Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Kastererer ældre hanhund
Forfatter: 
Dato:  23-04-2011 20:34

Hejsa

Er der nogen der ved, om man kan ændre adfærd hos en 4 år gammel hund, ved at kastererer den ?

Problemet er, at vi har fået tilbudt en rigtig dejlig New Foundlænder hanhund på 4 år, men han viser tegn på dominans - så vidt jeg kan tyde på ham.

Han springer jævnligt på vores børn, og de er ikke store nok til at skubbe ham væk. Han holder op så snart vi råber af ham, men det er lidt træls at vi hele tiden skal holde øje med ham, når børnene er i haven, og jeg syntes også det er synd at han skal være bundet, da vi har en dejlig stor have, og gode udendørs forhold for ham.

Udover problemet med at han springer på børnene, så er han ellers lige det vi søger. Han besørger i skoven så vi skal ikke rende og samle op, han kommer når vi kalder og bliver på grunden selv om han er løs til trods for at han kun har været her i 1 uge, han kræver ikke gåture, og kommer ikke i stuen men bliver pænt i gangen og ligger i åbningen til stuen uden at komme ind.

Vores børn er 3 år, 4½ år og 6½ år, og elsker at lege ude. De vil gerne lege med hunden, og smider gerne pinde med ham og leger med bold.

Det er ikke hele tiden han hopper på dem, men syntes alligevel det er ofte.

Vi har tidligere haft en tæve af samme race, så børnene er vant til størrelsen på hunden, og de er ikke som sådan skræmt af ham, men det er jo voldsomt med 65 kg hund der kommer hoppende op af dem, for at nedlægge dem :-)

Helena

3 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

2 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-04-2011 21:04

Jeg fik for 4 år siden kastereret en dengang 9 år gammel hund (godt nok af andre årsager) men han blev tydeligt en kastrat og ændrede sig en del.

Gitte

Systematik giver sikkerhed

Et mål uden en plan er bare en drøm.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-04-2011 22:19

Den er lidt svær, for det kan måske hjælpe eller også har det ingen effekt. Jeg synes i skulle tale med dyrlægen og evt prøve kemisk kastration først(mener jeg det hedder). Der giver man en sprøjte der varer en måned mener jeg, den skulle have samme effekt som kastration, men så kan man se om det virker før man vælger at operere.

En anden mulighed er, at jeg synes i skulle træne med ham og også lære jeres børn at få ham til at lystre dem, vha små øvelser og gode godbidder så ser han dem måske på en anden måde, end nogle der bare er der som han kan springe op på. Og han har jo kun været hos jer en uge ikke? Gjorde han det hos tidligere ejer?

Istedet for at råbe af ham, ville jeg gå hen og fjerne ham og blokere foran barnet med min krop. Har erfaret at det forstår hunde ret godt.

Må jeg spørge hvorfor i ikke går tur med ham?

Jeg er af den tro, at alle hunde skal ud at gå ture, dagligt. Store som små og det er ligemeget om du bor i lejlighed eller på en gård. Hunde har brug for at blive stimuleret af dufte og at kunne strække ud. Er klar over at en NF måske ikke skal have 10 km dagligt, men mindre kan gøre det en understimuleret hund er ofte anstrengende og virker generende på os.

Håber i finder ud af det, for det lyder til at det er en dejlig hund i har fået

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 00:28

Undskyld mig, men hvis man mener at det bare er super at hunden ikke har brug for lufteture + den ikke må være i stuen med sin familie, hvad har I dog så hund for?

Jeg ville takke nej og finde en familie som gik 100% ind for hunden.

Vedr. at få ham kastereret, så er det meget forskelligt om det virker eller ej. Jeg ville starte med træning, ikke den nemme løsning.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 08:28

Vi har netop valgt racen New Foundlænder, da de ikke behøver at blive gået med. De har det bedst med masser af plads, og masser af sovetid.

Vi har masser af plads for at ham at røre sig på, og han er ikke vant til at blive gået med.

Men det var ikke det som var spørgsmålet - og det er ikke til diskussion!

Det er svært "bare" at gå hen og fjerne ham ved at blokere, da han allerede står ovenpå børnene når vi kommer derhen. Vi har en meget stor have, så der er langt fra den ene ende til den anden :-)

Den med godbidderne er forsøgt, men han vil bare have flere.

Hos tidligere ejer blev han lukket i hundegård når der var besøg, så derfor er han ikke vant til børn. De vil af med ham, fordi deres børnebørn kommer flere gange om ugen, og de er meget bange for ham (og bange for hunde generelt), og de syntes det er synd at han derfor skal være i hundegården så meget.

Mine børn syntes han er dejligt, til trods for at han jævnligt "overfalder" dem, men jeg vil kun beholde ham, hvis der er mulighed for at han kan omgås dem uden de jævnligt bliver "overfaldet" :-)

Helena

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

lever hunde virkelig stadig sådan
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 09:17

Det vil ALDRIG hjælpe på problemadfærd, som bunder i ringe aktivering af hunde, at kastrerere den. Som rettesnor kan man godt regne med, at det ENE en kastration hjælper på er

Jeg er meget enig med Blackswan - det er IKKE et liv at tilbyde en hund. Find et andet kæledyr til underholdning for jeres børn - INGEN hunde kan trive med det liv. ALLE hunde skal ud og gå ture HVER dag, møde andre hunde og være ude af snoren.

Herudover skal de trænes dagligt både som aktivering og så man har en hund, der har noget selvkontrol og er i balance med sine omgivelser.

Se af komme af med den stakkels hunde med det samme.

The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

manglende or
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 09:20

Ups - glemte noget: det eneste en kastration hjælper på er hunde der strejfer.

Det er i øvrigt ikke dominans at de jumper - det er stress !!!!!

The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

sidste bemærkning
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 09:26

Og præcis som dyr i zoo bliver stresset af mangel på aktivering, bliver vores hunde det også.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd

Aktivering
Forfatter: 
Dato:  24-04-2011 12:44

Jeg tror såmænd ikke det er dominans der får hunden til at "humpe" jeres børn, men mere mangel på stimulering.

Det er ikke nødvendigvis gåture, men han skal bruge sin snude og hjerne noget mere hver dag for at få brugt hovedet lidt.

- Det kan ligeså vel være at I laver nogle øvelser med hund og børn, men ellers generelt at han får noget at bruge hovedet til.

Vi købte engang en hund, hvor den startede ud med at humpe min lillebror helt vildt da vi var ovre og se ham - hunden var SÅ understimuleret at den nærmest ikke kunne andet end humpe hvad der var nærmest.

Men med lidt aktivering holdt han lynhurtigt op.

- At hunden så havde andre problemer er ikke relevant, men humperiet holdt op så snart han fik noget at bruge hovedet til.

Så jeg ville prøve at finde nogle forskellige ting at lave med ham hver dag, så han får brugt hovedet også, og se om det ikke hjælper, før I prøver at kastere ham.

Men, skal I ikke bruge ham til avl - så er jeg så af den holdning at så er hunden bedre tjent med en neutralisering.

Rollo

Dogs are miracles with paws

TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Hyggeligt marsvineforum

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 10:27

Det er altså noget vås at en NF ikke behøver gåture. Det gør de da i den grad ligesom alle andre hunderacer. Min veninde har en NF og den bliver der gået med 2-3 gange om dagen, de køre i hundeskov med den osv. selv om de også har en fin have den kan hygge sig i. Hun går ikke 1 time med den, men er ude en 20-30 min, det er passende. Og det er en fantastisk hund hun har fået ud af den.

Gider man ikke gåture, så skal man IKKE have hund - køb en kat eller et marsvin, som ikke er så krævende som en hund er.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 10:59

Ja jeg vil altså også understrege, at alle hunde bør gåes med, selvom du har en stor have. Det kan blot være ti min udenfor haven hvor den oplever noget. NF har ikke det vilde aktivitets niveau og trives fint med at være ude det meste af tiden, men de skal altså aktiveres. Bare lidt hver dag. Synes personligt det er synd at holde hund, bare for at have en at klappe. Så er det bedre med en kat eller kanin.

Det er ikke for at støde dig, men det er nu engang fakta. Prøv og læs om racen på forskellige sider. Der står at de nyder gåture og har godt af det. Hvalpe har dog ikke godt af lange ture, men det er sådan med ALLE racer.

For at vende tilbage til dit problem, så vil aktivering af ham sikkert også afhjælpe prob. Han skal også lige finde ud af hvad han må og ikke må og vide at i bestemmer. Der er trods alt kun gået en uge

Er du sød at opdatere?

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 21:00

Jeg mener stadig at den vil få alt den aktivering den har brug for. Det er ikke kun en stor have, men stald, folde og omkringliggende stier som den render frit på.

Det gør sig så fint ud for den motion den har brug for, og der er rigeligt at bruge næsen til, da der kommer både fremmede hunde og vildt forbi på stierne.

Og den render frit, og kan gå lige hvor den vil, på hele ejendommen, så stop med det aktivering, for den er rigeligt aktiveret, både motion og næse!

Vi har dog valgt ikke at beholde den, men det er af andre årsager og har ikke noget med hans humperi at gøre.

Vi vil dog stadig kigge efter en NF da den passer til vores temperament og det motion vi kan tilbyde vores hund. Og de har et temperament som passer særdeles godt til vores familie, da vi har en del børn, og NF´ere er fantastiske til børn.

Det er ikke kun et kæledyr for vores børn, men også en del af familien.

Denne hund måtte ikke komme i stuen, da den ikke var vant til det, og da vi kun havde den på prøve, var der ikke nogen grund til at lærer den unoder! Og den ville helst være ude, hvilket ligger meget i en NF´s natur, og vi er selv som familie en del ude, da vi har heste og børn som også foretrækker at være ude.

Helena

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider