Tusinde tak for de gode råd.
Her er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt hunden respekterer et nej eller ej. Faktisk bliver jeg lidt stødt da flere af jer tror, at et nej og dermed almindelig opdragelse ikke er noget der sker i det daglige her. Det gør det. Rottweileren er en selvstændig race og er du ikke på forkant med div. lømmelting og kan guide hunden i den ønskede retning, så kan det let tage overhånd.
Her er tale om en adfærdsændring som skal foretages i nyfasen og som på sigt gør ham ligeglad med med mine planter.
Jeg tror på, at man skal vælge sine kampe. Jeg har allerede tabt min plantekamp, da jeg ikke har hunden under opsyn hele tiden når han er ude til at sige nej. Derfor tror jeg mere på symptom læring.
Eks. El-hegnet. Laro har haft næsen på og han nærmer sig ikke hegnet nu med mindre at han bliver inviteret. Han har lært af egen erfaring.
Ligeledes ville det være fremragende, hvis der fandtes noget ugiftigt og særdeles grimtsmagende for hunde, som jeg kunne putte på planterne, så han igen lærte af egen erfaring.
Inge: Han nåede ikke at slikke så meget af blandingen i sig. Jeg stoppede med at smørre det på, da jeg så hvor lystigt han spiste det. Og selv om at han nåede at spise lidt, så har jeg ikke erfaret nogen ændring i hans væremåde/spiselyst. - heldigvis.. 
Venligst Lisbet