Jeg har også en kanin som bruger bakke. Det er en hjørnebakke, da de som du skriver, tit bruger hjørnerne som toilet.
Jeg jeg bruger træpiller, da savsmuld tit sidder under poterne og bliver slæbt med rundt i buret,og kattegrus kan de blive syge af hvis de finder på at spise det/rense pelsen for det efter toiletbesøg.
Når de skal lære at bruge bakken, er det en fordel at have savsmuld eller lign (som er nemt at samleopmedskovl) i resten af buret, da man så kan tage det urinvåde savsmuld og putte op i bakken. Når først det lugter af urin m.m. vil de somregel fortsætte med at gøre det der. Det kan selvfølgelig godt tage lidt tid at vænne dem til det. (Har man kaninen i forvejen sætter man jo bare bakken i det hjørne den er vant til at bruge)
Nu har min kanin kun hø og halm i resten af buret, og hver anden dag fjerner jeg det våde træpillesmuld m.m. og fylder lidt rene i.
Selvfølgelig kan der ske smuttere, men så plejer jeg at sørge for rimelig hurtigt at vaske det våde område af med ajax. For når det så ikke længere lugter velkendt bruger han bakken derefter igen.
Derfor vasker jeg heller aldrig bakken i sæbe, men skraber den blot med skovlen og skylder den indimellem i varmt vand.
Maria