Mankan vel nemt regne på hvor stor en del af racen der bidder.
Med udgangspunkt i hundebid.
Der findes 56974 schæfere i Danmark. Der blev registreret 4 hundebid der gav alvorlig personskade. Det svarer til at ca. 0,007 % af de schæfere der findes her i landet har været skyld i alvorlig personskade som følge af bid
Der findes 15883 Rottweilere i Danmark. Der blev registreret 11 hundebid der gav alvorlig personskade. Det svarer til at ca. 0,07 % af de Rottweilere der findes her i landet har været skyld i alvorlig personskade som følge af bid.
Der findes 2160 Engelsk Bulldogs i Danmark. Der blev registreret 1 hundebid der gav alvorlig personskade. Det svarer til at ca. 0,05 % af de engels bulldog der findes her i landet har været skyld i alvorlig personskade som følge af bid.
Der findes 140197 retrivere i Danmark(det er kun lab og golden der er nævnt i det i linket, ikke fx flatcoat). Der blev registreret 1 hundebid der gav alvorlig personskade. Det svarer til at ca. 0,0007 % af de retrivere der findes her i landet har været skyld i alvorlig personskade som følge af bid.
Der findes 39580 gravhunde i Danmark. Der blev registreret 1 hundebid der gav alvorlig personskade. Det svarer til at ca. 0,003 % af de retrivere der findes her i landet har været skyld i alvorlig personskade som følge af bid.
Man kan også se på de hundebid generelt. Da der i nogle tilfælde er tale om typer og ikke racer, tager jeg ikke dem med, da jeg synes det er lidt tricky. Dette er typisk for "kamphundene" fx står der under hundebid pittbull, og jeg er ikke så sikker nok på at der menes engelsk pittbull, som der nævnes længere ned.
Der findes 56974 schæfere i Danmark. Der blev registreret 99 hundebid. Det svarer til at ca. 0,17 % af de schæfere der findes her i landet har været skyld i et hundebid(hvor det har resulterer i et besøg til skadestuen)
Der findes 15883 Rottweilere i Danmark. Der blev registreret 89 hundebid. Det svarer til at ca. 0,56 % af de rottweilere der findes her i landet har været skyld i et hundebid
Der findes 39580 gravhunde i Danmark. Der blev registreret 47 hundebid. Det svarer til at ca. 0,12 % af de schæfere der findes her i landet har været skyld i et hundebid
Der findes 107642 labrador i Danmark. Der blev registreret 5 hundebid. Det svarer til at ca. 0,005 % af de labrador der findes her i landet har været skyld i et hundebid
Lad os så bare sige at der med stafford menes amstaff og staffordshire bull terrier. Der findes 7912 af disse hunde, og der er noteret for 1 bid. Det svarer til 0,012 %, Men her bør man huske på at der er en del der blot er benævnt kamphund og man muligvis kan finde nogle af disse hunde her.
Men i det hele taget giver jeg ikke meget for den statistik... Mener helt bestemt at jeg i sin tid på uni lærte at når man skulle lave statistiske undersøgelser, så skulle man som minimum have 1000 tilfælde at forholde sig til, før det var nogenlunde validt. Og så er de få tilfælde jo ikke særlig meget og slet ikke når man tænker på at det er bygget på de 2-3 % hvor racen er kendt.
Jeg ved også at bid som bare er leg bliver registreret med race. Og det mangler sådan en undersøgelse også at tage hensyn for.