Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Ridebanebund
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 08:11

Hej

Jeg er så heldig at have en ridebane, der næsten har anlagt sig selv

Banen ligger ret højt, der har været ridebane før for mange år siden (før vi købte det) og normalt er det tørt, men nu hvor hestene efterhånden har trådt jorden godt ned, så ligger der lidt vand efter kraftige regnskyl (som f.eks. i disse dage ) og jorden bliver lidt smattet...

Så mit spørgsmål er... Kan man ligge smågrus på? Jeg tænkte på størrelsen lige før sand :-) eller vil det være for hårdt for hovene? De går uden sko

Og hvis jeg istedet ligger sand på, hvor tykt et lag skal der på, hvis den heller ikke skal blive for tung?

Eller evt. en blanding af sand og smågrus?

Mange tak

Nynne

0
0
Svar på denne tråd

Muslinger
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 09:19

Hej Nynne.

Sand og grus har jeg ingen forstand på, men jeg har lige fået "anlagt" en bane med muslingeskaller

Jeg har et stykke jord, der ligger højt, som vi har haft indhegnet i flere år (20 x 40 meter). Der stod ikke decideret vand på stykket, men det kunne blive meget smattet, mudret og selvfølgeligt bundfrosset om vinteren.

Nu har vi så fået muslingeskaller på. 3 læs. Ca. 90-100 cbm, knuste skaller. Det har kostet små 8200,- (med moms og levering) Det er et ca 10-15 cm tyktlag, der er blevet spredt ud på hele banen. Vi har ikke gjort noget på forhånd (drænet eller lignende).

Det er nu en uge siden, vi fik lagt det på, så den er stadig lidt "dyb", at ride i, men det fungere godt.

Du ved selv hvor meget, det har regnet i denne uge. Og alligevel kan jeg uden problemer ride på den. Den har ikke været våd, tung, smattet eller på anden måde træls. Den har bare været fin at ride på, til min store begejstring, og hestens fortrydelse .

Hvis du har en "gammel bund" af sand, behøves du sikkert ikke så tykt et lag...

Men muslinger var måske en -billig- løsning?

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Sussie
Forfatter: 
Dato:  01-04-2006 10:02

Knaser det når man rider på de skaller eller hvordan???

Lyder spændende...

venlig hilsen
RikkeAnd

- nu også uden Sonette......

Til minde om Krastrup´s Paddock Dancer
0
0
Svar på denne tråd

til nynne
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 14:34

Hvor har du købt dine muslingeskaller??

Jeg skal nemlig give 2.800 + moms inkl.levering hos Fredsø

Mvh. Michelle

0
0
Svar på denne tråd

ikke nynne, men sussie
Forfatter: 
Dato:  03-04-2006 14:35
Spørgsmålet var selvfølgelig til Sussie og ikke Nynne
0
0
Svar på denne tråd

Muslinger
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 12:23

RikkeAnd: Ja! Men det overlever jeg gerne, når alternativet er ingen ridning!

Michelle: Hos en vognmand der hedder Bent Laugesen, Vejle. Det har vist meget at sige hvor i landet man bor, da det faktisk kun er transporten man betaler for. Skallerne er et "affaldsprodukt".

0
0
Svar på denne tråd

har bestilt
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 12:28

skaller hos Bent Laugesen - bor kun 15 km derfra, så skal give 1800 kr. + moms.

Men ventetiden er lang. Der kunne i værste fald gå op til et år inden de var fremme.

Tak for svaret

0
0
Svar på denne tråd

husk lige
Forfatter: 
Dato:  04-04-2006 13:05

at når i bestiller muslingeskaller, så skal de være knust ret meget, eller i skal selv knuse dem! skallerne skærre nemlig let i både hove og ben . hvis jeg var dig ville jeg vælge grus 08 med klæg, det er knap så farligt for hestene .

mvh christel

bedst til hest ;-D
0
0
Svar på denne tråd

av av av av av av
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 22:57

Jeg sidder med et noget sammenkrympet ansigt!

Det kommer af tanken om at falde af hesten og ned på en bund af muslingeskaller! Den bliver stenhård (min erfaring) og skaller kan nemt skære.

Jeg spurgte for et år siden på skaller og et træk (forvogn og hænger) kostede omkring 1250 + moms.

Jeg er helt enig med den der foreslår grus med en anelse klæg i.

Jeg har selv overvejet sand (evt. strandsand) men er blevet frarådet det af 2 årsager. Det er for blødt og det støver. Nogen der har noget erfaring med det?

www.bjerlevgaard.dk
opdræt af fuldblodsarabere
0
0
Svar på denne tråd

Grus med klæg
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 20:15

Hvad er det der grus med klæg? Det har jeg vist ikke hørt om?

Sommergræs tilbydes ved Kolding

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

strandsand
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 15:28
min erfaring er at det er dårligt at ride i på en eller anden måde virker det glat og hårdt på samme tid.

med venlig hilsen Susanne.

0
0
Svar på denne tråd

Muslinger???
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 21:41

Er der nogen som ved, hvor på Sjælland man kan købe knuste muslingeskaller???

Jeg har lige været i Roager ved Ribe. Der har Roager rideklub lige fået anlagt to ridebaner med skaller, så helt dårligt kan det vel ikke være.

Jeg tror da, at hvis man styrter af hesten, er det lige meget om det er skaller eller sand.

christelw: Er det af erfaring du siger at skallerne skærer hove og ben, eller er det blot noget du tror?

ELLEVANG

55371507/22628281

Ny 2 hestes trailer udlejes

Hestebokse udlejes

(Vi har ingen ledige bokse i øjeblikket)

0
0
Svar på denne tråd

skaller
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 00:20

Når I siger, de skal være meget knust, hvor meget er det så? Altså hvor store må stykkerne være? Som en 25-øre - eller mindre eller større?

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Knuste skaller
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 09:24

Tina: De er knuste når de bliver leveret. Jeg tror de kører dem gennem en valse, eller noget lignende...

Det er ikke SÅ små stykker, men nærmere fra 2 til 8 cm i diameter. Det svinger meget.

Man kan selv knuse dem mere, hvis man vil, med en tromle. Men de bliver automatisk knust mere efterhånden som hestene går på dem...

Cristelw: Begge mine heste går uden sko, og de bruger banen som luftefold, indtil græsset er kommet mere i gang. De er ude på banen 10-12 timer dagligt. Og jeg har ingen problemer haft med at muslingerne skærer/beskadiger deres ben eller hove.

Derimod virker de glade for at gå i dem. Den gamle hest var ofte lidt usikker på den smattede mudderbane det var før. Det er helt væk nu. Efter vi fik skaller på kan hun godt finde på at slå op med bagdelen i kådhed. Det så jeg aldrig før.

Så jeg har altså ikke haft problemer med skallerne. Og de er "kun" knust det fabrikken havde gjort.

0
0
Svar på denne tråd

sjælland
Forfatter: 
Dato:  27-04-2006 22:58
Noget sted på Sjælland hvor man kan købe skaller??

Heste er det bedste:P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider