Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Alene hjemme problem.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 14:46

Vores kære hund har et problem med at være alene hjemme - ikke fordi han går i panik, tværtimod, ingen panik overhovedet.

Hunden er ikke bange for at være alene og tager det med stiv hånd, ingen gøen eller løben rundt i panik.

Vores problem er at han konsekvent ødelægger et eller andet - selvom vi forsøger at ligge alt oplagt væk et sted han ikke når til så finder han alligvel noget. Om det så er noget pynt fra vindueskarmen, en bog, en computeroplader, sko, tøj, han skal nok finde noget.

"sjovt" nok er det ikke noget han gør altid, dog er det blevet værre på det seneste. Ind imellem lader han være med at ødelægge noget hvis der ligger en oven på og sover men nogle gange ødelægger han også noget selvom man sover oven på og man har "vist" ham at man er der.

Vi har overvejet en hundegård uden for fordi det er den eneste måde vi vi kunne "begrænse" ham til et lille areal, vi har desværre intet bryggers og at lukke ham inde i stuen, computerrum, på et soveværelse eller køkken/spisestue er ikke optimalt.

Han elsker nemlig at ligge uden for på trappen eller på gårdspladsen og bare ligge og høre og holde øje med alt og alle.

Vores eneste problem ved denne løsning er at han kan finde på at gø af naboen når de går ind og ud af døren - det vil jo ikke være optimalt at han står og gør i halve og hele timer når vi ikke er hjemme.

Vi har også prøvet at aktivere ham imens han er alene hjemme - aktivitetsbold eks. - den virkede fint første gang, men så bed han den i stykker. Sodavandsflasker med mad i mm. ødelægger han også og det er heller ikke optimalt at han spiser plastic.

Gå tur før alene hjemme giver ikke ro på.

Søger andre råd end at "træne" alene hjemme da han som sagt godt kan, gik han i panik, peb og blev urolig var det noget andet.

Gerne løsning til gøgningen evt.

We begin to live, the day we become
silent about things that matter.

0
0
Svar på denne tråd

Start forfra
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 15:02

Bare fordi han virker rolig betyder det ikke at han er tryg ved at være alene hjemme. Ødelæggelsen af ting er hans måde at vise jer på at han ikke er i stand til at være alene hjemme. At lukke ham i en en hundegård løser problemet, men er desværre kun symptombehandling og han vil stadig være utryg.

I kan prøve at starte helt forfra som var han en hvalp igen. Det virker bedst hvis i har ferie. Altså først 1 minut alene så 2 minutter og så fremdeles.

Ødelægger han ting når i er hjemme og han kan se jer?

Hvordan siger i farvel når i går og hilser når i kommer hjem?

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 15:34

Ind imellem ødelægger han ting når vi er hjemme, hvis han lige finder et eller andet og vi ikke får taget det fra han/ikke ser han tager der.

Der bliver sagt farvel med at enten sprede godbidder ud over gulvet også går vi eller så nusse nusse og farvel Tim.

Når vi kommer hjem er han altid super glad om det er 1 time eler 1 min vi har været væk så snakker vi selvfølgelig med ham og får ham til at "geare ned ".

Nu er det mine forældre der fortrinsvis er omkring hunden da jeg ikke er meget hjemme og også dem der "bestemmer" over opdragelsen.

De er ikke nogen der læser blade osv. inden for opdragelse mm. som nogle heller ikke læser viden om heste. Kan godt forstå at de ikke vil træne ham til at være alene hjemme - da han jo virker tilpas med det og ud fra deres syn er han jo ikke bange for at være alene hjemme, det virker allermest som om han skal have noget at give sig til, lidt alla kedsomhed - har også hørt noget om at hunde kan have for meget plads at være alene på som de ikke kan overskue.

Vil gerne forsøge at møde mine forældre på halvvejen og hvis han kunne få en hundegård så er det muligt symptombehandling men jeg tror også at Tim vil blive super glad for at være uden for og kunne følge med i det hele og i det hele taget bare være uden for.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 16:07

Det kan jeg sagtens forstå. Det sker da heller ikke noget ved at prøve hundegården af. Men ja det er rigtigt at nogle hunde trives bedre hvis de ikke har for meget plads.

Hvis du har mistanke om at det kun er pga kedsomhed kan hundegården selvfølgelig være en løsning, men har i ikke mulighed for at aktivere ham noget mere så han er rigtig træt og gerne vil sove når han er alene?

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 16:27

Om morgenen hvor problemet er størst - nej, der har vi ikke.

Min mor tager hjemme fra kl. 5 og min far også samme tid om morgenen. Jeg er ofte ikke hjemme i halve og hele uger også er der kun min søster på 14år til det - hende vil jeg ikke mene vil være i stand til at stå op kl. 6:30 og gå en tur langs landevejen eller lave andet med ham.

Vi har fundet ud af at ofte ødelægger noget lige efter vi et gået da vi kan være væk i 15min og der så er ødelagt noget når vi kommer tilbage. Når vi kommer tilbage så ligger han fint og sover og er helt rolig - slf. ind til vi kommer ind så bliver han glad.

Ville super gerne afprøve at have ham i et bryggers, vi har desværre bare ikke sådan et. For ja, måske har han for meget plads.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 16:53

Det er meget typisk af ødelæggelserne sker indenfor en halv time fra man er gået hjemmefra. Men du kan langt fra være sikkert på at han er glad og tilfreds når i kommer hjem igen bare fordi han sover. Det kan sagtens være han er faldet i søvn af ren og skær udmattelse.

Har du ikke en ferie hvor du kan prøve at træne med ham?

Hvis mere aktivering er fuldstændig håbløst, synes jeg da i skal prøve gården. Men jeg skal være helt ærlig og sige at vejen frem er masser af stimulering (så han er træt) og alene-hjemme træning.

Måske der kommer nogle flere på banen med gode ideer.

0
0
Svar på denne tråd

Vores hund
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 22:00

Vores hund er i et bur når vi ikke er hjemme. Hun er en mellem hund med et stort bur.

Det blev vi nød til, vi havde ikke råd til at købe en ny sofa hver uge.

Nu er hun holdt op med at bide ting i stykker, men hun vil være i sit bur når vi ikke er hjemme.

Når Humle ser vi gør klar til at gå hjemme fra sidder hun i buret med det samme. Vi har flere gange glemt at lukke det, men hun kommer først ud når vi kommer hjem.

Hun bruger hende bur som kurv, kan vi ikke finde hende sover hun nok i buret.

Når vi kommer hjem sidder hun pænt og venter på at blive lukket ud, og jeg må med skam sige, at det er sket at jeg har glemt hende, fordi hun ikke siger noget.

Hun bruger også hendes bur som helle, sker der for meget går hun ind i buret.

Vi bruger det også hvis hun er oppe og køre, så siger vi "bur" til hende og hun går i buret, så sidder hun og kigge på os i 2 min. også kommer hun ud igen, det er ikke noget vi har lært hende, det gør hun selv.

Nu går jeg hjemme, og hun kan ligge inde i buret og kigge meget ondt på mig, når hun vil sove, så kan jeg godt lukke buret og skrubbe af.

Her i går hvor det regnede så meget skulle jeg ud til hestene, der plejer Humle at være uden for imens. Men det regnede, så hun lavede lige en u-vending, og så sad hun i buret, og hun kom ikke ud, lige meget, hvor meget jeg lokkede.

Det jeg ville frem til er, at et bur, kunne være en mulighed, det behøver ikke være en dårlig ting.

Humle er meget glad for hendes bur, og selom vi ikke behøver buret mere, vil Humle gerne have vi bruger det.

Venlig Hilsen

Anni og Victoria!!

Dunkans Belladonna sælges

0
0
Svar på denne tråd

Kræver tilvænning
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 22:03

Et bur behøver absolut ikke at være en dårlig ide, men det kræver tilvænning (hvilket tager tid) og må absolut ikke ses som en straf.

Hvis i ikke har mulighed for at træne, synes jeg ikke i skal vælge buret.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 00:01

Helt enig med ovenstående. Vi har også købt et bur, men jeg kan ikke lokke hende ind. Så vi har opgivet det for nu. Men det kan være en meget fin løsning for andre :)

Har indimellem samme problem som dine forældre, dog sjældent. Det er sikkert seperations angst, og vil anbefale jer at træne alene hjemme igen. Gå mod døren og tilbage, indtil hunden ikke reagerer og derefter gå ud og ind med det samme. osv...Hvis hunden er ok med i går fra den, ville den ikke ødelægge ting. m.m den slet ikke er stimuleret inden i forlader den. Det er dog svært når ikke du bor hjemme længere og du virker til at være den eneste, der kan se et problem. Men dejligt at du er obs på dens trivsel og vil hjælpe hunden:) Håber du kan overbevise dine forældre.

0
0
Svar på denne tråd

Farvel og goddag..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 06:30

Jeg falder lidt over måden du beskriver farvel og goddag scener..

Prøv at lade være at gøre det til noget specielt at I kommer og går, jo mere man nusser og siger farvel til en utryg hund (og det tror jeg den er), jo mere vil den opfatte det som noget slemt der skal ske.

Det samme når I kommer hjem, lad være at gøre noget ud af at I er hjemme, tag den med udenfor og sig stille goddag til den, men ikke mens den er helt oppe at køre. Jo mere opmærksomhed man giver mens hunden er overgearet jo mere kan man komme til at bekræfte hunden i, at det var frygteligt at være alene hjemme.

Denne måde har virket på rigtig mange alenehjemme problemer hos hunde jeg har trænet og rådgivet...

En hundegård er ikke anderledes end et bur, der skal stadig trænes og tilvendes, ellers risikerer du, at hunden bare er utryg derude og evt. hyler/gør når den er alene

God fornøjelse med arb. for det er det uanset hvad I vælger at gøre ved problemet.

Julie

Frederik 07.11.2001

Cirkeline 24.04.2008

Termin (Alfred) 18.04.2011

0
0
Svar på denne tråd

Du kan enten
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 09:50

løbe eller låne bogen "Hunden alene hjemme" af Roger Abrantes. Der står en masse gode tips til at lære hunden at være alene hjemme.

Jeg kan desværre ikke huske hvilket forlag, der udgiver bogen.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 15:57

Summasumarum:

1. Drop velkomst/afskedsscenerne.

2. Sørg for hunden er stimuleret og træt.

3. Lad den kun være alene 1 gang om dagen. Altså ikke noget med at tage afsted igen om aftenen.

4. Start forfra med alene-hjemme træningen. Det kan sagtens lykkedes på 14 dage hvis nogen i familien har mulighed for at holde ferie.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider