifter dyrlæge - af flere årsager. Jeg har fået at vide at der er en del racer som har tendens til at have dårlige tænder+mundproblemer. Siamen er en af dem. MC er en anden, samt abesynieren (staves ???) har også en del problemer. Jeg forsøger at være opmærksom på dem alle. Det er dog ikke alle som syntes godt om at man kigger dem i munden. Men så får man dog lov til at mærke deres tænder i stedet for. Nej alligevel kat.... Han er huskat, men om der lige er det ene eller det andet i ham, det ved jeg godt nok ikke. Vi har nappet ham, fra en genbo, som ikke behandlede ham ordenligt. De skulle endelig have været meldt til politiet men det gjore vi ikke. Men da vi flyttede, ja så flyttede han med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tandløs kat |
|
|
Sikke en omgang den er igennem Pia. Må jeg spørger hvorfor det var nødvendigt at fjerne alle tæmderne? Jeg vil sige at havde det været min kat der havde så dårlige tænder at de måtte fjernes allesammen, så blev den altså aflivet, ikke om jeg vil byde mine katte et liv unden tænder. Jeg synes ikke det er et katteliv at lade den leve uden alle tænderne, jeg ville føle at jeg fik fjernet kattens tænder for min skyld og ikke kattens, fordi " jeg ønsker at holde den i live", ikke om det kommer dertil så hellere fået taget en værdig afsked med katten, så jeg bagefter kunne se mig selv i spejlet med god samvittighed. Dermed ikke sagt at jeg ikke vil bruge penge på dyrlæge til mine katte for selvfølgelig vil jeg det, det skal bare være for kattenes skyld, IKKE MIN! Mette
carpe diem - grib nuet Sov sødt Kingo 31.10.1991 - juli 2008 Sov sødt Cæsar 2003 - 2009 Sov Sødt Simone 29.4.2008 - 12.9.2010 Vi savner jer!! HF Student anno 2009 Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu dør katten |
|
|
altså hvis den ikke får fjernet tænderne. Kender nogen i min lillebrors svigerfamilie, hvor den ene kat døede. Det viste sig at det var pga sult,da den unge mand ikke havde haft for godt kendskab til den racekat. Den anden kat af hans, blev aflivet men det var mere fordi den kom på internat Som sagt så har jeg selv 2 styks uden tænder, og kan ikke se problemet i det. De lever fint uden. Spiser tørkost og vådfoder som alle andre katte i familien. Hvis man ikke ved det, ja så kan man altså ikke se det. Så pjat at sige man skal aflive katten af den grund. Nogle katte er jo faktisk under 5 år, når det sker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte uden tænder |
|
|
Freddy det var kattens, jeg skriver jo netop at hvis det var min kat der skulle af med alle tænderne, så blev den aflivet, da jeg ikke synes at det er et katteliv at den skal leve uden tænder. I naturen ville sådan en kat dø, vi holder dem så live ved at fjerne tænderne, at jeg så ikke vil byde mine katte det er mit valg ikke jeres. Hvad i gør med jeres katte der har tandproblemer må I ganske selvom, men respaktere venligst at andre har en anden holding til det, det er trods alt et frit land vi lever i. Så nej jeg skriver ingen steder at I ikke må have dyr uden tænder, men derimod at det vil jeg ikke. Mette
carpe diem - grib nuet Sov sødt Kingo 31.10.1991 - juli 2008 Sov sødt Cæsar 2003 - 2009 Sov Sødt Simone 29.4.2008 - 12.9.2010 Vi savner jer!! HF Student anno 2009 Barfodstrimmer bør forbydes!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette ♥Flicka♥ |
|
|
Jeg har i mit første indlæg skrevet grundet til at hendes tænder nu er fortid. Men jeg gentager gerne: FORL, tandkødsbetændelse og kronisk mundhulebetændelse er grunden. Missebarnet har de fire hjørnetænder tilbage. Og hun har det pragtfuldt nu. Spiser tørkost og vådmad som inden munden blev dårlig. Så jo, det var i den grad for kattens skyld at tænderne kom ud. Det har kostet ca 10.000 kr, forsikringen dækker intet, men det er hver en krone værd. Hun er en højt elsket kat, stammor i vores opdræt og en i alle henseender en pragtfuld kat. Så hvorfor dog ikke give hende muligheden for at nyde livet? Billederne er taget samme dag, som tænderne kom ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyr i naturen |
|
|
Jeg synes nogle gange det er lidt pudsigt det med, "ude i naturen" - jamen, det er jo IKKE i naturen? Jeg er enig i at et dyr ikke skal holdes i live KUN for ejerens skyld, men hvis nu katten kan fungere uden tænder som normalt, så synes jeg da det er fint - lyder jo spændende at "gummerne" bliver hårde og kan tygge  Men den med ude i naturen, selvfølgelig skal det ikke blive helt unaturligt og menneskeligt med dyrene, men let's face it, det er kæledyr og de bor IKKE i naturen, MANGE af de dyr som i dag er kæledyr ville være døde i naturen, ikke leve her, ikke leve så længe osv. - at holde hest er jo heller ikke som "i naturen" 
www.ROLLOs.dk Opdræt af West Highland White Terriers Teddy og Satin Kæledyrs Marsvin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Det der med at katten ville dø hvis den levede ude i naturen hvis den ikke havde nogen tænder, tror jeg ikke på. Har selv et styk tandløs kat, hun kommer ind og ud når hun lige føler for det og tager på "strøg ture" når hun vil. Hun har en killing fra i sommers, og den har hun altså fanget mus til flere gange!  Selv spiser hun både våd og tørkost. Pia: hun ser nu meget fredelig ud var! 
- Kathrine You gotta dance like nobody's watching, dream like you will live forever, live like you're going to die tomorrow and love like it's never going to hurt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endelig |
|
|
Endelig ser det ud til, at Missebarnet er ovre alle hendes slemme mundproblemer. Hun måtte endnu en gang ud til Jens Ruhnau, da munden blev ved med at genere hende. Jens fjernede nogle dumme suturer, som burde have været opløst af sig selv. De var en smule betændte og genrede hende meget tydeligt. Og nu går det fremad med lynets hast! Missebarnet spiser og spiser og spiser. Hun tager på, hun er igen blevet vores glade og meget kælne Missebarn, der har overskud til at lege og være med i alt hvad der sker. Der er ingen tvivl om, at hun er smertefri nu. Hun er også begyndt at sætte pels igen, halen er ikke længere ultra korthåret, og hun vasker sig ikke mere så meget pga stress og smerter. Det har været en meget dyr og meget hård omgang for os alle. Ísær hård og slem for Missebarnet, men det har været det værd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedring |
|
|
Dejlige nyheder om Missebarnet!  Jeg husker noget om, at hun ikke længere kunne komme med på udstillinger, da det stressede hende. Havde denne stress noget at gøre med smerter og ubehag fra tandkødet mv. som gav mindre overskud, tror du? Blot en tanke. 
KH Esma Healing hest og rytter Psykoterapi Afbalancering og harmoni til din hest og dig LEV Din tilværelse er ikke et venteværelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stress og smerter |
|
|
Det kan det godt have ret i Esma, jeg har nemlig gjort mig de samme tanker. Hun kan godt have haft ondt i lang tid  Katte er jo formidable til at skjule smerter. Man kan først set det på dem, når det er rigtig galt. Jeg tror dog Missebarnets showkarriere er slut. Hun stresser let, og det skal hun ikke udsættes for. Måske vi afprøver det en gang i det nye år, hvor der er et par småbitte og meget rolige hobbyudstillinger uden mange katte og mennesker. Men udstilling er ikke så vigtigt. Missebarnet er vigtig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Missebarnet |
|
|
OK du har haft de samme tanker selv.  Jeg kan godt lide, at du sætter hendes behov og trivsel i første række. Yes!  Desuden lyder det til at være en god plan måske at tage hende med til nogle små og rolige katteudstillinger og se, hvordan hun reagerer på det. Altså en undersøgelse af hendes indre stresstærskel under mere trygge rammer end det, hun udsættes for under de store katteudstillinger. 
KH Esma Healing hest og rytter Psykoterapi Afbalancering og harmoni til din hest og dig LEV Din tilværelse er ikke et venteværelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katte på udstilling |
|
|
Vi kan rigtig, rigtig godt lide at showe vores katte. Vi er afsted så ofte som tiden og økonomien tillader det. Nok i snit en gang om måneden. Men vores katte kommer altid først. Altid. Så trives de ikke med at komme med ud, jamen så bliver de selvfølgelig hjemme i trygge rammer. De er jo vores højt elskede familiemedlemmer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Missebarnet |
|
|
Jeg har lige vejet det lille Missebarn - som nu ikke er så lille mere  Hun har taget 500 gram på siden hun fik fjernet tænderne. Hun vejede kun 3,18 kg da hun fik fjernet de generende suturer for en lille måned siden. Hun stortrives, spiser og spiser, og er glad og fjantet som en killing 
mvh PiaR quantum in me fuit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|