Det optimale er at du "barf'er" - altså fodrer med råt kød. På den måde får kattene brugt sine tænder og får renset gummerne, og slipper på den måde for mange mundproblemer.
Den lette løsning er tørfoder og vådfoder. Vådfoder er absolut en god løsning, og gerne hver dag. På denne måde får de ganske rigtigt mere vædske og får også brugt tænderne lidt mere, da bidderne minder LIDT om råt kød... Ofte anbefaler man også vådfoder til katte der skal tabe sig - netop pga det store vandindhold.
Tørfoder er godt at have stående hele dagen til katten. De har brug for mad, de kan gå til og fra. En kat spiser mange gange - og få mundfulde pr gang. Og til det er vådfoder jo ikke så godt, da det tørrer ind, begynder at lugte og bare generelt kan blive lidt klamt.
Jeg bruger selv tørfoder til mine. De får James Wellbeloved - et foder uden korn og med kødindhold på ca 75-80%. Jeg fylder skålene hver dag. Jeg måler ikke af, de kan spise som de lyster. Hver aften får de en portion vådfoder (80-100g) til deling. De starter med at slurpre gele'en i sig. Går væk og kommer tilbage - og har nok spist sådan en portion på 1 time til 1 1/2 time. Engang imellem får de tun i vand eller lidt makrel i tomat.
Jeg ville aldrig anbefale Whiskas, kattene plejer nok at være vilde med det - men JEG vil ikke bye dem det 
Du kan bare skrive hvis der er mere du vil vide og held og lykke med missebassen