Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

sam's field eller iams
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 20:16

hej hundeelsker

jeg står og skal have en berner senne hvalp d 30 dec og overvejer meget hvad vi skal fodre med.

har i forvejen to schæffer som blev fodret med royal canin men syntes bare det er helt vildt som det er blevet dyrt siden de blev fodret med det.

har luret lidt på sams field og iams hviken vil i anbefale eller er der andet i samme prisgruppe som i kan anbefale.

Avl af welsh sec A

Møllegydens Ninja, Rosengårdens Piana og Gribsvads Salamon

Se også vores nye hjemmeside www.stutterivanilla.dk

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 21:21

Udover at være blevet dyrt, så synes jeg faktisk heller ikke RC er et specielt godt foder -mange af deres varianter er baseret på korn fremfor kød.

Jeg fodrer med Olivers og synes det er et godt foder -men ligesom ved heste er det jo ikke alle hunde der trives bedst på EN slags foder, så det handler tildels om at prøve sig frem.

De to mærker du nævner, kender jeg ikke super godt, har dog hørt godt om sams field, men kig på indholdsfortegnelsen:

Der bør ikke være over 30% protein. Kød (ikke biprodukter men KØD) bør være første ingrediens.

Undgå så vidt muligt hvede og majs.

For en hvalp i voksealder er forholdet mellem kalk og fosfor osse relevant at kigge på, og da særligt når det er en stor race der helst ikke skal vokse for hurtigt.

Der er self MANGE flere ting man kan vælge ud fra, men disse er sådan "basis-tingene".

Jeg er ikke så "foderhysterisk" -hvis mine hunde fungerer godt på et foder, er det det jeg bruger, men kigger dog efter at foderet er baseret på kød og ikke korn, og at protein% og fedt% er fornuftig (min tæve har svært ved at hole vægten, så jeg går specifikt efter en ikke alt for lav fedt% -ofte er det jo det modsatte man går efter)

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 21:31

Kan på ingen måde anbefale Iams, se den nedenstående video

anima.dk/kampagner/aktuelle- kampagner/dyreforsoeg/boykot-iams- eukanuba

Royal Canin synes jeg personligt er et møg foder, prøv at læse indholdsfortegnelsen...

Jeg kan varmt anbefale Orijen, 100% kornfrit, 80% kød, og så har det vundet prisen som bedste hundefoder i 2009 og 2010...

www.zooplus.dk/shop/hund/ hundefoder_toerfoder/orijen

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Sofie...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 22:30

Den video du henviser til er fra en kampagne i 90'erne -meget er sket siden dengang. Bl.a. droppede iams omgående samarbejdet med det lab. der lavede de forsøg (og behandlede dyrene dårligt).

Der er altså ikke tale om noget der foregår NU, men noget der foregik ENGANG.

Og hvis ikke man har lov at blive klogere, så tror jeg faktisk ikke der kan fodres med nogen som helst af de mærker der har eksisteret i mange år, for jeg vil da næsten garantere at de alle på et eller andet tidspunkt har udført forsøg der ikke just har været dyrevenlige.

-og egentlig kan vi jo så droppe de nyere mærker osse, for disse producerer jo foder baseret på den viden de førnævnte forsøg har givet, så selvom de ikke SELV har betalt for forsøgene, så benytter de sig jo stadig af resultaterne af dem.

Nå, men hvad Orijen angår, så synes jeg prteinindholdet er for stort, så medmindre jeg absolut ikke kunne finde et andet mærke min hund trivedes på, ville jeg ikke bruge det.

Alle anbefalinger jeg kan finde siger max 30% protein.

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

123445
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 10:30

sam's field:

Protein 30%
Fedt 18%

Fiber 2,5%

Vand 10%

Kalcium 1,5%

A-vitamin 26.000 IU

D3-vitamin 2.000 IU

E-vitamin 850 mg

Kylling, Kyllingelever, Kartofler, Majs, Fjerkræ-fedt (konserveret med blandede tokoferoler = E-vitamin-kilde), Lakseolie, Naturlige smagsstoffer, Tørrede æbler, Ølgær, Tomater, Yucca Schidigera Ekstrakt, Gulerødder, Mineraler, DL-methionin, L-lysin, Mannan-oligosaccharider, Fructo-oligosaccharider, Pro-biotica.

der er mellem 70 og 80 % fersk kød i.

Vi fodrede vores voksne hund med det da hun var begyndt at tabe pelsen og pelsen kom tilbage i løbet af 1 uge.

Avl af welsh sec A

Møllegydens Ninja, Rosengårdens Piana og Gribsvads Salamon

Se også vores nye hjemmeside www.stutterivanilla.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 18:34

Jeg har lige været på et rigtig spændende foderkursus som blev holdt af et uvildigt firma - dvs de var fuldstændig ligeglade med hvad folk fodrer med, de har kun interesse i at oplyse. Der blev både talt om BARF og almindeligt foder.

Det der fangede mig mest, var den åbenbart meget misforståede holdning til kornprodukter i foder. Mange mener at det ikke hører til i hundefoder, men det gør det faktisk :)

Det er med til at opretholde en sund slimhinde i tarmen + en masse andet som jeg ikke lige kan huske, men korn er faktisk ret vigtigt i hundefoder.

Derudover fortalte han meget om de forskellige ting der er i foder. Det siger sig selv at et billigt foder er lavet på billigt råstof, mens det dyrere foder indeholder "ordentlige" produkter.

Det er faktisk tilladt for producenterne at anvende fjer i foder og kalde det kylling ... ret tankevækkende synes jeg.
Det han slog på var, at man bør sikre sig 26/16 forholdet = Protein 26 % og fedt 16 %. Så gik man ikke helt galt i byen.

På mit arbejde (en dyreklinik), havde vi meget stor glæde af dette kursus. Vi bliver selvfølgelig oftest undervist af de foderfirmaer vi repræsenterer, men har savnet et uvildigt syn på sagerne, og det fik vi bestemt her. Desværre ligger brochuren på mit skrivebord og jeg kan ved grød ikke huske hvad det hedder .....

//Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Dorte...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 19:38

Fjer, næb og den slags, må de da ikke kalde kylling -de må kalde det animalske/kyllinge- biprodukter.

Ang 26/16 så afhænger det vel lidt af hunden -min hanhund er let at fodre på, trives på næsten hvad som helst og har ikke tendens til hverken over- eller undervægt. Tæven derimod bliver let for tynd, særligt her om vinteren, så jeg ønsker altså mere fedt end 16%

Omvendt ville min mors tæve kunne trille hvis den fik et så fedtholdigt foder

Så selvom det er en udemærket rettesnor til en "almindelig" hund, så er jeg overrasket over at man anbefaler så høj en fedt% taget i betragtning at langt de fleste familiehunde jeg kender både fra familie/venner og træning, faktisk har tendens til overvægt eller ER overvægtige

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

gyngehest
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 22:23

Jeg bruger Sams Field til begge mine (collie og labrador) og er fint tilfreds, og ligeledes er vovserne.

Labradoren er tidligere fodret med RC labrador og Olivers en kort overgang (hvilket hun gik fra, er ellers madglad)

Collien er opvokset på RC, men var ikke rigtig interesseret i det, hvorfor jeg valgte at finde et foder, SF, som begge kunne få..

Begge hunde har pæn pels, labradoren virker til at have fået lidt mere energi, og begge hunde spiser når der bliver serveret - før havde collien en tendens til bare at lade maden stå..

Eneste ulempe var lidt fiseri i starten, men sådan er det jo når maverne skal tilvænnes noget nyt

* ERIKA *

Er du til sprælske farver og glade motiver?

Klik ind på min mors hjemmeside MinnaBN og se de skønne malerier:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider