Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

Hvilken hunderace?
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 13:27

Jeg er ved at prøve at hjælpe en veninde, med at finde en god hunderace som vil passe til hende.

- Hun er så besværlig, mit første forslag var jo en westie *GG* Og det er lidt den type hun leder efter, hendes korte beskrivelse er "En westie, men med en nemmere pels".

Så tænkte der måske var nogen herinde som havde en idé til hunderace?

- Racen må godt være selvstændig, dvs. "terrier-sind" og ikke alt for "klæbende"

- Pelsen skal ikke kræve rykning, men skal være en man godt kan ordne selv - også i forbindelse med udstilling, det overvejer hun nemlig at prøve, men den må godt kræve børstning etc.

- Størrelsen må være fra lille til sådan, "mellem-størrelse"

- Aktivitetsniveauet skal være mellem, dvs. daglige gåture, løs i haven, ½-1 times "mentalaktivering" om dagen

- Skal ellers have et godt sind, familievenlig

De racer jeg er kommet med indtil videre var ikke lige sagen, så tænkte der måske var nogle andre forslag?

- Cavalier King Charles, Gravhund, Jack Russell terriers, Westier, Cairn og Dansk/Svenske er afvist, de var ikke lige noget.

Hvad er der ellers?

Rollo

Dogs are miracles with paws

TELL-MANN;

- West Highland White Terriers

- Lucky står til avlstjeneste

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Hyggeligt marsvineforum

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

Forslag
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 14:28

Spaniel (cocker, welsh springer, engelsk springer)

Pudel

0
0
Svar på denne tråd

Bommelum
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 16:23

Norfolk Terrier, den skal dog trimmes ca. 3 gange årligt, men ved ikke om det er mindre eller det samme som Westien?

Hilsen Winnie
- nu uden Zadeek ox... snøft
-men stadig med familiens maskot Møller.
.
Fransk Bulldog - en rigtig klovn!

Bulldogklubben.dk

0
0
Svar på denne tråd

123455757
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:27

Coker Spaniel, Beagle, Labrador (selv om den er lidt større).

0
0
Svar på denne tråd

Hunderacer
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:51

Tak for forslagene indtil videre :-)

Cocker Spaniel er lidt i tankerne, - de andre spaniels tror jeg bliver for aktive for hende. Må godt være en rimelig god begynderhund også.

Beagle tror jeg er for svær for hende, - kan godt være jeg er farvet af mit indtryk af dem, men de virker meget krævende, rent mentalt, kan ikke være løse etc?

Hvis Norfolk Terrieren skal rykkes ligesom westien er det nok heller ikke noget, - hun synes jo vores hunde er så søde ;-D Men det med at de skal rykkes vil hun gerne undgå.

Pudel bliver der lige kigget nærmere på - fordelen er jo at de kommer i flere forskellige størrelser (Y)

- Hvordan er deres aktivitetsniveau? Vil de egne sig til begynderhund?

Rollo

TELL-MANN;

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

En pudel er en
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:38

fin familiehund. Den er let at dressere og gøre lydig. Den skal selvfølgelig klippes og friseres godt i bund en gang om ugen, men det kan gøres til en hyggestund og hvis man gør sig ulejlighed at spørge nogen om hvordan man børster/friserer så man kommer ordentlig i bund, så er det en rigtig dejlig hund.

Jeg har selv haft både en mellempudel (ca. 40 cm høj) og en storpudel (ca 50 cm).

Med hensyn til cocker så skal man tænke på at det er en jagthund. Det er desuden en god ide at undersøge temperamentet godt. Selvfølgelig er der også sket selektiv udvælgelse blandt opdrættere så temperementet hos især den røde er bedre idag end for år tilbage.

Men hvorfor går din veninde ikke på biblioteket og låner bøger med beskrivelser og finder ud af hvad der passer til hende og derefter kontakter opdrættere og klubber for de aktuelle racer.

Dem du nævner i starten og som ikke var noget synes jeg jo var meget oplagte, især cavalier king charles spanielen :-), jeg har selv haft en!!!!

Held og lykke med projektet.

Helle

MAN BLIVER ALDRIG FOR STOR TIL EN SHETLÆNDER

Mor til Lenette Martinore født 1991 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tibetansk spaniel
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:42

Hvis hun vil have en nem begynderhund, som også er nem at ordne til udstilling så er tibben jo oplagt.

Tibetansk Spaniel er på trods af navnet en ren selskabshund, som aldrig har haft anden funktion. Så der er hverken jagt- eller hyrdeinstinkt at tage hensyn til.

Pelsplejen er meget minimal, bare en gang hveranden uge er normalt nok. Til udstilling skal den blot vaskes og børstes godt igennem. Der skal overhovedet ikke klippes eller trimmes NOGET.

Et ekstra plus er så at de findes i ALLE farver

Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

HVIS jeg skulle have hund
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 21:26

Så er Cairn, en smuk og klog hund. en lidt rolig terrier-ellers skal man op i Airdale. (De er godt nok sjældne i dag!). Af jagt terrier racer- er cairn og airdale nok det roligste.

---

Hvis man ikke bryder sig om pelspleje, skal man ikke have hund!

Pudler skal trimmes, spaniels mm børstes. Selv korthårs (Fransk bulldog) vil gerne se en børste.

Mvh
xtiny

Kattebogen: "The Unadulterated cat" tekst: Terry Pratchett, illustrationer: Gray Joliffe.
Få svar på, hvorfor katte er økologiske, perfekte tidsrejsende og hvorfor din have aldrig er som i bogen
0
0
Svar på denne tråd

Hunderacer
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 10:15

Der er blevet lidt at læse om Vi takker for forslag!

Mht. at smutte om biblioteket og læse, så er det jo ofte nemmere at høre andres erfaringer med racen, fremfor at bladre en bog med jeg ved ikke hvor mange hunderacer igennem :-)

- Så kan man pejle sig lidt ind på hvilke racer kunne være interessante, og så nærlæse mere om dem dér, så det vil vi kaste os over nu - man blir lidt bidt af det, selvom det ikke er mig der skal ha' flere hunde, så er det jo vildt spændende at læse mere om andre racer!

xtiny - Nu er der jo forskel på om man ikke vil have en hund som kræver rykning som en westie og en cairn gør, det har da intet at gøre med at man ikke vil pelsplejen.

- Skriver intet sted at hun ikke vil pleje pelsen, blot at en rykke-race ikke har hendes interesse.

Rollo

TELL-MANN;

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

Fransk
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 13:53

Cockeren kræver en del pelspleje, ihvertfald hvis den skal udstilles. Hvad med en fransk bulldog? Den lever umiddelbart op til kravene.

0
0
Svar på denne tråd

hundiversitetet
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 15:45

Hvordan er deres temperament?

- Altså den må godt være selskabelig og gide hygge/putte, men den må heller ikke være FOR klæbende - lidt af det terriske selvstændighed :-)

Er det de franske som er svære at få en hund af, pga. antallet ved fødsler, og det er så svært/dyrt?

Rollo

TELL-MANN;

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

Besøg en opdrætter
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 17:19

Den franske er alle tiders selskabshund som dog stadig er klar på gode lange gåture. Jeg har aldrig oplevet dem som klæbende.

Priserne ligger vist mellem 5000-14000 alt efter om der skal være stamtavle eller ej. Jeg vil dog kun anbefale at købe med tavle.

Jeg synes da i skal tage ud til en opdrætter og tale med dem. De plejer at være vilde med at vise deres hunde frem og kan svare på alle spørgsmål. Om ik andet får i en hyggelig dag med dejlige hunde :-)

0
0
Svar på denne tråd

Griffon Petit Brabancon
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 22:22

Besidder alle de positive træk en nem lille familiehund (i min verden) skal have.

I kan læse mere her: www.griffon-petit.dk

Desværre er der ikke mange af denne skønne race i DK

0
0
Svar på denne tråd

Henny...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 22:33

Har den race nogen form for vejrtrækningsproblemer, - sådan i forhold til snuden?

Den lyder faktisk lige som det vi kunne lede efter - den ser charmerende ud!

Min veninde er i Belgien lige nu, så der er da et par links til hende når hun kommer hjem ;-D

Rollo

TELL-MANN;

ROLLOS;

- Viden om marsvin

- Salg af marsvin

SVINENE;

- Sprængfyldt med viden

0
0
Svar på denne tråd

Corgi..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2011 20:33

Lige umiddelbart kommer jeg til at tænke Corgi...når nu det ikke må være en cavalier ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-04-2011 20:48

Hvad med en japansk spids? kræver pelspleje (børstning) ca 1 gang ugentligt.

De er nemme at have med at gøre, og en sund og rask race.

Jeg kan varmt anbefale sådan en sød lille charmetrold :)en fantastisk hunderace.

0
0
Svar på denne tråd

1233545645
Forfatter: 
Dato:  17-04-2011 18:55

Der er også en gravhund... Så en den anden dag, en brun korthåret den var bare sød!!

Corgie er også en skøn hund. Vores store hund leger tit med en, den er så rar og rigtig frygtløs Har lidt på fornemmelsen at de er meget labrador-agtig i sindet, men måske jeg tager fejl?

Basset Hound er der heller ikke meget pelspleje ved og skulle være en ganske nem hund...

Der findes mange skønne hunderacer... selvfølgelig vil der være fordele og ulemper ved alle racer, så man må jo finde ud af, hvor man vil gå lidt på kompromis.

Henny: Er det en hund? Den ser godt nok ikke ud af meget, er den ikke mindre end en kat

0
0
Svar på denne tråd

Bull terrier
Forfatter: 
Dato:  17-04-2011 20:35

Jeg har haft 3 Bull Terriere alle fantastiske til hestene og de andre dyr, ham jeg har nu er den bedste af dem alle på trods af at han er en 'brugt' hund og jeg er hans tredje hjem, og jeg fik klart at ´vide at han ikke kunne med heste og katte!, alle kattene elsker ham og sover sammen med ham, 2 af kattene startede som forældreløse killinger han tog sig af dem, og gik tur med dem.

Han har ingen respekt for hestene, løber rundt mellem deres ben men går aldrig ud i folden til dem, 'hjælper' med at trække dem ud, han løber ved siden af dem mens han rusker en gammel spand, så mine heste er ikke bange for noget som helst efter hans 'opdragelse'

Han er aldrig blevet sparket, hestene er trygge ved ham, jeg har også høns som altid går løst omkring om dagen.

Så for mig er en hestehund en Bull terrier.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd

Griffon Petit Brabancon
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 14:55

@..Rollo... Hjemmesiden (og hundene) er mine. De har ingen problemer med vejrtrækningen (som Fransk Buldog og Mops) jeg har i al fald ikke hørt om nogen opererede Griffonner. De har også lidt mere næse end de andre "fladnæsede"

@..BlackSwan.. mine vejer omkring 5 kg og er ca 30 cm i stg og tag ikke fejl... de er begge Hunde.. med stort H.. de passer på matriklen og gør når der kommer nogen, men er ellers ikke "gø-hunde".

Griffonen er vågen og opmærksom, og livlig interesseret i alt, hvad der sker omkring den.
De store runde øjne og den meget korte næse giver den dens karakteristiske "abefjæs".
Med sine frække og charmerende udtryk i ansigtet, er der næsten lidt menneskelighed over dem.
Griffon er en race, der hurtigt kan tilpasse sig til familiens vaner. Det er en race, der knytter sig meget til flokken, og hvis den får muligheden for det følger den sin ejer som en lille skygge

Det er en aktiv og sporty hund, når den deltager i gåture, men den kan også være en ordentlig "sofa- svinger", når dét er påkrævet.

Agility er en stor udfordring for Griffonen, som er meget hurtig i sine bevægelser og glad for udfordringer
At gå "spor" er også noget, der er meget udfordrende og interessant.

Racen har let ved at lære, men også har sin egen vilje, og den kan være meget vedholdende, når den har sat sig noget for. Den kan sidde stille meget længe og stirre dig i øjnene til du forstår hvad det er den vil have dig til.

Kombineret med en meget god hukommelse, og en evne som "tankelæser", bliver den nysgerrige
griffons opførsel utroligt fascinerende, og aldrig kedelig!

Griffon er velegnet som "første gangs" hund, da den er både alsidig, robust og lærenem.Det er en sund race, både fysisk og mentalt.

Fællesnævner for alle 3 varianter af Griffonen, er en følsom, glad hund, hvis tilpasningsevne er høj.

Den har let ved at lære, og er meget "flok"-afhængige, men med deres egen vilje.

0
0
Svar på denne tråd

Papillon!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2011 21:58

Ja altså kort og godt: Papillon!

En perfekt race i mine øjne, den har ihvertfald det jeg vægter meget højt: en glad og aktiv hund, minimal pelspleje, fælder ikke, lugter ikke af våd hund, en sund race, utrolig intelligent, egner sig til agility samt forholdvis nem at træne, gøer ikke så meget som andre små hunde og kan være både i cykelkurven og med i tasken i bussen. Ikke "pjevset" til trods for størrelsen og utrolig nem at have med at gøre, både i forhold til andre hunde samt børn osv. Et par små men'er er at de kræver en del opdragelse, samt en del aktivering da er er forholdsvis aktive.

Her er min, Cille

Mia & Mosegårdens Fornax

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider