Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Hvor meget ødelægger høns - projekt
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 12:10

Kringlet overskrift - I know :)

Men sagen er den, at vi gerne ville have høns i haven, og ideen startede sidste år.

Planen var at lave det i år, så jeg har haft rigelig med tid til at fin tænke over designet af hønse huset.

Jeg har kigget på utallige billeder af hønsehuse, og de er rigtig fine synes jeg, men alligevel ikke helt det jeg forestiller mig i vores have.

I går aftes fik jeg så en skør idé, og aner ikke om det i det hele taget er muligt at lave i en hønsegård, deraf mit spørgsmål - hvor meget ødelægger høns?? :)

Min tanke går ud på at bygge et rundt eller sekskantet hus, på stolper og med græs på taget :)

Men er lidt i tvivl om hvorvidt det kan overleve hønsene, om de skraber det hele op??

Er der nogen som tør komme med et bud på det??

Mvh
Janni

Med haflingeren Anton Stenbek og Tinkeren Romeo

0
0
Svar på denne tråd

hønsehus
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 17:03

jeg kan godt forstå du vil have høns, det er også herligt, specielt at hente friske æg og frisk slagtet kød, man spiser aldrig købe kylling og æg igen.

vi har en transportabel hønsegård, som bliver flyttet til nyt græs hver anden uge. de skraber og sandbader alle steder, så du skal kunne skifte plads eller underlaget tit, hvis du vil have fint grønt græs hele tiden.

nu kommer det også an på hvor mange høns du har(får) og deres størrelse.

hvis du har mulighed for det kan man have et hønsehus til natten og så lade den gå frit i haven/på grunden hele dagen. de kan sagtens finde hjem igen og så tager de alle sneglene og ukrudt.

har du været på fjerkræ forum? der er ofte rigtig god inspiration at hente.

held og lykke med projektet

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

nu med den smukkeste himmelhest

*R.I.P*

7/6 1992 - 28/4 2011

Subito´s Chablis, elsket og savnet for altid.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder da som en fin idé
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 18:19

Afhængig af hvor højt oppe taget er, og hvor "flyvende" en race du vælger, så kan det nok gå.

Husk- at huset skal være let at muge ud, altså du skal kunne komme til i kroge og hjørner. Det er også værd at overveje, om du vil have strøm (til lys/varmelampe). Kabler skal nedgraves i frostri dybde dvs 1,10 m.

I haven- nu har jeg ikke høns, kun naboernes- og de er ret destruktive, de lavede sandbad bag et af mine små pæretræer (men hævnen var sød: Jeg kom formuldet barkflis i hullet- at se hønens udtryk var guld! ;-D ), desuden har de skrabet adskillige hyacinther og tulipaner ihjel. Og min julerose...

Mine hønseholdende genboer- har højbede af samme grund...

Jeg er derfor en lille smule træt af høns. Hvis de bare åd dræbersnegle, så var de måske ulemperne værd. :-D

Mvh Pinny
"En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting."
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 18:23

Pinny - tak for tippet med strøm dertil - den er hermed noteret :)

Vi vil have en ikke flyvende race, netop af hensyn til naboerne, og skulle de begynde at baske for meget omkring, kommer der tag på hønsegården :)

Jeg er netop tilmeldt et hønseforum :)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

høns...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 20:33

så kan jeg varmt anbefale orpington, de er lidt nogle æde maskiner, men de er utrolig gumpe tunge, et hegn på 110cm så giver de op. De render ikke så langt, hvis de bliver lukket ud og så kan de blive utrolig tamme, nogle klikkertræner med dem

Bioanalytiker B.M.L.T

*R.I.P*

7/6 1992 - 28/4 2011

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 23:59

Frostfri dybde i Danmark er 0,9 m og ikke 1,10 m. . . Det giver da lidt mindre gravearbejde

Held og lykke med hønsene.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Hønsehus
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 06:46

Et godt råd er lige at tage et kig på hønseregulativet i din kommune (alt efter om du bor i by eller landzone). Jeg byggede i sommers et hønseanlæg til små 10.000 kr. så valgte kommunen at skærpe reglerne, så avl blev helt umuligt, efter en indædt kamp mod kommunen, vandt jeg kampen, og regulativet blev igen ændret, men ikke alle er så heldige.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

132456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 10:11

Klikkertræning med høns?

Vi har undersøgt hønseregulativet for vores kommune, og der er heldigvis ingen krav vi ikke vil kunne overholde, men tak for tippet ;)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Hopper på..
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 11:47

Det lyder til at være et spændende projekt! .

Dog er vores lille ønske hønsehold 3 stk. Kan man det? (Fritgående.) Vil give dem et hjørne af hestestalden til siddepind og redekasser.

Jeg tænker rotter.

Da vi var plaget af rotter og søgte info om lokkemad til trådfælder, så havnede vi altid på hønsesider.. .

Rotter er ikke længere et problem, men en vi kender som har høns og duer, har ALTID problemer med disse ... .. .

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Kåret shetlænder hoppe sælges billigt!

"Som ny" Stübben islænder sadel, sælges.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 12:01

Vi har også tænkt meget over om rotter/mus ville blive et problem, og det er med i vores planer når vi bygger hønsehus/gården.

Samtidig har vi kat og en fiks lille rottefænger af en Dansk/Svensk gårdhund, så i samlet flok tror jeg ikke vi får de store problemer.

Uden at vide det, kunne jeg forestille mig at problemet måske ville blive en anelse større når man har dem i en stald?

Gode gemmesteder osv.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 13:56

mine høns går inde i stalden om vinteren.

vores er en gammel svine/kostald, i den ene side er der hønsegård og den anden heste/kaninbokse. vi har ingen problemer med rotter(tror faktisk aldrig jeg har set en her, eller deres efterladenskaber), vi har et par mus boende af og til, men det er ikke noget problem en kat eller en fælde ikke kan klare. så længe man holder rent, fejer foder rester op, fodre i ophængte beholdere og har sit foder i tønder, så burde det ikke blive et problem.

Bioanalytiker B.M.L.T

*R.I.P*

7/6 1992 - 28/4 2011

0
0
Svar på denne tråd

anne lotte
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 14:03

smukke og høne pøne :D .. vi har 4 hønse damer, 3 uden for og 1 i pleje inden for..

vores hønse gård er ikke den største, så det bliver hurtigt smattet.. men hønsenes trivsel falder ikke af den grund, der er jo stadig små kryb i jorden :D

de har et hævet hønsehus, ca 50 cm over jorden, det er ikke stort.. der er plads til 5 høns, så lige pt har de plads nok..

vores bruger kun huset til at lægge æg og sove..

de har ingen problem med kulden, vi har haft dem i 3 år så de har været med de 2 sidste vintre som var hårde..

vi strør med savsmuld i huset..

hvis du kun har et par høns, kan de sagtens pleje din have.. dvs spise ukrudt, skade dyr og rense græs plænen.. mange her i byen har dem gående i køkken haven :D ..

var ellers lidt bekymret her i november, da bestemte anne og lotte at fælde sig selv!! så vi havde nøgne høns i kulden.. men de har klaret det til guld medalje og lægger fine æg igen :D

" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "

citat Garfield

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 09:55

Hmm hønseprojektet har så taget en lille drejning herhjemme

Efter en masse snak frem og tilbage, er valget i stedet faldet på ænder

De larmer ikke - ihvertfald de racer vi har udvalgt - sviner lidt mere, men det går nok - smager skønt - æggene kan stadig høstes - og så er ællinger bare super nuttede

Så ænder it is til foråret :)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

boomer ♥bøffen♥
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 14:19

hvis du kun har et par høns, kan de sagtens pleje din have.. dvs spise ukrudt, skade dyr og rense græs plænen.. mange her i byen har dem gående i køkken haven ..

Hvorfor har du ikke fortalt det noget før???

Vi må ha' høns, mega hurtigt! ( I det mindste inden ukrudtet springer op i knæhøjde igen, igen.) .

Sidste år besluttede vi at når hestene skal på døgnfold så skal hvi have et "kuld" kyllinger eller to i stalden. Hvorfor ikke fede nogle "ordentlige" kyllinger op i stedet for at gå og købe det dyre, pumpede kød.. . Stalden ligger alligevel øde i flere måneder om sommeren.

Som gammel landmand så må det da være til at overskue. Min eneste bekymring er, hvordan jeg får dem i fryseren... Hader at pille fjerkræ.

Hvad gør i andre der? Nogen der sender dem til salgteren eller vil det blive "for meget"?

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Kåret shetlænder hoppe sælges billigt!

"Som ny" Stübben islænder sadel, sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Ænder- ha ha
Forfatter: 
Dato:  11-02-2012 16:29

Du skal se det afsnit af "Mad fra River Cottage" (det om vegetarmad), hvor de har problemer med snegle i salaten. De vælger så nogen specielle "kødædende" ænder af to racer (kan desværre kun huske, den ene hed Campbells, den anden noget med B, den ene race var god æglægger).

Meeen: De kødædende ænder kunne altså også vældig god lide- salat. ;-D

Det er dette afsnit: www.dr.dk/nu/player/#/river-cottage/ 30219

Mvh Pinny
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

Fjerkræ
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 10:10

Vi har både høns (dværgwyandotter) og ænder (moskusænder)

Moskusænder kan så absolut anbefales - de er meget rolige og så ELSKER de dræbersnegle! Selv ællingerne kan spise en hel dræbersnegl.. Vi har pt. 6 moskusænder og vi håber der kommer ællinger i år. Så slagter vi en del af dem når sommeren er slut og de har mæsket sig i dræbersnegle.

Ulempen ved ænder er at deres afføring er ret store klatter og det sviner - derudover har de en tendens til at æde barken på små træer.

Jeg syntes ikke hønsene ødelægger så meget men nu har vi også 5 HA jord De sviner lidt men oftest hopper de rundt i møddingen og graver efter dyr... Så her er de højt elsket. Vi har pt. 12 høns og har i en lang periode fået 6 æg om dagen - det er skønt.

Angående slagtning så afliver vi dem slev og kører så til en slagter som renser dem og gør dem grydeklar.

Hilsen Trine

Ejer af de 2 skønne madammer Rockness og Safians Gomilla

R.I.P. Sondrio 8/6 1999 - 8/9 2011

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 13:43

Pinny - Tak for advarslen, men det er intet problem hos os, da vores grøntsager er i højbede som også er hegnede ;)

Trine - dejligt at høre i også er glade for ænderne :)

Vi har valgt at satse på nogle andre anderacer end moskus, som desværre også er lidt svære at få fat på, men det skal nok lykkes :)

Hvilken slagter bruger I til at få ordnet ænderne??

Min mand har en idé om at vi selv skal gøre det, men jeg er helt klart mest til den prof. slagter

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg så
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 20:12

"Glæden" af 5 haner- og en anden flok på 12-13 styks (haner og høner), og min have er på 1300 kvm, så jo de GØR skade, når de går og skraber med deres grimme store fødder- og GALER.

Heldigvis er både Mini, Anton og Pind hemmelige hønsejægere med ret til batman-maske. De har det til fælles: De er ret små katte, og de er overhovedet ikke bange for høns. Eller haner. De går sådan lidt for tæt på med et udtryk i øjnene af: Hm, KOGT KYLLING-Yeah! :-D

I øvrigt er hønsene klamme, de æder kattebræk- halvfordøjet mosegris. Uhm- og kattebæ.

Det er godt, JEG ikke skal indtage de æg med mulige spolorme i.

Mvh Pinny
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

132465
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 20:19

Tænk Pinny, man får jeg næsten opfattelsen af du ikke kan lide høns

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Ikke lide høns?
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 20:40

Har jeg sagt dét?!

Næh, jeg er bare en *anelse* træt af naboernes høns. Jeg har selv overvejet hønsehold, men så skal man jo kunne slagte dem, og det kan jeg ikke. Mine høns ville dø af alderdom.

Den anden dag gik det op for mig, at jeg er forfulgt af høns: Som barn blev jeg vækket af naboens haner (Vi kaldte dem: Orla Hønsens hans...) Min farmors høns, der begloede éen, når man gik på das, bræddedøren var lige ind til hønsehuset.(Min farmor have ikke wc- men das).

Så da jeg flyttede til Jylland- og nu...

Og jeg foretrækker ænder. De galer ikke!

Mvh Pinny
Rune T. Kidde
0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 20:44

Hæ hæ, nej du har ikke sagt det, men det kan næsten læses imellem linierne

Bare et par eksempler, men måske jeg misforstår

"I øvrigt er hønsene klamme, de æder kattebræk- halvfordøjet mosegris. Uhm- og kattebæ.

Det er godt, JEG ikke skal indtage de æg med mulige spolorme i".

"skraber med deres grimme store fødder- og GALER".

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 20:15

Høns ødelægger ikke noget, men de gravner i haven. De er experter til at holde jorden ren omkring bede og strauder, de skraber, gøder og spiser ukrudsspirrer med god appetit.

Ulempen er dog at de kan finde på at smide æg alle steder, vi fik en flok kyllinger midt i december, de blev udruget i et bed.

Mine lægger også æg i hesteboksne og de bliver ofte trådt i stykker inden jeg finder dem.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Trailerkort 3260kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider