Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hunden gør hele dagen
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 07:08

Vi har 2 hunde, som er i hundegård. Det er en stor hundegård med masser af plads, græs og træer. De er vant til at være derude, og det er 2 jagthunde.

Nå. Her de sidste par dage er den ene begyndt at stå og gø HELE dagen. Det er sådan noget hver 20. sekund, og det er SÅ belastende at høre på.

Hvordan får man en hund i hundegård vænnet af med at gø? Og de kommer IKKE ind i huset, for de er jagthunde og skal absolut ikke indenfor. De har aldrig været i huset.

 

Kommentarer om, at det er ondt at have hunde i hundegård osv frabedes.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 10:30

tag den ud af hundegården og lad den få noget aktivering, det er kedsomhed er jeg sikker på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 daglig aktivering
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 16:35

Jeg er enig tije *Fylkir* - du får ikke løst det problem med mindre du bruger noget tid på hundene hver dag og ikke bare de få gange om året de kommer på jagt samt får dækkes deres naturlige fysiske, psykiske og adfærdsmæssige behov.




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gøende hund...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 22:45

Om du vil have hundene i hundegård eller ej, blander jeg mig ikke i. Men at begrunde det med at de er jagthunde giver da ingen mening -en jagthund kan ligesåvel som alle andre hunde, bo inde i huset.

 

Nå, men for at kunne svare på dit spørgsmål, ville det jo hjælpe med lidt info om hundene.

 

Hvad foretager de sig i løbet af en dag (går udfra de ikke står i hundegården 24/7)?

 

Er i meget ude -og har i dem så med rundt?

 

Hvor meget er de alene?

 

Typisk er jagthunde jo ret aktive hunde, så hvis det eneste de laver er en jagt af og til, og ellers hundegård/have, så kan resultatet hurtigt blive kedsomhed.

 

Jeg har som sådan ikke noget imod at folk har hunde boende i hundegård. Men at have hund på den måde forpligter -vil man ikke have dem med indenfor, kræver det at man selv opholder sig meget ude, så de ikke bare er overladt til sig selv det meste af døgnet, og så de faktisk får noget fornuftigt at bruge tiden på, så de er mentalt og fysisk trætte når man går fra dem.

 

 



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hundegøen...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 07:58

Der mangler godt nok noget information for at nogen udefra skal kunne hjælpe med råd.

 

Hvad race er hundene?

hvor gamle er de?

Hvor bor I?

hvordan er deres hundegård indrettet?

Hvordan bliver de mentalt aktiveret?

Hvor meget motion får de?

Hvordan ser deres dagligdag generelt ud?

Er der nogle forhold der har ændret sig de sidste par dage hvor hunden er begyndt at gø meget?

Har hunden ellers ændret adfærd, er der noget fysisk at bide mærke i?

 

 


Mvh Vibe


Med hundene:


Frøken Smilla og Viska Lilja

0
0
Svar på denne tråd
 
 hundeglam
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 16:57

Jeg bor på landet med åbne vider. Når det ikke blæser kan man høre når naboen 200 m væk stikker nøglen i låsen.

 

Det største og mest dagligdags (læs hver dag) støjproblem der er her ude på landet er hunde som gør.

 

1 km væk står en jagthund og gør faktisk døgnet rundt.

Genboens schæfer gør af alting og ingenting al den tid den er ude i haven.

1 km væk har man 5 collier som gør af alt som kommer forbi deres have.

800 m væk står en schæfer i haven og gør, så snart familien er ude af døren.

150 m væk har stået to Berner Sennet ude i gården om natten og gøede sammen med schæferen en varm tyst sommernat med alle vinduer åbne for bare lidt vinds skyld.

 

Alle disse hunde råber om hjælp, for de keder sig af r.... til, efter min mening. Man anskaffer sig en hund, men gider ikke bruge tiden som skal til for at give den et godt hundeliv.

Så til trådstarter, der er kun en vej, hundene ud af gården, ud og træn, ud og leg, ud og gå tur, give dem noget at arbejde med HVER dag, så alle vi andre bliver fri for at høre på dine hundes glammeri.

 


Tinker altid tinker

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hunde...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 20:52

Jeg har også jagthund, men den bor altså indenfor og bliver aktiveret omkring 2-3 timer hver dag.

 

 

Jeg bor også på landet og gud fri mig vel hvor er der mange gårdhunde herude, både i hundegård og frit eller i haven og den eneste beskæftigelse de får er når de selv står og gør og gør og gør. Det er sku synd for dem , men også træls at hører på.

 

 

Men hvor gamle er dine hunde og hvorfor er den ene pludeselig begyndt at gø, hvis den ikke tidligere har gjort det ?

 

Den største sandsynlighed er at de simpelthen keder sig bravt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jagt hunde
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 22:17

De fleste som bruger deres hunde til jagt året rundt, har dem ude faktisk for at de ikke skal fryse når de er med på jagt om vinteren.

Så får de jo en god pels så de ikke fryser, da det ikke er praktisk at have dækken på en hund som er på jagt

 

Så kan godt forstå de er ude, men ved ikke hvorfor den gør. Eller hvad du kan gøre desværre, ville bare lige blande mig hihi


Mvh Natascha den lykkelige ejer af:


Django og My Last Heartbeat = Kærlighed, elsker de heste.


Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Natascha...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 22:44

...mine to retrievere har altid kunnet holde varmen, når de var ude - hvis de vel at mærke fik lov at blive i bevægelse.

 

Hvis de ikke er i bevægelse, ikke har læ og et isolerende underlag, så fryser de. Vi havde en nova scotia duck tolling retriever - og har nu en labrador.

 

Så nej, jeg vil ikke mene, at det er nødvendigt at holde dem ude. Nogle hunde kan dog mentalt klare at leve i en hundegård, når bare de bliver aktiveret tilstrækkeligt ellers. Vores labrador ville formentlig kunne, men min NSDTR ville mentalt være gået helt i stykker.

 

Labradoren er så også ekstrem væsenstabil, men hun gider ikke være ude i haven, med mindre der er noget spændende derude (hun får sin mad spredt på græsplænen - og spiser sine råben derude). Når hun sover, vil hun hellere ligge indenfor. Eftersom hun er rimelig kvik, åbner hun bare døren og går ind.

 

De fleste hunde foretrækker dog også at være der, hvor deres mennesker er. Vores gør stort set kun, når hun er alene i haven. Hun har i øvrigt en stor hundegård, men der skal hun kun være, når vi ikke er hjemme.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette (Fjolle)
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 22:53

Jeg siger heller ikke ALLE, jeg siger de FLESTE har dem ude af den grund


Mvh Natascha den lykkelige ejer af:


Django og My Last Heartbeat = Kærlighed, elsker de heste.


Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Natascha...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 09:00

...jeg tror mere, at folk vælger at holde hunden udenfor, fordi de ikke ønsker at have den i hjemmet. Ikke fordi den skal sætte mere pels. En hund sviner og fylder indenfor. Hvis du har den i hundegård, slipper du for de gener, men kan stadig holde hund.

 

En hund, som ikke har så meget kontakt til sin fører, vil muligvis også være mere motiveret for at søge hans kontakt, når den får muligheden.

 

Så kan man diskutere rimeligheden. Jeg har oplevet mennesker, som mener, at hunden altid bør være i nærheden af sine mennesker. De sover sågar med den i sengen om natten. Andre holder hunden i bryggerset eller stalden.

 

...men altså, jeg tror ikke, at det primære argument er pelsen.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 de jægere
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 09:50

Min far er jæger, så jeg er vokset op med jagt. Og de jægere jeg har talt med, og det er ikke få siger det er for de ikke fryser.

 

Min far holder oss sine egne ude, der er 5. Han holder dem ude af samme grund, han blev sgu ked af at se dem fryse. Da de gik inde og var med på jagt, om vinteren.

 

Jeg holder selv min hund inde, han er oss med i soveværelset. Der er kun et rum i hele huset han ikke må være i, det er det rum jeg har mine kybdyr i. Da de kan finde på at stresse over der kommer et rovdyr ind til dem, de ved nemlig godt hvad en hund er

 

Men jeg kan intet galt se i at holde en hund i hundegård, specielt ikke hvis de er 2 eller flere der går sammen


Mvh Natascha den lykkelige ejer af:


Django og My Last Heartbeat = Kærlighed, elsker de heste.


Nogle tårer tørrer aldrig...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aktiveres og stimuleres
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 17:32

Der er vel en tradtion for at jagt- og hyrdehunde er 'arbejdsdyr' og det som de andre dyr ikke høre til indenfor.

 

Jeg er enig i at det kan gå an at have dem i hundegård hvis og KUN hvis de deler den med andre - går det alene eller bor i alene-bokse er det BARE ikke ok og i mine øjne mishandling.

 

Jeg vil dog også mene at de skal aktiveres og gåes ture med på lige fod med alle andre hunde hver evig eneste dag - for INGEN går på jagt hver dag hele året rundt. Noget andet er det med hyrdehunde, som bliver brugt hver dag.




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hundegård..
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 20:08

Meggi: tilføjelse ( ) : som MINIMUM på lige fod med andre. Der er godt nok ikke megen sjov i en hundegård..


Mvh Vibe


Med hundene:


Frøken Smilla og Viska Lilja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en masse
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 09:49

svar - dejligt! Jamen de går sammen i hundegården, som er rigtig stor med græsplæne og træer. Og så har de naturligvis også et isoleret hus med hundeseng, de ligger og putter i.

 

Det er min kærestes (jægerens) valg, at de bor i hundegård. Nå, men jeg tror også de keder sig, så jægeren har fået besked på at købe nogle gode gnaveben og et læs legetøj til sine hunde. Det er bare SÅ irriterende at høre på det gøeri hele dagen, især når den lille skal sove til middag ude i barnevognen, og det bare aldrig lykkes fordi de køtere står og gør.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dine varme
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 10:59

følelser for din kærestes hunde, skinner bare så tydeligt igennem i dit sidste indlæg...

 

 

 

 

 

 

"Ironi off"

 

 

 

 

 

 

Hvad med at tage hundene ud af hundegården og stimuler dem i løbet af dagen, evt. når barnet skal sove til middag?

 

Så slipper du nok for gøen.



/Tina


Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of do ...

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har også
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 10:59

Vi har også to labrador... Jagthunde.

Og de er KUN i hundegården, når vi ikke er hjemme eller jeg trækker heste ind / ud...

Vi fik besked på af en gammel hundemand/jæger, at hunde kun er i deres gård, når man ikke er hjemme (ikke har tid til hunden) !

 

Becs,- jeg synes du skal fortælle jægeren, at han skal undlade at bruge sine penge på legetøj, og så i stedet bruge tid på sine hunde.

 

Voksne jagthunde leger jo ikke med legetøj, når de er selv. Det gør de sammen med deres menneske.

 

Når den står og gør, er det jo for at tilkalde sig opmærksomhed.


...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 13:20

jeg holder da absolut af vores hunde - men intet pisser mig mere af end en hund der gør når min baby skal sove til middag og ikke kan sove pga larmen.

 

Jeg tror såmænd ikke de står og "kalder" på os. Selv om natten vågner jeg en gang imellem ved, at den ene står og gør.

Nu prøver vi kødben og legetøj..Og de er ikke kun med ude, når de skal på jagt. De er meget med ude i skoven, og de bliver også trænet nogle gange om ugen. Men altså - det er hans hunde, som jeg egentlig ikke har noget med at gøre. Ligesom det er mine heste, han ikke har noget med at gøre. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Becs..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 13:28

Jeg tror såmænd ikke de står og "kalder" på os

 

Hvorfor tror du, den gør ?

En hund foretager sig jo ikke noget, med mindre den tror, det har et formål.

En hund der står og galper, hviler jo ikke i sig selv.

 

 


...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vidste det ikke
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 13:31

og det var jo derfor jeg spurgte her Men jeg tror nu, at det er fordi de står og keder sig, og derfor har jeg bedt min kæreste om at købe nogle ting til sine hunde, så de har lidt at lave i løbet af dagen. Så må vi se om det hjælper... Men tak for hjælpen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt galt løsning
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 14:21

Det er da ikke en måde at løse problemet på - at købe legetøj og kødben. Jeg er målløs over den mangelende forståelse for hvad det er for dyr man har valgt at få ind i huset.

 

Let dog bagdelen og gå nogle ture med de hunde, aktiver dem meningsfuldt m.m. !!!!




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hunde.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 16:33

 

"Jeg tror såmænd ikke de står og "kalder" på os. Selv om natten vågner jeg en gang imellem ved, at den ene står og gør."

 

...Og de kan ikke kalde på jer om natten??

 

 

"De er meget med ude i skoven, og de bliver også trænet nogle gange om ugen."

 

...Nogle gange om ugen? Hvor meget er det? 2 gange? 5?

Og hvad laver de når de bliver trænet?

 

 

Ja de hunde r*vkeder sig - ingen tvivl om det.

Og jeg hører også til dem der ikke tror at kødben og legetøj kan kurere det.

Fysisk og psykisk stimuli sammen med deres menneske er hvad de har brug for.

 

 


Mvh Louise.

 

Cavallino til salg HER

Easter til salg HER

De udlånes HER

 

 

Traver Action Speed

Welsh M. Meraviglioso Hello Cavallino

Dartmoor Anc-Neu Easter

Dsp Tovdal's Malou

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sidder sgu og
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 19:31

blir smågal. Har spurgt om hjælp, har fået hjælp - og så sidder der et par tanter derude, som skal sidde og dømme og være kloge. DET ER IKKE MINE HUNDE, MEN MIN KÆRESTES!!!! Jeg har absolut intet med de hunde at gøre, ligesom han intet har med mine heste at gøre. FÆRDIG SLUT!!!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hunde.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 19:41

 


For mig er det hip som hap om det er dine eller kærestens hunde, jeg spørger blot til hvor meget de bliver aktiveret.

Har hverken spurgt til om det er du eller din kæreste der gør det.

Har vist heller ingen steder skrevet at det er dit problem fremfor din kærestes?

 

Uanset, så kan du vel svare på vores spørgsmål?

Hvad laver hundene når de bliver trænet og hvor ofte?

 

Vil blot hundene det bedste, så de ikke udsættes for mere kedsomhed der får dem til at gø, så du bliver splittergal på dem fordi ungen ikke kan sove.

 

 

 

 

...PS. Jeg har selv boet på landet og hold k*ft hvor er gøende hunde i døgndrift irriterende! Også selvom de bor lidt væk, for lyden kan rejse meget langt...

 

 


Mvh Louise.

 

Cavallino til salg HER

Easter til salg HER

De udlånes HER

 

 

Traver Action Speed

Welsh M. Meraviglioso Hello Cavallino

Dartmoor Anc-Neu Easter

Dsp Tovdal's Malou

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved det
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 19:46

faktisk ikke præcist, men det er sådan noget med at hente dummier osv, og så svømmer de også en del i en hundesvømmehal, vi har i nærheden. Om sommeren svømmer de i vores sø. Så de laver altså en del. Det er bare når de render rundt ude i hundegården, at de står og gør. Ved ikke hvorfor de pludselig gør det. Har tænkt, om der måske er flyttet en tæve ind et sted i nærheden, de kan lugte..

 

Det er i hvertfald irriterende, at de altid skal stå og gå amok derude. Også for vores naboer. Suk.

I morgen får de et par kæmpe gnaveben, så må vi se om det hjælper. Håber det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du bor jo sammen med dem...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 19:53

Men du bor jo sammen med de hunde og DU kan gøre en forskel i deres åbenbart r** kedelige liv.

 

Det er jo et levende væsen som har instinkter og behov... Hvordan kan du bare ignorere det?

 

 

 

 


;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Bjørk, Ludvig og Wilma )


Besøg min hjemmeside på dortesworld.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hunde.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 19:55

 

Måske du kan opfordre kæresten til at lave noget mental-træning med dem også.

Lyder som om de er meget fysisk aktive, men mangler lidt psykisk stimulans så de bliver trætte i hovederne og ikke kun i kroppen.

 

Hvis han googler "hund mental træning" o.l., så burde der dukke en masse op med øvelser og aktiviteter.

 

Håber det hele løser sig - og at du er faldet ned igen.


Mvh Louise.

 

Cavallino til salg HER

Easter til salg HER

De udlånes HER

 

 

Traver Action Speed

Welsh M. Meraviglioso Hello Cavallino

Dartmoor Anc-Neu Easter

Dsp Tovdal's Malou

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså altså
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 20:25

Hvorfor spørger du om hjælp, når du alligevel ikke er modtagelig OG dertil undskylder dig med, at det er din kærestes hunde?

 

Jeres hunde prøver vel bare at fortælle, at de ikke er tilfredse med situationen? Der er altid en årsag til, at dyr reagere som de gør og det har man som ejer bare at tage seriøst.

 

At holde hund i hundegård hele dagen er det samme som at holde en hest i en boks dagen lang!! Det kan godt være de har en stor hundegård, men det giver dem altså ikke mere stimuli (duft, motion, mv.). Hvis de genere dig så meget, når dit afkom skal sove, hvorfor så ikke tage dem i en snor og gå en tur sammen med barnevognen? At hunden får lov til at snuse, gør dem jo også mentalt trætte.

 

Kødben og legetøj MÅ og skal aldrig blive en primær aktivering for sådan nogle hunde. Især jagthunde som har et enormt behov for fysisk og psykisk aktivering. Vores nabo har den dejlige jagthund (tæve), den hører man aldrig. Den bor (selvfølgelig) inde i huset og ejeren går flere km med den dagligt (og selvfølgelig også træner) - dejlig, dejlig velopdragen og mild hund.

 

Jeg er ikke tilhænger af, at man holder et socialt dyr i en hundegård. Jeg kender da folk som bruger hundegård når hunden er alene (ofte hunde med meget pels, som nyder at være ude), men de er da inde samme med deres mennesker om aftenen - sådan synes jeg bare, at det bør være. Men sådan er vi jo desværre forskellige. Nogle mener jo også stadig, at en hest ikke tager skade af at stå i sin boks dagen lang :-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er....
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 20:50

...det ikke lige hårdt nok at konkludere, at hundene ikke bliver aktiveret, fordi de gør? Det kunne jo tænkes, at ejeren sørger for at lufte og træne dem, når de ikke er i gården.

 

Vores nabo har to jagthunde, som gør næsten non-stop - når de er ude, og de bliver trods alt trænet og luftet meget (de bor inde i huset).

 

Mht. aktivering, kan jeg anbefale at sprede foderet i hele gården - det tager ganske lidt tid og hundene får brugt næsen og trættes af den vej mentalt.

 

Vores gør i øvrigt næsten aldrig indenfor - så det kunne også være, at det ville hjælpe at tage dem ind.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider